Annons:
Etikettjesus
Läst 1159 ggr
Lilla Stjärna
2/17/17, 4:54 PM

De heliga glasögonen

Nu är det ett litet tag sedan jag var inne och läste på Woodlands fantastiska artikel "DJUPA INSIKTER",  men var där nyss och läste de senaste citaten. Titta vad jag då fann;  en till som precis som jag liknar Den Helige Andens vägledning, urskiljningsförmåga och det totalt nya seendet vid just "glasögon"!!! 😎 Lite kul tycker jag. Kopierat # 35;

Guds sinnelag uppenbaras i Skriften men vi kan inte se något utan glasögonen från den Helige Ande.

Thomas Manton (1620-1677)

Någon mer som har en egen liknelse för detta man brukar kalla "att få Helig Ande"?

Annons:
OlgaMaria
2/17/17, 5:56 PM
#1

Jag har nog ingen egen beskrivning. Finns så många olika beskrivningar i Bibeln och de är talande allihop tycker jag. Apropå glasögon så tänker jag på dessa verser: ”Men deras sinnen blev förhärdade. Än i dag är samma slöja kvar när de läser det gamla förbundets skrifter, och den lyfts inte bort, först i Kristus försvinner den. Ja, än i dag ligger en slöja över deras hjärtan när de läser Mose. Men när någon omvänder sig till Herren tas slöjan bort. Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.” ‭‭Andra Korintierbrevet‬ ‭3:14-18

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2/19/17, 5:28 PM
#2

Tack OlgaMaria, för att du visade mig de verserna, de är verkligen talande! Jag funderar ofta på den Helige Anden, så det betydde mycket för mig 🌺Har du mera får du gärna posta till mig!

Just den där slöjan hade jag framför mig varje gång jag läste i Bibeln, före ögonblicket för min omvändelse. Tyckte det mesta var rappakalja som måste avkodas på något outgrundligt sätt för att bli begripligt…..jag kunde bara inte ta till mig så mycket.

" Än i dag är samma slöja kvar när de läser det gamla förbundets skrifter, och den lyfts inte bort, först i Kristus försvinner den. "  😎 Allt i ett nötskal!! Klockrent!!

Jag gjorde en väldigt snabb sökning och hittade en skribent som har en härligt utmålad beskrivning av de där glasögonen med specialskärpa också, tycker jag:

Vish 7

21allt lärde jag känna, det dolda och det synliga,

22ty jag fick undervisning av visheten,

hon som med sin konst har format allt.

I visheten bor en ande som är förnuftig och helig,

ensam i sitt slag, mångfaldig till formen,

tunn, lättrörlig, klarsynt, ogrumlad,

tydlig, okränkbar, vän till det goda, skarpsinnig,

23oemotståndlig, välgörande, människovänlig,

fast, orubblig, bekymmersfri,

allsmäktig och med uppsikt över allt;

den genomströmmar alla andar

som är förnuftiga, rena och av den tunnaste materia.

OlgaMaria
2/20/17, 10:29 AM
#3

#2 Ja, så bra!

Tänker vidare på detta ord:

Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande. 2 Tim 1:7

självbehärskning kommer från ett mångfacetterat ord. Från engelska översättningar kan vi också (förutom discipline / self control) se "sound mind" / "instruction" / "sound judgement" / "temperance" (måttfullhet). 

Det är intressant med den aspekten av att få Guds ande. Något som handlar om att bli sund i sinnet, att kunna bedöma saker rätt och att också förmå att leva efter sanningen som Gud visar oss. Detta är också sammankopplat med kraftens och kärlekens Ande. 

Det passar också bra ihop med det här bibelordet:

Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen , utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom.
 I kraft av den nåd jag har fått säger jag till var och en av er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en. Rom 12:1-3

Här pekar Paulus på många saker - måttfullhet - att varken tänka för mycket eller för lite om oss själva, utan att leva i det som Gud gett oss var och en, att se på oss själva som en del av en kropp. Förnyelsen av vårt sinne - så att vi kan förstå Guds vilja. Jag tänker att det är en livslång process tillsammans med Anden i oss. Men det är något vi får ta en aktiv del i - att frambära oss själva som ett offer inför Gud - att gång på gång pröva om vi lever efter världens vis och visa oss villiga att förändras (eller förvandlas!), att få nya tankar och ändra hur vi alltid sett på saker, för att ännu mer kunna leva i Guds vilja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
3/8/17, 1:39 PM
#4

Han skall på detta berg göra om intet den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag. Jes 25:6

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
3/8/17, 6:29 PM
#5

#3 & #4

Underbart -tack 🌺!! 🙂

Upp till toppen
Annons: