Annons:
Etikettövrigt
Läst 4882 ggr
PastaR
1/21/17, 10:11 PM

Svordomar

När man tittar på Tv eller lyssnar på radio, störs jag av att det verkar vara ok att använda svordomar och grova kraftuttryck. Det ansågs tidigare vara oacceptabelt och obildat, men numera ses det som nödvändigt för att kunna uttrycka känslor. Jag tycker det är synd att de barn som växer upp ska behöva lära sig att det är normalt. När man ser en sympatisk människa och så förstör denna hela sin image med ett grovt språk. Blir lika besviken varjevgång. Tänk om vi kunde vända den här trenden. Men hur?

Ödmjuk

  • Redigerat 5/26/22, 1:26 PM av Woodland
Annons:
lunakees
1/21/17, 10:32 PM
#1

Vad anser du vara svordomar? :)  Jag är ateist så jag hänger aldrig på den här delen av iFokus men jag blev så nyfiken på den här diskussionen. Tänker du på de riktigt grova svordomarna som könsord, eller tycker du att (ursäkta om du tar illa upp nu, detta är enbart för diskussionens skull) fan, jävlar, skit m.m också är "illa"? Skulle en persons image förstöras om hen utbrast "jävla skit" när hen slog i tån t.ex? :P

greenseng
1/21/17, 10:32 PM
#2

  Ett bra tips på att kunna komma någonstans här i livet är faktiskt att lära sig ett vårdat språk.

Något som någon kanske skulle börja ge kurser i?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Honestyisdead
1/21/17, 10:35 PM
#3

Svordomar är numer en del av det vardagliga språket. Lär aldrig försvinna och ses inte som ovårdat av de yngre generationerna.

Något man får acceptera.

Woodland
1/21/17, 11:27 PM
#4

Språkvetare håller med det du skrev   - Det ansågs tidigare vara oacceptabelt och obildat, men numera ses det som nödvändigt för att kunna uttrycka känslor. Jag hörde en språkvetare som sade att det tyder på att brukaren har ett fattigt vokabulär och inte behärskar ett mer sofistikerat sätt att uttrycka sig på.  

Det verkar logiskt att dagens svordomar med tiden kommer att ge svagare effekt och till slut bli helt kraftlösa. Man får hitta på nya. Och i och med att vi får in fler människor av annan kulturell bakgrund och med annat språk så övertar vi säkert deras svordomar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
1/22/17, 2:54 PM
#5

Om man inte har en anledning att tycka svordomar låter illa så är det säkert som #3 skriver, men det betyder ju inte att alla unga tycker det är ok. Min dotter tycker det är förfärligt med svordomar. Själv reagerar jag knappt för man är så van från tv mm men hon blir verkligen illa berörd för hon pratar inte så och inte hennes kompisar heller (eller vi i familj och släkt). Sen tror jag att det är få föräldrar som tycker det låter fint när deras små barn säger svärord, och att man kanske skärper till sitt språk lite inför sina barn. Det är väl någon slags instinkt om att det inte är helt fräscht att prata om djävulen, könsord mm i var och varannan mening.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
1/22/17, 6:18 PM
#6

Självklart störs jag av svordomar i tv. Det kan väl vara förståeligt i vissa situationer som när Charlotte Kalla föll och hamnade efter och skrek en svordom. Det kan jag förstå.

Men när Hoa Hoa Dahlgren svär när han medverkar i på spåret blir jag oerhört irriterad. Otroligt dålig stil. I mina ögon sjunker han som en sten.

Annons:
OlgaMaria
1/22/17, 6:41 PM
#7

För mig sjunker ingen. Ser inte ner på någon för att de svär. Däremot låter det hemskt i mina öron men jag lägger ingen större vikt vid det om det är vem som helst som svär. Det är så kulturen ser ut. Men i min familj är det inte ok. Och om någon jag känner som är kristen svär så blir jag lite ledsen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PastaR
1/22/17, 8:17 PM
#8

#7 Om någon skulle börja säga könsord, så fort den kunde få med det i en mening, skulle man höja på ögonbrynen och undra vad den personen har för värderingar. Man skulle känna sig obekväm och obehaglig till mods. Att använda ett grovt språk är inte coolt för mig. Att använda svordomar är kränkande mot den som är kristen och inte att ta hänsyn. Tyvärr måste jag säga att min beundran sjunker direkt. Kan inte se det som kultur. #1 en svordom är när man åkallar onda makter och uttalar förbannelser om det händer något. Det finns tillräckligt med ondska i världen, utan att man behöver be om deras närvaro. Om en bekännande kristen svär, blir jag väldigt ledsen. Jag önskar att vi som bekännande kristna, skulle opponera oss. Det hör inte till kultur att använda språket så illa. Har haft arbetskamrater, som svurit, men som undvikit det i min närvaro. Inte för att jag påpekat deras ovana, utan av respekt för mina värderingar. Det har jag uppskattat mycket.

Ödmjuk

Honestyisdead
1/22/17, 8:37 PM
#9

Svordomar är bara ord. De har ingen makt och tillkallar inte onda makter. De är bara sätt att ge uttryck för det man menar. Man ber inte om någon närvaro. 

Och jag har då aldrig stött på någon som använt könsord så fort dom kan få med det i en mening.

För övrigt ser man inte på en människa att den är troende och ärligt talat har jag aldrig hört att en kristen inte får svära. 

Svordomar som inte är riktade mot någon utan bara använda för "eget bruk" rör mig inte i ryggen.  Finns ju verkligen viktigare saker att störa sig på här i livet. Att bry sig om.

OlgaMaria
1/22/17, 9:16 PM
#10

Jag tycker också svordomar låter förfärligt, och när jag hör någon säga "f**ta* skulle jag inte tveka att säga ifrån och förklara hur förkastligt det är att säga så, men i de flesta fall tycker jag det verkar som att det inte betyder så mycket. Jag gillar det inte, men jag behöver inte döma personen. Många som blir kristna upplever automatiskt att det inte känns rätt att svära efter att de blivit kristna. Då signalerar det förändrade språket förändringen på insidan. Människor behöver en anledning till att förändra sitt språkbruk, en anledning som betyder något för dem, och tills det sker vill jag i alla fall inte att de ska känna sig dömda av mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
1/22/17, 9:44 PM
#11

Jag ser ju inte riktigt könsord som svordomar. Används tyvärr som skällsord/namnkallning.

OlgaMaria
1/22/17, 9:46 PM
#12

Ja, beror lite på. Vissa säger det när de slår i tån typ, och andra som skällsord, och i det senare fallet är det ju extra bedrövligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
1/23/17, 7:22 AM
#13

#7 Du har naturligtvis rätt Olgamaria. Jag borde inte kasta sten i glashus. Jag behöver inte se ner på andra för det. Normalt bryr jag  mig inte vad andra gör.

Jag träffade en del Engelsmän i mitt jobb för ett antal år sedan och jag tycker nog att min engelska är relativt bra. Jag använde ordet "crap" i ett visst sammanhang. En av dom påpekade då att det inte lät bra när jag använde det ordet.

Jag tappade lite förtroende men var tacksam över att de påpekade det. Crap sägs relativt ofta så jag trodde inte det var nåt speciellt. Hade jag sagt f-ordet hade de nog reagerat oerhört mycket starkare.

Min lärdom var att vara lite noga med hur jag uttrycker mig.

Annons:
OlgaMaria
1/23/17, 8:41 AM
#14

#13 :-) Jo håller med om att det är knepigare på engelska. Deras svordomar låter inte så grova i våra öron. Över huvud taget är svenskan ett grovt språk i engelsmännens öron. Vi kan tex säga "Open the door" eller "what do you want?" och tycka vi är artiga men en engelsman hade sagt "can you open the door, please?" och "what would you like?"

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PastaR
1/23/17, 12:53 PM
#15

Det är inte svårt att inse att man kallar på onda makter, när man ropar: Djävlar, när det händer något. Att ord inte har någon betydelse är inte bra försvar för att använda dem. Nej tänk till istället på vad man säger. Ord kan vara oerhört sårande och skada för lång tid framåt. När det gäller detta med svordomar tycker jag att vi är som förlamade och inte reagerar på något så obehagligt, trots att många har samma åsikt. Upplever att detta är ett bra forum att få framföra sina tankar på. Det är lärorikt att få diskutera och lyssna in varandra.

Ödmjuk

Honestyisdead
1/23/17, 1:20 PM
#16

#15 Du får ursäkta men det där är trams enligt mig. Jag har då aldrig stött på några jävla för att jag svurit när jag tex slått mig. Inte träffat fan heller när jag sagt det. Ingen jag känner har mött dessa heller. Så du kanske bör inse att det inte är farligt att svära även om du inte gillar orden. Tänk så många dan och jäklar som hade sprungit runt här om det var som du tror. Du ser bristande logiken va?

Och visst är det försvar". Om ordet fan inte betyder mer än ordet hej för någon är det ju inget att tänka på. Och hur ska någon veta att DU ogillar det om alla man umgås med inte bryr sig om det? För jag är övertygad om att de som inte svär i den yngre generationen är underrepresenterade. 

Och vem blir sårad för att jag säger fan när jag slår mig? Knappast du eftersom det inte är riktat mot dig  och blir du sårad för något sådant ligger problemet hos dig och är något du måste jobba på. Det ligger inte på någon annan. 

Så du måste förstå att de flesta inte tycker att svordomar som inte är riktade mot någon är obehagliga. Tvärt om ses dom som en naturlig del av språket som hjälper oss uttrycka oss.

Jag svär säkert minst en gång om dagen. Om jag tappar något, slår mig, kommer på att jag glömt något mm. Och det är verkligen inget som jag kommer sluta med. Jag märker inte ens det.

Så gillar man inte svordomar kan man ju låta bli dom själv. Men man kan inte vänta sig att andra ska sluta använda något som har blivit en del av språket.  Med anledning att det kallar på saker ;)

PastaR
1/24/17, 8:28 PM
#17

Förstår att detta är oviktigt för dig och du är inte beredd att ändra dig. Och det är säkert sant som du säger att många svär utan att tänka särskilt på det. Hur många som är för eller emot vet nog varken du eller jag. För oss som inte är vana vid ett sånt språkbruk är det jobbigt att behöva lyssna till detta helt ofrivilligt i många sammanhang. Vad du använder för ord i dina privata sammanhang besvärar inte mig. Du anser min åsikt vara trams, men för mig är detta viktigt och jag tycker att man kan ta hänsyn till varandra.

Ödmjuk

Honestyisdead
1/24/17, 8:39 PM
#18

#17 Du har fortfarande inte berättat hur vi ska veta att du tar illa upp. 

Har jag kallat din åsikt för trams ber jag om ursäkt.

PastaR
1/24/17, 9:55 PM
#19

Mitt förslag är att man inte använder svordomar i offentliga sammanhang, så behöver ingen bli ledsen. Tar emot din ursäkt. Bra om man kan respektera varandra.

Ödmjuk

Honestyisdead
1/24/17, 10:12 PM
#20

#19 Jag förstår vad du önskar . Men jag hoppas du förstår  att det faktiskt är omöjligt idag. 

Gå ut på stan och fråga allmänheten så får du se det svart på vitt. Och märk väl, jag pratar om svordomar som INTE riktas mot någon.

Annons:
mariannetolv
1/25/17, 2:53 PM
#21

Ja hemskt, har hört det bland mina ungdomars vänner hur dom "kärleksfullt"  säger till varandra." I fucking hate you brother", fast dom menar tvärtom, men varför denna trend av att säga negativt fast man menar positivt.  Det är väl ändå det man säger som spelar roll?

greenseng
1/25/17, 3:06 PM
#22

#21

  Det är för att de inte tror på oss, dig, samhället eller världen. De har gett upp redan innan de startat. Och jag kan faktiskt förstå dem.

Ta gärna ett ärligt snack med dem.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

lunakees
1/25/17, 3:11 PM
#23

Men om man använder ordet j****r och f*n  då? Typ "f***n vad jobbigt det här var" eller "glassen var så j***a god!!" - varför tar ni illa upp då? Bara för att man en gång bestämde att dessa ord var en svordom? Förstår absolut att man kan bli ledsen om man svär ÅT någon, men om jag skulle säga "j***a skit" om jag råkade tappa mina böcker i en vattenpöl förstår jag inte hur det skulle kunna ses som negativt. 

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/intelligens/svordomar-ar-tecken-pa-intelligens här har ni en intressant artikel btw :) 

Redigerat av Woodland. Se # 71

Honestyisdead
1/25/17, 3:20 PM
#24

#21-22 Tvärtomspråket har funnits i alla fall i 30 år och är inget nytt. Det betyder knappast att man har gett upp.

Trender i språk kommer och går. Ords betydelser förändras med tiden. Verkar som en del har svårt att hänga med och har fastnat i dåtiden gällande betydelser.

Herveaux
1/25/17, 3:32 PM
#25

Att svordomar tappar sin slagkraft med tiden är verkligen inget nytt.
Ett exempel; hur reagerar ni när någon säger "tusan"?
Nja, finns värre, fulare och grövre svordomar än så va´ ?

"När det gäller tusan är det belagt redan under medeltiden att man stundtals velat åkalla tusen djävlar över någon, och då är det lätt att förstå hur tusan uppstått helt enkelt genom en eufemistisk utelämning av huvudordet."

Källa: http://spraktidningen.se/blogg/mer-om-svenska-svordomar

På medeltiden lät "tusan" bra mycket vassare än vad det gör idag.
Numera låter det ju nästan gulligt och ganska så oskyldigt när någon ska ta till kraftord och säger "tusan också" eller "attans" som också nämns i länken.

Språket är levande, det utvecklas och förändras hela tiden.
Om några hundra år kommer säkerligen svordomar som vi idag anser vara väldigt grova och stötande anses som ganska slätstrukna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

unbreakable8
1/25/17, 3:59 PM
#26

Jag har väldigt svårt för att svära på något sätt överhuvudtaget och  jag föredrar att använda språket på ett tydligt och positivt sätt.

PastaR
1/28/17, 10:39 PM
#27

#26 Håller med dig. Man behöver inte några svordomar alls. Om vi slutar att använda dem överallt skulle de försvinna ur språket, och om man är medveten om att man åkallar onda makter, borde det vara lättare att avstå. Det onda du åkallar är kanske inte synligt. Hera, jag tror inte att du är någon ond människa, för att du använder svordomar ibland. Men man mår nog bättre om man får välsigna istället. Det sprider en annan atmosfär.

Ödmjuk

Annons:
Honestyisdead
1/28/17, 10:50 PM
#28

#27 Saken är den att man INTE åkallar onda makter för att man svär. Så lycka till att få dom ut ur språket när så många ser dom som just vårt språk.

jag mår inte dåligt av att svära. Just eftersom jag vet att det bara är ord.

retep
1/28/17, 11:11 PM
#29

Jag svär väldigt sällan, men någon gång ibland kommer det likväl ett svärord eller kraftuttryck. Gillar inte när folk använder sig av svordomar för att argumentera och göra sig hörda… Gillar inte heller när folk säger, o gode Gud, herre Jesus, herre jösses m.fl. i tid och otid. Också dessa är onödiga kraftuttryck. Frågan är om man åkallar Gud med dessa uttryck och åkallar den onde med svordomar. De vi vanligtvis anser vara svordomar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
1/29/17, 2:31 PM
#30

Ord är inte magiska. Vi talar vad hjärtat är fullt av - och det betyder att ord framför allt betyder exakt vad vi menar med dem i vårt hjärta. Om man inte medvetet åkallar den onde så kommer inte svordomarna ha den betydelsen heller. Däremot tror jag många kristna drar sig för att svära för man förstår i sitt hjärta vad svordomarna betyder och man vill inte uttrycka sig så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
1/29/17, 9:16 PM
#31

Om man inte tror på Gud, betyder svordomar ingenting.

Det är inte så  konstigt att vi har olika syn eftersom vi har olika verklighetsuppfattning. För oss som tror betyder det väldigt mycket vad vi säger.

Vi kommer ju att få stå till svars för alla våra ord.

Honestyisdead
1/29/17, 9:22 PM
#32

Om vi får stå till svars för något lär det vara våra handlingar och inte ord.

Tror övre makter har bättre saker för sig än att bry sig om huruvida Ulla svor när hon slog tån.

setfree
1/29/17, 9:27 PM
#33

#32 Jag riktade mig till de som tror på Gud. Jag utgick ifrån att de känner till vad bibeln säger. Det är inte min egen åsikt.

Min gissning är att du inte tror på Gud, och då betyder väl det jag skriver ingenting.

 Nej du har rätt i att svära när man slår i tån inte är speciellt allvarligt. Det finns viktigare saker.

Men jag säger er att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens dag.  Efter dina ord skall du frias, och efter dina ord skall du fällas.”

(Matt 12:36)

OlgaMaria
1/30/17, 8:35 AM
#34

#33 Det stämmer, men jag tror vi kommer dömas helt olika för saker vi sagt som låter lika.

_En människa ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat. 1 Sam 16:7
_

_Herren rannsakar alla hjärtan och förstår alla uppsåt och tankar. 1 Krön 28:9
_

Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar. Hebr 4:12

Så jag tror det viktiga är på vilket sätt vi sagt saker och ting och vad vi menat med våra ord. Det är skillnad på att säga "din knasboll" på ett kärleksfullt sätt och att säga "din idiot" med hat och förakt i hjärtat. Osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
setfree
1/30/17, 9:42 AM
#35

#34 Jag instämmer helt. Avsikten i orden är avgörande.

Jag är numera mycket mera medveten om vad jag säger. Även skvaller och det som kan påverka andras åsikter på ett negativt sätt ska vi försöka undvika. Skvaller finns det mycket av i kyrkan.

Även om man är medveten om detta så gör man fel då och då.

OlgaMaria
1/30/17, 10:27 AM
#36

#35 Ja, jag håller med! Och oh, så lätt det är att säga saker som man inte är helt stolt över i efterhand. Men vi får växa och mogna. Den som är felfri i sitt tal är fullkomlig 😉 Jak 3:2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PastaR
1/31/17, 8:29 PM
#37

Där många ord är, är synden inte långt borta. Tror det står i Ordspråk.boken. Varav hjärtat är fullt talar munnen. Vad man sår, får man s körda osv. Tungan kan vara värre än ett tveeggat svärd. Nog har vi ansvar för vad som kommer ur vår mun. Ibland kan ett förfluget ord göra väldigt stor skada. Ändå kanske det inte var illa menat. Vad som kommer ur vår mun avslöjar mycket hur vi är som människor. (Gode Gud, fyll mitt inre med värme och kärlek i st f ovilja elakhet och förtal.) Det behövs mycket ödmjukhet och att vi behöver kunna säga förlåt ibland. Håller med Retep om kraftuttryck.

Ödmjuk

Ser0tonin
2/5/17, 4:37 PM
#38

#31 av: setfree

Om man inte tror på Gud, betyder svordomar ingenting.

Jag minns en gång när jag och en kompis gick och pratade, vi svor, det var ju roligt när man var mindre. Då råkade vi göra det när vi passerade en präst. Då vänder han sig emot oss och säger "Pojkar, det är åtminstone bättre att svära än att missbruka Herrens namn."

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Woodland
2/5/17, 6:55 PM
#39

#38 Jag håller med prästen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2/5/17, 6:57 PM
#40

Intressant då, tänker jag, hur att inte missbruka Herrens namn!? För Herens namn är så långt mycket mer…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2/6/17, 12:37 AM
#41

Hela grunden i min uppfostran har handlat om ett vårdat uppförande och ett vårdat språk, främst då från min mor, hon har alltid lagt största vikten på detta och gör än idag.

Jag har aldrig någonsin hört en enda släkting på min mors sida svära. Ett av mina nu vuxna barn brukade svära under tidiga tonårstiden men inte senare. Ett annat barn har alltid reagerat med obehag på deras pappas svordomar. I hans familj svär de vart och vartannat ord…..nästan.  Jag har dock alltid blivit illa berörd av svordomar och annat obehagligt vokabulär.

Inte hört deras kompisar svära heller. Jag har hela tiden fört min egen uppfostran vidare till mina egna barn och är mer än nöjd med deras fina uppförande, kan jag säga ✨! Vi har även fått väldigt mycket beröm om dem utifrån, för att de vet hur man för sig här i livet.

Med svordomar menar jag personligt tilltal till "högre makter",  alltså åkallan om hjälp. OK, det hände före mitt frälsningsögonblick att jag skrek till; "F*n!", "D*****r!" om jag blev vansinnigt arg 😞 men aldrig efter. Har man som jag haft att göra med dessa onda varelser (helt omedvetet förstås! ) då tar man sånt helt och hållet för besvärjelser och blir allvarligt rädd…….Du har helt rätt där, PastaR;

" Det onda du åkallar är kanske inte synligt. "

När barnens far svär här hemma brukar jag be honom att sluta. Jag frågar honom då varför han åkallar Mörkrets Furste. Han brukar bli tyst en lång stund och det blir lugnt med svordomarna ett tag sedan…

Redigerat av Woodland. Se # 71

Annons:
Farwuq
2/14/17, 8:39 AM
#42

Jag säger nej till svordomar.
De är fullständigt onödiga och hör inte hemma i vårdat språk.

Sedan… uppfattar jag det även som en klassfråga,  ju lägre bildningsnivå ju fler svordomar och ju sämre språk rent generellt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2/14/17, 8:53 AM
#43

Håller inte alls med om att det är en klassfråga idag. Generationsfråga däremot.

Farwuq
2/14/17, 8:55 AM
#44

Mja, det kan man ha delade meningar om.
Min dotter och hennes väninnor för »vårdat språk«, de är 25 och bildade både kulturellt och akademiskt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2/14/17, 9:02 AM
#45

Ja det är vi oense om.

Förr må det ha varit så men idag ser man lätt att det inte är någon klassfråga.

Språkbruket förändras genom tiderna. I alla klasser.

setfree
2/14/17, 9:03 AM
#46

#43 Nja jag tror det är en klassfråga också.

Jag rör mig bland "högutbildade" och ytterst kompetenta Medarbetare och kan konstatera att svårdomar är sällsynta. Men visst ligger det något i att det är vanligare bland yngre än äldre.

Honestyisdead
2/14/17, 9:06 AM
#47

Jag rör mig i olika "klasser" och åldrar mycket och vet vad jag skriver om ;)

greenseng
2/14/17, 9:07 AM
#48

  Jag misstänker att det så småningom kommer att bli "inne" med ett mer vårdat språk. Det brukar bli så när något når en ytterlighet.

Fast då får vi antagligen förbereda oss på att ett antal mer komplicerade godkända ord, som redan då finns i akademins ordlista, blir mer eller mindre vardagsmat.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Farwuq
2/14/17, 9:13 AM
#49

OK. Jag har kanske inte tillräckligt brett underlag.

Jag är boende i Lund och har i princip bara akademiker, folk av »god klass« och deras barn inom syn och hörhåll.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

setfree
2/14/17, 10:15 AM
#50

#47 Jag rör mig i olika "klasser" och åldrar mycket och vet vad jag skriver om ;)

Det tror jag säkert.

Skulle inte förvåna mig om det finns någon undersökning någonstans.

Även jag umgås mer med akademiker och har väl inte tilräckligt stort underlag för att veta hur folk uttrycker sig i olika samanhang.

Och som jag skrev tidigare finns det annat som är mycket mer skrämmande än svordomar. Våld och övergrepp exempelvis. Vi kanske ska lägga fokus på det som är de verkliga problemen. Det är alltid viktigare att göra något positivt istället för att gnälla på småsaker.

Att min dotter ska kunna gå på konsert utan att riskera övergrepp är självklart för mig, men det verkar inte så.

Att en oskyldig 16 åring blir skjuten í Malmö gjorde att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka. Här finns en potential till förbättring.

OlgaMaria
2/14/17, 10:40 AM
#51

#50 Well spoken!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2/14/17, 11:07 AM
#52

Precis. Svordomar är puss i mussissippi jämfört med vad som sker.

PastaR
4/30/17, 1:49 PM
#53

Om det är vanligare bland de yngre, kanske det beror på att det har varit tillåtet i radio och tv-program på senare år. Ingen orkar reagera och sätta ner foten. Vi har blivit så avtrubbade, så vi sväljer vad som helst. Även om det är ett litet problem bör vi reagera.

Ödmjuk

abcö
4/30/17, 5:09 PM
#54

Jag är inte kristen men tycker svordomar låter väldigt illa och använder dem inte själv. Jag bryr mig inte om ifall någon annan svär för att den slår sig eller tappar något eller glömt något. Men jag tycker det är lite jobbigt när jag sitter och pratar med någon som i var och varannan mening slänger in en svordom i för mig helt oviktiga sammanhang. Exempel:

"Fy f*n vad jag är trött, är så j***a less på mitt satans jobb. H*****e vad jag önskar att man hade pengar och kunde åka långt bort och bara softa och ta det j*****t lugnt."

Ursäkta mitt fula språk, jag skulle aldrig ta orden i min mun men jag ville visa exempel.

Redigerat av Woodland. Se # 71

landsbygdsbo
5/2/17, 7:47 PM
#55

Svordomar är i språket ungefär som krydda i matlagning.

Du kan lätt förstöra den finaste köttbit med en för generös kryddning. Samma sak gäller språket. Lagom kryddat språk är bra, men när man vräker på utav H-E ja då faller det viktiga jag har att säga… Eller jämför med hur en vuxen förnuftig kvinna använder smink och hur en 13 årig flicka gör det…

Annons:
PastaR
5/2/17, 8:20 PM
#56

För mig är det ingen krydda. Det är smuts som kommit i maten.

Ödmjuk

Honestyisdead
5/2/17, 8:21 PM
#57

För mig är det en "krydda".

landsbygdsbo
5/2/17, 8:43 PM
#58

#56

Krydda = Smuts?

Bjud en norrlänning på surströmming och chansen är stor att han blir glad. Gör detsamma  med en skåning och han kanske slänger maten.

En berättelse beskriver många gånger en speciell situation med en svordom mycket bättre än en massa ord som vattnar ur det hela.

Jag gillar inte en "överanvändning" och jag är medveten om att många lägger in religiösa väerderingar.

Men dagens ungdomar använder inte de gamla svenska svordomarna som åkallade vissa potentater eller avvände "heliga ord"( Emils pappa och hans _sakramentskade unge, till ex)

Dagen unga svär på ett amerikanskt sätt vilket betyder att genitalier och sex används vid nedsättande svordomar istället, vilket egentligen inte missbrukar olika namn.

PastaR
5/2/17, 9:42 PM
#59

Kryddor kan förstöra de finaste råvaror. Det behövs fin känsla för smaker för att det ska bli bra. Vi är nog ganska överens trots allt. Visst vill vi ha ett vårdat språk och att våra barn och ungdomar inte vräker ur sig vad som helst Du låter relativt bra landsbygdsbo.

Ödmjuk

Farwuq
5/3/17, 2:39 AM
#60

För mig är det som dålig andedräkt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

landsbygdsbo
5/3/17, 11:38 AM
#61

#59 Javisst där har du helt rätt. Men avsaknaden av kryddor förstör även det. Smaka gärna på en så enkel sak som färskpotatis utan salt och dill…

Samma sak med språket. Ett språk utan variabler och målande uttryck blir blekt och enformigt.

#60

Tja, en svavelosande predikan är alltid bättre än ett sömnpiller. En talare som folk gärna lyssnar till "kryddar" sitt språk. Till och med den mest fanatiske väckelsepredikanten kryddar sin predikan för att få till en så talande verbal presentation som möjligt.

För kryddor i språk är som kryddor i matlagning. Den varierar med dem man umgås med. Och en anpassad kryddning är förutsättningen för både en lyckad matlagning och en lyckad verbal presentation.

Vad som, för mig är verbal dålig andedräkt hänger inte på hur man framför utan mer på själva budskapet.

PastaR
5/3/17, 1:45 PM
#62

Vem vill ha en kvinna med grovkornigt språk. Vem vill ha en mamma till sina barn som finner det naturligt med kryddat språk. Är tacksam trots allt att det finns fler människor som störs av ett ovårdat språk. Det är viktigt vad man säger, men också hur man säger det. Alla som jobbar med våra barn och unga och de som framträder i offentliga sammanhang är ju stilbildande och borde vara noga med sin framtoning. Vill ni ha ett kryddat och grovkornigt språk i er privata sfär, så besvärar ni ju inte er omgivning.i

Ödmjuk

Annons:
landsbygdsbo
5/3/17, 2:57 PM
#63

#64  Jag vill ha, och har en stark kvinna som kan bli grov i mun om det krävs.

Som jag sade tidigare, det viktiga är inte hur ngt sägs, utan vad som sägs.

Tittar du på dagens ungdomar så talar de ett språk som var främmande för de flesta födda före 1980.

Barn och ungdomar får sitt språk från dem de umgås med.

I början med mamma o pappa, sedan med kompisar o jämnåriga.

Vill du ha ett utslätat språk, så använd det.

Jag accepterar det

Men samtidigt kräver jag att du respekterar andras språk.

För det viktiga är ju inte hur utan utan vad man säger….

Maria
5/3/17, 3:19 PM
#64

#62 Vem vill ha en kvinna med grovkornigt språk

Min man har aldrig klagat😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
5/4/17, 5:13 AM
#65

#62. Det är dags att du vidgar vyerna och inser att din syn inte är rätt ner än för dig.

landsbygdsbo
5/4/17, 8:23 AM
#66

Det är alltför många som håller "kvinnan tige i församlingen" alltför högt.

[Roe Deer]
6/19/17, 5:33 PM
#67

Jag är inte religiös, men öppen för det mesta. 

Gällande svordomar så används de olika mycket för varje individ idag.  Jag svor som tonåring men idag så chockas jag varje gång jag råkar svära. Jag använder svordomar enbart som förstärkningsord, låt säga om jag slår i lilltån i något hårt, eller om jag är arg. Jag älskar att ha ett brett ordförråd och ge alla ord tyngd, och svär man för mycket så tappas många andra ord bort och en svordom blir bara som vilket annat ord som helst. Det låter inte bra att svära i var och varannan mening enligt mig.

landsbygdsbo
6/19/17, 6:25 PM
#68

#67 Svordomar är starkvaluta i språket, om de används med förnuft. Gör man inte det utan använder dem i tid o otid så går det inflation i deras värde och ens språk blir mer och mer slätstruket.

unbreakable8
6/27/17, 7:39 PM
#69

#23

av:

lunakees

Men om man använder ordet j****r och f*n då? Typ "f***n vad jobbigt det här var" eller "glassen var så j***a god!!"

Svordom är faktiskt egentligen att "missbruka Herren din Guds namn",  men själva orden F** och j****r är ju inte så trevliga heller.

Ibland slinker det faktiskt ur mig " Åh Gud så vacker, Gud så fint, Gud så rädd jag blev " osv, men då är mitt hjärta med och jag menar det och ger äran åt Gud.

Redigerat av Woodland. Se # 71

Annons:
NiklasTyreso
8/19/17, 11:56 PM
#70

F**n, vad det låter h******s förbannat illa med med sådana där j***a svordomar. Bibeln förbjuder inte kraftuttryck, men jesus tyckte illa om att människor svor eder vid gud eller andra makter. Svära eder och kraftuttryck är dock två helt olika saker.

Redigerat av Woodland. Se # 71

Woodland
8/20/17, 7:39 AM
#71

Enligt Skrivregler på iFokus:  det är inte tillåtet att använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
9/4/17, 12:33 PM
#73

#72 Helt obegripligt.  Försök en gång till.

Maria
9/4/17, 12:43 PM
#74

#72 Personangrepp är inte tillåtet på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Woodland
9/4/17, 9:22 PM
#75

# 74

Amen!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

landsbygdsbo
9/5/17, 9:11 AM
#76

Alla använder svordomar eller ersättning för svordomar ibland.

Olika ord betyder och värderas olika.

En harmlös svordom i en barnfilm "Sakramentskade unge" (Emil i Lönneberga) passerar obemärkt här, men skulle ngn säga det i ett katolskt land så är det där en av de grövre svordomarna.  Var i Tyskland, när ett jobb gick snett och min kollega väste "Donnerwetter" vilket betyder åskväder..  först blev jag förvånad sedan förstod jag att han svor…

Så svordomen värderas både hos den som uttalar den o den som hör den. Och den kan värderas olika.

Annons:
Heberniclobochs
9/26/17, 3:22 AM
#77

Jag läste en liten bok av Fredrik Lindström i somras (ligger uppe i biblioteket just nu men tror det var debuten) där har påvisade att vi i Sverige har de mesigaste svordomarna i världen. I kulturer kring Medelhavet är förolämpningar som handlar om den svordomsutsattes mors sexualitet vardagsmat. Inte för att jag förespråkar det men det ger förhoppningsvis lite perspektiv.

Sedan får vi inte glömma att Jesus var opopulär på sin tid, så till den grad att de avlivade honom. Så döm inte nymodigheterna innan ni sett frukterna av dess utveckling.

V
5/26/22, 9:33 AM
#78

Svordomar som f*n, djä**ar, mm kan ibland kännas som att man får 'lätta på trycket' när man blir jättearg, slår sig, blir frustrerad mm. Det kan också kännas som att man får ge extra emfas åt något man upprört vill säga. Men -särskilt som kristen- tycker jag att man bör försöka undvika att svära.
Särskilt könsord och engelska svordomar, typ 'fu**ing ska man som kristen absolut inte använda! Det engelska sexualiserade svärordet 'fu**' är något importerat, som man hör mer och mer här. Det är märkligt då det är helt främmande för vår kultur!
Det finns andra engelska icke-sexuella svärord, men de bryr man sig inte om att använda…
Att vi, som man påstår, skulle vara 'mesiga' för att vi i Sverige inte haft som kultur att använda grova kränkande sexord som som svärord är något att vara stolt över!!

Vad jag blir mest ledsen och upprörd över är när jag hör kristna, t o m präster ogenerat använda sådana ord! Det är självklart att man inte gör som kristen! Det tillhör helgelsen.

  • Redigerat 5/27/22, 11:53 AM av Niklas
  • Redigerat 5/26/22, 11:14 AM av Woodland
  • Redigerat 5/26/22, 9:44 AM av Verité
V
5/26/22, 9:45 AM
#79

Jag vill bara säga att det blivit en del fel i min text ovan, jag har försökt att redigera men det har inte gått! Men det går väl att förstå ändå..

Woodland
5/26/22, 10:00 AM
#80

#79:
Om man inte är Sajtvärd eller Medarbetare har man endast 1 timme efter man har lagt upp sin kommentar för att ändra den.

Om du vill kan jag kan fixa det för dig. Berättar du vad du vill ha ändrat så gör jag det. Det är din kommentar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
5/26/22, 11:19 AM
#82

Nu är inlägget #78 redigerat enligt din önskan i #81.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

V
5/26/22, 1:09 PM
#83

#82: Inlägget verkar delvis var korrigerat nu.

  • Redigerat 5/26/22, 1:16 PM av Verité
Annons:
Honestyisdead
5/26/22, 4:23 PM
#84

Angående importerade könsord. Vi har ju gott om egna ord som används negativt. Tex fitta. Det är egentligen kvinnans kön, och inget fult. Men folk kallar andra för det som något negativt. Mannens kön används också.

Att engelska ord används, både köns och sexord, är inte konstigt. Engelskan används mer och mer i Sverige och online är det extremt vanligt.

Språket fortsätter förändras, nya ord blir vanliga. Hör ofta ungdomar på bussen som slänger in engelska ord lite överallt i sina samtal.

Jag svär fortfarande om jag slår mig, missar bussen eller en idiotiska ut matrester i gräset.

Att man skulle dömas för sådant i sitt slut är trams. Gud som enligt troende skapat oss är fullt medveten om att människosläktet utvecklas och förändras ständigt och skulle aldrig döma för vilka svordomar man använder när det inte är mot eller om någon. Han vet ju att gårdagens svordomar inte är samma som morgondagens.

De som dömer är människorna. Det är vi som sätter regler. Och som skrev bibeln.
Inte gud. Inte satan.

Honestyisdead
5/26/22, 4:25 PM
#85

#78: det är självklart att man även som kristen använder samma språk som övriga invånare. Man behöver inte leva kvar på 40 talet bara för att man är troende.

V
5/26/22, 5:12 PM
#86

#85:
Visst är det så att vi influeras av engelskan mer och mer pga av tv, musik, internet mm. Men detta med sexualiserade svärord är något som inte hör till vår kultur. Jag tror folk bara börja använda det för att de tycker det är 'tufft' med kränkande sexord, fast de egentligen inte känns naturligt att använda det.
Jag förstår att om man blir riktigt arg, slår sig att det kan kännas som att få 'ladda ur sig' ilskan genom att säga f-n eller dylikt. Däremot kan jag inte fatta att man får utlopp för aggression genom sexord…!
Andra kulturer kan ha totalt vidriga svärord som kan innefatta sexuella aktiviteter med ens mamma o dy. Det säger något om mentaliteten hos den som säger det…
Är man kristen så har man ju vissa regler och etik att följa. Vi har Efesierbrevet 5:4: ”Otukt och annan orenhet eller själviskhet får det inte ens vara tal om bland er, det anstår inte de heliga. 4
Inte heller oanständigt och tanklöst eller lättsinnigt tal – sådant passar sig inte – utan bara tacksägelse till Gud.”
Och t ex Kol 3:8: ”8Men nu måste också ni lägga bort allt detta: vrede, häftighet, ondska, oförskämdhet och alla skändligheter (lågt och obscent tal) som kommer ur er mun.”
Ska man svära kan man göra det för sig själv. Det kan vara rent plågsamt för andra att lyssna på grovt tal.
http://www.insidan.net/undervisning/du-ar-val-inte-ful-i-mun/

  • Redigerat 5/26/22, 5:15 PM av Verité
Honestyisdead
5/27/22, 2:52 AM
#87

#86: fast saker om någons mamma och liknande är ju inte svordomar utan ord som används MOT någon.

Eftersom människan är föränderlig är kol 3:8 och det som på den tiden ansågs vara oförskämt, obcent osv, inte i närheten av vad som anses vara det idag. Så även ni som tycker ni lever efter gamla texter hade garanterat setts som obcena på ett eller annat sätt för folk från förr.

Det går inte att leva efter något som grundades i en annan tid och tro att det går att applicera nu. Det skrevs då efter hur det var då.

Man kan alltså vara kristen utan att leva efter alla regler och etik. Många förstår det orimliga i det och vet att allt förändras och gamla texter inte är anpassade för nutid.

Att det skulle vara plågsamt att höra någon svära tex på bussen är ju komiskt. Om man nu är så nära och trogen sin gud, då rör andras ord inte en.

Och det DU ser som grovt är vardagsmat för andra. Så det är helt verklighetsfrånvänt att anse att alla andra ska veta vad du tycker illa om och rätta sig efter dig, när det är du som är ganska extrem och uttrycker att det är plågsamt, det som inte är märkligt för många.

Så. Vem är det som avgör vad texterna åsyftar genom förändringarna som sker på jorden och med oss? Du? För författarna är borta sedan länge och syftade på helt annat än vårt samhälle idag.

Om språkbruk hade varit så viktigt hade vi garanterat skapats så.
Tycker det är fascinerande vad många är villiga att tro på kring gud, all makt och resurser man tillskriver honom. Att han inte skulle ha gjort människan perfekt och skulle sitta och döma efter deras död, skapat regler en god människa följer och de som inte gör det är inte goda nog för hans kärlek, för att testa människan. Det är så befängt. Skulle en övre makt verkligen låta folk leva efter dåtidens regler i nutid? När han ju är medveten om att det han skapat ändras konstant.

Och ett vanligt svar när folk frågar varför gud låter folk lida i sjukdom och krig är att han ger människan de prövningar han vet den klarar av. Då har man inte sett någon med dödsångest, panik, smärta när den väntar på döden som inte går att undvika. Det enda sanna är att döden är oundviklig. Det har han sett till. Allt bra har han sett till. Allt negativt är plötsligt människans fel och inte hans. Lite väl selektiv ansvarsfördelning om ni frågar mig.

Förr dolde kvinnor håret i vårt land. Kläder som visade form var obscena. Men för tusan var fult att säga. Kläder som inte var heltäckande var det bara perversa horor som hade. En god kristen skulle aldrig gå utan heltäckande Kläder för det var syndigt.

Om vi tittar på nutid är det få goda kristna som döljer sin kropp, för tusan är sedan länge så kraftlös att det sällan sägs idag. Kvinnor får lov att ha sex som ogifta utan att folk dömer dom. Dom får skilja sig om dom vill och behöver inte stanna i misär bara för att någon skrev det när 1800 frös ihjäl. Vi får lov att njuta av sex, även kvinnor. Orgasm är inte en synd mer.

Eller det är så majoriteten av invånarna tänker numer. Den generation som gissningsvis hade mest åsikter kring det är snart utöd, och några få som inte vill se tidens förändring håller hårt fast i regler bara för att dom skrevs en gång.

Fan, det blev ju en hel roman. Så kan det bli mitt i natten när man är så satans övertrött :) Och anser att om han ska ha så stor makt som man ges, då är allt hans ansvar, inte bara det bra. Och då är han ju inte riktigt så fantastisk som han målas.

Kan jag skapa en ny art, då gör jag den fulländad. Men så får jag ju inte ut något av att testa det jag skapar med hemskheter och gillar inte att se förödelse i det jag skapat.

Satt och sitter gud som en mamma som föder en massa ungar som hon kastar ut på gatan så dom får klara sig själv och tänker att är ni goda kristna gör ni rätt val, ger jag er terminal cancer och ni lider en hemsk död så är det för att ni klarade det även om det inte kändes eller såg ut så.

Nja. Snarare säger man att Jan inte ger oss prövningar vi inte klarar av för att troende lidande och anhöriga ska må lite bättre när dom går igenom det. En som blir galen av smärta klarar inte det. En som blir hjärndöd klarar inte det. Själsligt heter det då. Ja, åter en sak som tröstar, det går inte att bevisa, inte att motbevisa. Men det står i något främlingar för länge sedan skrev, i texter om personer med egenskaper och krafter som än idag, aldrig någonsin setts till. Med ganska uppenbara avsikter att styra folket och skapa en tröst hos folket vid tuffa tider, och på så sätt minska uppror och andra oroligheter. Som skrevs när vetenskapen inte kunde visa hur liv utveckas, anpassar sig och historier vandrade lång väg under lång tid och ändrades med vägen. Naturliga fenomen var övernaturliga, för man förstod inte vad det berodde på. Legender och sagor var underhållning, som var spännande och ofta sanning pga okunskap, levnadsvillkor och tillhörande hopp om något mer och större än deras liv.

Idag vet vi så mycket mer. Både om jordklotet, döden, sjukdomar, om vår genetik och fysik förr, och om varför tro var vanligare förr. Att skriva är inte längre få förunnat, så texter ich påståenden idag är inte unika och möts med kritiska ögon. Förr var det mycket få som kunde skriva, således var det unikt och gav en status som unika egenskaper än idag ger. Man är speciell. Idag vet man dock att det inte handlar om närhet till gud när man är ovanlig. Det beror på arbete, biologi, tur i lotteriet och på vem och vad människor möter i livet. Att ge mat, sitta och be till, kugga hand med dessa personer förändrar inte hur andras liv kommer se ut och skyddar inte och ger inte bättre odds mod lidande. Troende är inte friskare, är i färre olyckor eller lever längre. Det vet vi idag.
Goda människor finns bland troende och de finns bland ateister. Goda handlingar är gjorda av människan, inte av vad den tror. Onda människor finns bland troende och bland ateister. De troende använder sin tro för att rättfärdiga onda handlingar.

Tro är väldigt olika i olika delar av planeten. Och har ändrats genom tiden. Forna gudar tillbeds inte och nya tog plats. Alla troende övertygade om att deras gud är den äkta. Trots att det rent logiskt inte är en enda som är rätt, alla skapades när människor behövde dom. Och har orsakat extremt mycket lidande genom alla tider. Än idag är det ensamma och problemfyllda människor som hittar gud, utan att ha växt upp i en religion. För dom behöver något större, någon som tar över ansvaret och gemenskap. Dom är ofta mer öppna för tro än någon som är tillfreds med livet och växt upp utan religion i hem och skola. De ser logiskt på tro för dom behöver inte den.

Tro kan göra mycket. Men det är definitivt inte bara gott. Som här ser vi hur det förblindar och anses tala om vad som är ok att säga och inte, och andra ska respektera en tro som inte är så stor i Sverige längre och får inte använda språket som är det nya vanliga. Det orsakar till och med plågor att höra vissa ord om man är troende.
En som inte är troende pga att den lyft blicken från gamla texter och tänkt efter och sett att det inte går att leva efter föråldrade regler år efter år av utveckling, utan att reglerna följer ned i utvecklingen. Att gammalt många gånger är lika med förlegat och bara av ondo.

Det är faktiskt skönt att växa upp utan att påtvingas en tro och religion, att själv läsa och vara kritisk mot påståenden och texter utan att ha påverkats under uppväxten då vi är mest lättpåverkade. Välja om vi tror på något och hur mycket tron tar plats i livet. Skönt att slippa tro att man måste leva på ett visst sätt för att få det bra efter döden och slippa kämpa mot luster religionen inte godkänner trots qtt de är naturliga och mänskliga.

De barn i skolan som växer upp i troende strikta familjer känner ofta att dom är utanför, för dom kan inte delta i allt, har plikter genom tron som övriga barn slipper. De upplever många konflikter mellan vad dom känner att dom vill göra och och det dom inte får utan att hamna i onåd och behöva bota. Trycker undan mänskliga lustar och känslor och lever som någon dom inte är egentligen med mående lidande. Får bannor om dom råkar slänga ur sig ett ord alla vänner använder dagligen.

Ingen borde växa upp i en tro. Barn ska vara fria från religion under uppväxten. Så de vid myndig ålder själva kan studera religioner och tro opåverkat om dom intresserar sig för det.

Skolor borde definitivt aldrig ha tillåtits ha olika inriktningar på religioner. Skolan borde vara informativ och bidra till viljan att lära sig. Fri från åsiktspåverkan och faktaorienterad.

Skolor med religös inriktning inskränker på det fria valet. Dom lär ut religionerna som sanning till barn som tror det som får höra om och om igen. De saknar kunskap och förmåga till att ifrågasätta och kriskt hantera och sortera informationen och påverkas utan en chans. Det är ofattbart att det är tillåtet i Sverige.

Man får tro vad man vill, så länge man inte trycker på det på andra och inte tycker att dom är bättre människor än andra och talar om det. Så länge man inte använder tron till att straffa de som inte följer strikt och förbjuder saker som enligt lag är tillåtet I vårt land. Eller använder tron när brott begås och bryter mot svensk lag och mänskliga rättigheter.
Och inte skammar sexuell nyfikenhet och självuppteckande. Än idag finns det de som ser onani, sex utanför äktenskap som något smutsigt och fult, och delar upp män och kvinnor genom att förbjuda ett kön från saker det andra könet tillåts och gör skillnad på värdet och rättigheter baserat på kön.

Kvinnor får ofta stämpeln slampa om hon har sex med olika män för njutning och lust. Har hon legat med många är hon äcklig. Män får dunkar i ryggen och och möts inte av samma sak kvinnor gör, än idag 2022. Även av icke troende. För även här har kvinnor haft och har lägre status än likvärdiga män. Det är jag övertygad om beror på tro från förr. Det var vad tron sa. Och då var majoriteten troende. Man föddes in i det. Att inte tro var inte ett val. Att män oftast var större och starkare och bristen på teknik, modet att visa att kvinnor kunde göra samma saker om dom bara fick lära sig tillsammans med tro rotade kvinnosynen vi har kvar. Vi ska vara hemma med barn och hushåll, är sämre på bilar, på forskning, på teknik, mer känslosamma och oförmögna till beslut fattade av bara hjärnan. Inte lika begåvade inom mansdominerade yrken och det visar lönen.

Till och med svärande är mer ok om en man gör det än om en kvinna gör det. Förlegade synen på hur en kvinna ska föra sig som en god troende finns kvar om än på annan nivå numer.

Svärord är bara ord. Betyder olika saker för olika människor. Därför låter man bli att bry sig om vad andra säger när det inte rör en själv. Säger någon knulla när den halkar borde det påverka en troende lika lite som ordet fan gör. Det är inte riktat mot någon. Sexrelaterade ord är inte fulare än andra eftersom sex inte är något fult som måste döljas.

Sunt förnuft borde väga tyngre än tro baserad på berättelser från förr.

V
5/27/22, 10:34 AM
#88

#87: Svar till Nina

Visst, en del saker förändras med tiden. Saker som förr ansågs oanständigt är ok idag. T ex att bada i bikini. Var nog inte accepterat på 1800-talet. Vi badar i bikini för att det är praktiskt. Går i korta shorts o linne varma dagar. Inte för att uttrycka något ont utan för att det är praktiskt.
Men det betyder inte att det inte finns saker som är oföränderliga! T ex är mobbning, förtal, stöld, övergrepp, mm lika mycket fel idag som det var förr!
Jag tror inte att flertalet kristna tycker att vi ska helt strunta i bibeln för att det kan finnas saker som har med tidsandan att göra. Mycket gäller lika mycket idag som förr.
Att reagera mot svordomar och grovt, obscent tal är verkligen inte bara förbehållet troende. I t ex amerikansk tv så ifall någon använder grova svordomar så tar man bort ljudet och lägger in ett 'pip' just där istället!
I riksdagen fick Morgan Johansson en reprimand för att han svor i en debatt!
Så inte heller sekulära sammanhang är det fritt fram för hur grovt språk som helst!
Jag tycker inte att det är hela världen om någon undslipper sig ett 'jäv—r ifall de t ex slår sig. Det är värre om man späckar sitt tal med svordomar och grova ord i var och varannan mening.
Visst kan kristna tolka bibeln en del olika, men det finns en grund som gäller även idag. Det har dock funnits en del saker som man traditionellt har tolkat fel i bibeln, varit överdrivet sträng med, och ställt till med problem i onödan.
Du skriver en massa som jag inte här kan bemöta, det blir lite OT. Vore intressant att diskutera men jag tycke inte jag kan göra det här o nu.
Du skriver att 'ingen borde växa upp i tro'. Det beror ju på hur den tron har utövats! Många har upplevt en barndom med troende föräldrar som mycket trygg och harmonisk. Och är glada och tacksamma för att de fick den grunden!
Alla har rätt att ha en övertygelse.

Ord är viktiga, de betyder något, de fömedlar något.Och den ande som man förmedlar med frekventa svordomar och grova ord, är något som en kristen bör undvika. Så är det bara. Punkt.

  • Redigerat 5/27/22, 11:15 AM av Verité
Honestyisdead
5/27/22, 12:44 PM
#89

#88: och många som inte utsatts för tro på gud växer upp och ör glada och tacksamma för den grunden.

Religion bör hållas bland vuxna. Barn bör få vara barn och inte ledas till religion för qtt föräldrarna vill. Religion är inget barn behöver för att må bra. Den kan däremot bidra till vi och ni känsla och orsaka utanförskap.

Det finns inget bra i att leda barn till att tro på att man hamnar i onåd om man inte gör det som står, inåd hos en gud som är lika verklig som min senaste dröm. Lära dom att lyda pga rädsla för något som inte är verkligt. Leda dom in i Religion som har orsakat och orsakar så mycket död

Bra värderingar och sund människosyn behöver inte Religion för att förstås. Vuxna bör kunna släppa sitt behov att barnen tror på deras sanning och utföra bön och andra liknande saker utom barnens syn och inte neka eller tvinga barn till saker pga Religion.

Lära dom att tänka kritiskt, ifrågasätta saker och använda fakta som grund i livets val så lär dom sig styra riktningen själv istället för att gå en uppdiktad väg i tron om att den ledet till ett välkomnande när detta liv tar slut. Man möter samma sak oavsett vem man är, vad man tror och vad man gör. Skillnaden ligger i hur mycket man fokuserar på historier och hopp om att få komma till paradiset och hur mycket man lever i nuet och detta livet.

V
5/27/22, 2:49 PM
#90

#89: Du skriver: ”Sexrelaterade ord är inte fulare än andra eftersom sex inte är något fult som måste döljas. ”
Nej sex är inte fult egentligen, men många gånger så vill man framställa det som fult genom att använda grova ord. I vissa folkgrupper med annan kultur än den svenska, brukar mycket ofta när de aggressivt angriper någon ha en särskild vokabulär: ” jag ska knolla din mamma” o andra grova sexord. Varför säga man inte jag ska 'älska eller bara ha sex med din mamma”? Nej man använder ”kn`-lla för att man vill uttrycka förakt och kränkning.

Sen, föräldrar har rätt att överföra sina livsvärderingar, politiska och religiösa synsätt till sina barn. Det viktiga är att barnen sen får komma till neutrala platser där de får chans att själv välja. Det kan vara skolan, kompisar o dy där de får träffa andra med andra livsåskådningar än de fått från sitt hem. Detta gäller lika väl barn till ateistiska föräldrar.
Jag är ingen vän till kristna skolor. Jag anser att det är människor som är kristna- inte skolor.
Mycket ont kan göras i religionens namn. Bristande omdöme, lagisk hårdhet osv kan vara förödande. Men många skulle inte hålla med dig om att religion inte skulle kunna behövas för att barn ska må bra. Men många har upplevt trygghet och glädje i den tro de fått hemifrån, och skulle inte velat vara utan.
Visst är det fel att använda hot och skrämsel för att få barn att lyda. Men en sund kristen tro kommer inte att fokusera på straff osv., Frågan är vilken Gudsbild som förmedlas. Man kan ju måla upp en bild på en ständigt straffande och kontrollerande Gud och det blir fel.
Du vänder dig emot att man skulle hamna i onåd hos Gud om man gör något fel. Men tänk- hur ser du på att Putin aldrig ska behöva stå till svars för sina gärningar och de obeskrivliga lidande och död av oskyldiga människor han orsakat? Alla de grymheter de ryska soldaterna gör i Ukraina mot barn, gamla, kvinnor och civila?
Många av soldaterna kommer aldrig att ställas inför rätta. Då är det bättre att tänka att de till slut ska ändå möta rättvisa inför Gud?
Bilden av ett evigt helvete stämmer inte riktigt om man djupstuderar bibeln. Mera en tid av tuktan.
Massor av människor har fått sina liv förvandlade från t ex droger, kriminalitet mm genom den kristna tron. De upplever lycka och djup inre tillfredställelse Även om det finns tyvärr mycket ont så menar jag att det goda överväger

Annons:
Honestyisdead
5/27/22, 3:21 PM
#91

#90: Putin lär aldrig stå till svars. Om inte någon kommer åt honom.
Det känns så klart inte rätt för fem öre, så människan uppfann detta för att känna att det finns en sådan rättvisa efter döden. För att vi ska må bättre i tron om att straff utdelas till de syndiga.

Rättvisa existerar inte.men det är tufft att hantera så man skapar en

Upp till toppen
Annons: