Annons:
Etikettkyrkan
Läst 638 ggr
[SonjaG]
1/12/17, 11:07 AM

Nattvarden

Vem kan delta i Nattvarden?

Den som är troende?

Den som närvarar vid gudstjänsten?

Den som  är döpt?

Den som tillhör en församling?

Annons:
setfree
1/12/17, 11:20 AM
#1

1 Kor 11:26 Var gång ni äter det brödet och dricker den bägaren förkunnar ni alltså Herrens död, till dess han kommer.  Den som äter Herrens bröd eller dricker hans bägare på ett ovärdigt sätt har därför syndat mot Herrens kropp och blod.  Var och en måste pröva sig själv, sedan kan han äta brödet och dricka bägaren.  Ty den som äter och dricker utan att tänka på vems kropp det gäller, han äter och dricker en dom över sig

Olika församlingar har nog olika regler. Du får höra vad de säger.

Jag tycker att man ska ta nattvarden på ett respektfullt sätt och tänka på vems kropp det gäller. Annars finns det väl inga hinder för att alla troende ska kunna ta nattvarden.

Jag tycker ju personligen att det är lite konstigt att ta nattvarden om man inte tror på Jesus Kristus.

OlgaMaria
1/12/17, 11:40 AM
#2

I svenska kyrkan ska man vara döpt för att få ta emot nattvarden. I de församlingar jag varit med har man ansett att alla troende kan ta emot nattvarden. I bibeltexten ovan var poängen att alla skulle vänta på varann så att alla fick ta del av gemenskapsmåltiden. Det var nämligen så att vissa tog för sig så att vissa blev utan. Det var en riktig måltid, ett knytis, där man tog med sig mat och vin hemifrån. Idag, på vårt sätt att fira, har jag i alla fall aldrig varit med om att det inte räckt till alla som vill delta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: