Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4075 ggr
PastaR
2017-01-03 11:40

Kristen och alkohol och droger.

Är ibland bedrövad över att det numera anses ganska naturligt att dricka alkohol och vin i frikyrkliga kretsar också. Tänk om vi kunde avstå från de positiva saker ,som detta tydligen ger, för att slippa alla tragedier och sorger som spriten orsakar. Jag är uppväxt i alkoholfri miljö och van vid att vara absolutist, så det har inte varit något stort offer för min del. Tyvärr är det inte självklart i arbetslivet. Man måste visa lite civilkurage och gå mot strömmen då. Kära vänner kan ni inte avstå för era barn och barnbarns skull. Den som avstår droger av alla slag slipper kämpa för att bli av med beroende. Detta är en stor önskan från mig. I synnerhet behöver pastorer och människor i ledningen gå före som bra exempel. Ursäkta er inte med undret, då Jesus gjorde vatten till vin.

Ödmjuk

Annons:
[Devya]
2017-01-03 11:55
#1

Så länge det görs med måtta så ser jag inte problemet. Tyvärr så överdriver en hel del människor sin alkoholkonsumtion och det är otroligt trist.

Jag gillar att använda vin till maten t.ex. då jag lagar musslor. Det blir otroligt gott och speciellt mina rödvinssåser. Jag blir ju inte full eller beter mig sanslöst så jag ser inget problem med det här. Men är det här också ett stort fel i dina ögon? Lite nyfiken.

landsbygdsbo
2017-01-03 12:33
#2

#0

Nu är det även i en religiös aspekt en milsvida skillnad mellan bruka och missbruka.

Att bruka alkohol, mat , sex och andra av de njutningar livet erbjuder skadar varken familjen, barnen eller bryter mot religiösa konventioner.

Däremot sker så när man missbrukar.

Att en sommarkväll öppna en flaska svalt vitt vin tillsammans med sin fru eller en god vän gör ingen skada. Eller att andaktsfullt öppna och förse sig med ett glas 25  årig maltwhisky och sedan sätta sig framför brasan och njuta en kall vinterkväll är lika fel som att sätta sig ner och njuta av en vällagad bit mat. En biff bourgogne med innehållet i en flaska gott rödvin i maten och en annan till maten. Som exempel.

Att samhället via lagstiftning försöker försvåra för missbrukarna att skaffa sprit är förståeligt och acceptabelt. Men för egen del så kommer jag att fortsätta njuta av livet och vad livet ger utan att missbruka dess gåvor.

Så vad det gäller livet och dess njutningar är jag böjd att hålla med Marin Luther ;)

Woodland
2017-01-03 13:50
#3

#0

Jag kan tycka som dig i denna fråga. När jag blir bjuden på alkohol eller när ämnet kommer på tal brukar jag som nykterist förklara att jag avstår eftersom jag har för många alkoholister i släkten. Jag har alltid mötts med förståelse för det, särskilt sen detta med ärftlig påverkan har blivit känt. Sedan kan man avstå i "kärlek till sin näste" om denne har eller har haft missbruksproblem. Det är inte alltid man känner till de olika sammanhangen. Droger är ett helt annat ämne och ses inte med blida ögon eftersom de inte anses tillåtna (ännu). Receptmissbrukare är ett dolt problem.

Samtidigt går det inte att förneka att Jesus och de tidiga kristna drack vin. Det var en del av deras kultur. Vi har haft detta uppe för diskussion flera gånger och här är ett inlägg jag skrev om ämnet i 2014. Söker man till exempel på "förbjuda alkohol" på Jesus iFokus kommer flera trådar upp med olika synvinklar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

landsbygdsbo
2017-01-03 15:26
#4

#3

Hänsyn är en annan femma. Jag propsar inte heller på rätten att konsumera alkohol i en omgivning där personer med alkoholproblem är med.

Alkohol är ett njutningsmedel bland andra och ska njutas med förstånd.

Men samtidigt som man ser individer vilja förbjuda alkohol ser man dem dricka kopiösa mängder kaffe eller läsk. För att inte tala om att frossa i kaffebröd.

Hur det har med kärlek till min nästa att göra om jag som individ konsumerar alkohol hemma i min privata sfär. Jag tror knappast en alkoholist köper ett fint årgångsvin för ett par hundra eller en årgångsmalt för 500 när den svartimporterade spriten går för under 100….

Om du tackar nej så ska detta naturligtvis respekteras oavsett orsak.

Lika självklart är det om ngn väljer ett helt nyktert alternativ.

Rätten till ett fritt val.

Den rätten ska respekteras och inte ifrågasättas vare sig individen väljer ja tack eller nej tack

PastaR
2017-01-03 16:29
#5

Tack för era kommentarer! Glad attnågra skrivit bra inlägg. Många som har anammat "den svenska kulturen" att dricka vin o drinkar när det ska firas och vara fest, gör detta också tillsammans med sina gäster. Undrar hur många som våndas, för att de vet att det brukar bli bekymmer och urarta. Ingen planerar att bli alkoholist. Man börjar alltid att dricka med måtta, helt oskyldigt. Om man har en hög post i samhället, så ställs krav på representation och då måste man hänga med i svängarna. Tänk om det kunde bli ute med detta drickande, precis som med rökning. Jag ser alkohol som en drog. Alkohol har förstört så oerhört för många och inneburit så mycket onödiga kostnader i samhället. Önskar av hela hjärtat att den här onödiga riskkonsumtionen kunde minska till noll

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-01-03 18:08
#6

#5 har representerat både inom och utom landet. Naturligtvis krävs det en smula självdisciplin.

Men har man som jag utvecklat en smak för lite bättre sorter vill man inte förstöra dessa genom att bälga i sig mängder.

Det med att det urartar har en rätt bra självreglerande effekt.

Den som inte avstår eller kontrollerar sitt drickande då jag och mina vänner möts blir helt enkelt inte bjuden fler gånger.

Alkohol är en drog precis som kaffe, cigaretter eller godis.

Till och med olika former av livsinställning kan utvecklas till en drog.

Det är ju samma sak med bilkörning. De allra flesta sköter sig. Ngr få gör det inte och förorsakar majoriteten av dödsolyckorna…ska vi avstå från bilkörning med?

Du skriver i ditt länkade inlägg att "evangeliska kristna" började införa förbud mot alkohol.

Vad är då evangeliska kristna. Katoliker stöder sig och tror på evangeliet, de reformerta (protestantiska )kyrkorna likaså, jag misstänker dock att du menar frimicklarna, dvs de olika former av frireligiösa förbund som började dyka upp under 1800talet. Har jag rätt? För varken de reformerta kyrkorna eller de katolska eller de ortodoxa var väl involverade i konsumtionsförbud av alkohol.

Annons:
PastaR
2017-01-03 20:12
#7

Den sista avdelningen i nr 6 känner jag inte alls igen. Den sista delen av det sista inlägget förstår jag inte alls. Den här diskussionen är inte knuten till någon speciell frikyrka. Bland kristna överhuvudtaget har det blivit helt ok att bruka alkohol. Mat o sex är en naturlig del av livet. Att dricka alkohol kan ju på intet vis jämföras som ett livsviktigt behov. Om din äkta hälft, skulle fastna i ett missbruk av alkohol, skulle du avstå då? Skulle du beskriva det lika poetiskt med dyra årgångar o mysiga stunder? Den siste, som erkänner att den är fast i ett missbruk, är missbrukaren själv. Varför är det så känsligt att ta upp frågan om alkohol. Man blir dömd som en tråkmåns, som inte unnar människor livets goda. ibland måste man förklara sig eller ursäkta sig med bilkörning eller dylikt. Det borde vara självklart med ett alkoholfritt alternativ. Jag har på nära håll sett hur det kan förstöra livet för en familj. Att använda vin till såser o dylikt är väl ok. Det mesta av alkoholen försvinner ju då

Ödmjuk

[Devya]
2017-01-03 20:19
#8

#7 Jag personligen har inga problem med folk som väljer alkoholfritt. Det jag har ett problem med är hur vissa ser så jädrans ner på dem som tar endast ett glas vin, som om man vore en alkoholist. Jag har en vän som är på det viset och jag orkar tyvärr inte alls med honom pga hur mycket skit han snackar om alla som dricker, även om dem som endast dricker några gånger om året och då blir det högst ett glas vin till en god middag.

landsbygdsbo
2017-01-03 21:27
#9

#7

du själv öppnade ju dörren med att tala om de första franska fritänkarna som kom till Sverige…

Om min äkta hälft skulle fastna i ett alkoholberoende skulle jag naturligtvis inte inkludera hennes missbruk i mitt bruk. Det skulle med andra ord inte få mig att avstå, däremot att anpassa mitt bruk efter hennes missbruk.. Att konsumera ett glas vin eller en fin malt av god kvalitet är att jämföra med att njuta av Mozart på stereon eller läsa ett kapitel i en riktigt god bok.

Alkoholfrågan är inte känslig. Men orealistiska drömmare har kostat länder så mycket lidande. Det var ju insnöade alkoholmotståndare som skapade maffian i USA. Det var Svenska alkoholregler som lärde hälften av alla gymnasieelever att bränna hemma på sjuttiotalet (mig inklusive) Sedan när man tågluffade ner till Europa så lärde man sig att hantera alkohol på ett mer vuxet vis. Visst gjorde man tabbar i början, tabbar som kanske skulle undvikits med en realistisk alkoholpolitik i Sverige..

Jag dömer ingen som tråkmåns därför att han/hon inte dricker. Utan för att personen i fråga ÄR tråkig. Ett tips, att vara riktigt rolig kräver koncentration och tajming ngt som inte låter sig göras i berusat tillstånd.

Att missbruka någonting, ja då låter man detta kontrollera ens liv. Inskränka det och reducera det.

Alltså finns det mycket här i världen som kan beskrivas med ordet missbruk.

Fanatisk religiositet är ett av dessa….

PastaR
2017-01-04 07:53
#10

Jag ser inte ner på människor, som dricker. Har arbetskamrater och vänner, som använder alkohol. De vet om min inställning. Jag tar inte heller upp detta eller kommenterar detta hela tiden. Jag har trevligt tillsammans med dem ändå. Nr 9 blandar in konstiga saker i diskussionen. Varifrån fick du franska fritänkare, evangeliska kristna, fanatisk religiositet, orealistiska drömmare. Du dömer utan att veta vem jag är. Hur kan du ge de svenska alkohollagarna skulden för allt. Håll dig till ämnet.

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-01-04 09:26
#11

#10 Ganska enkelt

Du själv länkade till din egen text "Vi vet att Jesus och lärjungarna drack vin för att det var en del av deras kultur. Det var runt mitten av 1700-talet som ett generellt förbud mot vin började få fäste bland evangeliska kristna. Däremot sågs starksprit ned på även i gamla testamentet och var något en jude borde avhålla sig ifrån."

Den gruppen du talar om var väl frireligiösa som fördrevs från Frankrike.

Men Evangeliska kristna är väl egentligen alla bekännande kristna eftersom de bekänner sig till evangeliet. men tolkar det en aning olika.

Jag ger inte de Svenska alkohollagarna skulden till allt, det där en tolkning som får stå för dig. Men jag ger den skulden till hur vi före EU medlemskapet hanterade alkohol i Sverige. Hembränningen har i stort sett försvunnit sedan vi blev medlemmar och tvingades acceptera vad vi som land skrev på. En betydligt liberalare införselpolitik.

Och du är väl ändå inte så naiv att du inte inser att alkoholförbudet i USA skapade de förutsättningar som byggde upp den amerikanska maffian?

Så bra att du inte ser ner på dem med missbruksproblem, för det gör inte jag heller.

Vad jag däremot gör, är att jag låter mig inte bli med-missbrukare, jag låter inte en missbrukare förstöra mitt liv. Den som inte kan eller vill sköta sig på de samkväm o träffar jag/vi ordnar blir inte bjuden fler gånger, så enkelt fungerar det.

PastaR
2017-01-04 11:31
#12

Du försvarar bruket av alkohol på alla sätt. Många olyckor, fall av misshandel och trasiga äktenskap , sjukdomar beror på alkoholen. Kan du inse det eller är ditt försvar att nykterister ÄR tråkiga plus annat historiskt dravel. Du blandar ihop mina inlägg med andras kommentarer. Vad som hände i Amerika och Frankrike o s v hade inte blivit bättre om alkoholen hade flödat fritt. Hade en bekant som var försäljare, som blev väldigt glad när han träffade en gammal kollega och bjöd ut honom på mat och något tjusigt vin. Vad han inte visste var att den här mannen varit alkoholist och han föll tillbaka i sitt missbruk. Det blev katastrof för den här familjen. Om du inte kan inse alla dessa bekymmer, är jag böjd att tro att du har stora problem med ditt drickande.

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-01-04 11:52
#13

Ett misstag kan ske, ber om ursäkt för det.

Men det ändrar inte det faktumet att alkoholen inte dödar, inte slår sönder familjer. Det är missbruket av alkohol som gör det.

Den före detta alkoholisten du talar om, var han en lallande dåre eller en vuxen man som insåg vad han gjorde och begrep att han själv bar ansvar för sina handlingar sina val?

Alkohol är ett njutningsmedel som kan förgylla tillvaron men som vid missbruk förvandlar livet till ett helvete.

Som så många andra saker här i livet.

Jag samlar på exklusiva spritsorter, har ett så stort antal i min källare att jag nog borde snacka med försäkringsbolaget. Hade jag haft problem med alkohol så skulle jag knappast haft dessa ädla drycker i den mängd som jag har.

Vänd på de hela, vad har alkoholen hjälpt till att skapa?

Tja en stor del av världslitteraturen och musiken har kommit till under alkoholens verkningar, för att inte tala om hur många familjer som skapats. Betydligt fler än som slagits sönder.

Lägg sedan till de otaliga timmar av trevlig samvaro alkoholen varit med om att skapa.

Traditioner som hålls vid liv genom generationer. Vi skålar till exempel i rom inför varje längre segeltur. Är vi fyra ombord så ställs där fram 5 små glas. 4 till oss och 1 till Neptun. Finns dokumenterat i familjens dagböcker och loggböcker att så har man gjort sedan slutet på sjuttonhundratalet. 2cl gör ingen berusad eller alkoholpåverkad.

Vad som hände i USA var att antialkoholmaffian genom sitt förbud skapade den maffia som USA fortfarande har stora bekymmer med.

Logistik och maktstrukturer skapades då spritsmugglingen blev enormt stor under förbudstiden. Men jag förstår du blundar för dessa fakta.

Som exempel, i USA var det förbud att handla med Kubanska varor, trots det såg man både industriledare och filmstjärnor njuta av kubanska cigarrer…

Ett förbud mot alkohol skulle i Sverige skapa exakt samma situation som under dåtidens förbudstid i USA. Så därför hoppas jag nykterhetsmaffian inte lyckas genomdriva ett förbud. Kriminaliteten skulle explodera, och det vill väl inte ens du?

Annons:
PastaR
2017-01-04 13:26
#14

Du ger väldigt långsökta ursäkter för drickandet. Ett väldigt roligt minne: mina arbetskamrater gick ut en kväll för att ha trevligt tillsammans. Några delade på en flaska vin och så var det två som delade på en flaska vin. De skrattade och skojade och hade väldigt trevligt. När de skulle betala visade sig att den ena vinflaskan var billigare än den andra. Då upptäckte de att de druckit ett alkoholfritt vin. De hade lika trevligt som de andra. Ingen skillnad. Så till den hemliga alkoholisten. En välfungerande familjefar, som inte kunde motstå sitt beroende. Om du tror att man har ett val, så är det nog mer komplext än så. Dra inte in historia och politik och dylikt i debatten som försvar. Alkohol kan vi leva utan utan besvär om vi aldrig börjat. Det finns tillräckligt med njutningar i livet ändå. Jag är ganska trött på att mina skattepengar ska behöva gå till allt detta elände.

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-01-04 14:32
#15

#14

Ja en väl fungerande familjefar som inte kan kontrollera sitt missbruk. Rätt motsägelsefullt egentligen. Då handlar det väl mer om en dysfunktionell man som sätter flaskan före familjen.

Så till skattepengar.

Ok låt dem som konsumerar alkohol betala en betydligt högre avgift till landstingen..detta eftersom de kostar mer.

Sedan fortsätter vi,

Låt dem som har dålig kondition betala en högre avgift, dem som är överviktiga och så vidare allt i den ultimata rättvisans namn.

Det håller du väl med om? För vi vet ju båda att de flesta självmorden sker med kniv o gaffelns hjälp.

Vad det gäller vin som av-alkoholiserats så framställs en bra dryck till maten, men knappast en dryck som kan stå på egna ben i konkurrensen med äkta viner gjorda av skickliga hantverkare. När det gäller mat så väljer jag hellre ett bordsvatten som är betydligt neutralare i smak och som därför låter maten tala för sig själv på ett helt annat vis. För av de jag träffat som varit mest fixerade vi alkoholhalten istället för smaken så har de antingen varit nykterister eller tonåringar…(tänk på pocenten Hegge)

Men att blunda inför historiska fakta, tja det är ju upp till dig. Men jag tackar de högre makterna för att våra beslutande myndigheter kan sin historia, kan vad som händer om priset på alkohol drar iväg för högt.

Då ökar importer och de gamla brännarna plockas fram igen.

Titta bara på vad som hände här om året då man chockhöjde tobaksskatten..

Så som tur är vet de berörda beslutsfattarna att sådant beslut skulle vara synnerligen kontraproduktivt vad det gäller nykterhet o folkhälsa….

PS,   att beställa in ett riktigt bra vin till maten, kan du bara göra på en handfull krogar i Sverige. De andra har helt enkelt inte den typen av vinkällare.

Woodland
2017-01-04 17:57
#16

# 13 

Det var min kommentar du citerade i #11. 😎

Familjer led stor nöd här i Sverige inte bara genom att männen höll på med hembränning men också för att arbetsgivare betalade en del av lönen med sprit. I norra Bohuslän reagerade Svenska kyrkan på misären kvinnor med stora barnkullarna levde i. 

Jag tror inte ett allmänt helförbud är på tapeten någonstans men om du har läst eller sett det någonstans tar jag gärna emot informationen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

landsbygdsbo
2017-01-04 18:17
#17

#alkoholsituationen i Sverige och stora delar av norra Europa var under stora delar av 1800talet katastrofal. Dels beroende på att bönderna hade upptäckt att genom att bränns alkohol kunde man lagra potatis och spannmål utan de lagringsförluster det annars skulle inneburit. Man brände därför vad tygen höll och det resulterade i ett överflöd  av brännvin. Samtidigt kom man på att inkludera spriten i de naturaförmåner lantarbetarna fick i lön. + att livet var otroligt tufft för vanligt folk.

Förbud mot bränning infördes också, först av nationalekonomiska skäl då det rådde svält, sedan av skatteskäl då staten behövde en säker skatteinkomstkälla.

Men vad jag försöker förklara är att förstockad förbudsmentalitet är som att simma mot strömmen. Ta bort möjligheten för vanligt folk att lagligt eller till rimliga priser, köpa sprit så lär man sig att skaffa sprit annorstädes.

Det är ju bara att titta på vansinnet på vägarna mellan Sverige och Tyskland

Att lära sig använda alkohol, bruka det, är som jag ser det den enda möjligheten i dagens samhälle att undvika alkoholrelaterade problem.

De som väljer en helnykter tillvara, ja det är väl bara bra. Men vi måste inse att det är inte ett alternativ för majoriteten av folket.

Alkohol är ett njutningsmedel som om det brukas korrekt ger njutning, missbrukas det ger det bara misär och elände.

Som så mycket annat vi brukar i tillvaron.

Woodland
2017-01-05 17:54
#18

#4

Men samtidigt som man ser individer vilja förbjuda alkohol ser man dem dricka kopiösa mängder kaffe eller läsk. För att inte tala om att frossa i kaffebröd.

Där har du definitivt en poäng för jag har varit skyldig till ett sådant synsätt.  Jag är ett levande exempel på hur mina matvanor gjorde mig   skada. Och när resultatet blev uppenbart för mig fick jag samvetskval och började forska i hur jag kunde förbättra min hälsa. Jag har slutligen landat på en total växtbaserad kost uteslutande nästan alla SOS (salt, olja, socker) efter vetenskapliga belägg av bland annat läkarna John McDougall, T. Colin Campbell, Conrad Esseltstyn med flera. 

# 17

Du har rätt i detta  att försök till förbud har delvis misslyckas och historien har visat att det inte är möjligt att alltid reglera människor. Bibeln har höga moraliska krav som vi troende har att sträva efter att följa men det sker inte i egen kraft.

Däremot har jag inte upplevt respekt för mitt ställningstagande. Det har blivit bättre när folk som dricker alkohol har fått reda på detta med genetisk benägenhet till alkoholism. I min uppväxt där måttliga mängder alkohol var en del av festtraditionen fick jag utstå mycket kritik. Men när vissa familjemedlemmar blev alkoholister  insåg de andra att jag kanske inte var helt fel ute.  Mitt syskon berättade att enligt "Länkarna" (AA) även om personen intog en drink om dagen klassificerades denna som alkoholist om denne person  inte kunde vara utan den drinken. Familjemedlemmen berättade efteråt att  denne inte kunde förstå varför i dennes egna ord "Jag studsade mot väggarna och kunde fortfarande inte uppleva att jag hade druckit tillräckligt. Så stort var suget." Så när man har detta så nära inpå sig och ser konsekvenserna av missbruket i andras liv gör det en ännu mer övertygad att hålla fast med avhållsamhet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

landsbygdsbo
2017-01-06 08:39
#19

#18

En människa förtjänar alltid att respekteras för sitt ställningstagande oavsett vad.

Förbudet misslyckades inte delvis. Det misslyckades fatalt + att det skapade det monster som i senare konstellationer driver och administrerar narkotikahandel o produktion i USA,

Av samma anledning höjs inte priserna i dentakt som nykterhetsmaffian önskar.

För vid ett visst givet pris betalar sig resan till mer normalbeskattad alkohol.

Skulle dessa resor bli för dyra så lär hembränningen öka till 1980talets nivåer igen.

För efterfrågan av alkohol existerar i samhället. Och så länge den existerar kommer företagsekonomiska principer att reglera tillgången. Stiger systemets priser över den gräns som varje presumtiv alkoholkonsument har visavi egenimport eller egen tillverkning kommer man att välja det alternativet.

Vare sig vi vill eller ej är konsumtion av alkoholhaltiga drycker en del av den västerländska människan. Konsumtionen är intimt förknippad med kultur, umgänge och historia.

Vad som är rätt väg att gå för att stävja problemen med det missbruk som 10-15% av alkohol konsumenterna faller in i , tviste de lärde om.

Personligen tror jag inte det finns en noll-lösning. Liksom för biltrafiken , kommer det alltid att finnas offer på det altare som vi skapar för vårt nöjes skull, vår bekvämlighets skull och för att lösa praktiska problem.

Att organisationer jobbar för att fånga upp individer ur dessa 10-15% är berömvärt. Att individer väljer total avhållsamhet ska respekteras.

Men att gömma huvudet i sanden som vissa tycks göra leder ingenstans alls.

PastaR
2017-01-06 13:26
#20

Jag har inte föreslagit ett förbud., endast att göra människor medvetna om allt elände och kostnader som alkoholen orsakar. Ser med förfäran hur kända pastorer åker fast för rattfylleri. Hoppas verkligen att vi slipper se alkoholen som något kulturellt i våra ungdomsmiljöer. Frikyrkliga och kyrkliga kretsar har varit alkoholfria miljöer. Varför har detta ändrats. Förr kunde prästerna dricka kopiöst. Det vill vi verkligen inte ha tillbaka. Vi som i flera generationer varit absolutister vet heller inte hur vi reagerar om vi skulle börja använda droger. Användandet går förmodligen inte att få bort helt, men vi kan göra som med rökningen stävja det så gått det går. Kanske till slut att vi kan komma överens om att även om det för en del innebär något positivt ändå är för mycket bekymmer å andra sidan. Vi närmar oss problemet från två ytterligheter. Jag hatar drickandet, men absolut inte den som dricker.

Ödmjuk

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-06 13:46
#21

# problemet är väl att ungdomen inte ser det kulturella med alkohol utan fokuserar på fyllan istället.

Att frikyrkliga kretsar överlag varit alkoholfria beror ju på att dessa intimt var förknippade med nykterhets och (att inte förglömma)arbetarrörelsen.

Att prästerna drack mycket för, ja det har väl till stor del att göra med att det dracks mycket förr överlag.

Gästabuden ute på de större gårdarna var ofta "blöta" tillställningar och då man först kunde ta trillan hem (hästen hittade hem) och senare bilen då nykterhetskontroller lyste med sin frånvaro bäddade för det hela.

Det hela faller ju tillbaka på det jag pekat på hela tiden. Man måste skilja på bruk och missbruk.

Att stilla njuta av en god cigarr och ett glas fin alkoholhaltig dryck av fin kvalitet höjer helt klart livskvaliteten. Man gör det sällan, inte minst av ekonomiska orsaker.

Att häva i sig en kvarter renat och ett 1/2 paket cigaretter höjer absolut inte livskvaliteten.

Det är skillnad på bruk och missbruk som sagt var…

indra-bus
2017-01-06 20:43
#22

Skulle jag köpa en flaska vin för 500 skulle skämmas. När de finns barn som svälter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

landsbygdsbo
2017-01-06 21:34
#23

Om jag köper en flaska vin eller om jag köper kattmat så blir det inte mer pengar till barnen för det….

[Devya]
2017-01-07 07:53
#24

#20 Men vadå,  de flesta är väl ändå medvetna om folk som missbrukar alkohol? Det är väl inga nyheter, eller? Jag förstår inte alls vad du menar med att göra folk medvetna om problematiken som alkohol orsakar då det är inget nytt.

indra-bus
2017-01-07 09:03
#25

#23  VA ska katten svälta då?  Om de är katten på bilden du menar så tog jag hand om honom när hans ägare dött  annars hade han avlivas.  Du jämför djur mat med  lyx vin ?  Du är inte kristen va?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

landsbygdsbo
2017-01-07 09:37
#26

#25 Alla gör vi våra val, du väljer tydligen en katt före svältande barn, jag har andra prioriteringar. Så vem av oss är mer  kristen då?😎

Jag prioriterar socialt umgänge med människor, där ingår alkoholhaltiga drycker. Du prioriterar din katt. Vem är du att säga vad som är kristet och vad som inte är det?

indra-bus
2017-01-07 10:02
#27

#26  Ja valde att rädda ett liv. Inte min egen njutning. Ja köper inte häller dyr sprit att lägga på hög till ingens nytta.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-07 12:15
#28

#27 Du väljer lyxen att ha ett husdjur före att ge pengarna till behövande barn. Jag väljer lyxen att ibland njuta av livet, vilket även det är en lyx. Så kasta för sjutton inte sten i ditt glashus. Eller menar du på fullaste alvar att en katts liv ska jämställas med ett barns?

Skillnaden mellan oss är att jag är ärlig och öppet deklarerar att jag inte lägger alla resurser på att hjälpa andra. Men via skattsedeln hjälper jag betydligt mer än det tionde som är föreskrivet…..

indra-bus
2017-01-07 13:20
#29

Menar du på fullaste allvar att en katt går att jämföra med ett liv med spritföråd?? Lyx  att rädda ett liv?   Jag skänker pengar till barn oxå . Vi ska inte leva i överflöd.. Katter tillhör oxå skapelsen. Du försvarar din alkohol precis som en  väns man som var alkolist.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

landsbygdsbo
2017-01-07 13:43
#30

#29

Din katt är naturligtvis mer värd för dig än min vinkällare. Men min vinkällare är för mig betydligt mer värd än både din och andras katter.

Att under många år byggt upp en fin samling betyder inte att man lever i överflöd.

Det lär du dig när du flyttar från mamma o pappa.

Och alkohol, liksom katter tillhör ju skapelsen så där faller din argumentering..igen

Maria
2017-01-07 13:47
#31

#30 Det går knappast att jämföra liv och alkohol men det är ju din värld.

Jag har flyttat från mamma och pappa för mååånga år sedan.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-01-07 14:01
#32

#31 Men det är ju exakt det vi gör i Sverige.

 Husdjur är juridiskt sett lösöre.

En flaska vin är juridiskt sett lösöre

Alltså jämför vi, värderar vi husdjur , vinflaskor och mobiltelefoner med samma måttstock. Om sedan individen värderar sin mobiltelefon högre, sitt husdjur eller sin dyra flaska högre, ja då handlar det bara om individuella känslor.

Jag värderar mina djur högre än andras, av den enkla anledning att jag har ett personligt förhållande till dem, speciellt de som bor inne i huset. Men jag äver realist och känner lagen, vet därför att de av lagen betraktas som lösöre…ingenting annat.

Maria
2017-01-07 14:11
#33

#42 Jag liksom många andra känner/vet lagen men jag värderar ändå dina husdjur högre än ditt fina vin. Du behöver inte vara så nedlåtande mot andra.

"Det lär du dig när du flyttar från mamma o pappa."

_" Men jag äver realist och känner lagen, vet därför att de av lagen betraktas som lösöre…ingenting annat."
_

Du får inte bara anta att ingen annan vet någon alls. Jag hade räddat dina djur framför ditt fina vin i alla fall och fullkomligt struntat i lagen vid ett sådant tillfälle.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-01-07 14:17
#34

#33 Det är egentligen inte det det handlar om, det handlar om en prioritering.

Och det var den här meningen som öppnade för en tuffare ton " Du är inte kristen va?"

Sedan har du liksom alla andra, räddningstjänsten möjligtvis undantagen ett fritt val För försäkringsbolagen vill ju att det värdefullaste räddas först..

Annons:
Maria
2017-01-07 14:19
#35

#34 Visst handlar det om prioritering och jag prioriterar liv före materiella ting.

Jag är kristen…hur så?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-01-07 14:48
#36

#34 du säger du prioriterar liv, men gör du som jag , prioriterat mänskligt liv över annat liv?

Och jag hoppas jag kan göra förnuftiga, inte känslomässiga val vid en nödsituation.

Maria
2017-01-07 14:54
#37

#36 Jag prioriterar mänskligt liv i första hand och djur i andra hand, gissar jag, om jag hamnar i en nödsituation.

Man här handlade det väl om alkohol om jag fattat saken rätt.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-01-07 15:35
#38

#37 och där är väl en övervägande majoritet av de aktivt kristna överens.

Vi ska njuta av de gåvor skaparen gett oss.

Under en förutsättning, vi ska bruka dem, inte missbruka dem. Och det gäller även alkohol, mat, nöjen och så vidare. M Luther hade en sund inställning i detta. Jag gillar dock inte hans inställning till Judar och bönder….

PastaR
2017-04-30 13:41
#39

Hade egentligen slutat diskussionen om alkoholen, men kan inte låta bli att kommentera. Landbygdsbo är mäkta stolt över sin samling av spritsorter. Du kallar det livskvalite o kultur och gåvor som skaparen har gett oss, att bruka dessa. Allt detta för att värdet och statusen med ditt lyxiga spritförråd skulle sjunka, om vi såg hur skadligt innehållet kan vara. Både bruk och missbruk av droger och alkohol ger sjukvården en extra onödig belastning. Försvara det inte med att övervikt och stillasittande och stress också skadar hälsan. Dessutom påverkas omdömet och man skadar sin omgivning för att man inte tänker klart och det blir både olyckor och brott som följd. Kan inte se att bruket av alkohol o nikotin och andra droger har legitimitet att användas alls. Efter denna långa diskussion anser jag fortfarande att bruket ska stävjas och inte anses som något livsbejakande, kulturellt och tjusigt. Vi är väl så intelligenta att vi kan ändra på denna vana, om vi inte är missbrukare.

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-05-02 17:37
#40

#39

stopp ett tag…värdet på innehållet i mina flaskor blir knappast mindre välsmakande för att ni inser hur skadligt innehållet skulle vara för er.

För min egen del skulle jag fortsätta njuta måttligt av Guds gåvor i fortsättningen med.

Att bruka alkohol, dvs inte missbruka den, är knappast mer skadligt än att bruka mat.

För du lyfter (av förståeliga skäl) endast fram nackdelarna.

Fördelen med att i stilla kontemplation njuta av ett ädelt vin  eller en mångårig malt är ju att det höjer livskvaliteten vilket i sig brukar vara en förlägnare av livet.

Jag kan naturligtvis bara svar för mig, men den njutningen har inte förorsakat några brott ;) (utom möjligen förr, då tullsnoken begränsande införselmängderna…då syndade jag rätt ofta…

PastaR
2017-05-02 20:15
#41

Var glad att du kan säga att detta inte har orsakat något negativt för dig. Alltför många planerar att inta dessa ( ädla???) drycker och njuta, men resultatet blir något helt annat än det du beskriver. Jag tycker att de som får en sådan förhöjd livskvalitet, samtidigt som andra med samma intentioner hamnar i helvetet här på jorden, skulle kunna höja livskvalitén på annat sätt. Om inte för att färre människor ska behöva uppleva misären. Ursäkta landsbygdsbo, men ditt sätt och ordval för användadet av din samling drycker gör mig illa berörd. Bruk eller missbruk vet man inte förrän efter man använt de här dryckerna. Det kan vara fler saker som spelar in.

Ödmjuk

Annons:
landsbygdsbo
2017-05-02 20:50
#42

#41

Du lyfter bara upp nackdelarna med alkohol.

Ca  500 000 missbrukar eller är beroende av alkohol.

Ca 5 miljoner brukar alkohol i samma land.

Samma förhållande gäller spel. Ännu fler lider av brutna förhållande. Ska vi sluta bli förälskade?

Du får ursäkta, men jag avstår inte njutningen av god mat,doda drycker tillsammans med goda vänner bara för att en mindre grupp inte klarar av spriten.

Jag vet också att ett förbud skulle skada landet långt värre än den situation vi har idag.

PastaR
2017-05-02 21:56
#43

Jag kräver inte att du ska avstå. Själv hatar jag att barn får lida och vara ängsliga inför jul och semester, att kvinnor blir misshandlade och man hånglar med andra, o s v . Hälsan skadas. Ekonomin blir förstörd. Sjukvården belastas. Tyvärr har jag sett allt detta lidande på nära håll. Det är alldeles tillräckligt för mig.

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-05-03 11:45
#44

#43

Barn lider även i de länder och i de familjer där alkoholen är bannlyst.

Kvinnor misshandlas oftare av nyktra män de är gifta med, än av fulla män.

Ekonomin blir knappast förstörd av att man köper alkoholhaltiga drycker. Utan av att man inte klarar av att sköta arbetet när man missbrukar alkohol

Att bruk av alkohol påverkar kroppen negativt fysiskt sett är fastställt.

Men det är även fastställt att livskvalitet påverkar positivt.

Och ett riktigt bruk av alkohol är en klar livskvalitetshöjjare så….

Du räknar upp de skador ett missbruk leder till.

Samma sak gäller exempelvis bilkörning. Den som kör vårdslöst och för fort skadar sig själv och andra.

De som kör förnuftigt bidrar istället till livskvalitet och nationens välfärd.

Med din logik skulle vi förbjuda bilkörning över huvudtaget.

Jag och den absoluta majoriteten missbrukar inte, jag diskuterar därför ett bruk av alkohol. Missbruket överlåter jag till andra, eftersom dt lär fortsätta oavsett om jag brukar eller ej.

En cynisk och realistisk inställning med andra ord.

setfree
2017-05-03 12:20
#45

#44 Kvinnor misshandlas oftare av nyktra män de är gifta med, än av fulla män.

Vilken verklighet lever du i? Du klarar säkert att hantera alkohol. vilket de flesta gör men att alkohol gör många aggressiva känner vi väl till.

Här har du totalt fel. Har du inte varit med om detta? Det förvånar mig verkligen.

Du kan fråga en polis exempelvis om deras erfarenheter.

landsbygdsbo
2017-05-03 13:08
#46

#45

Tja jag verkar leva ute i verkligheten till skillnad från många

"

Myt: Män slår bara när de druckit alkohol

Många kopplar felaktigt ihop misshandel med alkoholmissbruk. I en kanadensisk undersökning kring detta samband att endast en liten del av de män som misshandlar kvinnor är alkoholmissbrukare. Bland män med svåra missbruksproblem var en tredjedel nyktra när de misshandlade kvinnan.

Vissa män misshandlar bara när de har druckit alkohol, andra bara när de är nyktra. En del män misshandlar oavsett om de är fulla eller nyktra. Alkohol är inte orsaken till våld mot kvinnor. De samband man kan hitta mellan alkohol och våld handlar till stor del om ett kulturellt förhållningssätt till alkohol-berusning används som ursäkt för våldsamma beteenden från män"

Citat från

 http://blaklockan.com/fragor-och-svar

Misshandel = när ngn psykiskt eller fysiskt bryter mot någons integritet. En man som med rösten hotar begår alltså misshandel. De män som slår har ingen respekt för andra alltså agerar de utifrån det både när de är nyktra eller fulla. Och den absolut övervägande delen är nyktra fler timmar om dagen än när de är fulla.

Att alkohol gör folk aggressiva..nja alkohol tar bort spärrar. Så de som är i grunden aggressiva lätt blir aggressiva . Så några blir aggressiva och slår, men majoriteten blir det inte.

setfree
2017-05-03 13:41
#47

#46 Ingen har väl påstått att män bara misshandlar när de är påverkade. Det är naturligtvis inte alltid så. Inte i 100 % av fallen. Självklart finns de som misshandlar i nyktert tillstånd. Inte så vanligt kanske men ändå.

De som har en aggressivitet men som normalt behärskar sig och beter sig normalt kan förändras av alkohol. Du har väl hört otaliga gånger människor berätta att deras far förändrades när han var full.

En av mina förra kollegor blev aggesiv när han drack och hamnade i slagsmål. Men det var bara när han drack som han blev elak.

Under det senaste decenniet har ny forskning visat att alkohol kan orsaka depression.

Sambandet mellan alkoholintag och våldsamt beteende är sedan länge känt både för allmänhet (många har sett berusade och aggressiva personer) och vetenskapsmän. En rad studier som tydligt klarlagt att alkohol i blodet/urinen är överrepresenterat hos våldsverkare finns publicerade.

Men alla blir inte aggressiva av alkohol. Faktum är att de flesta människor aldrig blir aggressiva av alkohol - utan istället goda och glada, eller bara trötta.

http://janusinfo.se/Nyheter/Symposiereferat-och-webbtv-sandningar/2002/Lakemedel-och-vald/Lakemedel-och-vald/Vem-blir-arg-da-han-super/

Så de flesta hanterar det bra men de som inte klarar det ställer till med mycket.

landsbygdsbo
2017-05-03 14:13
#48

#47

För det första, jag har en princip, att strunta i alla påståenden liknande " jag känner en person som.." i samband med diskussioner om alkohol, rökning, mat och andra ämnen som rör i stort sett hela nationer.

Det finns ett otal undersökningar som visar riskerna med alkohol. Jag förnekar inte dessa.

Men om man skulle göra en undersökning om nyttan med alkohol så är jag övertygad om att alkohol utgör en större positiv inverkan på våra liv än den gör som negativ. Ett otal musiker, författare stryker under det faktumet att en lagom konsumtion av berusningsmedel främjar kreativiteten. + det faktumet att alkohol underlättar och ökar de sociala kontakterna mellan människor under samma förutsättningar

Efter ett par glas vin löper konversationen betydligt lättsammare, stämningen blir uppsluppnare vilket de flesta upplever som positivt.

Att efter en stressig, tung dag tända en brasa, hälla upp ett litet glas med mångårig malt, dra igång stereon med klassisk musik och ta ett parti schack med en god vän. Det är livskvalitet. Det går inte att diskutera missbruk i samma sammanhang..

Det är därför jag hävdar att nykterhetsmaffian,  skulle göra landet en rejäl otjänst om man lyckades få igenom ett förbud eller kraftiga prisökningar,

Annons:
setfree
2017-05-03 14:28
#49

#48 Du har rätt i att ett exempel som jag nämner är lite lamt som argument. Det är bara det att för mig personligen var det hyfsat skrämmande att se hur en person kan förändras så.

Du får gärna dricka för min del. Även i mitt sällskap. Jag är inte kategorisk och lagisk. Jag är även med på fester där det dricks en hel del. Det stör inte mig alls.

Att det höjer prestationen är jag väl tveksam till, men OK då. Min favorit Leif GW Persson dricker mycket men det det är nog när han inte skriver tror jag.

Jag tillhör inte nykterhetsmaffian. Både alkohol och droger är medicin för vissa, det förstår jag. Jag tror också att det kan höja njutningen.

Låt oss samexistera och var och en får göra som man vill. Du dricker lite vin och jag kan köra bilen och är kanske lite snabbare morgonen efter. 🙂

landsbygdsbo
2017-05-03 15:16
#50

#49 Normalt sett så kan jag nog köra bil dagen efter också.

För eftersom jag älskar mat och god konversation så blir inte mängden alkoholhaltiga drycker så hög…däremot deras smak o kvalitet 😉

PastaR
2017-05-03 22:41
#51

Du vill inte offra din livskvalité. Behåll gärna den. Men jag är övertygad om att de negativa konsekvenserna överstiger de positiva med råge. Själv är jag väldigt trött på att få vara med och bekosta eländet. Att skicka iväg en missbrukare för vård är väldigt kostsamt. Att ta hand om barn, som fått skador av missbruk under moderns graviditet, kostar både pengar och lidande. Listan kan göras hur lång som helst. Dessutom är det ett mörkertal av människor, som lyckas dölja sitt beroende. Det brukar gå bra så länge man kan sköta sitt jobb. Sen brukar det gå snabbt utför. Mm mm mm. Listan är lång. Jag är så utless på att det är så ute att vara nykterist. Man måste nästan be om ursäkt för det. Det tänker jag sluta med. Fram för människor som kan ha livskvalité utan att man behöver ha gifter i hjärnan. Man kostar på sig en "festkväll" och sen kommer man inte ihåg vad man har gjort. Annars har man gjort bort sig rejält, så man inte vill minnas. Oj, så rak jag har varit nu. Men det känns väldigt bra att få säga det. Jag tycker inte illa om dig landsbygdsbo, men jag tycker illa om ditt glorifierande av alkohol.!!!!!!!!!!!

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-05-03 23:16
#52

#51

Ingen ska väl behöva be om ursäkt för sitt val av dryck. Varken den som väljer alkoholfritt eller den som väljer dryck som innehåller alkohol.

Naturligtvis kostar missbruk samhället pengar

Men att säga att det normala bruket skadar och göra de4t utan att även lyfta fram alkoholens fördelar är bra enkelspårigt.

" Man kostar på sig en "festkväll" och sen kommer man inte ihåg vad man har gjort"

Är nykterhetsmaffians begrepp om hur alkoholbrukare utövar festligheter.

Har själv brukat alkohol sedan tonåren!!

Har varit riktigt berusad ngn enstaka gång i ungdomsåren. Aldrig så berusad att jag inte kommer ihåg vad jag gjort.

Jo jag fick lära mig att bruka av mina föräldrar.

Vin blandat med vatten är en bra måltidsdryck.

Till och med vår Herre tog ju fram vin och bjöd på…

Vin och starksprit är ypperliga tillsatser i matlagning

Att njuta av vin och exklusiva spritsorter kräver vana och utbildning.

Men ett glas vin erbjuder så mycket mer än bara %

Smak, doft, färg mixas samman med minnen från tidigare möten med just den vinsorten, ofta tillsammans med goda vänner.

Har själv en flaska som jag köpte till min far som 70:årsgåva. Vi brukade ta ett glas var till födelsedagar. Har nog kvar till en 5, 6 födelsedagar kvar, Min Far är borta sedan länge. Men den malten var hans, och min favorit.

Alkoholen utslagen per brukare blir ca 9000 kr per år för samhällets kostnader.

Det skulle göra en kostnad på 180 kr i veckan för rätten att kunna lyfta en bägare…det är det värt.

PastaR
2017-05-06 08:13
#53

#52# Förstår att vi har helt olika uppväxt och erfarenheter som grund för våra åsikter. Det lidande, som alkoholen orsakar för en del familjer, kan inte mätas i pengar. (Hur kommer du fram till siffrorna?) Vi hade en grannfamilj, där en snäll och fin man i nyktert tillstånd,förstörde livet för de sina, när han blev full. Han gjorde dumma affärer och slog sönder och satte skräck i familjen när han 'festat'. Det slutade med att de fick gå från hus o hem, när han drunknade i fyllan o villan. Detta var en man som vi tyckte mycket om i nyktert tillstånd. Min man jobbar med missbrukare och till en del med barn i de sammanhangen också sen ett antal år. En av våra söner jobbar med ungdomar, som kommit snett. Vår dotter jobbar inom psykvården. För människor, som de möter, har alkoholen inte varit något fint utan snarare en förbannelse. En människa uttryckte det målande: Jag är inte längre herre i mitt eget liv. Det är alkoholen, som bestämmer. Ingen människa planerar att bli missbrukare. Det börjar alltid med brukande. Ibland är det en självmedicinering. Det jag har sett av misär, är tillräckligt för att avstå. Jag förstår att man kan upplevas som en glädjedödare och moraliserande och dömande person, men det hela bottnar i mina erfarenheter och då väger det lätt att det smakar gott. Min uppväxt har varit utan alkohol, så det är inget problem för mig att avstå. Om alla kunde hantera drickandet som du, är det inga problem. Det var personalfest på jobbet och folk blev osams, för att de var påverkade och spärrarna försvann. Inte roligt alls. Vid något tillfälle , måste vi hastigt bryta upp för att det höll på att urarta. Nog har du hört människor ursäkta sig med att de inte minns, för att de varit fulla. Rätt eller fel? När jag diskuterar detta, gäller det inte ditt brukande. Dömer dig inte. Mina åsikter är helt personliga och jag ingår inte i någon nykterhetsliga .

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-05-06 09:31
#54

#53

http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkohol-i-samhallet

Jag Har känt flera personer som dött, ännu fler som blivit svårt skadade….pga av bilar.

Men vill jag förbjuda bilkörning för det? Nej naturligtvis inte.

Samma sak med alkohol.

Det dör folk, människor lider pga av alkoholmissbruk.

Men så oändligt fler tar till sig de fördelar ett bruk skapar.

Oändligt många människor har dött, lidit och torterats pga av religion.

Vill jag förbjuda religionsutövning för det? NEJ naturligtvis inte.

Vad jag vill säga, att räkna upp individuella erfarenheter när man diskuterar ett samhälles kostnader och vinster av en verksamhet har egentligen ingen vikt, förutom just att redovisa den enskildes erfarenheter.

Jag kan bara säga, att vi framgångsrikt bekämpat alkoholmissbruk de senaste 150 åren. Idag minskar missbruket bland ungdomar. Kunskapen om alkohol och kunskapen att bruka den har ökat.

Visst har vi missbruk, det kommer vi alltid att ha. Och ett totalförbud skulle skada samhället så oändligt mycket mer än de alkoholrelaterade skador vi har idag. Facit har vi ju…USA!

Att avstå är knappast glädjedödande, men att försöka tvinga på andra är det.

Att bjuda någon som aldrig smakat vin, en fin bordeaux är, med forlov sagt att kasta pärlor för svin. Inte som ett nedsättande men man måste ha lärt sig att uppskatta för att kunna uppskatta ett sådant vin. Jämför gärna med att bjuda ett barn på en espresso…

Lucia 123
2017-06-15 13:44
#55

Landsbygsbo Du försvarar alkoholen likt en missbrukare.

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-15 15:56
#56

#55 Ja det är ett sätt att argumentera när de sakliga argumenten tar slut.

Alkohol skulle, om den nyintroducerades idag förmodligen förbjudas i de flesta länder.

Men nu handlar det inte om en nyintroduktion utan om en drog som funnits i våra samhällen i tusentals år.

Vi har låtit den växa in i vårt sociala liv, inkluderat den i vår matlagning vilket gör att ett förbud i praktiken inte är möjligt.

Det är ingen åsikt, det är fakta…och det gör mig till en missbrukare?

Brukare ja, men det är ju inte samma sak.

Jag försvarar alkohol och bruket av alkolol. Jag försvarar bruket av mat. Men missbruk av alkohol (vilket leder till skador) eller missbruk av mat(vilket leder till fetma och i sin tur till skador) förvarar jag naturligtvis inte.

Men din logik är ju, förbjud alkohol, det leder till skador…förbjud mat då, det leder ju också till skador …vid missbruk.

PastaR
2017-06-15 21:43
#57

Mat är livsnödvändigt. Alkohol kan vi klara oss utan och ett fullt fungerande socialt liv. Att omskära småflickor, har varit ett bruk under lång tid, som orsakat mycket lidande och bekymmer för många kvinnor. Skulle det rättfärdigas av att det är en tradition sen lång tid. Nej nej, vi måste opponera oss och få slut på detta. Ingenting får legitimitet för att det pågått under lång tid. Detta var bara ett exempel.

Ödmjuk

landsbygdsbo
2017-06-16 05:28
#58

#57

Religion är en tradition som skapat oerhört mycket lidande genom årtusenden. Ska vi förbjuda den för det?

Mat kan missbrukas likväl som alkohol.

Ja i praktiken kan väl allt vi konsumerar, använder och gör missbrukas. Allt från sex till bokläsande.

Jag, liksom en absolut majoritet av oss här i landet, anser att ett bruk av alkohol är ok.

Den som inte vill bruka alkohol gör naturligtvis det valet. De som missbrukar alkohol lär ju få tag i den varan oavsett om den är laglig eller ej, jämför gärna med narkotika.

Lakritsstjärna
2017-06-20 13:29
#59

Oj vad den här tråden verkat urarta, katter och om alkohol är bra eller dåligt. Alla vet att det finns risker med alkohol sen är det upp till var och en om man vill ta dem. Klart man ska visa hänsyn och göra det lättare för de som har problem problem med alkohol. Tycker man bör sluta med det eviga frågasättandet hela tiden. Om jag på en middag beställer alkoholfritt för att jag kanske inte är sugen på det just den kvällen får man genast frågor varför, om man kör bil eller är gravid och så vidare. Har drukit fast jag hellre hade velat haft alkohol fritt för att jag bara inte orkar förklara varför. frågan handla om kristen och alkohol. Jesus drak ju vin och det står inget om att man inte får dricka. sunt förnuft och visa omtanke om andra tror jag på är viktigast som kristen.

landsbygdsbo
2017-06-20 14:18
#60

#59 Med alkohol gäller samma sak med allt annat vi företar oss. Man ska bruka, inte missbruka. Om eller inte om,  vad det gäller bruk ska vara upp till var och en.

Lakritsstjärna
2017-06-25 20:26
#61

Sen är det ju skillnad på absolutist och nykterist. En nykterist dricker sig inte onykter men kan fortfarande dricka tex en folköl eller lite vin. En absolutist dricker inget alls. Jesus drak själv alkohol i sociala sammanhang men samtidigt varnar Bibeln för riskerna om man dricker sig berusad. Alla vet att det finns risker med att dricka för mycket alkohol oavsett om man är religös eller inte. Ordspråksboken 23:29-35 Vem jämrar och stönar? Vem grälar och bråkar? Vem skaffar sig onödiga sår och får simmiga ögon? Den som blir sittande vid glaset, den som kommer för att smaka det kryddade vinet. Se inte på vinet som skimrar rött, som glittrar i bägaren och rinner ner så lätt. Till slut biter det som en orm, hugger som en giftorm. Då ser du underliga syner och får befängda idéer: än ligger du mitt ute i havet, än högt uppe i mastkorgen. ”De slog mig men det gjorde inte ont, jag fick stryk men märkte det inte. När skall jag vakna? Jag vill ha mer!”

landsbygdsbo
2017-06-25 20:29
#62

#61 vad du beskriver är missbruk.

Och missbruk i alla former är skadligt. Vare sig det rör mat, alkohol, arbete, sex. För att inte glömma ideologier och religion.

Lagom är alltid bäst 😎

Annons:
unbreakable8
2017-06-27 19:19
#63

Det viktigaste tror jag är att man känner sina svagheter och gränser som människa.  Jag känner kristna som kan ta ett glas vin till maten, men absolut max 2-3 glas, för går man över den gränsen så förändras ens personlighet och då kan det bli till slut så som #61 beskriver:  vem jämrar, vem stönar? Vem grälar, vem bråkar och skaffar sig onödiga sår och får simmiga ögon?  Det krävs ju en hel del dricka för att bli så, men det är nog bättre att sluta efter första glaset om man inte känner att man kan hålla gränsen.

Men ibland liksom doktorer säger så kan vin avhjälpa vissa åkommer, få bättre blodcirkulation, avhjälpa magsyreproblem, matsmältning..

1 Tim 5:23

Drick inte längre bara vatten, utan använd lite vin för din mage och dina återkommande sjukdomar.


Men då pratar man nog om ett glas och inte flera glas/flaskor.  Men det vin som Jesus lovar att vi ska få dricka av när vi åter ska samlas i himmelen på bröllopsmiddag, det vinet blir man inte "berusad" av som på jorden, då man känner av det i sin fysiska kropp.  Det vinet är annorlunda :)

Heberniclobochs
2017-09-26 05:08
#64

#63 har du vinlistan för himmelen? Skämt åsido är ju alla slags berusningsmedel en källa till insikt och reflektion då man får ett annat perspektiv på att vara. Då Gud skapade jorden skapade han även de hallucinogena svamparna.

unbreakable8
2017-09-26 08:32
#65

Det är bättre att låta sig fyllas av den helige ande 🙂

landsbygdsbo
2017-09-26 09:07
#66

Vin, brända drycker, god mat är gåvor vi kan bruka men inte bör missbruka.

Samma sak gäller övertygelser, tro och politiska inställningar.

När vi brukar dessa förnuftigt berikar det vårt och andras liv. När vi sjunker ner i ett tillstånd där dessa "njutningsmedel" tar över skadar det andra och oss själva.

Att sitta framför brasan med en god bok, ett gott glas vin är en berikande upplevelse. Att sitta nere i ngn park och bälga i sig billigt rödtjut är det inte.

Att gå med i en religiös sekt, stänga ute världen och andra människor är knappast produktivt för själen, men att umgås med andra människor, hjälpa varandra och njuta av varandras sällskap är berikande.

Allt handlar väl egentligen om det svenska ordet lagom😎

unbreakable8
2017-10-12 19:48
#67

Jag tror att det vin Jesus kommer att bjuda på i himmelen är himmelskt gott och berusar inte på samma sätt som här på jorden utan ännu bättre. Guds druvor är bäst 😃När bägaren är halvfull, så lovar Gud att låta din bägare rinna över.  Jag tror att det är en bägare av allt man saknat i detta livet, man behöver inget mer, men Gud låter ändå bägaren att rinna över, så att du aldrig mer behöver törsta, utan ska känna dig fullständigt hel, komplett och nöjd och älskad.

Upp till toppen
Annons: