Annons:
Etikettbibeln
Läst 1249 ggr
OlgaMaria
2016-10-28 12:32

Sista tiden

Jag läste härom dagen en text om sista tiden som jag tyckte var ovanligt bra, dock är det lätt att känna sig skeptisk ibland då det blir för specifikt kring olika detaljer från bibeltexten, som de 144000 med mera.

Men jag fick en tanke. När Jesus gick på jorden återkopplade han ständigt sina gärningar till olika gammaltestamentliga profetior. Och vi kan också se vissa detaljer som finns i olika profetiska texter som stämde så enormt väl in i Jesu liv. Bland det mest fascinerande tycker jag Psalm 22 är. Så många detaljer som NT-texten också återger kring Jesu korsfästelse.

MEN, från vad vi kan förstå verkar det som att i princip ingen först förstod hur Jesu liv var en uppfyllelse av profetiorna. Det var inte som att folk var beredda på Jesus för att de hade läst alla profetiorna. De hade egentligen ingen aning. Men i efterhand kunde många se att det som Gud sagt nu hade skett. Tänk er själva om ni skulle läsa psalm 22 före Kristus. Jag tror knappt vi skulle förstå någonting, men i efterhand blir det så tydligt. Det är också fascinerande hur vissa små detaljer från profetiorna uppfylldes så exakt. Det gör mig också ödmjuk inför alla profetior vi ännu inte fått se uppfyllda. Det känns högmodigt med många teorier som liksom nästan helt förklarar bort det konkreta i många saker som står i Uppenbarelseboken t ex. Så länge man inte fått se något uppfyllt är det svårt att föreställa sig hur det ska bli, och en abstrakt tolkningsmodell kan verka enklare.

1 Matt 5:18 Jag säger er sanningen : Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav , inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.
 

Jag tänker också på att många profetiska texter verkar spänna över en enorm tidsram. Som Psalm 22 t ex verkar inte bara handla om Jesu korsfästelse utan också om den sista tiden. Det finns nog väldigt mycket som kommer att ske, innan allt är färdigt. Och det finns så många pusselbitar på många ställen över hela Bibeln. Jag tror vi ska ha en ödmjukhet inför dessa pusselbitar, att de är viktiga, men också att det är svårt för oss att placera in allt rätt i tid och rum. Det känns som att många gånger jag läser någons tankar om den sista tiden så kan det ibland kännas som att de är något på spåren, men att det ändå bara är en liten del av allt. Det finns också så många andra pusselbitar som de utelämnat. Så det känns ofta som att det bara är en liten del av ett stort skeende som beskrivs, i bästa fall, tror att vi också så ofta är helt fel ute i våra försök att förstå dessa saker. Vi kommer nog inte kunna förstå exakt förrän vi sett det ske. Men det är helt klart spännande att studera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2016-10-28 19:07
#1

#0 - Vi kommer nog inte kunna förstå exakt förrän vi sett det ske.

Det är sant det du skrev att vi förstår det mesta endast i "backspegeln." Vi ser Guds ledning efteråt. 

På Jesu tid var det säkert ingen som helt och fullt förstod Jesus och hans livsgärning så som vi gör idag. De väntade en Messias som skulle upprätta ett jordiskt rike. Det fanns de som såg tecknen och relaterade dem till Messias men jag håller med om att Psalm 22  (eller Jesaja 53 för den delen) var för långsökta för dem.  Även Jesus sade till de skriftlärda:  Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig

Psalm 22:  De efterkommande skall tjäna honom, kommande släkten skall få höra om Herren.  De skall träda fram och förkunna hans rättfärdighet för det folk som skall födas, att han har gjort det.  Detta håller på sedan pingstdagen.

Jag tänkte på versen du citerade. I 1917 års översättning står det: Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats

Jag tror att versen innan den du citerade förklarar detta med "allt har skett".

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Jag säger er sanningen : Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav, inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.


I 1917 års översättning står ordet "fullborda" i båda verser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2016-11-07 14:15
#2

Bra skrivet. Kan bara hålla med, mina tankar går i samma banor. Man förstår nog mer i efterhand. Jag brukar kolla olika tolkningar av uppenbarelseboken om den sista tiden; det finns några stycken och jag tar bara till mig det som är inom bibelns ramar och vad jag själv fått uppenbarat i anden genom. 

Jag vet att när jag var liten fick jag till mig bilder om hur världen skulle se ut den sista tiden, låter kanske underligt,men det kanske är något som Gud planterat i min själ för att jag ska vara förberedd eller nåt. 

Bland annat så såg jag att himlen kommer att bli röd/orange, alltså helt olik den blå himmel vi har idag.  Vi får se om det stämmer senare.

OlgaMaria
2016-11-07 15:33
#3

Man kan tänka sig att det här ordet stämmer bra överens med det. ”Och jag ska göra tecken på himlen och på jorden, blod, eld och rökpelare. Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och skrämmande.” ‭‭Joel‬ ‭2:30-31

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-11-07 16:04
#4

Det är häftigt att tänka på hur Gud döpt jorden i vatten och sedan kommer döpa den i eld. Det blir så konkret med dopet i vatten och ande (tungor av eld). ”Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då ska himlarna försvinna med våldsamt dån och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och dess verk inte mer finnas till. När nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt bör ni då inte leva medan ni ser fram emot Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta! Men efter hans löfte ser vi fram emot nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor.” ‭‭Andra Petrusbrevet‬ ‭3:10-13

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[loveisall]
2016-11-07 16:20
#5

#4 Ja det är fantastiskt hur Gud har planerat allt in i minsta detalj och det övergår vårt förstånd.  :) 

Många tror att jorden ska gå under i atombomskrig (eld) och andra tror att solen ska sluka jorden, andra tror att en planet ska krocka med jorden. Men bara Gud vet hur den dagen blir.

Woodland
2016-11-07 18:28
#6

# 3

När jag läste stycket* som du citerade tänkte jag på det David Wilkerson poängterade i en av sina böcker, något som jag inte riktigt såg förut: ordet innan. Han uteslöt inte att tecknen i vers 30 skulle ske innan Herrens återkomst. Jag hade för det mesta för mig att allt detta skedde på en och samma gång. Han tolkade rökpelare som möjliga kärnvapenmoln. Tål att begrundas. 

*”Och jag ska göra tecken på himlen och på jorden, blod, eld och rökpelare. Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och skrämmande.” ‭‭Joel‬ ‭2:30-31

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
glittertind
2016-11-15 13:31
#7

Frågor, frågor… Är det jorden som går under, eller bara mänsklighetens möjlighet att leva på jorden?  Eller är det hela universum, när himlakropparna "brinner" Mänskligheten vet så mycket mera om universum nu, än vad man gjorde när bibeln skrevs, så det är bra om man kan vara flexibel….
Och i ett av evangelierna hänvisar Jesus till Daniels bok, när lärjungarna frågar om yttersta tiden… Tecken över hela himlen… Den ene tas upp… den andre stannar kvar… Se till så man är synlig ute… (inte gå och hämta sin kappa)  Ny jord… Ja vi får se och förstå, när vi är där… och då förstår vi att det finns en mycket detaljerad och utarbetad plan av den högste…. En plan som vi ännu inte kan förstå, för med perspektiv bakåt ser vi att de som levde på Jesu tid inte kunde ha en aning om kärnvapenkrig eller stridsvagnar… och vad vi inte vet, kan vi bara fantisera om, och överlämna åt den högste.

Glittertind

setfree
2016-11-17 13:36
#8

#0 Jag förundras över att Fariseer och skriftlärda inte såg profetians uppfyllelse i Jesus. Ibland tycker jag lite synd om dem när Jesus kritiserar dem väldigt hårt. Jag undrar om jag hade identifierat Jesus som Messias om jag hade levt då.

Johannes uppenbarelse är inte helt lätt att förstå. Jag har hört mängder med olika teorier om märket, vilddjurets tal, uppryckandet och om antikrist.

Det finns dock aspekter som visar på att vi befinner oss i ett slutskede.

Israel som stat, det kontantlösa samhället närmar sig, evengelium predikas för fler onådda folk etc.

Kan det vara så att högmod kan förblinda vår förståelse?

Matt 11:25 Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn

Woodland
2016-11-17 17:27
#9

#8 
Det är alltid lätt att se i backspegeln och undra hur Fariseerna kunde missa någonting som är/var så viktigt för dem personligen och som ett folk. Men än idag vägrar det judiska folket i stora drag att erkänna Jesus som Messias. Vi vet att Paulus, en landsman till dem skrev att detta är som en dom. Så bibelversen du skrev till sist uttrycker denna dom.  
När Jesus erfor ledarnas motstånd mot honom var det ett uttryck för det yttersta upproret mot hans fader, deras Gud. Det berättade Jesus för dem i liknelsen om vingårdens herre som skickade sina tjänare som behandlades illa och i ett sista försök sände sin son till arbetarna i vingården. De dödade honom. Under sin historia var nationen inte ofta trogen Herren. Detta vet vi från profetböckerna i gamla Testamentet.

I detta inlägg listar jag huvudfårorna i de  olika tolkningarna av Uppenbarelseboken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: