Annons:
Etikettbibeln
Läst 831 ggr
[Rulander]
10/11/16, 9:37 AM

Förlåtelse

I Matt 18 kan vi läsa om den obarhärtige medtjänaren som inte efterskänkte en mindre skuld. Han var i sin tur skyldig kungen mycket mer som han inte kunde betala. När kungen fick veta att han inte hade barmhärtighet kastades han i fängelse. (ni känner säker till berättelsen. annars kan ni läsa den i Matt 18)

Jesus säger:

Så skall min himmelske fader göra med var och en av er som inte av uppriktigt hjärta förlåter sin broder

Det betyder att vi måste förlåta varandra för att själva få förlåtelse av Gud.

Hur går det då för en bekännande bibeltroende kristen som inte klarar att förlåta en person som har orsakat lidande för honom/henne?

Kommer han/hon då till helvetet efter döden?

Annons:
Maria
10/11/16, 9:50 AM
#1

Personligen så tycker jag det är skillnad på förlåtelse och förlåtelse

Har en person ångrat sig och bett om förlåtelse för vad den gjort så är det lite skillnad än om personen inte ångrar sig.

Kan man förlåta någon som inte bett om förlåtelse?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
10/11/16, 10:00 AM
#2

#1 givetvis kan man förlåta någon som inte bett om förlåtelse! Beslutet att förlåta och gå vidare ligger ju helt och hållet i den sårades makt att själv välja sitt eget agerande. Man kan även förlåta men fortfarande vara ledsen, men då utan att anklaga förövaren. Jämför dessa meningar: Jag är ledsen för att du gjort mig illa! (Oförlåtande anklagande) Resp Jag är ledsen för jag har ont! (Sörjer sin egen smärta men riktar ingen anklagande mot någon)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Woodland
10/11/16, 6:11 PM
#3

Det betyder att vi måste förlåta varandra för att själva få förlåtelse av Gud.

R. - Om så är fallet är människan frälst genom gärningar.  Vi återkommer till detta med rättfärdigrörelse som vi diskuterade. T. Friel: Sanna kristna får alla sina synder förlåtna vid en tidspunkt: i ögonblicket av sann tro i Jesus Kristus har alla synder blivit spikade på korset och förlåtna.

Hur går det då för en bekännande bibeltroende kristen som inte klarar att förlåta en person som har orsakat lidande för honom/henne

Denna liknelse är berättad i tiden före korset och Herren ger lärjungarna sitt rikes principer. Man måste ta hänsyn till sammanhanget.  Paulus skriver senare så härBedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag.  Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och smädande och all annan ondska.  Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er.  

Och han skrev detta innanOckså er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. Motiveringen för ett förlåtande sinnelag är inte förtappelse. 

Själva liknelsen ger en fingervisning av denna viktig princip av förlåtelse och eventuella konsekvenser: Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig.  Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder." Om man inte förlåter lider man mest själv och kan räkna med Herrens tuktan1.

Kommer han/hon då till helvetet efter döden?

Nej. Det är omöjligt.

Hebreerbrevet 12:5-6 (Ordspråksboken 3:11) och Uppenbarelseboken 3:19

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/11/16, 6:11 PM
#4

#1

Kan man förlåta någon som inte bett om förlåtelse?

Ja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Rulander]
10/12/16, 10:03 AM
#5

#1 Man kan abslolut förlåta någon som inte har bett om förlåtelse.

#3 Jag hoppas verkligen, verkligen att du har rätt. Och jag förstår din motivering.

Min förhoppning är att mycket få ska komma till helvetet.

Jag tror ändå att man måste förlåta för att komma till himlen. Är man då inne på prestationskristendon? jag förstår det argumentet.

Det vore mycket bra om kan bortse från Jesus undervisning och säga att det inte är ett krav för oss. Då är den undervisningen till för att vi ska förstå nådens storhet.

Jag är mer inne på att tro att det Jesus säger gäller oss. (hoppas jag har fel)

Maria
10/12/16, 10:08 AM
#6

Låt säga att någon mördar och våldtar ditt barn. Hur många människor klarar av att förlåta en sådan handling?

 Då förlåtelsen ändå ska komma från hjärtat annars är den inget värd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Rulander]
10/12/16, 10:21 AM
#7

#6 Jag som har barn kan förstå smärtan om det händer dem något.

Väldigt få klarar det skulle jag tro. Jag är ingen övermänniska. Det enda jag kan förlita mig på är att Gud kan hela våra själsliga sår hur stora de än är.

Det var en svår fråga du ställde. Jag kan bara tro på Guds nåd och hoppas att jag inte hamnar i den situationen.

OlgaMaria
10/12/16, 11:17 AM
#8

Läs 1 Kor 3:15 Men om hans verk brinner upp ska han gå miste om lönen. Själv ska han dock bli frälst, men som genom eld.

Kanske kommer vi alla stå inför Jesus med synder vi inte gjort upp med och omvänt oss ifrån? Vissa pga omedvetenhet och andra pga högmod, envishet eller oförmåga. Och vi kommer inte komma in i himlen tillsammans med dessa synder. Så jag tror att detta bibelord blir konkret för många av oss - frälst, men som genom eld. Vi kan ju inte rädda oss själva, och många gånger står vi maktlösa inför synden trots att vi är kristna. Det är Gud som räddar oss och det är ett pågående verk från den dagen vi välkomnade honom in i vårt liv till den dag vi är med honom i himlen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Rulander]
10/12/16, 11:26 AM
#9

#8 Vi kan konstatera att vi får olika lön beroende på hur vi har levt. Jag tolkar detta bibelord som att de gärningar som inte förhärligar Jesus eller bygger Guds rike kommer att brinna upp som i eld. Finns det då något kvar får vi lön i för hållande till hur mycket det är.

Om vi följer de uppmaningar som finns i Guds ord och det leder till att andra byggs upp och Jesus får ära av det får vi lön.

Jag undrar om bibelordet talar om synder. Verk och synd är inte samma sak tänker jag.

Upp till toppen
Annons: