Annons:
Etikettbibeln
Läst 1114 ggr
[loveisall]
10/10/16, 9:57 AM

Den Kanaaneiska kvinnan

Jo, jag undrar om ni kan hjälpa mig med  Matt 15:21-28

En kanaaneisk kvinnas tro

21Därifrån drog sig Jesus undan till området kring Tyros och Sidon. 22En kanaaneisk kvinna från dessa trakter mötte honom och ropade: ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig! Min dotter plågas svårt av en demon.” 

23Han gav henne inget svar. Då gick hans lärjungar fram och bad honom: ”Säg åt henne att ge sig i väg, hon går ju bakom oss och ropar.” 24Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.” 25Men hon kom och föll ner för honom och sade: ”Herre, hjälp mig.” 

26Han svarade: ”Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” – 27”Nej, herre”, sade hon, ”men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord.” 28Då sade Jesus till henne: ”Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.” Och från den stunden var hennes dotter frisk.

1. Frälsningen är ju till för alla, men Jesus säger: "Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk", vem var då hon, eller kanaaniterna så att dom inte förtjänade att be Jesus om hjälp?

2. Israels folk är väl alla som tror på Jesus?  Varför räknas inte Kanaaneiska kvinnan dit?

Annons:
Woodland
10/10/16, 10:59 AM
#1

 Den kanaaneiska kvinnan var utanför Israels förbund med Gud.  Jesus sade att frälsningen var från judarna. (Johannes 4) Frälsningen fanns endast hos dem. Kvinnan  visste att hon inte hade rätt att begära någonting och det kan man läsa i utbytet med Jesus. Jesus sade att han kom till Israels hus. Han kom först och främst till dem. 

Den kristna kyrkan predikar frälsningen genom evangeliet och det är ett uppdrag som gäller för alla folk efter Pingsten men är inte en verklighet för människan om de inte genom tron blir omvända. Och detta är en gåva från Gud till de som är utkorade innan världens grund var lagd. Paulus skrev i Romarbrevet 1:16 Jag skäms inte för evangelium. Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror, först juden och sedan greken.

2. Israels folk på Jesus tid var judarna. Vi är på det andliga planet söner till Abraham men de flesta av oss tillhör inte Isaks ätt.   Det var Guds plan att hela världen skulle välsignas genom Messias efter att han kom till sitt egendomsfolk Israel. Judarna först och hedningarna därefter. Matt 15:24 - Han (Jesus) svarade: "Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus." Hans mirakel var bekräftelsen på att han var den smorde av Gud, det vill sägas Messias. I bibelstycket i Johannes verkar det som om det hade skett en väckelse i Samarien men det var inte mycket mer än ett stort intresse för senare när Jesus var på väg till Jerusalem ville han gå igenom Samarien och togs inte emot. Detta var en stor förolämpning och hans lärjungar reagerade häftigt men blev tillrättavisade.

Hoppas att detta hjälper.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
10/10/16, 11:14 AM
#2

Tack! Ok, så man kan säga att frälsningen gällde inte alla människor förrän efter Jesu uppståndelse  och pingst. 

Det står ju i bibeln att man blir inympad i livets träd, Jesus och därmed del av Israel, Guds barn. Vissa har också använt uttrycket att man blir adopterad av Jesus. Har jag rätt där? Minns inte var det står. 

Det står "först juden, sedan greken" . Hur kom grekerna med i bilden?

Jättetacksam för att du orkar och vill ta dig tid att få ordning på myrorna i skallen på mig 😃 🌺

Woodland
10/10/16, 3:58 PM
#3

Ja, du har rätt i att vi är adopterade av Gud i förening med Jesus. Efesierbrevet 1:5 och Galaterbrevet 4:5. Endast Jesus är Guds enfödde son. När Paulus använder ordet grekiska i texten står den för icke-judar. Fråga på bara.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
10/10/16, 4:57 PM
#4

Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: