Annons:
Etikettinspiration
Läst 1233 ggr
[Rulander]
9/20/16, 8:30 AM

Undervisning/inspiration

Har har läst mängder av kristen litteratur och lyssnat på många förkunnare.

Den överlägset bästa enligt min erfarenhet är Derek Prince. Vi ska ju inte lyfta fram människor utan Jesus, men vi kan ju lära av varandra.

Tyvärr finns det nästan bara på engelska vilket kan vara ett hinder för många.

Det gär också att söka på hans namn på Youtube. Det finns en hel del.

Finns det någon mer som har samma åsikt?

Annons:
Woodland
9/20/16, 10:02 AM
#1

Jag träffade Derek Prince på 70-talet och en tid hade jag mycket av hans undervisning på kassettband. Han var en briljant man och under den tiden höll han mycket på med demoner och andevärlden. En man i Australien jag hade kontakt med på en forum för ungefär 10 år sedan upplyste mig att D.P. mot slutet av sitt liv ångrade den inriktning han hade då. 

Det finns många briljanta förkunnare. Jag har lärt mig mycket av Martin Luther, Martin Lloyd-Jones, R.C. Sproul, Augustinus, Charles  Spurgeon, Jonathan Edwards, James White, John Gerstner, Matthew Henry, John Owen,  med mera. Fast det finns flera som jag kan rada upp som är läsvärda och kanske ännu fler som jag inte har läst/hört av ännu.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Rulander]
9/20/16, 10:43 AM
#2

Intressant. Att han skulle ångra sin undervisning om demoner tror jag inte alls på. Det är hörsägen från någon. Om han hade ångrat något hade han sannolikt uttryck det själv officiellt.

Hans undervisning om demoner är kopplat till praktiska fall,. Han utrycker sorg över att han som ung hade en felaktig teologi om demoner.

Woodland
9/20/16, 1:41 PM
#3

Det är hörsägen från någon.

Du verkar ha rätt i det. Jag har själv inte läst om honom och hans läror på många år. Jag lade dem på hyllan så att säga. Det verkar som om det var "Sheparding Movement" han ångrade enligt denna artikel och inte hans undervisning om demoner, förbannelse contra välsignelse. Så det var ett fel antagande från min sida, jag ber om ursäkt.

Att grunda sanningshalten av någonting på praktiska fall kan vara vanskligt.  Även ockulta rörelser kan åberopa "praktiska fall".  Jag ramlade i många diken med den tanken så jag ser inte ner på någon som inte håller med mig. Men det ställde till det rejält i mitt inre liv och när Herren drog mig ur det var det en mycket smärtsam välsignad upplevelse.

Om vi vill vara trogna Guds ord, kan vi inte vara pragmatiska*  när det gäller utombibliska läror eller saker som bygger på verser dragna ur sina sammanhang (eisegesis). Om du vill starta en ny tråd eller ta det i PM med saker i hans lära du tycker stämmer,  är jag mer än villig att diskutera dem med dig.   

*(Det vill säga "Om det fungerar måste det vara sant.")

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Rulander]
9/20/16, 3:27 PM
#4

Bra diskussion. Du har rätt i att man inte kan säga att det är rätt bara för att det fungerar. Om det inte har stöd i Guds ord är det fel.

En del av den karismatiska rörelsen är mycket farligt ute. Tod Bently etc.

Att söka efter coola upplevelser är fel och obibliskt, även om det är i ett kristet sammanhang.

Jag är skeptisk till denna artikel som du hänvisar till. Det är ytterligare en åsikt som alla andra. Att kalla Derek Prince falsk lärare är absolut fel.

Men vi kanske borde vara lite mer konkreta med vad som är fel. Det är viktigt att hålla isär begreppen.

Det är viktigt att förstå att satans strategi är att korrumpera det som är äkta. På samma sätt argumenterar ju icke troende. Titta på hur mycket konstigt det finns inom de kristna sammanhangen. Då måste ju allt vara fel. Så är det ju inte.

Woodland
9/20/16, 4:55 PM
#5

Det är ytterligare en åsikt som alla andra. Att kalla Derek Prince falsk lärare är absolut fel.

Det är naturligtvis en åsikt. Men klokast är att ta ett steg tillbaka och begrunda det som påstås i artikeln och om det finns grund för anklagelserna. Det finns så mycket på pränt att det går att finna om det finns belägg för påståenden eller om fakta visar motsatsen.

Artikelförfattarinnan är inte den första eller enda som påpekar Princes avsteg från sund lära men hade kanske kunnat göra det med ett mindre drastiskt ordalag. Jag har hört Prince predika och varit helt i linje med sund bibliska läror. 

Det är viktigt att förstå att satans strategi är att korrumpera det som är äkta.

Jag håller med och det gör han delvis med falska läror och lärare. Men det  är Herren som använder dessa för att rensa sin kyrka. Därför skriver Johannes - Från oss har de utgått, men de hörde aldrig till oss. Om de hade hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss. Men detta skedde för att det skulle bli uppenbart att inte alla hör till oss

"Sherparding Movement" gjorde stor skada i många evangeliska kyrkor i USA. 

I den mån Princes  lära är en upprepning av Kennet Hagins, ja, då  har hon rätt.  Kennet Hagin var spridaren till framgångsevangeliet som han anammat från Kenyon med rötter i New Thought. 

 William Barnhem nämns i artikeln. Om Prince godkände honom, som  flera i  karismatiska kretsar gör, kan jag försäkra dig om att han var en varg i fårakläder. Folk känner inte till vilken ande han hade med sig därför att de inte vet hela historien. 

Lärde Prince ut att man kunde bryta "generational curses"? Om så är fallet:  Arvda förbannelser tillhör inte kyrkans folk utan var en del av det gamla förbundet med Israel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Rulander]
9/21/16, 10:25 AM
#6

"Sherparding Movement" var ett misstag som Derek Prince tog avstånd ifrån 1983. Vi ska endast underordna oss Kristus, annars finns risk för att människor styr oss.

Kenneth Hagin:s framgångteologi lärdes inte ut av Derek Prince.

Hans undervisning tar klart avstånd från det. Han hänvisar till Paulus "framgång" trots allt han fick lida. Framgång för Derek Prince är när Guds rike växer och när vi lyder Guds tilltal. Han levde enkelt hela livet. Jag har fler exempel på hur han kritiserar framgångsteologi angående pengar.

Vi gör ett stort misstag om vi tror att vi är immuna mot satans angrepp bara för att vi är frälsta. Om vi exempelvis deltar i något ockult sammanhang eller har ockulta föremål hemma skapas en öppning för satan att attackera oss lagligt. Detta kav behöva brytas genom att omvända sig och avsäga sig och ta bort föremål och på så vis bryta satans grepp över oss. Även kristna kan göra detta i oförstånd. Vi kan kalla detta för förbannelser som kan behöva brytas. Om vi inte förstår detta ligger vi illa till. (detta är vi nog överens om)

Annons:
Woodland
9/21/16, 11:38 AM
#7

Bra att Derek Prince tog avstånd från dessa saker. Flera predikanter har gått vilse genom tiderna och ibland hittat tillbaka till sitt kall, som David Wilkerson. Men det gäller inte alla, tyvärr.

Vi bortser från bibeln om vi tror att vi är immuna från Satans angrepp. Job blev testad och angripen fastän han var rättfärdig inför Gud. Men samtidigt måste man hålla i tankarna att Gud är i kontroll över allt som händer och har särskild omsorg om sina barn.

Jag håller med om att en troende som av missförstånd har olika saker i hemmet eller sysslar med saker och ting från olika andliga sfärer måste vända sig ifrån dessa, bekänna sin synd och göra sig kvitt det. För alla andra är det en del av omvändelsen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
10/5/16, 11:57 AM
#8

Jag gillar också Derek Prince.  Han har lättfattad och tydlig undervisning.

[Rulander]
10/5/16, 12:43 PM
#9

Jag har lyssnat på olika förkunnare i över 30 år och har inte hittat någon som har en djupare kunskap i Guds ord. Allt är förankrat i Guds ord. Dessutom förklaras det på ett enkelt sätt.

Sedan är hans omvändelse i en militärbarack och livshistoria mycket intressant.

Tyvärr är det svårt att hitta på svenska för de som inte klarar engelskan.

För min del läser jag nästan bara på engelska eftersom det finns mer böcker att välja på.

Upp till toppen
Annons: