Annons:
Etikettkyrkan
Läst 845 ggr
Woodland
8/8/16, 10:44 PM

Yang Hua

Den 20 december 2015 anlände Yang Huas hustru, Wang Hongwu, till häktet där han hållits sedan 9 december för att hämta honom. Hans brott var medverkan i Kinas Living Stone-kyrka, även känd som Huoshi-kyrkan. Men i stället för att underteckna papper och föra hennes man hem bevittnade hon hur fyra män från "Detention Management" kastade in Yang i en omärkt skåpbil. 

Bakgrunden:

Yang Hua fungerar som en pastor i Living Stone-kyrkan i den sydvästra staden Guiyang i Kina. Han är en tredje generationens pastor och är inte främmande för förföljelse. Hans far tillbringade i slutet av 1960-talet tid i fängelse för sin kristna tro. Yang har också gripits tidigare. 

Kyrkan har varit föremål för regeringens trakasserier efter att den år 2009 grundades av Yang och pastor Su Tianfu. Sedan dess har kyrkan växt från omkring 20 till mer än 700 medlemmar! Regeringen har fortsatt att pressa kyrkan att ansluta sig till regeringens sanktionerade "Tre-själv" rörelse eller riskera att förstöras. Medlemmarna övervakas, förhörs och förbjuds att delta i bönegrupper.

Tortyr i fängelset

Yang fördes till kriminellt förvar den 22 december 2015. Efter det att hans arrest godkändes i januari blev han anklagad för att ha "avslöjat statshemligheter", men fick inget provdatum. Hans fru och två advokater nekades ursprungligen tillstånd att besöka honom.  När de till slut fick tillåtelse bevittnade de fängelsetjänstemännens hårda behandling och Yangs dåliga hälsa.

Nyligen rapporterade Yang att den statliga åklagaren har hotat hans liv, samt hans fru och barn. De stampade på hans fötter i ett försök att tvinga honom att samarbeta. En av åklagarna berättade för honom "Jag är en tortyrexpert. Jag vet hur man kan misshandla dig utan att lämna ett märke på din kropp för människor att se. Läkare kommer inte att kunna diagnostisera dig. Även du kommer inte att veta vad du dog av."

Med hjälp av sina advokater lämnade Yang in en stämningsansökan mot åklagarna, trots den fara som en sådan kan orsaka honom. En av hans advokater anser att Yang greps på falska grunder för att skrämma Living Stone-kyrkan, och att Yang Huas fall visar godtyckliga förnekanden av grundläggande mänskliga rättigheter för många av Kinas kristna.

Fast att Yangs fru ensam har hand om parets två söner är hon mest oroad över kyrkans medlemmars välbefinnande i deras pastors frånvaro. Hon oroar sig för att regeringens trakasserier orsakar troende att falla bort från sin tro.

Även om paret står inför många personliga svårigheter i framtiden och kyrkan står inför en osäker framtid, förblir de hängivna Herren. 6 juni 2016 uppmuntrade Yang Hua i ett brev sin hustru att fortsätta göra Herrens vilja genom bön, tacksamhet och tillit till Guds plan. Han skrev: Låt oss be och lämna annat till Gud.

Tänk på dessa trossykon. Be för dem och alla Kinas förföljda!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
11/23/16, 10:41 PM
#1

Den 8:e november skrev Yang Hua ett brev till sin fru från fängelset: Efter att ha läst ditt brev känner jag till några av dina bekymmer. Prisa Herren genom att sjunga "Solen ovanför molnen". Jag sjöng den många gånger och jag är så glad. Se aldrig på de mörka molnen som täcker himlen. Se alltid solen ovan molnen. Var aldrig nedslagen eller förtvivlad. 

Se alltid upp på vår Herre och håll alltid det andliga livet ovanför kaoset i den verkliga miljön. Vila i Guds armar. "Andra förlitar sig på vagnar och hästar, men vi berömmer oss av Herrens, vår Guds, namn."1 Var uppriktig och försiktig. Var förberedd för resten av vägen. Jag går med dig. Inte ett enda hår kommer falla till marken om Herren inte tillåter det.

Psaltaren 20:8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
1/11/17, 7:56 PM
#2

Efter en hemlig rättegång där Yang Hua anklagades för att ha “avslöjat statshemligheter” dömdes han till två års och sex månaders fängelse. Åklagarnas tortyr av Yang slutade med att de kunde framställa förfalskade bevis mot denne unge pastor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: