Bibeln

Ändring av bibeltexter??

2016-07-21 19:46 #0 av: [loveisall]

Jesaja 11:6
Då skola vargar bo tillsammans med lamm och pantrar ligga tillsammans med killingar; och kalvar och unga lejon och gödboskap skola sämjas tillhopa, och en liten gosse skall valla dem.

Vilka minns att det stod... "Då skola lejon bo/ligga tillsammans med lamm"?

Har sett på internet att det pratas om Mandela effekten; Quantum effekt som orsakas av experimenten på Cern. Man har då uppmärksammat att bibeltexter har ändrats, Texter i filmer och dylikt. 

Jag själv minns att Jesaja 11:6 säger att lejon ska bo med lamm, men i min 1912 år upplaga av bibeln står det som ovan skrivet.. att vargar ska bo tillsammans med lamm. 

...och pantrar ligga tillsammans med killingar. Men i andra översättningar står det leopard istället för panter.

Men just att så många minns att det ska stå "Lejon ska bo med lamm". Mycket underligt. Vad säger ni om det här fenomenet?

Hittade några videos om detta.

Först en predikan om detta av Charles Lawson.

https://www.youtube.com/watch?v=NEwp8CQgl1g


Sen en kvinna som hittat riktiga versen ute på internet

https://www.youtube.com/watch?v=PGDKz8e6fIs

Anmäl
2016-07-22 00:47 #1 av: Woodland

Mandelaeffekten. suck Är det den senaste i vågen av spekulationer och konspirationer? Det verkar såsom att någon hittar på något nytt så snart den senaste skrämselteorin har glömts bort eftersom det aldrig låg något i den heller. Cern har öppnat parallella universum, portaler med mera och nutiden har förändrats genom att manipulera det föregångna. Hjälp.

Ingen blir en expert på bibelöversättningar genom att söka på internet såsom  "GodsWarriorPrincess". gjort Hon menar säkert väl men hennes "upptäckter" är ingenting  jag skulle lägga någon vikt vid och de eventuella "upptäckter" hon finner gör inte Guds folk klokare. Vissa av dessa använder oftast KJV-översättningen och i sin iver att fastställa den som den enda korrekta översättningen glider de ofta in i konspirationsteorier.  Hela grunden för vissa inom  KJVO-rörelsen är konspiratorisk så det ena föder det andra.

Det påminner mig om 2 Petrusbrevet 3:14-16  Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom  och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna.

Ibland är det de blinda som leder de blinda. De fäster sådan vikt vid att underminera Guds ord bland andra människor när de istället bör ha fokuserat på Jesu ord i bibeln. Det är väldigt ledsamt. 

I den ortodoxa judiska bibeln står det så här: The ze’ev (wolf) also shall dwell with the keves, and the namer (leopard) shall lie down with the gedi (young goat); and the egel and the lion whelp and the fatling together; and a na’ar shall lead them.

Så de har "täckt alla baser" när det gäller det som vissa anser har ändrats. Herren bevarar sitt ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-07-22 08:41 #2 av: [loveisall]

Tack för svaret! :) 

Det kan ju vara så också att man minns bilden av lejonet och lammet tillsammans och kopplar ihop det med Jes 11:6  och sedan minns det som att det stod lejonet och inte vargen. 

Jag vet dock att Cern håller på med omdiskuterad och tvivelaktig forskning för att bland annat hitta paralella världar.

Håller med om att man inte blir klokare på att att söka bibelöversättningar på internet. Oavsett om det skulle vara möjligt att texter har ändrats på något sätt genom tiderna så bevarar Gud sitt ord. Hittade en bra länk med samling av bibelord om vad bibeln säger om sig själv.

http://www.folkbibeln.se/vad-saeger-bibeln/bibeln

Hebr 8:10 

Detta är det förbund jag skall sluta med Israels hus

i kommande dagar, säger Herren:

Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen

och inrista dem i deras hjärtan.



Anmäl
2016-07-22 08:42 #3 av: [loveisall]

Bibelns ord får inte ändras

inte lägga till, inte ta bort...................... 5 Mos 4:2

lägg ingenting till hans ord.................... Ords 30:6

vi förfalskar inte Guds ord..................... 2 Kor 4:2

förvränga Skriften till eget fördärv ....... 2 Petr 3:16

plågor på den som lägger till............... Upp 22:18f

Anmäl
2016-07-22 11:15 #4 av: Woodland

För egen del kan jag tveklöst påstå att den partikelforskning som pågår vid CERN laboratorium ligger långt över mitt förstånd. Därmed tar jag mycket av påståendena på internet med stor skepsis. En visuellt bra gjord video på You Tube med dramatisk musik är egentligen inget bevis för det som påstås. Många lever på människors rädsla.

Däremot kan man kanske se det så här: i och med att jag tror på Gud och det som finns i hans Ord är jag redan en del av en "parallell" värld. Eller vad anser du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-07-22 14:59 #5 av: Woodland

Det är jättebra att du tar upp dessa nya trender såsom du gjorde i # 0 för det finns säkert fler som ser och läser om detta och kanske undrar. 

# 4 - Däremot kan man kanske se det så här: i och med att jag tror på Gud och det som finns i hans Ord är jag redan en del av en "parallell" värld. Eller vad anser du?

I min iver att anknyta till ordet parallell -  Det är mer bibliskt att uttrycka det så här: vi lever i Guds sfär som innehaver både den osynliga och den synliga världen. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2016-07-22 16:29 #6 av: [loveisall]

#5 Ja visst lever vi i en paralell värld redan tycker jag :)  Vi tror ju på något vi ännu inte kan se fysisk, Guds rike och Jesus. Man kan ju däremot se Guds skapelser som är ett mirakel i sig och att Gud hör bön.

Ja, det förvånar mig inte att sådan forskning existerar, för världen är full av maktgalna människor och ger sig in i områden man inte bör utforska.  Men Sverige bidrar med 22 miljoner per år till den forskningen och man kunde istället satsa dom pengarna på våra fattiga gamla och hemlösa och sjuka människor.

Anmäl
2016-07-23 18:44 #7 av: Zepp

Grejen är väl att vår Bibel är översättningar/tolkningar av originaltexterna.. varav vissa är borta för evigt?

För övrigt så bygger de flesta texter på gamla berättelser.. iallafall det gamla testamentet?

Vad jag hört sammanställdes bibelns böcker i Rom?

Det fanns altså aldeles för många böcker/testamenten.. varvid de lärde fick bestämma sig för vilka som skulle bli kanoniska?

Är man religiös så bör man altså oxå studera de övriga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-23 23:27 #8 av: Woodland

# 7

Grejen är väl att vår Bibel är översättningar/tolkningar av originaltexterna.. varav vissa är borta för evigt?

Vad har det för betydelse när vi har tillförlitliga kopior som överensstämmer med varandra på alla väsentliga punkter? 

För övrigt så bygger de flesta texter på gamla berättelser.. iallafall det gamla testamentet?

Nej. Det finns arkeologiska fynd som bekräftar bibelordet. Det finns profetior i Gamla testamentet som gick i fullbordan hundratals år efteråt. Jesus profeterades om i GT och fullbordade dessa profetior tusentals år senare. Har du hört talas om muntlig tradition? 

Vad jag hört sammanställdes bibelns böcker i Rom?

Nej. Det är fel. 

Det fanns altså aldeles för många böcker/testamenten.. varvid de lärde fick bestämma sig för vilka som skulle bli kanoniska?

Detta har tagits upp i detta inlägg i artikeln BIBELN/GNOSTICISM. I detta inlägg förklarade jag mer ingående om hur och varför vissa böcker sorterades bort. 

Är man religiös så bör man altså oxå studera de övriga.

Naturligtvis har dessa skrifter också studerats. Här finns en länk till en av många sajter där de godkända och de ratade skrifterna finns att läsa. 

Är något oklart är du välkommen att fråga på! Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.