Annons:
Etikettbibeln
Läst 1602 ggr
Woodland
6/5/16, 3:08 PM

Tro utan gärningar?

R.C. Sproul skrev om detta återkommande ämne i diskussioner kristna emellan…

Jakobsbrevet 2:14-26 tas ibland ur sitt sammanhang i ett försök att skapa ett gärningsbaserat system för rättfärdighet, men detta motsägs i många andra ställen i skriften. Jakob menar inte att våra gärning gör oss rättfärdiga inför Gud utan att verkligt frälsande tro visas genom goda gärningar. Verk är inte orsaken till frälsning; verk är bevis på frälsning. Tro på Kristus leder alltid till goda gärningar. Den person som påstår sig vara kristen men som avsiktligt lever i olydnad mot Kristus har en falsk eller död tro och är inte frälst. Paulus säger i stort sett samma sak i 1 Korinthierbrevet 6:9-10. Jakob kontrasterar två olika typer av tro: sann tro som räddar och falsk tro som är död.

Många säger sig vara kristna men deras liv och prioriteringar indikerar annat. Jesus uttryckte det så här: 

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar?  Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt.

 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt.  Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden.  Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. 

 Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.  Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?  Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!" (Matteus 7:16-23)

Hela R.C. Sprouls text finns här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Wildfire]1
6/6/16, 12:17 PM
#1

Jag läste någonstans :  Tro föder goda gärningar, men goda gärningar föder inte tro. Minns inte vem som skrev det dock.

Upp till toppen
Annons: