Annons:
Etikettjesus
Läst 885 ggr
Woodland
4/25/16, 8:10 AM

Varför var de så förvånade?

Man kan bli konfunderad när man läser berättelsen i bibeln om hur överraskade, förvånade och tvekande Jesu lärjungar var efter Jesu uppståndelse. Berättade han inte rakt ut för dem att detta skulle hända? Jo, det gjorde han flera gånger* så varför kunde de inte begripa detta?  (* Matteus 16:21-23,  Markus 10:32-34,  Matteus 20:17-19)

Teologen N. T. Wright talar om varför. Judarna väntade på "Guds rike" och en Messias ("Kristus" på grekiska) som skulle besegra Romarna,  uppväcka Abraham, Isak och Jakob, samla hela det judiska folket ifrån världens alla hörn, återställa riket och rensa templet. Detta var det "Guds rike" de väntade på. De väntade på en kollektiv uppståndelse på den sista dagen, det som Märta talade om när hon mötte Jesus på väg till hennes bror Lasarus grav. 

Johannesevangeliet - Jesus sade: "Din bror skall uppstå."  Marta svarade: "Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den yttersta dagen."  Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,  och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?" 

Lärjungarna var angelägna om att det Messianska riket skulle komma och frågade ofta om när detta skulle ske och hur. Det var inte förrän after den uppståndne Jesus själv berättade för dem som de fattade. Detta står i Lukas 24: 44 - 49  -  Och han sade till dem: "Detta är vad jag sade till er, medan jag ännu var hos er: Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna."  Sedan öppnade han deras sinnen, så att de förstod Skrifterna.  Och han sade till dem: "Det står skrivet att Messias skall lida och på tredje dagen uppstå från de döda, och att omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni är själva vittnen om detta. Och se, jag skall sända er vad min Fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden, tills ni har blivit beklädda med kraft från höjden."

Läran om riket blir mer begripligt när man läser Herrens svar till lärjungarnas olika frågor och villkoren för hans rike i evangeliet.  Även i Apostlagärningarna, strax innan himmelsfärden, fick Jesus åter frågan:  "Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?"  

Det Jesus sade till Pilatus är värt att tänka på: "Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen."

Så när Jesus talade om sitt rike hade lärjungarna en helt annan föreställning än vad han faktiskt menade.  Det har funnits många som åberopat titeln Messias både före och efter Jesus. Dessa personer blev oftast dödade genom ockupationsmakternas försorg, och med deras bortgång  påbörjades åter cykeln för att hitta någon som kunde leda.

Att en Messiasfigur skulle korsfästas och sedan genomgå döden och återkomma i en förändrad kropp var helt enkelt inte en del av judarnas begreppsvärld. När de första judarna omvände sig och följde Jesus som Guds Son och Messias fann de att ingen kunde efterträda honom. Han var den han sade sig vara.

De sökte ingen att ersätta han som hade dött för de såg att han levde och skulle återkomma som kung.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[loveisall]
4/27/16, 3:10 PM
#1

Tack för bra undervisning. Jag visste faktiskt inte (har inte tänkt på det) att lärjungarna hade fel uppfattning om riket. Det är så spännande när man läst en text hur många gånger som helst, får en både historisk och djupare innebörd och så plötsligt..☝️ fattar man allt i ett nytt ljus 😃

Woodland
4/27/16, 6:22 PM
#2

Jag kan inte ta beröm för visdomen här. Du har så rätt att man fattar vissa bibelverser och omständigheter i ett nytt ljus när man får ta del av sådan undervisning.  De klarnar rejält. (Det är en lättnad att läsa hur mycket lärjungarna var lika alla vi andra. Pustar

Jag är så tacksam för de lärare Herren har satt i sin kyrka för vår skull. Han har omsorg om oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: