Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1513 ggr
[postmortum91]
2016-04-18 13:41

omvända jehova?

Idag kom 2 st äldre kvinnor från Jehovas vittnen till min dörr. Jag hälsade glatt på dem och pratade en kort stund med dem. Dessvärre hade jag min dotter i lägenheten sovandes och jag var mitt uppe i maten så jag kunde inte prata längre. De frågade om de fick komma tillbaka nästa vecka samma tid, vilket jag sa att det var okej.

Dessa två kvinnor är säkert fast beslutna om att försöka få mig att bli ett jehovas vittne. Anledningen till att jag välkomna dem tillbaka är för att religion intresserar mig och jag dömer ingen efter deras tro. Jag är troende själv, men vill inte placera in mig i ett fack. Däremot är Jesus en förebild, liksom många andra religiösa personer. Koranen är lika helig för mig som Bibeln, just för att båda anses heliga för människor. Jag undrar nu, om jag med min kärlek och öppenhet, skulle kunna lyckas att kanske inte omvända kvinnorna, men ge dem en tankeställare?

Jag tror Gud är kärlek, jag tror inte gud fördömer. Dessa två kvinnor som är jehovas vittnen tror ju på bilden och även Jesus, då borde de även kunna köpa det jag tror om att det inte är människornas sak att döma ut varandra, dessa ord sa ju Jesus själv när de skulle stena en kvinna. Att man inte ska döma om man själv inte är felfri, och ingen människa är felfri. Dessutom, om man ska tro på Eva och Adam (vilket jag inte gör) så ska ju människan bära på en ständig synd efter dessa två, så med andra ord så är vi dömda att bära på fel och brister och med andra ord så borde vi aldrig döma andra. 

Jesus kunde omvända människor, genom kärlek. Var han ensam om det?
Finns det en chans att jag kan göra samma sak med dessa kvinnor?
Hjälpa dem att öppna sina hjärtan?

Annons:
Woodland
2016-04-18 16:09
#1

Jesus kunde omvända människor, genom kärlek. Var han ensam om det?

Jesus omvände inte alla. Faktum är att han hade de allra  flesta emot sig.  

Finns det en chans att jag kan göra samma sak med dessa kvinnor?

Jag tar ditt inlägg på allvar och skulle gärna svara dig. För att ge dig ett svar på denna fråga måste jag ställa en motfråga - till vad skulle du omvända dem till?

Hjälpa dem att öppna sina hjärtan?

Ännu igen - till vad?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[postmortum91]
2016-04-18 16:35
#2

#1 att inte fördöma andra. Jehovas vittnen har så smal definition på vad som är okej. Jag vill öppna deras hjärtan och istället för att fördöma så kan de älska. Gud för mig är k'ärlek, ren kärlek. Gud i mina ögon fördömer inte, det gör människor. Gud är större än att peta i mänskliga saker.

Woodland
2016-04-18 19:02
#3

#2

OK, tack för din förklaring. Din gudsbild är annorlunda än någon som tillhör judendomen, kristendomen eller islam. JV har inte samma Gudsbild som kristna, judar eller muslimer. Fastän att JV inte anses tillhöra den kristna fåran på grund av sin gudsbild tror jag  att de skulle uppfatta att du försöker omvända dem till din gudsbild. 

Som kristen kan jag skriva att Gud är ren kärlek men det innebär att han måste fördöma det som inte är Honom likt. Hade han inte gjort det hade han godkänt det som inte är gott och därmed skulle inte han vara god eller kärleksfull. Det är på grund av Guds rättvisa dom över människan som Jesus kom. Han tog på sig Guds dom och bar bort den för alla som tror på honom som frälsare och Gud. Och därför att Gud själv älskade människan intill döden säger vi att Gud är kärlek.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2016-04-19 14:39
#4

#2 Det är bra att försöka ha ett icke fördömande hjärta och som du säger så är ingen människa perfekt, förutom Jesus som var och är fullkomlig i allt.  Men jag tror det kan vara svårt att "omvända" JV från sin tro genom att prata med dom.  Jag har iallafall pratat mycket med dom förut, när jag inte var så bibelkunnig och dom pratar gärna omkull en och vill debattera om skrifterna. Det är bättre att läsa bibeln själv och få gedigen kristen undervisning för att förstå Kristi budskap, först då kan man se mera hur annorlunda dom tror. 

Men kärlek är aldrig fel :) Kärleken är störst av allt!

Woodland
2016-04-21 09:06
#5

"Kärlek" är ett ord med många olika tolkningar. Jag tänkte på vilken betydelse ordet får om man sätter Gud först, som jag skrev i denna tråd att skriften säger. Det kan innebära att det vänder upp och ner på våra föreställningar om mycket. Det tål att reflekteras över.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2016-04-22 06:57
#6

#5 Jo där håller jag med dig. Kärlek kommer i många former.  Men med Gud först så får man rätt kärleksperspektiv.

Annons:
[SonjaG]
2016-04-24 20:21
#7

Som Loveisall skriver så pratar JV gärna omkull en. jag har oxå haft många ingående diskussioner med JV, inte heller jag var så bibelkunnig på den tiden. Så jag kunde inte bemöta hen på rätt sätt. 

Dessa diskussioner ledde till att jag började läsa Bibeln och ta reda på vad som egentligen står i olika frågor vi diskuterade. Och detta ledde till att jag på nytt kom till tro!!! Guds vägar är ibland underliga, eller hur?

Den här personen är tyvärr avliden nu så jag kan inte ta upp diskussionen igen. DET hade varit mycket intressant och jag skulle kunna bemöta mycket bättre idag.

Woodland
2016-04-25 15:13
#8

# 7

Och detta ledde till att jag på nytt kom till tro!!! Guds vägar är ibland underliga, eller hur?

Ja, det kan man säga. Han känner de sina och använder det (de) han vill för att nå dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[postmortum91]
2016-04-25 15:23
#9

Men de kan inte prata omkull mig då jag inte tror på allt bibeln säger. Varje gång de hänvisar till bibeln som någon slags sanning så suckar jag inombords. De låter ju en bok stå bakom alla sina val och tankar och på så sätt även lägger över ansvaret på en bok. "Jag har rätt, jag gör rätt, för det står i den här boken".  eller "du har fel, för det du säger står inte i den här magiska boken". 

Jag känner vördnad mot bibeln men även koranen och alla andra heliga böcker dock tror jag inte att vartenda ord som står i kommer från gud själv. Det är människor som på sitt sätt försöker förenkla med sina egna ord baserade på deras kultur, erfarenheter och åsikter. Jag tror inte någon kan skriva ner vad gud är, jag tror det är något vi inte har kapacitet att förstå, på samma sätt som jag inte kan få min hund att analysera feminism i harry potter böckerna. Det fattas något i hans hjärna, det är omöjligt för honom att tänka som oss. På samma sätt är inte vår hjärna kapabel att förstå ALLT, vi har våra begränsningar men vet inte om det, min hund vet inte vad han inte kan. 

Det är människans verk att sätta sig och detaljstyra och skriva en bok, inte guds. (enligt mig). Därför kan inte Jehovas prata omkull mig då det känns som de sitter och håller i vilken bok som helst och säger "jag har rätt, det står här".

[SonjaG]
2016-04-25 16:35
#10

Nu var det inte så att jag blev omkullpratad av JV. Jag diskuterade och försökte komma med synpunkter utifrån min egen kristna barnatro. Men den hade blivit så ljum att jag inte hade de rätta "argumenten" och kunskapen att bemöta.

Jag föll inte för dem på något sätt, jag anser att de har fel på många punkter, bl a att Jesus inte är Guds son utan en ängel. De tror inte på treeningheten osv osv osv. Men ändå tycker de att de är kristna!!!

Woodland
2016-04-25 21:48
#11

#9 
Jag håller med dig om att vi inte kan förstå Gud fullt ut baserat på bibeln men det är heller ingenting som vi kristna vidhåller. Himlarna kan inte rymma honom och han är ovanför vårt förstånd så att försöka förstå Gud fullt ut kommer att misslyckas. 

Däremot måste man lämna utrymme inom sitt tänkande att om bibelns Gud finns bör han rimligtvis kommunicera med sin skapelse. Och det gör han först och främst genom sitt ord där han har berättat för oss det vi behöver veta. 

Bibeln är mycket mer än en mänsklig fantasi och det finns hela registret, från världserkända akademiker till, som jag själv, den lilla människan i kyrkbänken, som kan intyga att bibeln är Guds tilltal till mänskligheten om hur de skall bli räddade från evigt mörker och leva i evigt ljus med Herren. 

Även din hund kan förstå dig genom att fatta ditt sinnesläge, de instruktioner som du ger den och känna dina dofter för att veta att det är du. Det räcker för den. Den behöver inte kunna läsa för att fungera i sin roll i livet. Det är inte så att boken detaljstyr våra liv men principerna som står där är universella. Det är dessa vi behöver veta för våra liv. 

Bibelns budskap, fastän skrivna av judarna för så länge sedan, omspänner kulturer och etniska grupper. Det är där tro kommer in i bilden. Dess instruktioner gör inte nödvändigtvis livet lättare. Det har funnits och finns ännu idag människor som har fått sätta livet till på grund av sin tro på Herren Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2016-04-26 16:56
#12

#3 "Fastän att JV inte anses tillhöra den kristna fåran på grund av sin gudsbild"

Tjo Woody

Vad grundar du detta påstående på? JV baserar väl sin tro på nån slags version av Bibeln? Dessutom bygger väl hela deras tro på att Jorden kommer förvandlas till det kristna paradiset som det såg ut innan den lömska ormen idkade trolleri med Adam och Eva? 😃Kolla gärna in illustrationerna i deras broschyrer så får du se. De brukar vara väldigt söta med tigrar som äter blåbär och ystra JV-människor som dansar runt på den amerikanska landsbygden.

Woodland
2016-04-27 08:56
#13

# 12

De kristna tillber Jesus som Gud: Herre (Adonai). De kristna tillber en Gud i tre personer: Fadern, Sonen och den helige Ande. Denna sekt räknas inte som kristna därför att den kristna tron bygger på Jesus Kristus som Gud och människa fullt ut. Det innebär bland annat att han i sin kropp bar synden på korset, tog straffet på sig och dog för syndernas försoning. Han uppstod på tredje dagen med en förvandlad kropp och visar oss som tror hur vi skall också förvandlas på uppståndelsens dag. Sekten tror att han endast uppstod som ande. Allt detta och mycket mer därtill förnekar sekten. 

Faktum är att de tillbad Jesus som Gud tills 1954. Båda grundarna Russell och Rutherford tillbad Jesus som Gud. Så om man ändrar den man tillbeder har man ändrat sin "religion" i grunden. Det finns flera sekter som förnekar Jesus ställning i kristendomen. Alla räknas som icke-kristna.

Det tragik/komiska är att Guds namn är inte Jehovah. Nu kommer överkursen! Det finns inte i grundtexterna i det grekiska gamla testamentet (LXX), Samaritans gamla testament,  Apokryferna eller i nya testamentet.  Guds namn är YHWH, tetragrammet, (2 Moseboken 3:14). Namnet gick i arv från far till son i Israel. Senare ansågs namnet för heligt att uttala och man började använda Adonai och Elohim. Med tiden förlorade man uttalandet. Så vi vet inte egentligen hur namnet borde uttalas för hebreiskan hade inga skrivna vokaler tills långt senare när de började med vokal punkterna. Det var  översättare på 1500-talet som blandade tetragrammet och Adonai  och namnet Jehovah formades. 

Mormoner har fina bilder också men det är inte dessa som är grunden till tro. Jag  lägger ingen bedömning av bilderna i deras reklam när jag skriver detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: