Annons:
Etikettjesus
Läst 1041 ggr
Woodland
2016-02-26 15:46

Vad gör Jesus nu?

Bibeln berättar inte så många detaljer om livet efter detta, men den nämner vad Jesus gör tiden efter sin himmelsfärd tills nu. Vi vet att han satt sig vid Faderns högra sida. Det är en plats av auktoritet och en plats som endast en som är jämställd med Fadern kan inta. 

Jesus är överstepräst nu. Det kan vi läsa i Hebreerbrevet. Jesus är den perfekte översteprästen och alla som var före honom var endast förebilder. Nu är han en evig präst för oss.  Vi kämpar inte ensamma. Det är inte så att han möter oss vid korset och sedan lämnar oss till att klara oss bäst vi vill. Hans kärlek fortsätter i ett aktivt umgänge mellan honom, Fadern och Anden: "Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som genom honom kommer till Gud, därför han lever alltid för att mana gott för dem."

Han  beder för de sina. I Johannesevangeliet bad han för lärjungarna när han var hos dem och för alla som skulle  komma till tro på honom i framtiden.  Vi kan läsa i Johannesevangeliet att innan de kom för att arrestera honom i Getsemane sade han till sin Fader "Men inte bara för dem (lärjungarna) ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig." Vilken underbar tanke att han bad då och inte har slutat med det. Verserna.Det är svindlande att tänka på hans omsorg om oss i alla avseenden. Detta är bara ett!  Kristen, var vid gott mod. Han ber för dig!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2016-09-28 18:48
#1

Som ett fortsättning på inlägget ovan vill jag dela med om några höjdpunkter i en predikan av Ian Hamilton angående Jesus som vår överstepräst. Hamilton utgår från Hebreerbrevet 9:23-287:25 (och rörde vid Johannesevangeliet 17) genom att ställa tre frågor: 

1. Vad är Jesu förbedjartjänst?

2. Vad är innehållet av hans förbön?

3. För vem ber han?

De som författaren av Hebreerbrevet skrev till hade verkligen många problem och vissa tänkte överge Jesus och återvända till sin judiska religion. Detta är ett uppbyggande brev. På flera platser i brevet använder författaren ordet "bättre" om deras tillstånd nu i Kristus jämfört med hur de hade det förut. 

1.  Vad betyder det att Jesus ber för oss? Det är hans blotta närvaro vid Faderns sida. Jesus kom och dog för dem (oss), och han kommer igen för de som "väntar på honom."   Som Jesus sade i Getsemane: Fadern älskar oss. Vi är frälsta genom bönen av vår Frälsare (7:25).  Han har köpt all andliga välsignelse och hans genomborrade händer och fötter är hans förbön för oss. 

Jean Kalvin (1509-1564) skrev detta i sitt utlägg över Romarbrevet 8:31-34: "Vi får inte mäta denna förbön genom vår köttsliga bedömning; för vi får inte tro att han ödmjukt åkallar Fadern på böjda knän och utsträckta händer; utan han kan med rätta sägas be för oss så som han ständigt framträder, som en som dog och uppstod igen, och som hans död och uppståndelse ersätter evig förbön, och har effekten av en kraftfull bön för att förena och göra Fadern gynnsam för oss."

2. Han beder för sitt folk; för de som har kommit till tro. I Jesu översteprästerliga förbön ber han för lärjungarna och sedan i verserna 20-26 ber han för kyrkan genom alla tidsåldrar. Han ber att vi skall bevaras från den onde (v. 15). Vi har en kamp mot inneboende synd. Det är inget lätt liv men vi har en ännu värre fiende än världen och köttet: det vill säga Satan själv. Han som ville få Jesus själv att vända sig från Fadern. På Golgota besegrade Jesus Satan och Jesu genomborrade händer och fötter är beviset för det. När Jesus ber att de som tillhör honom skall bevaras är det helt i sin ordning att Gud skulle svara, "De skall bevaras." Han ber också att vi skall avskiljas (helgas) så att vi kan reflektera Guds Sons härlighet. Evangeliet är till för Jesu Kristi härlighet. 

3. Herren ber om enhet bland sitt folk, men inte nödvändigtvis en strukturell enhet. De som Herren har räddat genom sitt blod kommer från olika bakgrunder, samfund, färger, i sina samhällen blir de en vittnesbörd till världen. De som drar nära till Gud är de för vilka han ber. Vi kommer till himlen inte på grund av vår tro utan "Jesus Kristus i vem jag har tro." Jesus Kristus är den goda nyheten (evangeliet). 

Lyssna gärna själv till predikan. Hamilton talar sakta och klart, man kan också ta fram undertexten med cc.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: