Annons:
Etikettböneämnen
Läst 1771 ggr
a-m.an
2015-12-07 17:21

Ka ni be för min pappa?

Hej

Jag undrar om ni vill be för min pappa, jag är så orolig för honom. Han har alltid varit så pigg och rapp i benen. Nu har han plötsligt blivit så svag i både armar och ben och han blir trött nästan av ingen ansträngning alls. Både jag och mamma förstår ju att något måste vara fel. Det började för 3 månader sedan och det har inte blivit bättre snarare tvärtom. Tyvärr är han så väldigt tjurig. Han litar inte på sjukvård och läkare och han blir bara irriterad och arg då vi försöker förmå honom att söka hjälp. Jag blir så förtvivlad och jag ber till Gud varje dag.

Vad kan det vara för fel med min pappa?

Annons:
VildaVittra
2015-12-07 17:26
#1

Jobbar han mycket? Och stressar? För en utmattningsdepression kan te sig på det viset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

a-m.an
2015-12-07 17:35
#2

Han är pensionär. Han grejar med huset mycket. Snickrar målar, och jobbar i skogen, hugger ved osv. Men det är saker han tycker är roliga att göra. Men senaste månaderna har han inte kunnat göra något fysiskt alls. Han säger att det känns som musklerna försvunnit i armar och ben. Han kan inte höja armrna ovanför huvet. Och hukar han ner sig kommer han inte upp själv. Det har kommit så plötsligt. Han var ju fysiskt aktiv tidigare.

Om han bara kunde gå till en läkare och ta lite prover.

veggie4every1
2015-12-07 17:35
#3

Inte ett svar som har med bön att göra men admin får väl ta bort det om det är olämpligt för sajten.

Jag rekommenderar att han börjar ta ett B12 tillskott i hög dos. Det behöver han inte gå till läkare för att börja med och det är inget farligt om det nu skulle visa sig att han inte hade brist.

Så det är definitivt värt ett försök, även om det bästa förstås hade varit att söka läkarvård för utredning. Men B12 brist kan visa sig som svaghet i armar och ben och man kan också bli irriterad och deprimerad.

Har han några andra symptom som sveda på tungan eller håravfall?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

a-m.an
2015-12-07 17:40
#4

Att försöka få honom att börja med något tillskott eller ändra något i kosten är ungefär lika omöjligt som att få honom att sluta snusa. Det kommer inte hända. Han har sin lilla rutin med en dosa snus om dagen. Tillskott och/eller mediciner kallar han "trams"

VildaVittra
2015-12-07 17:40
#5

Ring sjukvårdsupplysningen och prata med dom om honom, han lär ju inte vara världens första ovilliga patient direkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
2015-12-07 18:23
#6

Jag tycker också det är ett bra tips att ringa sjukvårdsupplysningen. Kanske en distriktssköterska kan göra ett hembesök och tala med honom?

Ibland lyssnar ju familjemedlemmar bättre på utomstående.

Sista utväg så krossa en B12 om dagen och lägg i maten….😇

Det är ju inte säkert att han lider av B12 brist och att det gör nytta, men istället för att inte göra något alls om nu ingen i världen kan tala honom till rätta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Woodland
2015-12-07 20:04
#7

Ja, visst kommer jag att be för din pappa. Fast din fråga (Vad kan det vara för fel med min pappa?) kan endast besvaras av de som är medicinskt utbildade. I likhet med det som VildaVittra skrev kan din mamma ringa närmaste vårdcentral, beskriva omständigheterna och fråga om råd. Hon får ingen diagnos av dem.

Din pappa är troligen rädd. Rädda människor kan övereagra och vägra söka hjälp eller erkänna att det är något som är fel. De tänker det värsta och vill inte höra det de är mest "rädda" för. Tror du att han kanske har trott att detta skulle gå över för han har förmodligen aldrig varit allvarligt sjuk och när det inte har gjort det förstärks oron? 

Du kanske skall berätta för honom att ni vill ha honom kvar så länge som möjligt och för er skull bör han söka läkare .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2015-12-08 14:21
#8

Jag ska be för din pappa också. 🌺

a-m.an
2015-12-17 12:08
#9

Tack🌺

Han har äntligen förstått att han borde gå till en läkare och han har fått en tid men tyvärr inte förrän 11 januari.

_lars_
2015-12-17 19:26
#10

Jag ska be för honom 🌺

Woodland
2015-12-17 19:53
#11

# 9 Där har du fått ett svar på bön. Han har kommit till insikt om behovet att träffa en läkare och det innebär troligen att han har konfronterat sin egen rädsla.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2015-12-25 17:04
#12

Jag ska be för honom!

Precis som #11 Woodland skriver,  har du fått ett bönesvar!

a-m.an
2016-01-16 14:55
#13

Tack alla

Från julafton blev det bara värre. Det var inte alls bara svaghet utan jättestel överallt blev han. Han kunde inte vrida huvudet en enda millimeter åt något håll eller han har ju varit stel senaste månaderna men riktigt illa nu på slutet. Han kom verkligen inte upp från stolen själv och går väldigt illa och jättesvårt att klä sig själv. Denna månad var han till läkare och de tog massor av prover. Igår fick han svar att han har kraftig muskelreumatism och han har idag börjat med kortisontabletter som han ska ta länge men han kommer känna sig bättre ganska fort sa läkaren. Mamma är så lättad för hon hade sett ett program om sjukdomen ALS och hon misstänkte att pappa hade det och att han skulle  dö snart.

Annons:
Upp till toppen
Annons: