Annons:
Etikettövrigt
Läst 1929 ggr
-Aida-
2015-09-25 21:30

Vårt land syndar?

"Vårt älskade fosterland befinner sig i ett mycket allvarligt läge, där synden nått en nivå som aldrig förr i vårt land, vi behöver inte peka ut enskilda människor, men både du och jag vet vad som sker i vårt älskade Sverige och utöver hela Skandinavien, vi läser om det i massmedia hela tiden.

På samma sätt som Nineves syn nått upp till Guds ansikte (Jona 1;2)"

Det står en massa annat också, ett helt A4 med text jag inte förstår, detta är alltså ett brev jag fått och jag förstår inte vad det är för synder som Sverige råkat ut för, jag är inte alls den som hänger med i media och vad Sverige går igenom.
Men när de står på de viset så börjar jag undra.
Någon som vet vad som menas i brevet och vad som menas med (Jona 1;2)?

Annons:
Woodland
2015-09-26 00:11
#1

Någon som vet vad som menas i brevet och vad som menas med (Jona 1;2)?

Jag vet inte vem som står bakom brevet eftersom jag har inte sett det eller fått det själv så mitt svar blir mer allmänt.

Det står så här i Jona 1:2 "Stig upp och bege dig till Nineve, den stora staden, och predika mot den, ty deras ondska har kommit upp inför mitt ansikte."

Gud säger att folket i staden Nineves synd "har kommit upp inför mitt ansikte". Detta är ett ofta använt uttryck i bibeln om att Gud tar notis. Bön kan ha "kommit upp inför mitt [Guds] ansikte" precis såsom illgärningar. Det beror på sammanhanget.

Lite bakgrund - Jona fick en kallelse från Gud men var ett motvilligt Guds sändebud.  Jona var en starkt patriotiskt jude och folket i Nineve tillhörde Israels fiende Assyrierna  (Staden grundades av Nimrod i 1 Moseboken 10:8-12 och var enorm; den låg vid Tigrisfloden i dagens Irak. Nimrod anses vara den förste som införde avgudadyrkan av sig själv, sin fru och sin son). Jona hatade denna hedniska och brutala jättemakt  och han kunde inte förstå varför Gud ville ge dem av alla folk en andra chans. Jona försökte komma undan Guds kallelse genom att hoppa på en båt som skulle segla till Tarsus, som låg i dagens Turkiet; det vill säga helt åt andra hållet från var Gud ville att han skulle bege sig.

Båten kom in i ett hemskt oväder och Jona förstod att det var Gud som tillåtit detta eftersom att han var olydig. Så han bad besättningen att kasta honom överbord. De ville inte men han insisterade, och till slut gav de med sig och då de hjälpt honom överbord blev havet med en gång lugnt. Med det förstod besättningen att Israels Gud var den ende Guden och de blev omvända. Men Jonas svaldes av en fisk och låg i dess mage i tre dagar och tre nätter. Sedan spottade fisken upp Jona på strandkanten. Han fick åter liv och gick till Nineve och började predika för folket där att om de inte gjorde bättring och bot skulle Gud utplåna staden om 40 dagar. Det kom en gudsfruktan över dem och alla, från kungen ner till den lägsta slaven, visade syndaånger. Gud förlät dem. Detta var det största miraklet i gamla testamentet.  (De återvände i senare tid till synden men blev besparade vid tiden då Jona predikade. Idag har ISIS utplånat alla resterande ruiner av staden.) 

Så när man tar Jona som exempel är det med en förvissning om att Gud kan förlåta många människor på en gång när de uppriktigt ber om det. En medvetenhet om synd utmärker varje människa som har att göra med Gud. Vi är medvetna om att Gud har förlåtit oss och att andra måste uppleva samma förlåtelse. Vi vet att detta gäller hela nationer. Vi vet också att saker och ting händer i cyklar och dagens fred kan bli till krig (och tvärtom). 

Hoppas detta hjälper, annars får du återkomma med frågor och vi kan se vad vi kan hjälpa dig med.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
2015-09-26 16:04
#2

Tack! nu förstår jag mycket bättre. 😃
Även om ditt svar var mer allmänt så förstår jag ändå helheten utav brevet, det var att dom ville ha en bönegrupp för hela landet, det ska pågå i 21 dagar. jag förstår däremot inte varför dom vill att man ska avstå från fast föda under dom 21 dagarna.

Woodland
2015-09-30 15:17
#3

# 2

Det finns ingen befallning  i bibeln för de kristna att fasta, däremot är bön och fasta en judisk tradition och detta har fortsatt hos de kristna. (Judarna fastade.) 

Mose och Jesus fastade (utan vatten eller mat) i 40 dagar och nätter. Men detta var ett mirakel och skall inte upprepas!!! Bibliskt sett är den vanligaste formen att avstå från mat och dryck från solnedgång till solnedgång (24 timmar). Det nämns olika längder av fasta i bibeln; en, tre, fjorton, tjugoett dagar. Man kan fasta på olika sätt.  Daniel och hans vänner åt endast vegetarisk mat i sin fångenskap för kungens kött kunde ha offrats till avgudar och inte slaktats enligt judisk sed. Vissa dricker juicer och andra endast vatten. Man kan också avstå från TV, internet, hobbyer och kalla det en fasta men jag är inte så säker på att det finns stöd för denna klassificering i bibeln. 

När bön och fasta tillämpas visar de ett enträget allvar inför Gud. Det finns exempel,  föreskrifter och instruktioner i skriften och bland den förnämsta är att kombinationen måste motiveras av ett rent motiv.  Det vill säga inte för att se bra ut inför andra, inte för att känna sig överlägsen och mallig, eller försöka forcera Herrens hand utan för att visa Herren att man är mån om hans vilja i ödmjukhet.1 Fastan går hand i hand med syndens bekännelse och ett liv i rättvisa. Detta gjorde Herren klart i Jesaja 58:1-12

I flera fall i bibeln har en tid i rätt fasta och bön inneburit andlig makt2 med väckelse, helande, Guds ledning med mera.  Man kan inte tvinga Gud att göra någonting emot hans vilja men bön och fasta blir effektivt om det utförs med sikte på att svaret blir enligt hans vilja. Estersbok är ett bra exempel på detta.

I nya testamentet -  Gav Jesus instruktioner om fasta men lägger största tonvikten på bön. Anna fastade i templet. Men Jesus och lärjungarna fastade inte enligt judisk tradition och fick kritik för det. Herren ville bryta med traditionen och förklarade varför här. Förutom Jesus och Annas fasta nämns Paulus, församlingen i Antiokia,  och ordination av äldste.  I  Hebreerbrevet, vilket var skrivet till de judiska konvertiterna, nämns inte fasta.  

Med tiden tog den kristna kyrkan över judarnas två dagars fasta varje vecka. Ordet "fasta" lades till vissa texter i NT för att öka vikten av fasta men ordet finns inte i de nya översättningarna. Även efter reformationen med dess inriktning av "endast skriften"  övergavs bruket av tvådagars fastan. 

Fastan är ett kraftigt vapen i bönens tjänst på jorden, men man måste vara övertygad i sitt eget sinne (hjärta) att detta är en sak som man borde göra. Sedan måste man ta hänsyn till sitt eget hälsotillstånd. Till exempel, en diabetiker bör inte fasta för det innebär livsfara. 

Curtis Mitchell skrev en utförlig redogörelse om fasta som finns här för den som vill läsa mera.

Matteusevangeliet  6:16 -18

Markusevangeliet 9:16-29,  Apostlagärningar 13:2

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
2015-09-30 19:19
#4

Mycket intressant läsning!
Jag funderade lite på hur en diabetiker skulle kunna klara av det, men det fick du med i din post! 😃
Jag har själv problem med mitt blodsocker och kan bli livsfarligt om jag inte sköter kosten ordentligt, så det kändes lite som att jag inte kunde vara med pga det, men som du sa finns det olika sätt att fasta på.

Woodland
2015-10-01 10:02
#5

#4 Vad bra att jag fick med hälsovarningen. Att fasta passar inte alla.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2015-10-01 10:02
#6

Man kan fasta från andra "viktiga" saker som drar dig bort från Gud, t ex dator och tv om man inte kan fasta från föda.  

Jesus gick in i öknen när han skulle fasta. Varför fastade han inte tillsammans med sina vänner och lärjungar i byn/staden?  Jag tror det har att fasta också har lite att göra med att avhålla sig och vara i total åtskildhet med Gud i bön.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: