Annons:
Etikettbibeln
Läst 1900 ggr
Candela
9/18/15, 6:06 PM

Den oförlåtliga synden

"Sannerligen, människorna skall få förlåtelse för allt, för sina synder och för sina hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” 

Hur ligger det till med detta egentligen? Jag har aldrig riktigt förstått hur man gör när man hädar den helige ande, och varför det är en oförlåtlig synd?

Annons:
Tjeja
9/18/15, 6:27 PM
#1

Bra fråga! Undrar vad för olika svar du får.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Woodland
9/18/15, 6:32 PM
#2

# 0

Du ställde denna fråga förut. 🙂  Läs gärna inlägg #1 och 3.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Candela
9/18/15, 6:44 PM
#3

Se där, vilket dåligt minne jag har 😞😃

Candela
9/18/15, 6:48 PM
#4

Fast jag känner mig fortfarande undrande över vad det innebär (efter att ha läst). Det här svaret var väl det mest förklarande: 

"När det talas om att häda den Helige Ande så vänder sig Jesus till de skriftlärda som anklagade Honom för att vara en falsk profet, för att vara fylld av demoner, de stod och såg Sonen göra underverk i Guds namn och trots detta anklagade de Honom för att göra de i djävulens namn.  Detta måste ses i sammanhang och jag tror personligen inte att det är möjligt att häda Den Helige Ande på detta sätt idag. "

Men förstår fortfarande inte riktigt. Varför skulle det inte gå att häda på samma sätt i dagens samhälle?

Woodland
9/19/15, 7:30 PM
#5

# 4

Det var inte mitt inlägg du citerade i # 4 och jag håller med första delen när det gäller de skriftlärda och fariséernas hädelse. Jag är övertygad om att det ännu idag är möjligt att häda den helige Ande på det viset att man kan vara bortom räddning. Om vi tittar på bibelversen ser vi ingen specifik tidsbegränsning. Dessutom är Herrens ord rätt så allmänriktade. Just vid detta tillfälle träffade orden rätt så att den som det gällde förstod att de var måltavlan. 

Den som har begått denna synd har ett samvete som blir så förhärdat på den punkten att den inte lider med tanken att man har begått denna synd. Detta kan man se på hur de judiska översteprästerna och vissa i Sanhedrin smidde planer för att döda Kristus. De hade fått så mycket ljus och bevis i under och tecken och ändå förnekade de dessa och kallade dem Satans kraft.

Det finns också en varning för en oförlåtlig synd i Hebreerbrevet 6  Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom. 

John McArthur förklarar att bibelversen är inte riktad till Guds barn utan först och främst till de judar (Hebréer) som hörde evangeliet om Messias. De måste lämna de gamla typbilderna (v.1).

1. De hade tagit emot ljuset med budskapet om Jesus och tecken som Apostlarna gjorde bland dem. De förstod - de hade mental kunskap men inte hjärtats. 

2. De smakade den himmelska gåvan genom att följa efter och umgås med Jesus och bevittna hans budskap, mirakel och kraft. Men de "åt inte hans kött och drack inte hans blod." (bildspråk) Johannesevangeliet 6:54 Jesus sade att om du vill ha evigt liv drick vattnet, inte endast smaka.  

3.De hade fått del av den Helige Ande för de hade sett och hört det han gjorde genom Jesu under och genom Apostlarna i Jesu namn. Ordet är metochos (Grekiska) och betyder associerade. Den helige Ande tar sin boning i ett Guds barn. Vi är mer än bekanta med Herren. 

4. De hade smakat det goda Gudsordet och det grekiska ordet för Gudsordet här är Rhemais. Det betyder tal. De hade hört predikningar och var till och med glada för att höra talen, såsom Herodes när han hörde Johannes, men de trodde inte. (Markus 6:20

5. Och genom alla predikningar och under och tecken hade de bevittnat den kommande världens krafter. Sedan kommer den allvarliga varningen att när de som upplevde allt detta vände det ryggen fanns det inte mer att göra. Det finns inget mer ljus att få och den som vänder tillbaka sållar sig till de som korsfäste Jesus. De är i samma klass så att säga. Varningen för människan är "kom inte till den punkten" utan lyssna på Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: