Annons:
Etikettövrigt
Läst 3428 ggr
Woodland
9/6/15, 7:42 PM

ISIS-krigare bland flyktingarna

En smugglare som kallas för Hassan erkänner i ett  reportage att ISIS har åkt med de flyktingbåtar som han har kört mellan Turkiet och Grekland. Dessa män är Syrier eller Irakier och är lojala jihadister. 

En syrisk medlem av ISIS berättade för Mike Gigilo av  BuzzFeed att de nu har en femte kolumn här i Europa som är beredd för terroristdåd. Han angav att fler än 4000 utbildade krigare redan finns i Europa. De har tagit fördel av de europeiska folkets välvilja mot flyktingar och skickat sina krigare med bland de andra oskyldiga civila flyktingarna. "Jag skickar vissa krigare som vill återvända till sina familjer. De andra reser till Europa för att vara redo" (för terrorist attacker/för hämnd [min kommentar]).

Hört ordet Hijrah? Troligen inte. Det är en islamisk lära om migration och är en form av jihad. Man emigrerar för Islams utbrednings skull. 

Enligt Quranen: Och den som lämnar ondskans rike med dess förtryck för att kunna tjäna Gud skall på sin färd finna många vägar [till en säker tillflykt] och han kommer att få rika tillfällen [att sörja för sitt uppehälle]. Och den som överger sitt land för att tjäna Gud och följa Hans Sändebud men överraskas av döden [innan han når fram], på honom väntar belöningen hos Gud - Han är ständigt förlåtande, barmhärtig.  Surat An-Nisa 4:100

En förklaring av överstående citat ges här (på engelska).  

Nästan alla flyktingar vi ser i reportagen är muslimer.  Förföljda kristna stannar kvar i Mellanöstern. De kristna vågar sig inte in i FN:s flyktingläger eftersom de ofta sköts av muslimer. 

Men i allt elände har Herren kallat på sitt fok. Många Yazidis har kommit till tro på Kristus och muslimer vars hjärtan har brustit och som har upplevt ISIS härjningar har också vänt sig till Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
9/7/15, 10:17 AM
#1

Vi får verkligen be för ALLA dessa flyktingar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/7/15, 5:44 PM
#2

Ja, men frågan är också - Vad händer efter de första akuta insatserna? Tänk att sitta i en båt på väg till Europa eller i en samling här och man ovetande har en jihadist som resesällskap, särskilt om det var på grund av dessa man hade flytt. Sedan kan man fråga sig hur det kommer att gå i Europa med de olika fraktionerna samlade på en plats: sunni, shia, kurder med mera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabmaw
9/8/15, 12:18 PM
#3

Jag skulle kanske inte fästa för stor vikt vid en anonym källa, speciellt inte när nyheten kommer från notoriskt dåliga Buzzfeed. Det kan också vara värt att nämna, som din källa ju faktiskt förklarar, att hijrah handlar om att muslimer söker sig till muslimska länder, inte ifrån dom… Be är en utmärkt idé, men har man några kronor över är det också ett välkommet bidrag. Röda halvmånen gör ett bra arbete men det finns även sekulära och kristna välgörenhetsorganisationer att välja på. Och #2; förmodligen detsamma som hänt de senaste 25 åren, åtminstone om vi tar vårt integrationsarbete på allvar…

Woodland
9/8/15, 4:35 PM
#4

# 3

Detta om terroristinfiltrering har framkommit förut genom andra källor och var/är en farhåga för säkerhetstjänsterna i västvärlden. Sedan kan man naturligtvis ifrågasätta om denna jihadist ville göra ett propagandainslag. Det kan hända att det inte finns flera tusen som han har påstått men även en med en bomb på en strategiskt plats kan göra stor skada. Alla  är inte flyktingar undan krig utan ekonomiska flyktingar finns bland skarorna, men i Europa  skickas de tillbaka till de "säkra" länderna.

Definitionen av Hijrah i länken ger ytterligare ett exempel* på att den troende muslimen kan också flytta från ett otroende land1 till ett annat om det är en fördel och mindre fara för denne precis som muslimerna flyttade till Mecca och Etiopien på profetens befalling.  * Hirjah may also take the form of moving from one land of shirk to another land of shirk where evil is less prevalent and there is less danger to the Muslims, as when some of the Muslims migrated from Makkah, at the command of the Prophet to Abyssinia.

1 Det innebär i detta sammanhang ett land där folk tillber en Treenig Gud (Fadern, Jesus och Anden), inga gudar (ateister) eller flera gudar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/8/15, 5:36 PM
#5

Dessa ord tycker jag är viktiga för oss nu.

_3 Mos 19:33 När en främling bor hos er i ert land, skall ni inte förtrycka honom. 34 Främlingen som bor ibland er skall räknas som infödd hos er. Du skall älska honom som dig själv.
_

Luk 6:27 Men till er som lyssnar säger jag: Älska era fiender och gör gott mot dem som hatar er. 28 Välsigna dem som förbannar er och be för dem som förorättar er. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tabmaw
9/8/15, 7:30 PM
#6

#5: Jag är böjd att hålla med! #4: I artikeln du länkar till säger både en europeisk och en amerikansk säkerhetsansvarig att de inte har några indikationer på ISIS-medlemmar bland flyktingar utan snarare oroar sig för återvändande europeiska jihadister. Har du några andra källor skulle jag gärna ta del av dom, det här är ett ämne som intresserar mig… Inte heller i det exemplet emigrerar muslimer för att sprida islam utan för sin egna säkerhet. Det är möjligt att jag tolkar dig fel i inlägg #1 men det där om att muslimer skulle emigrera till Europa för att medvetet sprida islam är ett argument man hör om och om igen från islamofober och jag köper det inte. Nu säger jag inte att du är islamofob, bara att argumentet drar åt det hållet… Dessutom, är det OK enligt Koranen att flytta från ett farligt muslimskt land till ett tryggt otroende? Här brister min Koran-kunskap…

Annons:
Woodland
9/11/15, 8:14 PM
#7

# 6

Det är sant att säkerhetsansvariga är bekymrade för att återvändande medborgare (jihadister) kan vara en säkerhetsrisk men det står också i artikeln att fastän de säkerhetsansvariga inte hade information om detta (vid tiden för intervjun) kan det inte uteslutas att ISIS finns bland de som korsar gränserna.  ( - And an EU official said much the same. “We don’t have any information about this happening,” he said. “I’m not saying that this isn’t happening at all. I’m saying this is not something we have detected.”)

Islamofob är ett ord jag inte använder. Det är för mig ett hitta-på ord, en etikett som används för att tysta motparten i en diskussion. Man gör det lätt för sig. Det gäller att läsa mycket från många olika nyhetskällor och sedan försöka bilda sig en uppfattning medveten om att de som har ansvaret vet mycket mer än de berättar. Det finns tillräckligt med historik och underlag för att bygga en uppfattning. Flera rika länder i Persiska viken tar inte emot några flyktingar alls. De ger pengar men öppnar inte sina gränser. I detta reportage förklarar en akademiker från Persiska viken motivet -  de erkänner att de skulle importera problem. Man kan knappast anklaga dem för att vara islamofober - eller hur?

Oavsett vilka länder eller kulturer det gäller innebär en stor influx av människor en förändring av värdlandet.  Denna förändring vägrar flera Arabländer att erfara ( Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar, Bahrain, Kuwait och Oman.) De vill inte ställa upp ens för sina trosfränder utan det får vi göra.  

Har du några andra källor skulle jag gärna ta del av dom, det här är ett ämne som intresserar mig…

Här är ett reportage. Ett till. Ytterligare ett. Och ett till. 

Jag deltog i ett "cross-cultural" seminarium som leddes av en Jordansk akademiker (med Doktorsgrad från UK) när jag flyttade till ett land i Mellan östern. Han berättade att Islam är inte bara en religion med ett trossystem utan en livssyn som täcker allt i livet från vad man skall äta och inte äta, hur man skall tvätta sig, vilken sida man bör ligga på när man sover, hur man klär sig med mera. Folk i Syrien levde till största delen i harmoni; Druzer, Alawiter, Kristna (olika riktningar), Turkomaner, Yazidis, Armenier, och judar. Sedan började kriget med de olika fraktionerna.    ISIL, IS, SIC, Da'ish eller vad man vill kalla dem ändrade spelplanen med tillämpning av sin strama tolkning av Islam. Det är inte utan konsekvenser man granskar de som har en stram tolkning. Detta har Gefle Dagblad fått erfara.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
9/14/15, 8:30 AM
#8

Jag har en vän från norge som har profetisk gåva. Han hade tidigare i år fått en vision ang. Sverige att det skulle komma "rävar och ökenschakaler" att invadera Sverige.  (Nu menar jag inte att dom är rävar och schakaler, men det var så han såg synen som Gud gav)

Minns inte hela profetian, men det har ju hänt mycket invandring av tiggare och nu flyktingar och hur ska vi klara av hela den pressen, vårt lilla land, undrar jag? 

Jag tycker självklart att man ska hjälpa människor, men det finns också många orosmoment i detta,  jihadisterna och den ekonomiska pressen.  Vi har ju redan så många svenska familjer, ensamstående som lider ekonomiskt och på andra sätt. 

Vi får be för Sverige, flyktingarna, tiggarna och hela vår situation tycker jag, att Gud är barmhärtig mot oss.

Woodland
9/14/15, 5:53 PM
#9

# 8

Betänksamheten du indirekt gav uttryck för i parentesen är ett sundhetstecken. Jag ställer mig mycket tvivlande till så kallade "profetiska budskap" om de går utanför det som står skrivet. De är oftast en frukt av personens egna tankar och filosofier - inte Herrens. "Så säger Herren" är en allvarlig, mycket allvarlig fras att tillämpa på våra egna uttalande.

I detta inlägg nämns en 90-årig Norskas syn. Jag letade upp min kopia av den så som den återgavs av Emanuel Minos 1968. Där står som fjärde punkt: "Folk från fattiga länder kommer att strömma in i Europa. De kommer också till Skandinavien och Norge. Folk kommer att ogilla att de är här och kommer att vara hårda mot dem. De kommer mer och mer att bli behandlade som judarna blev innan kriget.* Då är måttet för våra synder nått. Detta kommer att ske strax före Jesu återkomst - och det tredje världskriget bryter lös." och så fortsätter det.

* (Andra Världskriget)

Det verkar som om din vän fick en "syn" som motsäger den Norska damens? Eller vad tycker du? Denna dams budskap har kommit upp rätt ofta. Jag kanske borde lägga upp hela som en artikel för folk att ta del och dra sina egna slutsatser. 

Det skulle inte vara en överraskning om i dessa skaror som flyr hit finns jihadister som kan ställa till framtida sorger men på det hela taget bör vi i Kristus kyrka se ett evangelisationsfält, särskilt när vi få höra hur Herren till och med ger muslimerna visioner och leder dem till frälsning fastän  de inte har en bibel att tillgå. 

Det blir problem, ja, men förhoppningsvis kan gott komma från det när de får uppleva skillnaden i behandling. Ett kristet Europa ger dem skydd och deras trosfränder som jag nämnde i inlägg #7 stänger sina gränser för dem.   Saudiarabien öppnar inte upp för dem men har gett ett löfte att bygga 200 moskéer i Tyskland. 😐

Överenskommelser har nåtts mellan hjälporganisationer och regeringar i Rumänien och Bulgarien där de går samman för att hjälpa romerna är ett enormt ljustecken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
9/15/15, 12:07 PM
#10

#8 Tack för tipset om gamla damens profetia. Ska googla på det.  Ja, det var ju lite olika profetior. Tror ju mer på gamla damens profetia då. Man måste ju pröva allt.

Woodland
9/16/15, 6:03 PM
#11

# 10

Här är en länk till hela budskapet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
9/16/15, 7:33 PM
#12

Hittat redan, tack.🙂 Man ska ändå kanske inte ta för allvarligt på att han såg rävar och schakaler i sin syn, för det var så han såg det i sin syn och Gud talar ju olika med alla. Kan ju hända att Gud också straffar Sverige med denna plötsliga press.  Därför är det ju bättre att be för hela situationen, så att Gud är barmhärtig mot både flyktingar och Sverige. För vad jag har sett så börjar det bli många stridigheter mot flyktingpolitiken. Inte länge sedan en demonstration som spårade ur och jag misstänker att det bara är början tyvärr.

 En räv är ju ett opportunisktiskt djur och schakaler tar vad han får. Jag kan inte svara på varför han såg just dom djuren i sin syn, men han har haft väldigt rätt i övrigt i sina profetior. :)

Woodland
9/17/15, 11:48 PM
#13

Syriska pass utfärdas för $2000. Denna tjänst började som en hjälp för de som hade förlorat dokument i kriget men har nu övertagits av kriminella.  Förfalskaren berättade för MailOnline-journalisten Nick Fagge att dessa dokument köps av bland andra ISIS. Personuppgifterna i passen är äkta men tillhör en avliden Syrier.  Enligt förfalskaren reser IS-anhängare till Europa för att etablera "sovande celler" eller enbart för att distansera sig från de hemska saker de har gjort och börja om i livet. 

Dokumentation köps av icke-Syrier som är ekonomiska flyktingar eftersom de vet att de lättare kan komma in i Europa om de identifieras som Syrier som flyr undan kriget.

'Everyone wants to be Syrian now – because now everyone welcomes Syrians. There are Palestinians, Egyptians, Iraqis, people from all over the Arab world who are pretending to be Syrian so they can have a new life in Europe." 

"Alla vill vara Syrier nu därför att alla välkomnar Syrier. Det finns Palestinier, Egyptier, Irakier och folk från över hela Arabvärlden som låtsas vara Syrier så de kan få ett nytt liv i Europa" sade förfalskaren. 

Alarmklockarna ringde hos den tyska tullen när de beslagtog paket med tomma pass tidigare denna månad, och många verkade vara äkta . Hur stort problemet är är ännu inte fastställt. 

Det är bra om vi är medvetna om dessa saker fastän vi skall försöka hjälpa de som verkligen är flyktingar. Jag undrar om de ansvariga kan använda dialekten den "Syriska" flyktingen talar för att avgöra härkomsten?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Tabmaw
10/22/15, 8:33 PM
#14

Hej igen! Först och främst; jag varken vill eller tror att jag kan tysta dig. Jag gjorde också en poäng av att jag inte kallade dig utan argumentet för islamofobiskt. Om du inte vill använda ordet är det helt Ok, men du kan inte gärna förneka att irrationell rädsla för muslimer, d.v.s islamofobi, förekommer? Att länder på arabiska halvön inte tar emot flyktingar tror inte jag är ett resultat av islamofobi utan av egenintresse och hjärtlöshet. Vi bör förvänta oss mer av oss själva än av slavdrivarna i Saudiarabien och Qatar…att en sån flyktingtillströmmning kommer leda till problem för mottagarländerna är väl troligt, men att hjälpa folk i nöd tycker jag är ett måste för en medmänniska, och att saudiska skurkar inte håller med påverkar inte min syn på saken. Angående artiklarna du länkar till: det verkar ju som att det kanske finns en oro för insmugglade jihadister, även om jag kanske inte skulle använt två av de källorna (den som refererar till Buzznews och den som kallar flyktingarna för "non-white invaders"). Tiden får väl helt enkelt visa hur det förhåller sig… Angående sista stycket: Det låter nästan som att du tror att jag försvarar IS. Så är alltså inte fallet; som jude har jag mer anledning än de flesta att oroa mig för militant islam. Jag tänker däremot inte börja döma muslimer efter de sämsta ibland dem (och nu säger jag inte att det är det du gör). Jag håller inte heller med om att IS tolkning av islam bara är en "stram" sådan; det är som att kalla Westboro Baptists tillämpar en stram kristendom. Den må vara stram men den är också mycket märklig, smal och impopulär. Till sist, rörande islam som en livsåskådning ; det låter lite bekant…skulle jag vara en ortodox religiös jude skulle jag knappt komma ur sängen på morgnarna…

Woodland
10/23/15, 2:23 PM
#15

Jag tog inte illa upp av det du skrev. 

Om du inte vill använda ordet är det helt Ok, men du kan inte gärna förneka att irrationell rädsla för muslimer, d.v.s islamofobi, förekommer?

Jag ser det mer som en rädsla för nytt och annorlunda. Det finns ingen orsak att vara rädda för muslimer tillvida att de inte har en kniv i handen, bombbälte runt midjan, eller gevär i handen. Det är inte islamofobi - det är sunt förnuft. (På samma sätt kan jag säga att jag inte har nazifobi, ryssfobi,  buddhistfobi, hindufobi  med mera om inte dessa föregående kriterier uppfylls). 😉

Under den tiden jag bott i ett muslimskt land träffade jag många muslimska familjer som var jätterara men onekligen var graden av tolerans väldigt varierande. Min man arbetade med flertalet Egyptier. Han och de andra européerna förundrades över dessa relativa välutbildade mäns verklighetsuppfattning. Enligt dom hade Egypten aldrig förlorat ett krig mot Israel! Det gick inte att övertyga dem annorlunda. Likaså, längst inne i tankegångerna, kom detta med "jihad" fram då och då när de diskuterade världsläget på jobbet. 

Naturligtvis ser jag inte Saudiarabien eller Qatar som rädda för islam, särskilt när Saudiarabien skall bevaka de heliga platserna i Mecca! Glad Men hjärtlösa, ja, minst sagt.

Jag håller inte heller med om att IS tolkning av islam bara är en "stram" sådan; det är som att kalla Westboro Baptists tillämpar en stram kristendom. 

Som jag ser det - Båda två finner stöd för deras extrem inställning i tolkningen av de skrifter som tillhör deras respektive religioner: Koranen och bibeln.  Båda två är sjuka men Westboro har ännu inte utropat ett eget rike i Kansas, eller bombat, kidnappat, halshuggit folk  med mera - så jämförelsen kanske haltar lite. 

Jag har läst på lite om de ortodoxa religiösa Rabbinernas uttalanden. Jag blir ofta rörd när jag läser och tänker på deras lidande genom tiderna. Och bekymrad för att judarna skall bevaras från ont i vardagslivet och synagogorna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabmaw
10/23/15, 3:14 PM
#16

Ändå finns det människor som är rädda för muslimer i allmänhet, som utgår från att muslimer i allmänhet är suspekta kvinnomisshandlare och religiösa fanatiker o.s.v. Här menar jag att islamofobin ligger. Man kan kalla det för rädsla för nåt nytt och okänt, man kan kanske kalla det rasism men jag tycker islamofobi är mest precist. Sen tror jag säkert att du har rätt angående världsbilden i många muslimska länder. Jag gissar att det är en kombination av religion, avsaknad av ordentliga sociala reformer och självhävdelsebehov sen kolonialtiden. Du har rätt i att jämförelsen IS - Westboro haltar men det jag framförallt var ute efter var att visa hur extrem och vinklad deras tolkning av deras respektive heliga skrift är, inte så mycket konsekvenserna därav. Kanske hade en jämförelse med t.ex. Kony och hans befrielsearme varit mer träffsäker. Jag vill också be om ursäkt om mitt förra inlägg blev en smula predikade; jag blir lätt upprörd över hur folk, och nu menar jag inte ni här på forumet, diskuterar den här frågan…

Tabmaw
10/23/15, 3:16 PM
#17

Jag vet inte om du misstolkade mitt sista stycke om att vara en ortodox jude; jag uppskattar sympatin men jag menade det egentligen som ett skämt kring alla judendomens krångliga levnadsregler…

Woodland
10/23/15, 3:22 PM
#18

# 17

OK. Uppfattat! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: