Annons:
Etikettövrigt
Läst 3222 ggr
Woodland
2015-08-16 11:46

Kännetecken

Inlägget har flyttats hit från denna tråd. Diskussionen fortsätter…

2015-08-15 21:32 #29 av: Joppo

@Woodland: Hur avgör ni om någon är besatt eller inte? Är det ett lättfattat beslut som ni avgör snabbt eller är det en grundlig och stor process? Observera att jag inte trollar eller försöker provocera. Jag är genuint nyfiken på svaret.

Anmäl (0) Hantera

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2015-08-16 11:47
#1

Ämnet är kittlande för de flesta så jag uppfattar inte dina frågor som provocerande och ja, man bör veta vad som gäller innan man gör en bedömning över ämnet eller eventuella fall.

Svaret kan beror på vem eller vilka du menar med “ni”. Vill du precisera? Är det de kristna generellt, en särskild rörelse eller kyrka eller hur kännetecken uppfattas i olika kulturella sammanhang? Vi kanske eventuellt kommer in på alla dessa områden i diskussionen men vi kan åtminstone börjar smått. Jag vill också tillägga att jag inte anser mig som en expert på området, men det vet du la’. 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-08-16 13:40
#2

Med "ni" avsåg jag den församling där du är verksam. Eftersom detta är en någorlunda dold verksamhet(antar jag?), så blir det väl lite svårt för dig att veta i detalj hur de andra kristna förgreningarna hanterar frågan. Självklart förstår jag att er metod/åsikt i frågan inte kan ses som ett tvärsnitt av den övriga kristna sfären, men det vore som sagt intressant att få reda på hur ett sånt här fall går till i detalj. Eventuellt kan du kanske redogöra bredare senare i tråden, men jag tycker du ska börja i den lilla skalan.

Woodland
2015-08-16 15:49
#3

# 2 Det har aldrig förkommit en exorcism i församlingen jag har haft kontakt med här i Sverige. Missionärer, däremot, har ofta berättelser om iakttagelser när de var ute på fältet. Av det jag har läst kan man inte begränsa tidsaspekten när det gäller exorcism. Det finns ritualer inom vissa kyrkor (som den RKK) men jag tror inte att själva vigvatten eller salt har betydelse utan det är kraften i Jesus auktoritet som gäller. Bibeln beskriver olika fenomen eller begåvningar. De som härstammar från Gud används för att främja hans rike. De som är av Satan har ett helt annat syfte. Herren gav till exempel Simson övernaturlig styrka så att han i sin roll som domare skulle kunna utföra Guds vilja. Men en som ber för de plågade betraktar i den ockulta världen övernaturlig styrka som ett tecken på demonisk aktivitet. Den helige Ande begåvade Kristi lärjungar på Pingstdagen att predika om Jesus på andra, för dem okända, språk. Glossolilia (eller att tala okända språk) räknas också som ett kännetecken på demonisk aktivitet. Så när man hör lillbrorsan, som aldrig varit utanför hembyn, tala flytande Kantonesiska under trans kan man ana källan. Ibland de olika kyrkorna, inom vissa vetenskapliga grenar, ockulta inriktningar och etnologer finns en hel del som skrivs och har skrivits om detta med demonisk aktivitet och dess olika nivåer av påverkan. De fall som i Sverige har fått medial uppmärksamhet liknade tortyr av det stackars offret och har ingenting att göra med förbönsstjänsten i de kristna kyrkorna. Det bedrivs också exorcism bland utövare av det ockulta där till exempel en häxdoktor eller häxa under trans identifierar anden i ett offer för att kunna använda det rätta "tillvägagångssättet" för att handskas med den. Men som kristna skulle inte vi se det som en befrielse utan bara som en förväxling av samma mörka andeväsen som har kännetecknat hedniska religioner genom tiderna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-08-19 11:02
#4

Ok, jag fick intrycket av att ni utförde exorcismer mest hela tiden, men det var tydligen fel 😃

För att sammanfatta så måste alltså den påstått besatta personen uppvisa både övernaturlig styrka samt kommunicera på ett främmande och för denna person okänt språk? När du skrev i den andra tråden fick jag intrycket att dessa påstådda besättelser mer yttrade sig som psykisk ohälsa. Du skrev:

"Vi har också haft kontakt med de som är under vård och stöttat dem.   Att hänvisa till psykvården direkt är som att ringa efter ambulans för en skråma. Det sista psykvården behöver är att bli överöst med sådana fall. Den går redan på knän. "

Rätta mig gärna om jag har fel, men dessa personer låter inte som de har vare sig övernaturlig styrka eller verbala förmågor utöver det vanliga? Du likställer ju deras tillstånd med att ha en skråma, vilket i sammanhanget låter väldigt konstigt.

Kan du förresten berätta lite om några av de fall som du nämner här? Lite allmänt bara som man får sig en uppfattning om hur denna verksamhet fungerar.

Woodland
2015-08-19 13:34
#5

# 4

För att sammanfatta så måste alltså den påstått besatta personen uppvisa både övernaturlig styrka samt kommunicera på ett främmande och för denna person okänt språk?

Nej det jag menar är att de som har bevittnat och "behandlat" sådana fall har sett dessa tecken. Det finns flera kännetecken.  Ibland kan man tydligt se vad som skulle tecknas som psykisk ohälsa men inte alltid.  Mental ohälsa kan vara en symptom men inte alltid det som definierar besatthet. Det är egentligen inget ämne jag vill fördjupa mig i.

När det gäller detta med skråma var det i det specifika fallet  som jag skrev i mitt inlägg.  Du kan själv läsa i inläggets andra stycke att jag tar riktiga problem på allvar. 

Du frågar efter fall,  är det dessa som har figurerat i media? I så fall är det bara att söka på nätet. När det gäller riterna i de andra kyrkorna har jag inte forskat så mycket i det. Vatikanens expert Gabriele Armorth  har skrivit en bok och är ofta citerad i artiklar. Från det lilla jag läst förekommer det intensiv bön för den som är plågad.

Jag har full förståelse för att det kan vara svårt (omöjligt?) för dig att acceptera att exorcism är berättigad i vissa fall. Det finns till och med kristna som inte accepterar exorcism, särskilt i norra halvklotet men i södra halvklotet har de full förståelse för riten/förbönen och ser och upplever mycket demonisk aktivitet. Vi kommer troligen att se mera av det här i norr också med utbredning av olika ockulta inriktningar bland människor. Det är vad Armorth och de andra prästerna i den Romersk Katolska kyrkan tror. 

Har du kollat artikeln jag länkade till?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-08-21 14:31
#6

Fallen som jag efterfrågar de som du nämner i detta stycke: "Vi har också haft kontakt med de som är under vård och stöttat dem.   Att hänvisa till psykvården direkt är som att ringa efter ambulans för en skråma. Det sista psykvården behöver är att bli överöst med sådana fall. Den går redan på knän. "

Jag vet inte riktigt vilka vi syftar på, men det låter som om du själv varit inblandad i denna "vård"?

Jag har full förståelse för att det kan vara svårt (omöjligt?) för dig att acceptera att exorcism är berättigad i vissa fall. 

Så länge det totalt saknas evidens för att man kan bli besatt av något övernaturligt tycker jag det är rent ondskefullt att lura psykiskt sjuka människor på detta vis. 

Jag har läst artikeln. Den bekräftar inte på något sätt att fenomenet andebesättelse existerar på riktigt. Dessutom gillar jag inte alls att författaren försöker likställa riktig psykoterapi med trolleriet som exorcister pysslar med. Visst, det finns kanske extrema fall där det kan vara på sin plats att "spela med" om en patient tror den är besatt, men jag har svårt att se att det i förlängningen hjälper att bekräfta en patients grava vanföreställningar. Dessutom öppnar liknande falska terapier upp för förtroendeproblematik gentemot patienterna.

Annons:
Woodland
2015-08-21 16:51
#7

# 6 Artikeln var skriven av en pyskiatriker som hade tydligen erfarenheter av svåra pyskiska fall. Jag fick inte alls intrycket att han trodde på att människor kunde bli besätta av andar över huvudtaget utan han jämförde erfarenheter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-08-21 17:29
#8

#6 Ett tillägg till mitt egna inlägg: Jag menar inte att Woodland skulle ha varit en av dessa psykiska sjuka personer utan att hon var en av "vårdgivarna". Inlägget kan väl tolkas som båda delarna ser jag när jag läser det på nytt. Jag är fortfarande nyfiken på svaret på frågan för övrigt.

Upp till toppen
Annons: