Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2414 ggr
GiraffTunga
2015-07-10 15:05

Armband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta armband dåligt? Tänkte på dödskallarna så det inte är något dåligt för tänkte korset är ju det viktiga men är dödskallarna bra eller dåligt ?

You can not judge me unless you know me.

Annons:
tlover
2015-07-10 15:10
#1

Det är ju vad du gör det till. Dödskallar är ju inte "okristet" eller vad man ska kalla det. Det finns ju till och med kapell inredda med (riktiga) skelett.

(Korset är ju ett avrättnings/tortyrredskap också så det är ju passande på det sättet också. Själv föredrar jag fisken som symbol).

l'm back

Aleya
2015-07-10 15:17
#2

Alla har väl olika tolkningar av vad skallar står för. För mig är döden inget att vara rädd för. Men andra använder det ju i riter osv. Så du får väl avgöra själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Woodland
2015-07-10 16:59
#3

G, se det mer som en modegrej. Korset och dödskallar har varit inne ett tag hos vissa grupper. Det är inget att fästa någon större vikt vid. Har du köpt det och upplever obehag ta det inte på dig. Så enkelt är det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-07-10 17:04
#4

Hur känner du själv? Vart har du fått tag på det?

Personligen tycker jag det känns lite obehagligt med dödskallarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

GiraffTunga
2015-07-10 18:47
#5

Fick den av min vän och ville bara va säker innan jag bär den. Men det verkar ju inte vara några problem. Allt handlar om korset inte dödskallarna

You can not judge me unless you know me.

Lilla Stjärna
2015-07-10 20:19
#6

Först hajade jag till för dödskallarna men sedan kom jag att tänka på alla dessa människor som gått i döden för Jesus. Då fick de en helt ny symbolik. Korset är mycket fint 😍 tycker jag!

Jag skulle bära det om jag kände mig helt bekväm och glad med det. Inte annars.

Annons:
[Juel70]
2015-07-11 05:52
#7

Vad tror du själv? Du känner bäst själv tror jag. Men jag skulle nog aldrig bära döskallar frivilligt. Känns precis som… döda ben. Men alla gör som dom vill och tolkar hur man vill.  Tror jag.

Woodland
2015-07-11 10:35
#8

# 7

Men alla gör som dom vill och tolkar hur man vill. 

Ja, det kan stämma när det gäller sådana saker som inte är uttrycklingen  förbjudna för den kristne i  nya testamentet. Upplever personen saker som tveksamma måste denne själv göra en bedömning. Vi påverkas också av vår omgivning och kan ta avstånd eller tillåta saker beroende på omständigheterna. Dessa saker behöver inte vara av "ondo" i sig för att  vi tar hänsyn till omgivningen. En kristen bör alltid eftersträva att följa samvetet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-07-12 21:38
#9

Rent objektivt tycker jag nog att det är mer skumt att utsmycka sig med ett förhistoriskt tortyrredskap kontra några stiliserade kranium. Jag menar det är ju typ exakt detsamma som att pynta sig en giljotin eller en sträckbänk. Dock tycker jag att du själv ska avgöra vad du vill ha på dig. Om det mot förmodan existerar några gudar borde de ju ha viktigare saker för sig än att spionera på sina undersåtars armband.

Woodland
2015-07-12 23:24
#10

# 9 Vänta nu lite, Joppo! Är du inte lite väl hård mot TG? Enligt din profil bygger du diverse modelltankar med kanoner. Det är naturligtvis ditt "call", men ändå… kan vi kalla dem mördarredskap? Hade du koll på ALLT när du var ung? Ställde du inga frågor som någon annan tyckte var löjliga eller skrattade åt eller drog på mun när du frågade? Hon hade en enkel fråga om någonting hon undrade över. Det har ingenting att göra med Guds existens. Och tror mig, för Gud är alla detaljer intressanta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-07-13 02:18
#11

#10, Vänta nu lite Woody! Min avsikt var inte vara hård eller att göra narr av frågan. Precis som jag skrev så tycker jag hon ska ha på sig precis vad hon vill. Utöver det så var min intention att nyansera frågan lite. Jag tycker nämligen inte att det är speciellt vettigt att indoktrinera ett barn med tanken att det sitter en övernaturlig "storebror" bland molnen som detaljstuderar allt hon företar sig. Speciellt inte när det saknas evidens som stöder denne storebrors existens.

Woodland
2015-07-13 10:06
#12

# 10

Det är bra att din avsikt var att inte göra narr av frågan. Frågan kan nyanseras. 

Du har rätt. Det finns ingen "storebror" bland molnen utan en kärleksfull Gud som är överallt och intimt förknippat med barnet, har koll på varje del i barnets liv tills han för dem in i himlen.  

#9 Rent objektivt tycker jag nog att det är mer skumt  att utsmycka sig med ett förhistoriskt tortyrredskap kontra några stiliserade kranium. Jag menar det är ju typ exakt detsamma som att pynta sig en giljotin eller en sträckbänk.

Jag tror inte det är möjligt att vara objektiv om korset. Sen Jesus dog har det alltid funnits ett motstånd mot det och dess budskap. Det var en skam för antikens folk att dö som förbrytare på korset: spritt språngande nakna och utlämnade. Det var inte tillräcklig att tortera och döda personen utan avrättningen utfördes genom att ta all mänsklig dignitet från denne.  Det fanns inget skynke som dolde någonting.  Detta var, om möjligt, ännu mera förstärkt för judarna för att en förbannelse uttalades i gamla testamentet över den som fick utstå ett sådant straff  - "Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä." 5 Moseboken 21:23

Men vi som tror ser det att Gud vände allt till en stor seger för det står innan i samma vers i Galaterbrevet 3:13 -Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. 

Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.  1 Korinthierbrevet 1:18

Vi tolkar bevisen utifrån vår världsbild. Enligt bibeln är vi människor omringade av bevisen för Guds existens men många vägrar se det. (Jag talar inte om ett "gåshuds" bevis, drömmar, visioner med mera utan det som finns i den fysiska världen.)  Filosofen Thomas Nagel sade att han tar sin ateistiska position inte därför att den har de bästa bevisen utan han tar den därför att han tycker inte om den andra sidan (troende) och vill inte finnas där.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: