Annons:
Etikettbibeln
Läst 988 ggr
[Juel70]
5/6/15, 6:34 PM

Liten bibelfråga

Jag undrar vilka som är dagens edomiter?  Edomiter är från Esaus stam?

Annons:
Woodland
5/6/15, 7:32 PM
#1

Detta är ett ämne jag inte lagt mycket åtanke på förutom att Kung Herodias var en Idumeen (grekiska för edomit)* . Men jag sökte lite på det och hjälp! vilka konstiga grejer som kommer upp!  Det finns de som anser att dagens Palestinier eller/och Araberna är Esau's arvingar. Sedan finns det de som påstår att Romarna och flera andra nationer och/eller den vita mannen  är Esaus avkomma. Det finns de som anser att människor som vägrar omvända sig och lever våldsamma liv är Esaus avkomma (andlig tolkning?). Det blir bara konstigare och konstigare.

Har du själv läst någonting om detta?

*Markusevangeliet 3:8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/6/15, 7:57 PM
#2

Tack för info. Jag har börjat läsa lite om det men inte kommit fram till så mycket. Läste bland annat Obadja och det finns lite framtidsprofetior ang. edomiterna, så det var därför jag undrade. Och edomiterna nämns ju ofta som ett folk som Gud ska straffa. 

I Obadja står det bland annat om edomiterna :  Om du bygger ditt näste högt som örnen,

om du har ditt rede bland stjärnorna,

skall jag ändå störta dig ner därifrån,

säger Herren.

Då tänker jag direkt på USA och andra stora riken som landat på månen osv. 

Ja, jag ska fortsätta googla och läsa, så får vi se vad jag hittar.

OlgaMaria
5/7/15, 9:31 AM
#3

Utifrån Obadja är det kanske närmast till hands att tolka det andligt som WL nämner, dvs att edomiter är ett sätt att beskriva människor som inte vill omvända sig och som gör uppror mot Gud. Jag tror det blir ganska konstigt om man väljer en tolkning där man pekar ut olika folkslag/nationer.

Att ha sitt rede bland stjärnorna kanske mest syftar på att oavsett vilka märkvärdiga saker vi gör, så är inget för avancerat för att Gud inte ska kunna bryta ner det om han vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: