Annons:
Etikettjesus
Läst 822 ggr
Woodland
5/4/15, 7:20 PM

Den Ende Guiden

Just nu läser jag en bok av B.B. Warfield (1851-1921) som kallas Härlighetens Herre. Det är ett fantastiskt verk som går igenom de olika namn och titlar tillskrivna eller åberopade Jesus som finns i Nya Testamentet (Warfield var en språkexpert på biblisk grekiska). I boken visar han hur Jesus beskrivs och tilltalas med ord som endast tillhör Gudomen. Boken är ett solid försvar av Jesus gudomlighet.

Jesus säger i Matteus 23: 8-12 Men låt ingen kalla er rabbi1, ty en är er Mästare, och ni är alla bröder.  Ni skall inte heller kalla någon på jorden er fader, ty en är er Fader, han som är i himlen.  Ni skall inte låta någon kalla er lärare2, ty en är er lärare2, Kristus. Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare.  Var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig skall bli upphöjd. 

Det finns alltid en frestelse att tillskriva mänskliga ledare auktoritet och privilegium men alla är syskon i Herren (vers 8). Titlarna "lärare, mästare och fader" har använts och används i kyrkan. Det finns en frestelse att tillskriva människor auktoritet som endast tillhör Gud - frestelsen visas i titlarna i verserna i Matteus 23. Det är det sistnämnda de troende bör akta sig för.

Det finns olika ämbeten men endast en Fader i himlen. Och den helige Ande visar att endast en kan vara vår Mästare, och Guide - Jesus Kristus. 

Johannesevangeliet 14:26Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Johannesevangeliet 15:26  But when the Comforter is come, whom I will send unto you from the Father, even the Spirit of truth, which proceedeth from the Father, he shall testify of me:

Johannesevangeliet 16:13-14  Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. 14 Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. 

1 Korinthierbrevet 4:15  Om ni än skulle ha tusentals uppfostrare i Kristus, har ni ändå inte många fäder. Det var jag som i Kristus Jesus födde er till liv genom evangeliet. Filemonbrevet 1:10  Jag vädjar till dig för mitt barn, som jag har fött i min fångenskap, för Onesimus. Paulus kallade sig "Fader" över dem han förde fram genom evangeliet men det var i ett kärleksfullt tilltal. 

1Det grekiska ordet betyder "min mästare" eller lärare. 

2 Här används ett sammansatt ord som betyder Guide. (Gr. καθηγητης) Strongs Concordance nr. 2519

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
5/7/15, 4:20 PM
#1

Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: