Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1678 ggr
copse
4/30/15, 5:39 PM

Den laglöse

Flyttat från denna tråd för Off Topic/vidare diskussion.

-----

#24 av: Juel70

2 thess 2 är bra att läsa angående "den laglöse"

-----

#28 av: Juel70

Apropå TS- frågan och utifall Hitler var satan inkarnerad.  Det står attLaglöshetens människa ska göra satans verk+ att laglösheten verkar redan ihemlighet.  Sedan ska laglöshetens människa träda fram och ta plats i Guds tempel och påstå att han själv är gud. 

“Och I veten vad det är * som nu håller honom tillbaka, så att han först när hans tid är inne kan träda fram. Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam; allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen. Sedan skall “den laglöse” träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda men sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse” (2. Tess. 2:6-8)

Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet - de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten”(2.Tess. 2: 6-12)  

* Många kanske tror att det är en HAN som håller tillbaka laglöshetens ande för att det står han på ett ställe och Det på ett annat. Personligen tror jag att det handlar om att avskaffa lagen helt och hållet (10 budorden)  så att satans lag kan ta över. Men däremot är det säkert en laglöhetens människa som sätter detta i verket och även sätter sig i Guds tempel och utnämner sig själv till gud över folket.

-----

#29 av: Juel70

En bra länk

http://www.ironn.org/?p=1838 Yttersta tiden/ Laglösheten

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Woodland
4/30/15, 6:39 PM
#1

Juel, jag har läst länken och håller med principerna om detta med Guds ord som centralt i kyrkan. Det var en bibellärare som visade mig att Uppenbarelsebokens församlingar i kapitel 2 och 3 existerar samtidigt likväl som de har existerat historiskt. Det finns en ren, ivrig församling, en som är på väg att avfalla, en som har blivit ljum, en som är förföljd, med mera. Breven är skrivna till flera församlingar som en gång fanns i dagens Turkiet- som är muslimskt. Likväl fortgår evangeliums landvinning. Historiskt sett har den organiserade kyrkan haft flera djupdykningar som också har visat sig i samhällets nedgång. Detta hände i England på 1700- och 1800-talet. Herrens svar var väckelse. Världen har alltid, utifrån en bibliskt perspektiv, varit "ond". Jag tycks mig se att i vissa saker verkar samhället blivit bättre än förr och i andra sammanhang sämre. När det gäller att bedöma biblens originalspråk bör det lämnas till experterna. Jag åsyftar till författarens "ur vägen" och alternativet "ur mitten". Ett ord kan ha flera meningar och vilket ord som det grekiska ordet skall översättas till måste bedömas i sitt sammanhang. Man kan inte ta ett ord och säga "det kan också betyda detta…" och gå vidare med en förklaring byggd på det. Jag/vi har flera gånger bevittnat att en förkunnare har gjort så och fått till de mest avvikande tolkningar, teorier med mera. Det är så som Osteen, Copeland, med flera gör. När det gäller översättningen av "han" eller "det" i 2 Tessolinikarna 2 är det översatt som han på grund av substantivet (maskulint eller feminint) vad/vem som syftas i sammanhänget. http://www.ibiblio.org/koine/greek/lessons/pronoun.html När det gäller den "laglöse" har det varit flera tolkningar under åren. (Jag funderat över om inte den största synden som har begåtts av en människa rimligtvis bör ha varit när Judas förrådde Jesus. ) Vad har du för tankar runt allt detta?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/1/15, 8:38 AM
#2

Jag skrev lite på ett svar här nyss, men raderade 🤪 Jag får skriva senare och svara mer genomtänkt.

[Juel70]
5/1/15, 7:22 PM
#3

Jag håller med dig i det mesta. Vad gäller den laglöse så är jag inte så insatt i rätta översättningar. Håller på studerar själv om det just nu. Mycket man inte vet med säkerhet, men å andra sidan så lär vi väl få reda på hur det ligger till nångång.

Jag tror ju att vi lever i den sista tiden, att Jesus kommer tillbaka snart. Men med säkerhet kan vi ju inte veta.  Jag går nog mer på att man märker av vad som händer i tiden och vad HA låter mig veta. 

Ja, vem eller vad är det som hindrar den laglöse från att helt och hållet framträda? För redan nu verkar han ju i hemlighet står det. 

Vad vet du själv omkring just det? Jag googlar runt och kollar vad andra kristna tror om det.  Det är iallafall viktigt att avslöja mörkret.

Woodland
5/1/15, 9:45 PM
#4

#3 

Så länge Paulus var med folket kunde han varna dem för de som ansåg att slutet var nära. Han ger precisa kännetecken för antikrist. 

En väldigt intressant inblick ges Matthew Henry som, med flera, anser att påven uppfyller beskrivningen av den laglöse och att den som hindrade påvedomen från att nå makten var Romarrikets kejsare! Så länge Romarriket bestod kunde inte korruptionen i kyrkan blomma ut till fullo. Påven har tagit till sig titlar och befogenheter som endast Gud har rätt till. Han sätter sig också i Guds tempel (kyrkan). Ordvalet är väldig intressant "Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen". Har du lagt märke till uttrycket "röjas ur vägen"? Det har ett inslag av våld. 

 Matthew Henrys kommentar finns här. Har du läst detta förut?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/1/15, 9:52 PM
#5

Tack för länken, ska läsa.  Ja precis, RÖJAS ur vägen.  Tänkte på det som står i predikaren om att inget nytt sker under solen, allting upprepas i historien. Då är det ju väldigt svårt att veta i vilken tid vi befinner oss i.  Kärleken ska svalna, människors hjärtan ska kallna mfl . Vi har ju iallafall fått många tecken, men det kan också vara lite relativt; alla människors hjärtan har kallnat; och på vilket sätt.. gentemot Gud eller mot människor.

Lilla Stjärna
5/1/15, 10:32 PM
#6

Så intressant! Jag har väldigt mycket funderingar kring detta ämne. Som sagt var, många tecken har vi fått, och jag tycker att de blir fler och fler!  Ska läsa i länkarna framöver. Fler och fler som avslöjar mörkret också, har jag märkt!

Annons:
Woodland
5/3/15, 6:22 PM
#7

# 5 & 6

Vi har ju iallafall fått många tecken, men det kan också vara lite relativt; alla människors hjärtan har kallnat; och på vilket sätt.. gentemot Gud eller mot människor.

Som jag skrev i # 1- Världen har alltid, utifrån ett bibliskt perspektiv, varit "ond".  Om texten är riktad till de troende bör det vara en utveckling bland de bekännande i skarorna. Och om man älskar Gud vill man att människor skall följa honom. 

Men Paulus skrev också  i 2 Timotheosbrevet 3 - "Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. 2 Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3 kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, 4 falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud 5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!"

Om man jämför vers 5 med vers 1 är det sista dagarna i nuet för Paulus. Denna tanke går tillsammans med Hebreerbrevet 1:1 Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, 2 har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen.

Så vi kan inte utesluta att ockulta inslag kommer att utvecklas bland bekännande. Vi ser redan nu en uppblandning där folk vill bekänna sig till kristendomen men anammar främmande läror och praxis. Det har ett sken av kärlek men inte agape (ἀγάπη agápē) utan mera filia (φιλία philía). Agape anses vara den mest högstående formen av kärlek. Agape är inte nödvändigtvis "kramar och hjärtan" utan en vilja att söka/vilja det bästa för sin näste. Det innebär att peka på Herren och behovet av omvändelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/3/15, 6:52 PM
#8

Ja sant världen har alltid varit ond på sitt sätt. 

"Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3 kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, 4 falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud 5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft."

Det stämmer ju rätt bra in på samhället idag.  "Älska sig själva" - Många ungdomar idag är så fokuserade på mode, skönhet, selfies, bekräftelse mm. Jag läste att det till och med finns en ny sjukdom idag - Selfiesjukan! (man kan googla på det) ….Mycket skvaller, ens eget bästa gäller och mycket mera. 

Människor vågar inte hjälpa andra människor i nöd i lika stor utsträckning heller längre. Man bryr sig mindre och ser sig själv som i en "högre klass" för sig. 

"Så vi kan inte utesluta att ockulta inslag kommer att utvecklas bland bekännande. Vi ser redan nu en uppblandning där folk vill bekänna sig till kristendomen men anammar främmande läror och praxis. "

Ja, känns jätteviktigt att ännu mera hålla fast vid den ursprungliga läran i NT. Det gäller också kunna att stå emot grupptryck och människor som försöker förmildra och bortförklara Guds bud och ord. 

Selfiesjukan: http://www.expressen.se/halsoliv/danny-ar-den-forsta-selfie-missbrukaren/

Upp till toppen
Annons: