Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2912 ggr
Woodland
2015-04-26 17:09

Bevis för Guds omsorg

Som kristen får man ständigt erfara bevis för att Gud är engagerad i våra liv på ett personligt sätt. Vi har barnaskapets Ande som ropar "Pappa, käre Pappa" inom oss. (Romarbrevet 8:15 och Galateerbrevet 4:6.) Vi kan erfara helande, och räddning från fara. Dessa saker förknippar vi med Herrens verk: bevis för Guds omsorg om oss tills Kristus har tagit gestalt i oss (Galateerbrevet4:19) . Oavsett är Guds ingripande genom under och gärningar i denna värld inte Herrens vanliga tillvägagångssätt, men här listas några som är det. 

1. Överbevis om synd -  kanske en utav det starkaste tecknet på barnaskap hos Herren. Hebréerbrevet 12:5-6 Min son, förakta inte Herrens tuktan och tappa inte modet,när du tuktas av honom. Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son som han har kär. Detta sker först och främst genom skriftens påverkan. Herren resonerar med oss i våra tankar och verkar genom våra samveten. Bibelordet är oerhört klart här för det står med början i vers 7 Det är till er fostran som ni får utstå lidande. Gud handlar med er som med söner. Och var finns väl en son som inte tuktas av sin far?  Om ni inte får en sådan fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inte riktiga söner!

Läs gärna vad Spurgeon skrev om detta.

2. Time out -  Psaltaren är fylld med verser där det verkar såsom Herren har "glömt" sitt barn eller satt henne/honom i time out.  Frälsaren upplevde detta på korset (Psalm 22:2). Vi behöver korrigeras och få fokus på rätta saker på rätt sätt. Psalm 44; 46:11; 71:10-12 

3. Andliga gåvor som är personliga kärleksbrev. (1 Korintierbrevet 12: 4-11)

4. Tillbedjan det vill säga, upplevelsen av Herrens närvaro i vår tillbedjan. Som när vi verkligen upplever i vårt sinne och ande att vi har en uppskattning av Gud som är djupare än förut. Jesus liv, död, uppståndelse blir mer verklig och tar tag i oss på ett övernaturligt sätt. Det föder en tacksamhet och glädje på en helt ny nivå. 

5. Bönesvar. De är inte alltid vad vi har tänkt oss men vi kan lita på att de alltid är det som är bäst för oss. Här fostras vi också genom att acceptera vad han har bestämt och bli mer och mer lika Frälsaren som ropade "Inte min vilja, men din vilja!" Matteusevangeliet 27:46; Psalm 65:6

Dela gärna med er av era egna erfarenheter och tankar angående det jag skrivit. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
katteninutihatten
2015-05-01 12:47
#1

Jag lade mitt liv i guds händer för ca 7 år sedan, och sa; du vet bättre än jag. Led mig dit jag behöver gå, lär mig det jag behöver kunna och hjälp mig att leva så att jag utsträcker din kärlek i världen. Det har inte varit den lätta vägen. Att gå min egen väg hade med största säkerhet inte varit lika smärtsamt. ……men vad man ofta glömmer är att den svåra vägen också hjälper en att växa, och förbereder en på hjälpa andra. Herren har vandrat med mig på denna livsväg, men jag skulle ljuga om jag sa att jag alltid känt hans närvaro. Angående bönesvar: En natt för några år sedan vandrade jag omkring på ett sjukhus i Sverige med mitt sjuka barn i barnvagn….som skrek så att vi inte kunde ligga på salen på avdelningen då vi störde de andra där. Jag hade bara kortärmat och frös. Jag bad en kort bön om att Jesus skulle hjälpa mig så jag fick en lite lättare natt och slapp frysa. 3 minuter senare passerar jag några tomma föreläsningssalar. Där är helt tomt …..om man bortser från en röd kofta i min storlek. Jag slapp frysa mer den natten. Utan guds hjälp skulle jag inte vara där jag är i livet, och jag skulle inte ha vandrat hit av egen kraft. Jag kan bara känna mig tacksam.

GiraffTunga
2015-05-01 12:55
#2

Exakt, Bra inlägg med. Jag är frisk tack vare Gud. Utan han så skulle jag fortfarande va sjuk och vara vilse

You can not judge me unless you know me.

OlgaMaria
2015-05-01 13:19
#3

Jag skulle vilja lägga till att Gud ofta leder oss genom våra omständigheter. Han låter allt samverka till det bästa för dem som älskar honom. Rom 8:28

Han öppnar dörrar för oss och han stänger andra. Ibland får vi gå igenom saker som har ett gott syfte som vi kanske inte förstår till en början. 

Tänker t ex på de flyttar vi gjort som familj. Varje gång har det varit omständigheter som på ett tydligt sätt lett oss till vår nästa plats. Tror verkligen att Guds omsorg varit inblandat i det varje gång. Så tacksam för hur det har blivit, men det hade inte varit helt lätt att planera det själv. :) Gud hjälpte till!

Kom ihåg att tacka Gud för att han varje dag ser till vårt bästa, att mycket av det som pågår i våra liv just nu är ett tecken på hans omsorg - han formar oss på ett underbart sätt genom de människor och situationer som finns omkring oss. Många gånger måste vi också landa i att allt är precis som Gud vill att det ska vara just nu. Ännu en tid ska jag vara här, på detta sätt, tills Gud öppnar en annan dörr. Andra gånger vill Gud väcka oss att be och längta efter förändring, så att han kan leda oss in i något nytt. Ibland är det vi som måste haka på och få upp ögonen för vad Gud vill göra. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: