Annons:
Etikettbibeln
Läst 1562 ggr
Woodland
2015-04-15 11:31

Betlehem Stjärnan i bibeln funnen?

En advokat i USA Frederick A. Larson (kanske svensk ättling? 😉) berättar om hur hans intresse föddes för att hitta den sanna Betlehemstjärnan som ledde de visemännen till hemmet där Jesus bodde (inte stallet). Vissa har påstått att stjärnan inte existerade och andra att det var någonting som var övernaturligt för just det tillfället. Det sistnämnda grundades delvis på att ingen kunnat förklara stjärnan och i texten i Matteusevangeliet 2:9 står det att stjärnan stannade. Hur skulle detta förstås? Se inlägg #1 för hela bibelstycket som är utgångstexten.

Johannes Kepler var elev och senare efterträdare till den matematiska giganten Tycho Brahe. Kepler letade efter stjärnan. Den briljanta matematikern Johannes Kepler, och många efter honom, grundade sina beräkningar om Jesus födseln på Flaviius Josephus historiska dokument. Forskare har funnit att alla kopior av Josephus judiska historia skrivna före tryck datumet 1544 bekräftar Herodias död till 1 före Kristus istället för 4 före Kristus. De som sökte för stjärnornas positioner baserade sina beräkningar på det populära 1544 dokumentet med tryckfelet. Det är viktigt med tidpunkten för Herodias död därför att Jesus födsel delvis beräknas efter den. Denna upptäckt ändrade allt när det gällde tidsberäkningen.
 
Genom att använda data programmet “Starry Night” *kunde Larson ser hur natthimlen såg ut runt tiden för Jesus födelse. Han berättar hela historien i denna video. Jag vill uppmärksamma er på att han talar lågt och rätt fort men var inte ledsna för det. All information finns på hans mycket vackra hemsida. Han har också ett mycket intressant avsnitt i videon där han visar att bilden av kvinnan som Johannes ser i Uppenbarelseboken 12: 1-3 kan bekräftas i planeternas positioner under tiden för Jesus död. Det är alldeles för mycket information att ta med här i ett inlägg.  *kan köpas på www.space.com

OBS! Detta handlar inte om astrologi. Astrologi är per definition stjärntydning grundad på teorin att himlakropparna-stjärnorna, planeterna, solen och månen-påverkar människors angelägenheter och händelseförlopp. Bibeln betraktar astrologi som en form av religion för att den har anknytning till tillbedjan av himlakropparna.
Det Larson presenterar är astronomiska bevis baserade på samma dataprogram som NASA använder. Gud skapade planeterna och planerade att himlakropparna skulle vittna om hans tillkomst på jorden.

Vetenskapsmän bekräftar Larson's arbete här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2015-04-15 11:33
#1

Matteus 2 Svenska Folkbibeln (SFB)

De visa männen

2 När Jesus var född i Betlehem i Judeen på kung Herodes tid, se, då kom visa män från Östern till Jerusalem 2 och frågade: "Var är judarnas nyfödde konung? Vi har sett hans stjärna gå upp och har kommit för att tillbe honom." 3 När kung Herodes hörde det, blev han förskräckt, och hela Jerusalem med honom. 4 Och han samlade folkets alla överstepräster och skriftlärda och frågade ut dem, var Messias skulle födas. 5 De svarade: "I Betlehem i Judeen, ty så är skrivet genom profeten: 6 Du Betlehem i Juda land, inte är du minst bland Juda furstar, ty från dig skall utgå en furste, som skall vara en herde för mitt folk Israel."

7 Då kallade Herodes i hemlighet till sig de visa männen och frågade ut dem om när stjärnan hade visat sig. 8 Sedan skickade han dem till Betlehem och sade: "Gå och sök noga efter barnet, och när ni har funnit det, underrätta mig, så att även jag kan komma och tillbe det." 9 De lyssnade till kungen och begav sig i väg. Och se, stjärnan som de hade sett gå upp gick nu före dem, tills den stannade över den plats där barnet var. 10 När de såg stjärnan, uppfylldes de av mycket stor glädje. 11 Och de gick in i huset och fick se barnet med Maria, dess mor. Då föll de ner och tillbad det, och de tog fram sina skatter och överlämnade gåvor till barnet: guld, rökelse och myrra.12 Och sedan de i en dröm hade blivit varnade för att vända tillbaka till Herodes, tog de en annan väg hem till sitt land.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-04-15 13:53
#2

Tack ska kika på filmen. 🙂

Lilla Stjärna
2015-04-15 21:46
#3

Ett hett ämne för mig Woodland ✨✨✨! Ska bli riktigt intressant att läsa vidare om när jag kan!

Star of Bethlehem  💋!

…….För flera år sen berättade en präst för mig att vetenskapsmän har kunnat räkna ut vilken position planeterna och stjärnorna hade för position just vid den stora händelsen…..

Upp till toppen
Annons: