Annons:
Etikettbibeln
Läst 1706 ggr
[Juel70]
4/8/15, 2:38 PM

Frågor kring Moseböckerna

Jag håller på läser om Moseböckerna just nu och har kommit till 2 Moseboken.

Jag är vid kapitel fyra där Moses ska återvända till Egypten med sin hustru Sippora för att tala med Farao.  Gud har visat sig för Moses i den brinnande busken och utvalt Moses till att framföra hans budskap och leda sitt folk till det nya landet…

Men sen på vägen till Egypten så stannar dom för natten.   (2 mos 4:24-26) Där står det så här:

När Mose och hans familj en kväll under resan hade stannat för natten, kom Herren emot Mose och ville döda honom. Då tog Sippora en flintkniv och skar bort förhuden på sin son och vidrörde Moses fötter med den.  Hon utbrast avsky: "Med blod har jag fått tillbaka min man!" Då lät Herren honom vara.

Det lät ju väldigt underligt att Gud som talat med Moses och utvalt honom skulle komma emot honom för att döda honom? Varför agerade Gud så här? Var det för att Moses ifrågasatte Gud så mycket vid brinnande busken?

Nästan liknande sak händer ju även med Jakob i 1 moseboken, när Jakob skulle återvända och möta upp sin bror Esau och ge honom försoningsgåvor.  Gud hade välsignat Jakob och lovade att beskydda honom, vara med honom och göra hans ättlingar talrika. 

Men i 1 mos 32: 22-34   så brottas Jakob med en Herrens ängel. Jakob vann över ängeln, men ängeln sparkade Jakobs höft ur led.  Och sen fick han ett nytt namn ISRAEL ; för att han kämpat med Gud och med människor och varit segerrik.

Han kallade platsen för Peniel (Guds ansikte) för han sade:  Jag har sett Gud ansikte mot ansikte, och ändå är jag vid liv.

Det här har jag missat lite tidigare när jag läst Moseböckerna och jag blev så förvånad över hur Gud handlade mot både Jakob och Moses. Nån som vet Varför? Kan det vara någon trots, synd eller något som ledde fram till att Gud testade dom på något sätt?

Annons:
[Juel70]
4/8/15, 2:40 PM
#1

Eller är det någon form av "eldprov" ?

[Juel70]
4/8/15, 2:42 PM
#2

Hittade en liten bildserie kring när Jakob brottas med ängeln.

http://www.sanktakatarina.se/jakob.html

[Juel70]
4/8/15, 2:52 PM
#3

Men samtidigt när man läser om Guds egenskaper så inger det en gudsfruktan som är bra. Man inser hur stor och allsmäktig Gud är, bara hans närvaro kan utplåna orättfärdigt liv och göra så att man även består inför honom!

Det måste ju vara så att Gud skickade prövningen, men gav dom även kraften att kunna bestå inför Honom.  Som ett slags eldprov.

Jag funderar också på hur Sippora kom på att omskära sin son och vidröra Moses fötter med blodet? Fick hon en ingivelse av något slag?

Woodland
4/8/15, 4:26 PM
#4

Mose hade fått uppdraget att leda Israel ut ur Egypten men glömde det viktigaste tecknet för den manliga del som ingått förbund med Herren: omskärelsen. Ingen kan innefattas av förbundet med HERREN om man nonchalerar hans villkor. Omskärelsen var en förebild för det omskurna hjärtat (5 Moseboken 30:6,) 29 Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. Romarbrevet 2:29 Bortsett från Guds plan var Jakob ingen man av ädel karaktär. Med sin mamma Rebeckas hjälp lurade han sin gamla blinda far Isak att ge honom den förstföddes välsignelse genom att förkläda sig till Esau. Den välsignelsen borde har gått till Jakobs äldre tvillingbror Esau. Jakob blev tvungen att fly hemmet efteråt och bodde i många år hos sin morbror Laban. Han tjänade Laban i många år för sina fruar, systrarna Lea och Rakel. Han lurades och blev lurad. Så skulle han återvända till sitt hemland och mötta Esau igen. Då kom Herren till honom och brottades med honom. Till slut klängde Jakob sig fast och bad om välsignelse. Herren vidrörde hans höft och han halkade därefter. Genom detta bröt Herren Jakobs självtillräcklighet och självständighet och berättelsen fortsätter i 1 Moseboken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/8/15, 4:42 PM
#5

Sippora var dotter till en antagligen ockult präst och det är troligt att hon hade andra gudar vid sidan om Moses Gud. Hur som helst hade hon och Moses inte omskurit sin son vilket de visste att Gud ville. När Gud kommer emot dem vet Sippora precis vad det handlar om. Om de inte omskär sonen kommer Gud straffa dem och hon skrider genast till verket, kanske motvilligt men med full övertygelse om att hon måste göra det. Man kan tänka att lojaliteten till Moses Gud blev större efter det. 

Det är stora händelser som kommer efter detta, bland annat då Gud dödar allt förstfött av hankön i Egypten, förutom hos hebreerna. Det var viktigt att följa Guds bud för att undkomma denna bestraffning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
4/8/15, 4:52 PM
#6

Det som slog mig var att händelsen kom så plötsligt där, utan någon större förklaring till varför det hände.  Tack, nu förstår jag lite mer! 🙂

Jag kommer ihåg när jag var tonåring och tog emot helige ande, så var anden väldigt ryckig i mig,  det kändes nästan som om DHA "attackerade" mig, (men det var det inte direkt) 

men jag har förstått i efterhand att jag hade oren/-a ande/-ar i mig som definitivt inte var i synk med Guds helige Ande. 

Senare vart jag ju befriad.

 Bara den händelsen också gör att jag förstår dessa händelser lite mer också.

Annons:
OlgaMaria
4/8/15, 5:07 PM
#7

:-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: