Annons:
Etikettinspiration
Läst 6874 ggr
Barnatro
3/26/15, 9:14 PM

Joel Osteen -okej eller ej?

Som överskiften säger  - Joel Osteen - vad anser ni om honom? Om ni nu har någon åsikt… 

Han, tillsammans med sin fru, driver en församling i USA. På sin hemsida skriver de att de har 100 miljoner åhörare i USA och runt om i världen. 😮 De lägger upp alla sina predikan på bland annat youtube (TheChristianPreacher) för att nå så många som möjligt.

Själv tycker jag att Joel är väldigt inspirerande och det hade varit roligt att höra vad ni anser.

Annons:
OlgaMaria
3/26/15, 9:25 PM
#1

Har inte lyssnat på honom så mycket men det jag har hört har varit bra. Min man lyssnade på en ljudbok med honom och han tyckte det var väldigt uppmuntrande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/27/15, 6:50 AM
#2

# 0

Själv tycker jag att Joel är väldigt inspirerande och det hade varit roligt att höra vad ni anser.

Är du säker?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
3/27/15, 8:35 AM
#3

#2 Varför frågar du det Woodland? Om jag skriver att jag vill veta så vill jag ju det. 🤓Även om jag kan tänka mig att du inte anser att han är okej utifrån det jag har sätt av dig. Han talar mycket om tankens kraft och att styra sitt liv, förlita sig på Gud osv - känns som att det är lite för "fritt" för din smak. Men jag kanske har fel. 

Men det finns ju fler här inne än du, och kanske någon som ännu inte har upptäckt honom gör det nu och liksom jag blir inspirerad av hans predikan. 😃

[Juel70]
3/27/15, 8:47 AM
#4

Jag har inte lyssnat så mycket på honom, men tillhör inte han dom som predikar  "sugarcoated preaching"?  

Däremot tycker jag om Paula Whites kanal på FB.

Barnatro
3/27/15, 8:49 AM
#5

Jag vet inte vad det innebär Juel så det kan jag inte svara på. Jag gillar honom i alla fall för hans härliga upplyftande budskap, det räcker gör mig. Paula Whites hade jag missat, ska genast kolla upp henne, tack för tipset.

[Juel70]
3/27/15, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är ett exempel på hur Paulas kanal på FB  ser ut. Hon skriver mest korta små uppmuntrande ord och böner.

Annons:
Woodland
3/27/15, 9:31 AM
#7

# 6

Varning för Paula White!!!!!!  Hon säger här (0.00-1,57) att Jesus är inte Guds enfödde son! Hon är en falsk lärare - Big Time!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/27/15, 9:40 AM
#8

# 3

Han talar mycket om tankens kraft* och att styra sitt liv, förlita sig på Gud osv - känns som att det är lite för "fritt" för din smak.

Ah, tänk om det var så enkelt att Guds sanning var efter smak! Vi kunde välja och vraka och ändå komma fram. Alla vägar leder till Rom ungefär. 

Javisst Osteen "låter" bra. Han sitter (eller står där) bländande med sitt breda leende, perfekt (och dyrt) ekiperad och sin barbie-docka fru vid sin sida och uppmuntrande hejarklacksramsor. Han fyller sin megakyrka med många av olika trosinriktningar och proklamerar ett budskap som är fjärran ifrån det som Jesus Kristus har gett oss. Han lindar in budskapet och förvränger vad skriften lär ut. Han tjänar miljoner dollar i processen.

*Tankens kraft är en del utav "New Thought" rörelsen med sin källa i det ockulta. Här har jag gett en grundläggande redovisning över en del av dess historia och filosofin bakom. Han har sagt på Larry King Show och Oprah Winfrey att det finns många vägar till Jesus. Han lär ut Law of Attraction helt enkelt. Till och med Larry Kings efterträdare Peirs Morgan blev paff över Osteens uttalanden.

Ja, många har tyvärr "upptäckt" Joel O. Ironin är när självaste Benny Hinn (en annan falsk lärare som leder folk på avväger) tillrättavisar Joel Osteen med passion! Man kan man ta det som ett mått av det som Joel lär ut. Vad Benny Hinn sade i detta klipp kan varje kristen hålla med om fastän man inte håller med resten av det han håller på med. Nej, Joel är en varg - så alla ni Guds lamm där ute-se upp!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
3/27/15, 9:52 AM
#9

Kul att jag hade rätt Woodland, jag visste att du inte skulle gilla honom. 😇

Men som sagt, det finns ju fler här inne än du. Men att tänka positivt går stick i stäv med Bibeln stämmer väl inte, det står vad jag vet på flera ställen att det är viktigt att vi gör det. Det står även om vikten att vi ger av rätt anledning, med hjärtat, att det vi ger är det vi får tillbaka och be så ska du få. Så jag ser inte att hans budskap vad det gäller detta på något sätt går emot Bibelns budskap. Men som sagt, vi har olika smak. Du tycks vara väldigt konservativ och bokstavstrogen vad jag har uppfattat, och det är inte jag. 😉

OlgaMaria
3/27/15, 9:57 AM
#10

Alltså, man behöver inte leta länge för att hitta anklagelser om falska lärare mot i princip alla pingst-karismatiska förkunnare i USA. 

Läste lite nu om dessa anklagelser mot Paula White och man blir ju bara så ledsen när en av anklagelserna handlar om att hon som kvinna kallar sig för pastor. 

Hur som helst. Paula har aldrig förnekat att Jesus är Gud, och hon har aldrig sagt att vi människor är Gud. Jesus är unik, vilket Paula aldrig har förnekat. Man behöver inte leta länge i skriften för att hitta bibelord om att vi är Guds barn, att Jesus är den förstfödde bland många. Vi måste bli födda på nytt för att komma in i Guds rike. Vad är det vi ska födas in i? Jo, barnaskapet. Vi blir Guds barn, precis som Jesus. Men vi blir aldrig Gud, som Jesus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Barnatro
3/27/15, 10:01 AM
#11

Det håller jag helt med om Theresia! Det är som att man är rädd när någon är för karismatisk, för lycklig, för framgångsrik - istället för att vara tacksam över att predikanter som dessa når ut med Guds budskap.

[Juel70]
3/27/15, 11:29 AM
#12

Tack Woodland, ska googla om det.  På FB skriver hon iallafall korta små texter som är rätt uppmuntrande. Hon är dock ingen vars predikningar jag lyssnar på.

[Juel70]
3/27/15, 11:35 AM
#13

#7 Missade länken, nu såg jag.  Fattar inte riktigt allt, men det var mannen som sade att Jesus inte är Guds enda son??  Hemskt om hon håller med om det.  Sen pratade dom om fattigdom… fattigdom behöver absolut inte vara en förbannelse, tvärtom.  Det står mycket i bibeln om att dom rika har svårt att komma in i himmelriket.

Men överhuvudtaget, så har jag svårt för pastorer som gör allt för att se snygga och välklädda ut och har snygga hem och snygga bilar.

Annons:
Barnatro
3/27/15, 1:59 PM
#14

När det gäller Joel och hans familj så säger han i alla fall att alla pengar som de lever på kommer från böcker och liknande som han har skrivit - kollekt och annat från församlingen går tillbaka till den och till behövande.  Men självklart finns det bland troende, precis som bland icke troende, människor som utnyttjar sin position.

white lady
3/27/15, 3:16 PM
#15

0    Nu har jag tittat och lyssnat på hans predikningar.Han är lik Göran Larsson dom framför samma budskap.Ödmjukt och till människan.Precis som Jesus, Underbart ❤️

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
3/27/15, 5:20 PM
#16

# 9

_Kul att jag hade rätt Woodland, jag visste att du inte skulle gilla honom. 
_

Se, du lär dig! 😃 Du har redan under denna korta tid på sajten lärt dig att det finns skillnader!

Men som sagt, det finns ju fler här inne än du

Jo, och det är för dessa jag skriver. 👍

Lite flera skillnader . . . .  

1. Det ÄR en skillnad mellan bibelns lära om offer/givande och detta som lärs ut av Osteen med flera. Enligt bibeln - Skall vi ge utan att vänta oss att få igen. Dessa lärare anser att man skall ge till dem. De har i många fall enorma tillgånger och lever ett utsvävande liv i lyx. (Fakta) Det är bevisat att de  suger ut de fattiga när de ber dem skänka pengar fastän dessa stackare ofta inte har nog till sina egna behov! Detta sker när deras TV program går ut över världen med satellit  Girigheten fäller dem.

2. Att tänka positivt utifrån en biblisk aspekt är inte "positivt tänkande" som inom Law of Attraction eller New Thought. Det är fokuset som är skiljelinjen.  I "positivt tänkande" är personens egen förmåga och kapacitet i fokus för framgången. Den kristne lever för Herren och har sin tröst och tillit i honom - inte sig själv. fokus  Det innebär inte att en kristen inte skall ha självförtroende men dennes förtroende är baserat på att Gud har givit sina gåvor och leder.  fokus Oavsett om en kristen når "framgång*" i denna värld eller ej är personen ändå positiv för denne  lever för ett rike som inte är av denna världen. fokus 

* dvs. det som anses som framgång: karriär, rikedomar, skönhet med mera.

# 14

Det är alltid rolig när förkunnare kan tjäna på sina böcker. Frågan är bara vad som står i böckerna. Jag har lärt mig att när Oprah stödjer en person på det "andliga" planet, se upp!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/27/15, 5:23 PM
#17

# 10

Alltså, man behöver inte leta länge för att hitta anklagelser om falska lärare mot i princip alla pingst-karismatiska förkunnare i USA. 

Hmmm…. Det jag förfasar mig över är att det ofta finns grund för anklagelserna. 😕 Men det är orättvist att påstå att "alla" faller i samma fåra. Det är inte bara i pingst-karismatiska kretsar som kritik förs! Och alla pingst eller karismatiska förkunnare är inte så illa ute som dessa vi diskuterar här.  

På grund av den kunskap som finns i USA  har man tillgång till de bästa  kristna förkunnarna och även de sämsta. De falska lärarna får räkna med de stabila förkunnarnas påpekanden. När inte det räcker med trossyskonens tillrättavisningar tillåter Gud världens barn att ge sig på dem genom undersökande journalistik och (i dessa "prosperity" evangelisters fall) till och med IRS (USAs skattemyndighet.) 

Tyvärr gör sådana som Osteen att folk vänder sig från allt som har att göra med den kristna tron och drar vanära över Jesus.   

I video klippet höll Paula White med att Jesus inte var den enfödde.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/27/15, 8:43 PM
#18

För den som är intresserad i sanningen om Joel Osteens lära. (på YouTube)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
3/27/15, 8:56 PM
#19

#15 W.L vad roligt att du gillar honom! ❤️

#16 Ursäkta mig men vad var nu detta?!?! "Se, du lär dig! Skrattar Du har redan under denna korta tid på sajten lärt dig att det finns skillnader!" Tror du att jag är fem år gammal eller? 😮

"Det ÄR en skillnad mellan bibelns lära om offer/givande och detta som lärs ut av Osteen med flera." Nu är du allt bra galet ute Woodland. 🤓 Det är skillnad på din och hans tolkning av Bibeln. Han och många andra utgår ifrån bibeln lika mycket som du gör. Det var det där med ödmjukhet…

"Att tänka positivt utifrån en biblisk aspekt är inte "positivt tänkande" som inom Law of Attraction eller New Thought" Och jag uppfattar det som precis samma sak. Men vem vet du kanske är mer inläst på LoA än vad jag är. 😎

Woodland
3/28/15, 7:38 PM
#20

# 19

"Att tänka positivt utifrån en biblisk aspekt är inte "positivt tänkande" som inom Law of Attraction eller New Thought" Och jag uppfattar det som precis samma sak.

New Thought's källa är teosofin som lär ut att Lucifer eller Satan är den sanna Guden och den helige Ande och att Lucifer är "i oss och i våra sinnen."  Det är ifrån Helena Petrovnas Blavatskys (1831-1891) "The Secret Doctrine" som den universella lagen som vi idag känner till som Law of Attraction presenteras. Anne Besant skriver i sin bok "Thought Power: Its Control and Culture" 1903 - "Vi måste tänka på det vi önskar att motta och vägra att tänka på det som vi inte vill motta." William Walker Atkinson (1862.-1932) skrev "Thought Vibration or the Law of Attraction in the Thought World" och gjorde denna lära populär i Kalifornien.  Oprah Winfrey är en av den största främjaren av Law of Attraction och andra ockulta läror. 

Det finns många som anser att för en kristen är den positiva livssynen detsamma som positivt tänkande i New Thought. New Thought och dess avkomma LoA är ockulta och födda av Satan.

Jag har skrivit en artikelserie (Del 1 och 2, Del 3 och 4 , Del 5 ) om hur tänkesättet har infiltrerat vissa kyrkor och detta sprids genom "predikanter" idag .  Det står i bibeln -  Men onda människor och bedragare skall göra framsteg - till det sämre. De bedrar och blir själva bedragna. 2 Timoteusbrevet 3:13 Idag har man en pastor i en kyrka (J. Osteen) som ger sig ut för att vara kristen men lär ut ockulta läror och lägger fram det så att de flesta som tillhör hans kyrka förstår inte vad det är de tar in. Detta är någonting nytt inom den kristna sfären! Det är ett "framsteg till det sämre."

Vi kan jämföra vad Osteen lär ut och vad han inte lär ut i motsats till vad Jesus (och andra i bibeln) lär ut - sen kan var och en döma själv:

1. Joel Osteen talar inte om för folk att de är syndare inför en helig Gud och måste omvända sig från sina synder. Han talar inte om att de kan gå evigt förlorade och att det finns ett helvete!

Jesus talade om detta mer än någonting annat han lärde ut. Resten av bibeln är genomsyrad med detta.

2. Joel Osteen säger att Jesus inte är enda vägen till Gud. Han anser att mormonerna är kristna fastän de förnekar alla de grundläggande lärorna om Jesus Kristus och ursäktar sig med att han inte dömer för han  känner inte till människors "hjärtan".

Jesus sade man går förlorad om man inte tror att HAN ÄR (ego emi  grekiska och detsamma som YWHW) 

Bibeln är klar över att som en förkunnare gäller det att predika vad som står om människans tillstånd som det står i Jeremia >> Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?<< Jer. 17:9  

3. Joel Osteen lär ut (i sin book) att Gud vill att den som följer Kristus skall ha sitt bästa liv nu.  

Jesus sade att den som följer honom måste "hata" sitt liv i denna värld, avstå allt för Gud och utstå mycket lidande för att nå fram.

4. Joel Osteen lär ut att Gud bara väntar på att få höra vad vi vill ha och vi har kraften i våra ord* att skapa vår framtid. *positiv bekännelse

Jesus sade till sin egen Fader  "Inte min vilja men din!"  Jesus gjorde konstant det Fadern ville.

5. Joel Osteen lär ut att den kristne är en kung i Guds rike. 

Jesus och alla de andra lade tyngdpunkten på ödmjuk tjänst och  Jesus tvättade lärjungarnas fötter - en slavs göra. Det är så de tidiga kristna uppförde sig. Aposteln Paulus kallade sig själv för slav i den engelska översättningen. (Romarbrevet 1:1) Vi är inte Mästaren - Gud är!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Barnatro
3/28/15, 8:25 PM
#21

#20 Jag tror att alla läsare här inne har förstått att du inte anser att vi bör lyssna på Joel Osteen, och att vuxna människor bör tilltalas som vore de små barn. 🤓

Woodland
3/28/15, 8:36 PM
#22

Alla läsare här i tråden är välkomna att bemöta det jag skrev  i inlägg #20- så länge de är äldre än fem år!  😎

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
3/28/15, 9:33 PM
#23

20   Var i Bibeln kan jag hitta dessa rader  Wooodland  ?

Jesus sade att den som följer honom måste "hata" sitt liv i denna värld, avstå allt för Gud och utstå mycket lidande för att nå fram.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
3/28/15, 9:44 PM
#24

”Om någon vill gå i mi­na spår måste han förne­ka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mis­ta det, men den som mis­ter sitt liv för min och evan­ge­li­ets skull, han skall rädda det. Vad hjälper det en människa att vin­na he­la värl­den om hon får be­ta­la med sitt liv? Med vad skall hon köpa till­ba­ka sitt liv?

Mark 8:34 och framåt.

[Juel70]
3/28/15, 9:47 PM
#25

Joh 12:25: Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen, han skall bevara det och vinna evigt liv.

Vad jag vet, så är ordet "hata" på vissa ställen i bibeln ett idiom.

_http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiom_%28spr%C3%A5k%29
_

white lady
3/29/15, 12:33 AM
#26

Tack Juel70.

Det var ju konstig mening du fick ihop Woodland.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
3/29/15, 5:49 PM
#27

Det håller jag med om W.L - den tolkningen var allt lite udda. 🤔

Annons:
Woodland
3/30/15, 7:33 AM
#28

# 26

Tycker du  Jesus ord är konstiga?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
3/30/15, 8:21 AM
#29

28 Skrev jag det ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
3/30/15, 3:59 PM
#30

#28 Det var ju dina ord Woodland som kommenterades, inte Jesus.  Du borde väl känna igen det du själv skriver? Du fick ju citatet i #23!🤪

Tyvärr kan jag inte bemöta det du skriver i #20 eftersom jag är att anses som fem år enligt dig. Sorry!

OlgaMaria
3/31/15, 2:59 PM
#31

#20

1. Joel Osteen talar inte om för folk att de är syndare inför en helig Gud och måste omvända sig från sina synder. Han talar inte om att de kan gå evigt förlorade och att det finns ett helvete!

Alla kan och måste inte predika på samma sätt. Joel är duktig på att peka på Jesus. Kommer man till Jesus sker ett lärjungaskap. Vi måste inte alltid ta på oss den helige Andes jobb att fostra människor. Framför allt kan inte allt ske på en och samma gång i en och samma predikan.

2. Joel Osteen säger att Jesus inte är enda vägen till Gud. Han anser att mormonerna är kristna fastän de förnekar alla de grundläggande lärorna om Jesus Kristus och ursäktar sig med att han inte dömer för han  känner inte till människors "hjärtan".

Här tycker jag att du förvränger det Joel sa ordentligt. Han sa angående Mitt Romney, att om han säger att han älskar Jesus och ser honom som sin personlige frälsare så är det gott nog för Joel. Vidare, att han inte vill säga vem som kommer till himlen och vem som kommer till helvetet, utan det är upp till Gud att avgöra det. Vart har Joel någonsin sagt att Jesus inte är enda vägen till Gud?

3. Joel Osteen lär ut (i sin book) att Gud vill att den som följer Kristus skall ha sitt bästa liv nu.  

Jesus sade att den som följer honom måste "hata" sitt liv i denna värld, avstå allt för Gud och utstå mycket lidande för att nå fram.

Här tycker jag att två helt olika aspekter blandas, och det gör kritiken irrelevant. Det Jesus menar är att Han, och evigheten, är värd så mycket mer än något här på jorden och om något står i vägen mellan oss och Jesus så ska vi hata och förkasta det som står i vägen. Jag tror då verkligen inte att Gud vill att vi ska hata våra liv och aldrig känna någon glädje eller njutning över något här på jorden. Men vi ska hata allt som skiljer oss från Gud, och mycket i våra liv gör just det.

Det Joel talar om å andra sidan är att vi kan ha det bättre, att vi inte behöver leva liv fulla av brist och motgångar. Att VI kan ha det bättre, och att det inte måste dröja massvis av år. 

4. Joel Osteen lär ut att Gud bara väntar på att få höra vad vi vill ha och vi har kraften i våra ord* att skapa vår framtid. *positiv bekännelse.

Man behöver inte göra det så krångligt. Det är faktiskt enkelt och går att tillämpa på en enkel psykologisk nivå.

Det är t ex bevisat att risken/chansen att barn går i sina föräldrars fotsteg är stor, både i positiv och negativ bemärkelse. Om du växer upp i kriminalitet och missbruk är risken stor att du också lever ett sådant liv. Men du måste inte göra det. Du kan förändra ditt liv. Men för att det ska bli möjligt måste du se på dig själv som en person som kan leva lagligt och fri från missbruk. Kan du se det så kan det ske. Om du däremot är helt inställd på att du alltid kommer vara fast i samma mönster, ja, då blir det mycket svårt att ta sig ur det. Även om Gud helar dig från missbruket så måste du börja tänka på dig själv som en person som är fri från sådant. Annars återvänder du till drogerna.

Det är mycket svårt att få ett bra jobb om man inte tror att man kan få det. Det är mycket svårt att få vänner om man inte tror att man kan bli omtyckt av någon. Osv… Det är enkelt, men det är nyttigt att bli peppad i sina tankar om sina egna möjligheter, och sitt värde som människa.

Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren , nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Jer 29:11

Jesus sade till sin egen Fader  "Inte min vilja men din!"  Jesus gjorde konstant det Fadern ville.

Det "bästa" livet borde ju sannorlikt vara samma sak som det Gud vill för oss. Gud vill ju vårt bästa och vet vad som är bäst för oss. För den som älskar Gud samverkar ALLT till det BÄSTA. Rom 8:28

Och det är faktiskt en enormt viktig aspekt när vi ställs inför olika vägskäl att fråga sig "är det här bra för mig?". Många kan bli förvirrade om de endast tänker på att tjäna Gud. Då kan man lura sig att tro att det rätta alltid är det som svider och känns tungt och känns mer andligt. Men Gud vill ju att vi ska må bra också. Joel nämnde ett exempel i sin bok om en kvinna som fick möjlighet till en mycket bra befordran på jobbet, men hon trivdes väldigt bra med den tjänst hon hade och den var flexibel och jobbet passade bra ihop med hennes familjeliv. Hon tackade nej till jobbet därför att det skulle bli för tungt för familjen. Gud vill det bästa för oss, och det är inte alltid det som kanske verkar vara det bästa i andras ögon.

5. Joel Osteen lär ut att den kristne är en kung i Guds rike. 

Har han sagt det? Jag har hört att han sagt att vi är "royalty" i Guds rike. Det är inte samma sak som kung. Vi är barn till en kung, that makes us royalty.

Vi är också slavar, tjänare, vänner, barn, får, brud… kärt barn har många namn och varje namn / beskrivning breddar perspektivet på allt det innebär att vara en kristen och tillhöra Gud.

-

Några extra rader om detta positiva tänkande… Jag förstår att det kan vara provocerande för många och att det på något sätt lägger ansvaret hos oss själva för alla olika omständigheter i våra liv. Har vi det dåligt på något sätt är det vårt eget fel, för att vi tänkt och trott för dåligt. Det är inte där vi ska hamna. Däremot ÄR det till stor hjälp i alla olika situationer vi hamnar i livet om vi kan behålla tron och hoppet, om vi kan behålla vår trygghet och frid i Gud, om vi vågar tro på att Gud har bra saker för oss, att han vill vårt bästa och aldrig kommer överge oss, att han har makt att hjälpa oss och göra det omöjliga ifall det behövs. Sådana tankar är bra för oss. Sen kommer livet överraska oss med både positivt och negativt men det innebär inte att det plötsligt blir dumt att tänka positivt, och att lita på att Gud kan ge oss både det vi behöver och det vi längtar efter. Om vi älskar Gud kommer våra begär allt mer hamna i samklang med det Gud vill för oss. Framför allt behöver vi inte vara rädda för att ha önskemål och att komma med dem till Gud.

6 Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse. 7 Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.
 Fil 4:6

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Barnatro
3/31/15, 4:05 PM
#32

#31 Härligt och uttömmande svar Theresia! 👍 jag kunde inte ha sagt det bättre själv. 😎

[Juel70]
3/31/15, 4:54 PM
#33

#31 ja det låter ju mycket som new age thinking /irrlära.

Barnatro
3/31/15, 6:17 PM
#34

#33 Innebär det att Svenska Kyrkan också står för irrläror enligt dig då även de står bakom dessa tankar?  

Kanske är det bara så att i dina/era rädslor för att göra fel gör att du/ni ser spöken (irrläror och NA) i väldigt mycket mer än där de faktiskt finns. Gränsen är hårfin och det är tydligt att det är bättre att fälla än att fria. Frågan är vad Jesus hade gjort.

Annons:
[Juel70]
3/31/15, 7:11 PM
#35

Ja tyvärr så tar Svenska kyrkan in irrläror utifrån… meditation, mindfulness, yoga också tror jag?  Jag är inte så insatt i det, då jag sällan besöker svenska kyrkan.

Men i bibeln står det att i sista tiden, ska kyrkan bli en plats för underhållning mer än tillbedjan.

[Juel70]
3/31/15, 7:14 PM
#36

Googlar runt lite.  Svenska kyrkan har tydligen anställt en Imam också 😮

När det gäller New Age ser jag det som att en av de stora och väsentliga skillnaderna mellan denna strömning och kristen tro, är just att vi sätter oss själva till Gud, att vi utropar vår egen vilja till att vara Guds vilja. Detta är inte förenligt med kristen tro över huvudtaget skulle jag säga. När det kommer till islam finns det väsentliga skillnader men också många likheter och mycket vi kan lära av varandra. Huruvida kyrkan ska anställa en imam eller ej kan naturligtvis diskuteras, och har så också gjorts.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=837473

[Juel70]
3/31/15, 7:16 PM
#37

Svenska kyrkan erbjuder fullfjädrade ockulta New age-aktiviteter!

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=837473

Med tanke på vad jag nu läser så, funderar jag allvarligt på att gå ur svenska kyrkan.

Woodland
3/31/15, 9:30 PM
#38

# 31

Ja du Theresia, vart skall jag börja?

 Osteen erkänner öppet att han inte talar om synd, helvete eller syndaånger. Det förvånar skeptikerna som intervjuade honom. Men förvånar det inte dig? Anser du att Osteen's underlåtenhet att predika evangeliet är en fråga om stil?

Anser du att hans bedömning av Mitt Romney som kristen är OK? Vet du vad mormonerna, som Romney, tror om Jesus?  Har du någon aning om vilken Jesus de tror på? Inte är det Guds enfödde Son! Han var en vanlig människa och  bror till Satan, med mera enligt mormons lära.  Detta är OK för Joel Osteen att översläta. 

Osteen förkunnar att man skall vara mästare av sitt eget universum (med förvrängda bibelord naturligtvis).

Du skrev - Det Jesus menar är att Han, och evigheten, är värd så mycket mer än något här på jorden och om något står i vägen mellan oss och Jesus så ska vi hata och förkasta det som står i vägen. Jag tror då verkligen inte att Gud vill att vi ska hata våra liv och aldrig känna någon glädje eller njutning över något här på jorden. Men vi ska hata allt som skiljer oss från Gud, och mycket i våra liv gör just det. 

Naturligtvis är det vad jag menade.

Du skrev - Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren , nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Jer 29:11

Ja, efter omvändelse.

Du skrev - För den som älskar Gud samverkar ALLT till det BÄSTA. Rom 8:28

Ja. Det goda och dåliga.  Gud talar om helgelse. Joel talar om att använda tankens kraft och ordets skapande-effekt att uppnå vad vi vill.  Hälsa, pengar, framgång lycka. 

Resten av det allmänna  du skrev är jag OK med. Det är vanlig grundläggande kristen tro.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
3/31/15, 9:35 PM
#39

Okej  - Svenska kyrkan går djävulens väg. Intressant! Undra vad de skulle säga om det… För det kan ju inte vara som så att någon annan har tolkat budskapet lite väl konservativt och snävt.  Fundamentalister är ju över lag väldigt förtjusta i det de kallar sanningen  - vilket självklart gör att alla andra som inte tror som "mig" måste ha fel. För hur skulle det annars se ut. Just tro är ju väldigt enkelt att verifiera och vederlägga. 😎

Camillhe
4/1/15, 7:32 AM
#40

Vi har diskuterat detta ganska många gånger förut men vill ta upp det igen; det finns grundläggande punkter som en kyrka/församling/predikant måste stå för, för att kunna klassas som kristen. Detta var man medveten om redan när Nya Testamentet skrevs, och redan då hade det dykt upp många irrläror, och vi kan se hur författarna i NT starkt vände sig emot dom och förklarar om och om igen hur viktigt det är att kunna urskilja och stå emot falska läror.
Tittar vi på kyrkohistoria och kyrkofäderna så ser vi hur de hela tiden arbetade med att försöka ringa in vad som är grundläggande för kristen tro, därav trosbekännelserna.
Man kan använda sig av tex den apostoliska trosbekännelsen för att se om en predikant predikar Guds ord. 

Jag tycker att Lennart skriver väldigt bra här hur man enligt Bibeln bör förhålla sig till villolärare och villoläror.
Bl.a så skriver han så här:
Vilket budskap en förkunnare har i HELA sin förkunnargärning är alltså det som är avgörande för om man är en sann förkunnare eller inte. Det här gör så klart att inte var och en i kristenheten klarar att bedöma vilka förkunnare som är villolärare. Skall man klara den biffen måste man ha nått en sådan kristen mognad att man har fått ett ordentligt grepp om Bibelns evangelium, alltså Guds frälsningserbjudande i Jesus Kristus. Man bör också ha viss kännedom om hur detta evangelium vanligen förvanskas i olika villoläror. Och eftersom Guds evangelium knappast längre förkunnas i Sveriges kyrkor, så är det så klart inte många som kan avslöja villolärare – vilket är en katastrof i sig. Många blir istället konfunderade när någon annan gör en sådan bedömning, eller rent av förargade – milt uttryckt.

När vi kommer till Osteen och hans gelikar så låter det så bra, men har man en grundläggande bibelkunskap och tittar på HELA hans förkunnelse så ser man ganska snabbt att det han förkunnar inte är bibliskt. Egentligen behöver man inte titta så djupt, en snabb googling på hans titlar på Amazon säger väldigt mycket…

"Helandet är ditt" Typisk  word of faith budskap (i Sverige Livets ord/trosrörelsen)

OlgaMaria
4/1/15, 12:19 PM
#41

Kan man vara både kristen och villolärare?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Juel70]
4/1/15, 12:37 PM
#42

#41 Jag tror man kan vara det/bli det  om man upphöjer sig själv, om man tappar fokus på Jesus, glider in på andra läror, inte låter sig ledas av DHA, om man inte ödmjukar sig.. .ja finns nog fleralternativ.

Det är nog viktigt att rannsaka sig själv varje dag.

Woodland
4/1/15, 3:46 PM
#43

# 41 Jag håller med Juel # 42 att man kan hålla på med villoläror men inte under någon längre tid. Är man kristen och håller sig vid villoläror kan man räkna med Guds faderliga tuktan: och det är inte roligt. Vägrar man att böja sig för Guds klara instruktioner är det ett tecken på att man bara bekänner utan att verkligen lyda. Det som kännetecknar Guds barn är att man älskar ljus och sanning och skyr mörkret. Aposteln Johannes skriver mycket om detta i första kapitlet av sitt evangelium och i sina brev.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
4/1/15, 10:28 PM
#44

#41 Det är ju tydligt att man kan det. Ni har ju konstaterat att J.O är vad ni kallar villolärare och han ser sig nog allt som kristen, det samma gäller prästerna i Svenska Kyrkan som uppenbarligen även de är villolärare enligt kriterierna som råder på JiF.

#43 Vad innebär "Guds faderliga tuktan" som man kan räkna med om kristen villolärare?

[Juel70]
4/1/15, 11:18 PM
#45

#44 Vet du inte vad faderlig tuktan är? Om du går fel, så, var säker på att Gud kommer att tillrättavisa dig (och mig).  Gud är inte enbart belöning och sockervadd.

 Men J.O vill ju få det att framstå som att det ÄR sockervadd….

Barnatro
4/2/15, 8:46 PM
#46

#45 Jo det fattar jag, men vad exakt kan man hänvisa till det? För är J.O ute på vift och Svenska Kyrkan lika så - är jag med fylld av irrläror och jag lever ett helt förträffligt liv så jag var lite nyfiken på vad det är jag har att vänta. Därav frågan. 🤔

indra-bus
4/2/15, 10:04 PM
#47

Då ska väl alla straffas? Vi är ju alla syndare. Ja e oxå nyfiken på vad jag kommer få för straff för att jag e med i fel kyrka. Jag tränar yoga för de är bra för min värk. Ja gör de som gymnastik o nej ja tillber ingen annan gud. Skall jag gå o ha ont o lida i stället? Är de vad gud vill`?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
4/2/15, 10:24 PM
#48

#47

Yoga har diskuterats i andra trådar. Sök på forumet så finner du tidigare diskussioner runt ämnet. Hittar du inte vad du behöver kan du gärna starta en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
4/2/15, 10:34 PM
#49

Guds faderliga tuktan  upplevs först och främst som överbevisning genom bibelordet och samvetet. Herren gör vad han anser är nödvändig för våra fostran. Allt som kommer emot oss är inte nödvändigtvis på grund av vår olydnad, för det finns trosprövningar, men det är så att vi ser vad som finns inom oss under prövningstiden. 

Ordspråksboken 3:11-12 >>Min son, förakta inte Herrens fostran,förarga dig inte över hans tuktan.Ty den Herren älskar tuktar han liksom en far den son som han har kär.<<

Uppenbarelseboken 3:19 >>19 Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig.<<

Hebreerbrevet 12 >> 5 Ni har glömt den uppmaning ni får som söner:

Min son, förakta inte Herrens tuktan och tappa inte modet,
när du tuktas av honom 
6 Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son
som han har kär.

7 Det är till er fostran som ni får utstå lidande. Gud handlar med er som med söner. Och var finns väl en son som inte tuktas av sin far? 8 Om ni inte får en sådan fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inte riktiga söner. 9 Vi hade våra jordiska fäder som tuktade oss, och vi hade respekt för dem. Skulle vi då inte så mycket mer underordna oss andarnas Fader så att vi får leva? 10 Våra fäder tuktade oss ju bara en kort tid efter bästa förstånd, men Gud gör det till vårt verkliga bästa, för att vi skall få del av hans helighet. 11 För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för dem som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt.<< 

Det står klart i vers 8 att om man inte fostras (tuktas eller tillrättavisas)  är man inte ett äkta Guds barn. 

Fundamentalist

Uttrycket "fundamentalism" började med en serie pamfletter publicerad mellan 1920 -1915. Dessa hette på engelska "The Fundamentals: A Testimony to the Truth" (Fundamenten: en Vittnesbörd till Sanningen) och var skrivna av ledande evangeliska kyrkomän. 

De antog fem punkter som de ansåg var grunderna för den kristna tron: 1] Skriftens ofelbarhet i originaldokumenten. 2] Jesus Kristi gudomlighet. 3] Jesus Kristus jungfrufödsel. 4.] Ställföreträdande försoning (det vill säga att Jesus Kristus dog för oss som ett offer för världens synd) och 5] Kristus kroppsliga uppståndelse och hans personliga återkomst till jorden på den sista dagen. 

Dessa punkter har utvecklats till olika skolbildningar med tyngdpunkt på olika saker. Folk som identifierar sig som fundamentalister behöver klargöra deras respektive användning av ordet fundamentalist.

Svenska Kyrkan och Irrläror

Enligt hennes egna präster är Svenska kyrkan en organisation som är unik i kristendomen därför att politiska riktningar har blivit tolkningsinstrument för hennes lära. Politiska krafter har påverkat genom en liberalisering baserad mer på ett vagt "kärleksbegrepp"  än på en biblisk grund. Svenska Kyrkan är ingen homogent organisation.  Det finns en bredd inom prästerskapet och har funnits jättelänge. Man kan finna allt från karismatiska präster till högkyrkliga och även de som anser att det mesta i bibeln är myt. En dialog som vill jämställa alla religioner är ett tecken på att man har övergett den exklusivitet som kännetecknar den kristna kyrkan. Det finns skillnader i de olika akademiska fakulteter också. För inte så länge sen läste jag i en kyrklig tidning att somliga systerkyrkor ute i världen anser svenska kyrkan vara en kult på grund av avstegen från grundsanningarna. Det har till och med bildats en parallell kyrka med de präster och medlemmar som vill bevara det lutherska arvet. Så man får passa sig för svepande formuleringar.

Och Joel Osteen är inte bara ute på vift - han har trillat över kanten!

“En irrlära utger sig inte för att vara sådan utan för att vara så nära sanningen så att den till slut är mer sann än sanningen själv."  -kyrkofadern Justin Martyren

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
4/2/15, 11:13 PM
#50

Men yoga är en irrlära påstår ni. För mig är de gymnastik vem vet bäst? Sen kan man fostra utan att straffa. O de var inte jag som tog upp de i denna tråden.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
4/3/15, 8:13 AM
#51

# 50

Kommer du inte ihåg att du frågade om yoga förut? 

Det var inte människans sätt att uppfostra vi diskuterar utan Herrens.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
4/3/15, 4:05 PM
#52

#49 Men om jag nu är nöjd med min tro, jag upplever inte att jag blir slagen på fingrarna av Gud, jag kan inte på något sätt relatera till ditt "domedags snack" och jag mår ofantligt bra i mitt liv och min tro (jag är i det mesta där Svenska Kyrkan är tror jag). Allt flyter på. Jag ber och jag får, familj, relation, boende, jobb, ekonomi, hälsa. Ja det finns inget att klaga på alls. Var finns då Guds faderliga tuktan? 🤔

Förklara gärna så att jag förstår vad det innebär med denna "faderliga tuktan" och då inte med bibelcitat utan med egna ord.

Woodland
4/3/15, 6:17 PM
#53

# 52

 jag kan inte på något sätt relatera till ditt "domedags snack"

Så Ordspråksboken 3:11-12,Uppenbarelseboken 3:19 och Hebreerbrevet 12:5-11  är  min "domedags snack"? Guds tillrättavisning (tuktan) av sina barn är någonting som är väl fastlagt i den kristna kyrkan. Den finns i alla de olika kyrkornas lära därför att den är så klart och tydligt bibliskt.

Förklara gärna så att jag förstår vad det innebär med denna "faderliga tuktan" och då inte med bibelcitat utan med egna ord.

Jag skrev i mina egna ord - Guds faderliga tuktan  upplevs först och främst som överbevisning genom bibelordet och samvetet. Har du inga erfarenhet av sådant?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
4/3/15, 7:16 PM
#54

Nej jag har ytterst sällan dåligt samvete, varför ska jag? Jag är en ärlig, trevlig, hjälpsam och kärleksfull människa för det mesta. Med andra ord så väljer jag att göra sådant som inte ger mig dåligt samvete - det är ju dumt att göra saker som får mig själv att må dåligt. Jag vill må bra. 

Och det är inte speciellt ofta som jag blir överbevisad genom bibelord, typ aldrig. Jag vilar min tro på kristna grunder enligt Svenska Kyrkan och jag hittar alltid belägg för min tolkning och tro hos dem. 😃

Så antingen så är jag totalt okänslig inför Guds tuktan, vilket har svårt att tro, eller så tuktar han inte för sådana saker som du påstår. 

Och det blir ditt domedagssnack eftersom det är du (självklart fler än du, men nu är det du) som tolkar texten på så sätt att jag ska bli utsatt som du beskriver. Självklart tolkar jag inte texten på samma sätt. 

Jag tror att man hänvisar till det faktumet att vi mår dåligt när vi inte är sanna mot Gud, oss själva och andra människor i våra liv. Att det slår tillbaka på oss precis som att det lilla barnet mår dåligt när det får skäll av sin mamma eller pappa för att denne har gjort fel. Att man har valt formuleringen "faderlig tuktan" för att visa oss hur vi känner oss när vi gör något som går emot Gud. Och eftersom jag inte upplever det utgår jag faktiskt ifrån att Gud inte har något att invända på mitt sätt att tro.

Woodland
4/3/15, 7:57 PM
#55

# 54

Wow.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Barnatro
4/4/15, 8:15 AM
#56

#55 Det tar jag som en komplimang! 😃

OlgaMaria
4/7/15, 10:35 AM
#57

#38  "Osteen erkänner öppet att han inte talar om synd, helvete eller syndaånger. Det förvånar skeptikerna som intervjuade honom. Men förvånar det inte dig? Anser du att Osteen's underlåtenhet att predika evangeliet är en fråga om stil?"

Osteen avslutar sina predikningar med en frälsningsbön där omvändelse från synd ingår, och att göra Jesus till herre i sitt liv. Det räcker för mig.

"Anser du att hans bedömning av Mitt Romney som kristen är OK? Vet du vad mormonerna, som Romney, tror om Jesus?  Har du någon aning om vilken Jesus de tror på? Inte är det Guds enfödde Son! Han var en vanlig människa och  bror till Satan, med mera enligt mormons lära.  Detta är OK för Joel Osteen att översläta. "

Det Osteen gör är att han avstår från att offentligt kritisera Mitt Romney utifrån Romneys egna ord, och inte utifrån att han är mormon. Jag respekterar det. Sen är det helt olika saker vad vi tänker om mormonism och vad vi väljer att säga om en offentlig person. Men Osteen verkar i allmänhet avstå från att kritisera olika individer. Jag respekterar den hållningen. 

"Osteen förkunnar att man skall vara mästare av sitt eget universum (med förvrängda bibelord naturligtvis)."

Det här vet jag inte vad jag ska säga om då jag inte hört eller läst det i något sammanhang (har försökt googla lite på det).

"Du skrev - Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren , nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Jer 29:11 - Ja, efter omvändelse."

Är du säker på det? Gud älskade oss först, medan vi var syndare. Sant är att omvändelse behöver ske för att Guds plan ska kunna bli verksam i våra liv, men jag tror, och jag tror att Bibeln säger, att Gud har goda tankar för oss både före och efter vår omvändelse. Gud älskar oss, men vi behöver ju lyda honom för att Gud ska kunna välsigna oss.

"Du skrev - För den som älskar Gud samverkar ALLT till det BÄSTA. Rom 8:28

Ja. Det goda och dåliga.  Gud talar om helgelse. Joel talar om att använda tankens kraft och ordets skapande-effekt att uppnå vad vi vill.  Hälsa, pengar, framgång lycka. "

Fast jag hör honom också hela tiden säga att vi ska få leva "in our destiny", att de drömmar som Gud lagt i våra hjärtan ska få bli verklighet, att inget kan hindra det som Gud har bestämt att vi ska leva i.

Jag tror det är två sidor av detta. En andlig och en psykologisk sida (som inte behöver vara oandlig). Vi behöver dels förstå att Gud kan låta sin vilja ske i våra liv, men vi behöver också förstå att Gud älskar oss och att vi är värdiga att leva i välsignelse (Guds välsignelse på alla plan). Vi ska inte drabbas av högmod, men vi ska inte heller avstå från våra drömmar (om de är från Gud) därför att vi tror att vi inte duger eller kan. Det finns så många människor som inte vågar ta steg i tro därför att de hindras av rädsla, människofruktan och känsla av att man inte duger eller är värdig. Jag är så tacksam för de människor som talat tro och mod in i mitt liv. Världen är ofta bra på att trycka ned människor. Givetvis ska det inte vara så i kyrkan! Sen är det självklart att det måste finnas sundhet och balans och det kan vi diskutera, men jag tycker det är självklart att vi människor behöver andra som ger oss uppmuntran och säger att vi duger till att bli älskade och använda av Gud.

_Matt 7:11 Om nu ni som är onda förstår att ge goda gåvor till era barn, hur mycket mer ska då inte er Far i himlen ge det som är gott till dem som ber honom?
_

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/7/15, 2:08 PM
#58

# 57 Vill du " respektera" Osteen kan jag inget göra åt det. För mig är han en vidareutveckling av irrlärare som jag poängterade i # 20. Du kan fortsätta att försvara honom men lägg märke till att även Benny Hinn påpekar att Osteen inte predikar evangeliet och är en irrlärare. Är du säker på att du vill hålla dig till din slutsats? Aposteln Johannes varnade i sina brev de troende. Och det var inte för att trycka ner dem utan av kärlek för deras själar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/7/15, 3:13 PM
#59

#58 Benny Hinn upprörs över att Joel Osteen hos Larry King inte vill säga vem som kommer till himlen och inte (men att han lär i sin kyrka att det handlar om en relation till Jesus). Det spelar ingen roll vad Benny Hinn säger angående detta för jag tycker inte det Osteen sa var fel.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/9/15, 7:50 PM
#60

# 59

Osteen är välkänd i USA vid det här laget och vad han lär ut är också det. Det han lär ut har analyserats av pastorer och bibellärare och de kommer alla fram till samma slutsats - Osteen är en panetist som predikar ett New Age "evangelium". 

Benny Hinn upprörs över att Joel Osteen hos Larry King inte vill säga vem som kommer till himlen och inte..

Nej. Hinn, förvånansvärt nog, är klarsynt. Hinn är upprörd för att Osteen inte framhöll Jesus som ENDA vägen till Gud.  Det svaret hade varit ett korrekt svar för damen som ringde Larry Kings program. Här ser man hur finurlig Osteen är. Kvinnan som ringde påpekade att Jesus var ENDA vägen till Gud. Osteen ville inte svara på det och vände det till att handla om vem som kommer in i himlen eller inte. Ämnet var inte vem som kommer in utan hur.

Det spelar ingen roll vad Benny Hinn säger angående detta för jag tycker inte det Osteen sa var fel.

Vad Hinn tycker väger lätt med mig också men när till och med Hinn är klar över hur galet Osteens påstående är säger det en hel del. Här är en video på 15 minuter. Osteen påstår att "Jag tror att Jesus är vägen till den ende Gud men det finns många vägar till Jesus." Videon är en parodi men visar sanningen i kritiken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
4/9/15, 11:46 PM
#61

Jag fattar inte vad  Joel Osteen säger som är så OGudaktigt.Kan någon förklara

Barnatro
4/10/15, 8:17 AM
#62

Då är vi två donna128! 🤔

Annons:
Woodland
4/10/15, 8:52 AM
#63

# 61

 Vet du vad evangeliet är? Hur skulle du beskriva det?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/10/15, 9:20 AM
#64

#60 Att alla pastorer och bibellärare är överens om att Osteen predikar ett falskt evangelium är ju bara helt osant och bedrägligt av dig att skriva ut. 

"Ämnet var inte vem som kommer in utan hur."

Du skriver själv ut hans svar.

"Jag tror att Jesus är vägen till den ende Gud men det finns många vägar till Jesus."

Han säger många gånger att vägen till Gud är genom Jesus, och att det inte är upp till oss att döma vart människor kommer hamna. Som sagt, jag tycker inte att han sagt något fel.

Videon stod jag inte ut med att titta klart på. Tycker den är pinsam och vidrig och substanslös. Full av lösa anklagelser.

Du kritiserade tidigare att Osteen inte ville kritisera Mitt Romney. Det finns så många som vill att Osteen ska göra precis som dem och peka ut grupper och människor som de inte håller med. Osteen avstår över huvud taget från att göra så. Han vill inkludera människor samtidigt som han predikar evangeliet. Skulle han kritisera Mitt Romney skulle han gå emot sig själv. Han uttrycker inte vad han är för och emot inom politiken, isåfall skulle han skapa spänningar och splittringar i sin kyrka där människor från olika politiska läger samlas. Man måste välja sina strider, och som pastor för en megakyrka som värnar om kärleken i församlingen är det nog ganska smart att inte bli politisk. Så mycket handlar om vart vi lägger vårt fokus. Fokus är viktigt. Är vi fullt upptagna med att vara emot en massa saker tappar vi lätt fokus på vad vi är för.

I videon du länkade började de med att skriva "For spiritually mature people only". Det var ju ganska bra, för det var ingen uppbyggande video, och Bibeln manar oss att endast tala sådant som bygger upp.

Här är ett fullt avsnitt med Osteen hos Larry King. Vill man veta vad Osteen står för är det kanske lämpligare att se det oredigerat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
4/10/15, 10:41 AM
#65

Man får akta sig för "sugarcoated preaching"  " 2 Tim 4: 3-4

Han kan nog kalla sig för livscoach tycker jag.  Allt handlar inte om socker,  go och glad Gud och hur bra man är.

Nej, Gud kräver även förkrosselse och rannsakan.   Det goda budskapet om Jesus finns redan, mer socker behövs inte.  Visst är det också bra med personlig reflektion och att få en bra karaktär, men det ska ske genom Guds ord och när Gud formar. 

Det enda man "puffar upp" här, är hjärna och tankarna om sig själv, men man glömmer hjärtat.

Det är som att äta för mycket socker, man får mycket energi för en liten stund, men sen pyser man ihop. Mata dig istället med allt det grundläggande i Guds ord. Socker OCH salt.

OlgaMaria
4/10/15, 11:08 AM
#67

#66 Om jag var så rik hade jag också köpt ett fint hus. Det är en bra investering för dig själv och dina barn. Det viktiga är väl om man också ger något till andra? Blessed to be a blessing som Joel Osteen säger. Och det är ganska generöst att jobba gratis för sin församling.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

donna128
4/10/15, 11:23 AM
#68

Gäller ju några här ja kan man säga,fy att prata illa om Joel får en bitter känsla i mitt hjärta. att reflektion över sin karaktär och  inte dömma en annan människa utifrån framgång känns mer som dinosauriertänk

67Tack för dina läkande ord

[Juel70]
4/10/15, 12:53 PM
#69

#67 Ja, fast lite skillnad på fint hus och Herrgård. (11 miljoner dollar!)

 Jag  personligen tycker bara att om man vill hjälpa människor och bli lik Kristus, så ger det dåliga vibrationer när man har det så gott själv på beskostnad av andra människor.  Man kan faktiskt nöja sig med mindre hus tycker JAG.

Ja, han säger ju att han jobbar gratis, men alla dessa gåvor verkar han ju behålla själv eftersom han köper så dyr herrgård? Vem som helst skulle ju jobbar gratis om man får så många gåvor.

Jag uttrycker mig starkt ibland, men det är för att jag ÄR en bestämd dam 🤪

Annons:
[Juel70]
4/10/15, 12:57 PM
#70

Välkommen hit förresten Donna123.  Ser att du har nytt färskt konto.

OlgaMaria
4/10/15, 1:04 PM
#71

#69 Fast vad menar du för gåvor? Och att han skulle leva på bekostnad av andra? Hans inkomster kommer givetvis från hans böcker. Flera bestsellers vilket ger rejält klirr i kassan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
4/10/15, 1:12 PM
#72

Många av hans arena möten kan kosta upp mot 200 dollar och så får han kontinuerligt generösa pengagåvor av sina fans, ja utöver inkomsten för sina böcker, DVD, filmer osv.

Woodland
4/10/15, 1:14 PM
#73

# 64

Att alla pastorer och bibellärare är överens om att Osteen predikar ett falskt evangelium är ju bara helt osant och bedrägligt av dig att skriva ut. 

Jag gjorde inte det. Jag begränsade det. Jag skrev "Det han lär ut har analyserats av pastorer och bibellärare och de kommer alla fram till samma slutsats - Osteen är en panetist som predikar ett New Age "evangelium".  Det är inte så svårt för en som är utbildad i de kristna lärorna att genomskåda vad som predikas.  De som vill ha samma resultat som Osteen (rikedom och inflytande) följer efter och avstår från att analysera honom. 

Jag hyser inget agg mot Osteen personligen för jag känner honom inte. Han framstår i media som en sympatisk personlighet men han är inte en förkunnare av det sanna evangeliet. Hade han lämnat Gud, Jesus och bibeln utanför sitt "förkunnande" hade han varit som vilken annan motivationstalare eller coach som helst.

Han säger många gånger att vägen till Gud är genom Jesus, och att det inte är upp till oss att döma vart människor kommer hamna. 

Men som förkunnare är det hans sak att varna. Det går inte att se förbi bristerna när även de som inte är troende reagerar över det. Varför man skall komma till Jesus är kärnan.

Videon stod jag inte ut med att titta klart på. Tycker den är pinsam och vidrig och substanslös. Full av lösa anklagelser.

Är inte det att ta till i överkant? Videon är en parodi, ja, och skarp.  Jag önskar att den var substanslös. Verkligen!  Här finns länken till en mera allvarlig,  lugnare video på endast 8+ minuter. 

Osteens läror gör den kristnes vardagliga kamp meningslös: det vill säga prövningarna som kommer i den troendes liv endast är ett resultat av en "defeatist" (nederlags) attityd. Osteen förminskar därmed också lidandet och uppoffringarna av tidigare generationer. 

Osteen anser att Romney (mormon) är kristen- det var min poäng. #19,38

Bibeln manar oss att endast tala sådant som bygger upp.

Men vad är det som bygger upp?   Efesierbrevet 4: 14Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse. 15 Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus. 16 Från honom får hela kroppen sin tillväxt. Så byggs kroppen upp i kärlek, och den fogas samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, alltefter den kraft som är utmätt åt varje särskild del.

Johannes evangeliet 16:8 Och när han (Anden) kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom: 9 om synd, ty de tror inte på mig, 10 om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre, 11 om dom, ty denna världens furste är dömd. 

Johannes evangeliet 17: 17 Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. 

Se gärna videon oredigerad! Och läs också kommentarerna under länken. De som skrev i kommentarsfältet under Larry Kings videolänk visar att de flesta har fattat Osteen rätt.  En videointervju kan inte förklara helheten i vad Osteen står för. Man måste gå in på de olika principer som framställs i Osteens predikningar  och böcker  för att få en sann helhetsbild, (såsom de förkunnar som går emot hans förkunnelse har gjort).  Men kritikerna får också stoff i den oredigerade. Se gärna inlägg # 40

Osteen har inte gått en pastorsutbildning (16 minuter i videon) och hade han gjort det hade det säkert hjälpt honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/10/15, 1:39 PM
#74

#72 Är du säker att du har bra grund för dina påståenden? Kollade nu vad hans arenamöten kostar. 15-20 dollar dvs ett väldigt rimligt pris då det kostar att hyra stora arenor. Ska du kolla på Jerry Seinfeld istället t ex kostar det minst det fyrdubbla. Kanske har något någon gång kostat bortemot 200 dollar, men då har det väl varit en omfattande konferens i flera dagar på någon stor arena inklusive mat eller så. Vad vet jag? Men man kan väl hitta på många program där 200 dollar kan vara en skälig kostnad. Kanske det ingick husrum? 

Kollade på Lakewoods hemsida vad en konferens där kostar. Den som är aktuell nu är en konferens över hela helgen för män med flera olika talare. Kostnad? Gratis.

Har du någon källa på det där med gåvor? Vad jag förstått så skänker väl människor gåvor framför allt till kyrkan och det går till kyrkans verksamhet. Sen har väl någon kanske också skänkt pengar till Osteen personligen någon gång, men jag tror inte det är någon större del av hans inkomst!?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
4/10/15, 2:08 PM
#75

#72 Osteens tar också emot gåvor via deras personliga ministry men intäkterna där går till olika hjälpprojekt över hela världen och till tv-produktionen. https://www.joelosteen.com/Pages/About.aspx

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
4/10/15, 2:09 PM
#76

Hans personliga taxering är 40 miljoner dollar.  Hans kyrka har en budget på 70 miljoner dollar.  Dom tar in 43 miljoner per år i kollekt också. Du kan kolla denna film här från 5:53   kolla även 1.35 och framåt.

På slutet säger dom en väldigt bra sak….  12.55

https://www.youtube.com/watch?v=weEWl52wevI

Annons:
Barnatro
4/10/15, 3:59 PM
#77

#65 "Visst är det också bra med personlig reflektion och att få en bra karaktär, men det ska ske genom Guds ord och när Gud formar. "   - Ingen stans säger han/de att detta inte ska ske genom Guds ord, tvärtom! 🤓

#69 Är det på något sätt fel att bo fint, eller äga saker?Tjänar man bra så ska man väl använda pengarna även till sig själv. 🤔 Han lever av det han drar in på att jobba, precis som alla vi andra, pengar som skänks till församlingen går till de i församlingen. Varför inte vara glad över att andra lyckas väl, istället för att vara missunnsam?

donna128
4/10/15, 4:43 PM
#78

Är denna sajt en sekt jag får inga bra känslor här

Woodland
4/10/15, 4:49 PM
#79

# 78

Sekt?  🤔  Det är en diskussionsajt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/10/15, 5:43 PM
#80

donna123 Jag frågade dig i # 63 om du vet vad evangeliet innebär? Det är helt OK att vara okunnig om det om man inte är bekant med kristendomen. Om man inte vet vad det bibliska evangeliet är kan man inte skilja mellan en förkunnare som Osteen som förespråkar att man kan ordna sitt liv med ordens makt ("positiv bekännelse") och en som predikar att man skall vända sig till Gud i syndaånger, bättring och tro. Om man inte vet skillnaden mellan dessa två kan man inte förstå grunden till kritiken av Joel Osteen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
4/11/15, 8:57 AM
#81

Om evangeliet kan man läsa här, och på ingen punkt går J.O och hans predikan emot detta budskap. Bara för att man använder lite andra ord, eller ett friare upplägg, så innebär det inte att man inte följer budskapet. Tror man det så visar det bara på trångsynthet! Man borde kunna se budskapet i orden även om de är upplagt på ett annat sätt. 🤓

"Every believer should be in a growing relationship with Jesus by obeying God’s Word, yielding to the Holy Spirit and by being conformed to the image of Christ." detta är vad han själv säger på sin sida att de grundar sin tro på. Inget om att finna vägen till tro utan Jesus. 😉

Som sagt, lite eget tänk skadar inte. En fågel är en fågel även om det är en art som vi aldrig har sett förut. 😃

Lilla Stjärna
4/11/15, 5:30 PM
#82

Juel70    # 66 & 76

Ja, -och ändå behöver de annonsera efter månadsgivare……

# 81  Barnatro (😉)

" Tror man det så visar det bara på trångsynthet! Man borde kunna se budskapet i orden även om de är upplagt på ett annat sättNörd"

Trångsynthet!? 

När man fått Helig ande, Sanningens Ande, så har man inga som helst problem att genomskåda falska profeter! Inte heller behöver man göra en massa personliga tolkningar hit och dit, det mesta är då redan kristallklart!

"Många ska träda fram i mitt namn….!"

http://berndtisaksson.dinstudio.se/text1_167.html

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
4/11/15, 8:07 PM
#84

Om evangeliet kan man läsa här, och på ingen punkt går J.O och hans predikan emot detta budskap.

Wikipediasidan -Under "Evangeliet i fjorton punkter" i punkt 1 skiljer den sig från Osteen. Osteen säger rakt ut att han inte predikar över synden för att den bara tynger ner folk. Om Osteen skulle tala över punkt 5 innebär det en predikning om synd, dom och helvete. Osteen lägger inte tyngdpunkten på 10 heller utan man skall ha sitt bästa liv här och nu. Han har inte den traditionella synen på punkt 12.

Osteen lär ut framgångsteologi, såsom hans far John, men han har paketerat budskapet lite annorlunda. Osteen har också predikat JDS -läran (Jesus Died Spiritually)  Svenska kyrkan (med flera) var tidigt ute med att ta avstånd från allt detta. Läran fördes in i Sverige av bland andra Ulf Ekman i Livets Ord. Ekman och John Osteen lärde sig detta från Kenneth Hagin (död). 

Osteen har fått revidera sin "What We Believe" för att den var för vag och höll inte måttet . 

“If you develop an image of victory, success, health, abundance, joy, peace, and happiness, nothing on earth will be able to hold those things from you” (sid. 5) "Your Best Life Now" Vi kan inte skapa en framtid av hälsa, rikedom, genom att visualisera och deklarera med våra ord. Som kristna bör inte våra hjärtan fokusera på detta. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara. Matteus evangeliet 6:21

Och ja, jag är "trångsynt" på denna punkt, för porten är trång.  

Det står i Matteusevangeliet 7 :22 " Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt nam och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!" 

Paulus skrev inför sin död till Timoteus om våra dagar - 3 Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. 4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.

Dessa ord är väldigt allvarliga. Folk kommer att vägra att lyssna till sanningen. Jag bäver när jag läser detta. Vad återstår om man inte tar emot den evangeliska sanningen? Och enligt Paulus vänder folk sig till myter. (Det grekiska ordet "mythos", som egentligen betyder gudasaga, har här en mer allmän innebörd av dikt och struntprat enligt Svenska Folkbibeln. Det är mycket av vad man kan läsa sig till i olika New Age och ockulta inriktningar: änglar, spöken, avatarer, utomjordingar, tvillingsjälar, med mera.) 

Sedan fortsätter Paulus uppmana Timoteus, sin "son" i tron:  5 Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.

Jag kommer att be för Joel Osteen när jag tänker på honom. Som det är nu förkunnar han den "amerikanska drömmen" i religiös förpackning och det hade inte Apostlarna en aning om.   De sade att vi måste gå genom många lidanden för att komma in i Guds rike. Apostlagärningar 14:22

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/13/15, 9:29 AM
#85

#76 

"Hans personliga taxering är 40 miljoner dollar."  

Det är inget konstigt för en best seller author. Vart ligger felet i detta? Ingen tvingas att köpa hans böcker.

"Hans kyrka har en budget på 70 miljoner dollar.  Dom tar in 43 miljoner per år i kollekt också. "

Det betyder att en stor summa pengar kommer in på andra sätt än genom gåvor. Antagligen går en del förtjänst från tv-sändningar m.m. in i verksamheten. Åter igen, vart är felet? 

"Du kan kolla denna film här från 5:53 "  

Ja, han säljer böcker. Jag ser inte felet med det.

"kolla även 1.35 och framåt."

Är det så fel att sälja böcker? Många pastorer och kristna ledare gör det. Paulus sålde tält, därför att han på det sättet inte behövde belasta församlingarna. På samma sätt gör ju Osteen. Antagligen går mycket av hans inkomster tillbaka in i verksamheten och välsignar församlingen, det kanske kan förklara skillnaden i kyrkans budget och församlingens givande.

"På slutet säger dom en väldigt bra sak….  12.55"

… eller en väldigt bedräglig sak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
4/13/15, 9:56 AM
#86

Har haft en härlig helg med familjen och inte haft tid att vara här inne men har funderat lite grann på er kritik och det Joel Osteen predikar.

Funderar över denna rädsla för "sugar-coated preaching", framgångsteologi m.m. För det första tror jag att det är lätt att avskräckas vid en första anblick. Det kan låta så ytligt och förvrängt, men jag tycker man känner tyngden i det och den goda anden i det om man lyssnar färdigt och får en rättvis uppfattning av vad det är Joel Osteen pratar om och varifrån han kommer i det. 

Men framför allt, så tror jag det är så enormt mycket vanligare att det är djävulen som kritiserar oss och får oss att känna oss dåliga och ovärdiga, än att Gud gör det. Gud är specifik och tydlig. Han pekar skarpt och använder vårt samvete ifall det är något vi gör fel. Då får vi en inre visshet om att DET DÄR är fel, och vi kan välja att omvända oss eller fortsätta synda. Djävulen däremot skapar förvirring och en allmän känsla av oduglighet och ovärdighet, och vi vet inte vad vi ska förändra för att slippa den känslan. Vi känner att hela vi bara är fel.

Jag tror det är lätt att vi människor är rädda för allt för mycket kärlek och bekräftelse, att det ska göra oss uppblåsta, högmodiga och oförstående för hela bilden. Men jag tror att det är just kärleken som formar oss bäst att bli mer lika Jesus.

Rom 2:1-4 Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är som dömer. När du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du som dömer handlar på samma sätt. 2 Vi vet att Guds dom med rätta drabbar dem som handlar så. 3 Men menar du att du ska komma undan Guds dom, du människa som dömer dem som handlar så och själv gör samma sak?
 4 Eller föraktar du hans rika godhet, mildhet och tålamod? Förstår du inte att Guds godhet vill föra dig till omvändelse?

Jag tror att det vi behöver är att få veta hur mycket Gud älskar oss, att han har GODA planer för oss. Ingenting kan få oss att bättras och helgas bättre än det. Därför tycker jag verkligen om Osteens arbete. Vad jag tycker det verkar som så är de duktiga på att samla människor från många olika håll, inklusive människor som kanske inte känner sig hemma eller välkomna eller bra nog i andra kyrkor. Vi är kallade att vara människofiskare, och då ska vi kasta ut ett bete som är attraktivt. Sen matar vi människor med Guds ord, kärlek och vägledning. Det är så mycket lättare för människor att formas till att bli lika Jesus då de faktiskt kommer till kyrkan och lyssnar på ordet och sjunger med i lovsången, än när de sitter hemma och är bittra och känner sig dömda av andra kristna.

Ingenstans handlar det om att släta över synd eller Guds ord. Det handlar bara om att älska människor in i Guds rike. Det är GUDS GODHET som för människor till omvändelse. Då måste vi agera efter det, och inse att det inte hjälper att vi i dömande ordalag läxar upp människor om hur det ligger till och hur de ska bete sig. Det är mycket svårt att omvända någon som känner sig dömd och oälskad. Men om det finns kärlek kan många dörrar öppnas som inte velat öppna sig innan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
4/13/15, 10:44 AM
#87

Kan bara hålla med #84 (Woodland)

Woodland
4/13/15, 4:31 PM
#88

# 86 Det finns mycket i ditt inlägg som jag håller med dig om. Det är möjligt att jag kanske har uppfattat honom fel. Det är möjligt. Men det är mindre troligt att bibellärarna, apologetikerna och pastorerna som jag har läst uppfattar Osteen fel. Dessa mäns arbeten och rykten är grundade på deras gedigna kunskap. De har, i motsats till Osteen, genomgått pastorsutbildning med ytterligare fortsättningsstudier. Jag är glad att du hade en härlig helg med din man och fina barn. Det är värdefullt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/13/15, 4:36 PM
#89

#88 Frågan är hur betydelsefull Joel Osteen egentligen är i själva kritiken. Håller inte du också med mig om att det finns rätt starka läger inom kristenheten i USA? Osteen hamnar i en fålla tillsammans med många andra (t ex Joyce Meyer som jag också tycker mycket om och har lyssnat mycket på) som kritiseras väldigt mycket. Det känns som att det handlar mer om samfundskrig än något annat. Dessa pastorer osv som du talar om - är det just Osteen de hakar upp sig på, eller är det också ganska många andra kristna ledare från en annan kristen fålla än dem själva?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/13/15, 5:03 PM
#90

# 89 Vi skall granska och bli granskade. Det är det som görs i till exempel USA. Det finns mycket kunskap, livliga diskussioner och debatter. Det är ett hälsotecken. Som Johannes skrev, de som är av ljuset kommer till ljuset så att deras gärningar kan granskas. Som jag skrev förut, hade Osteen (och också Meyer) hållit sig till uppmuntrande psykologiska utlägg och lämnat Gud och bibeln utanför hade det varit en helt annan sak. När någon drar Gud och bibeln in i ett sammanhang, ändrar betydelsen av ord, lägger tyngdvikten på det som är av djupt underordnad betydelse (som rikedom och makt) och förminska kärnan till en bisats eller slutkläm i en presentation kommer man in under samma kritik och granskning som alla andra förkunnare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
5/14/15, 7:18 PM
#91

En bra avslöjande video ang. Joel Osteen. Alla som gillar honom borde lyssna på hela videon.

https://www.youtube.com/watch?v=E3c6LKoy1fw

Joel Osteen "The Satanic Power of I AM" EXPOSED !!!

=========================================================

Woodland
5/14/15, 8:44 PM
#92

Att Osten använder uttrycket "I AM" på detta sättet är skrämmande. Han är medveten om uttryckets betydelse i den judiska/kristna tolkningstraditionen även om de flesta av hans åhörare och anhängare inte vet det.

Han som gjorde videon är en före detta New Ageare. Han säger precis detsamma som jag har skrivit om Osteen i denna tråd och där du, Juel, och Lilla Stjärna bekräftar.  👍 Den längre, mer ingående videolänken han rekommenderade finns i # 18 i denna tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
5/15/15, 9:21 AM
#93

#91 Det var en rätt sjuk video 🌈🙂🌈 Tror du att den är gjord med ärligt uppsåt eller är den del i någon slags smutskampanj mot kristna?

[Juel70]
5/15/15, 9:55 AM
#94

#93 Om du tittade på hela videon, så tar dom upp att Joel förvränger bibelns budskap och att han lär ut New age och inte  det kristna budskapet. Han lär ut att vi är värda vår bästa tid NU, att man är "smågudar" kombinerat med framgångsteologi och positivt tänkande.

donna128
5/15/15, 1:40 PM
#95

80  kan hända jag är okunnig enligt dig woodland,, men vem vänder du dig till när du ber, jag vänder mig till Gud.

Woodland
5/15/15, 5:03 PM
#96

95 Du har aldrig i något inlägg besvarat min fråga i 80. Jag kan inte med bestämdhet bedöma dig som okunnig om det kristna evangeliet. Men en sak anser jag klart och tydligt: att du undviker att svara rakt ut vad du tror på. Du är väldigt intresserad av nyandliga synvinklar (och det kanske förklarar medlemskapet i Tro iFokus) och talar väldigt lite om den klassiska kristna tron.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
5/16/15, 1:51 PM
#97

Woodland nu får du ge dig. Du är värre än jhovas vittnen. Sitter du o kollar var andra är medlemmar o dömer dem efter de.- Denna sida är som en sekt. De går att tolka  bibeln olika. Tror du att du är gud?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Juel70]
5/16/15, 2:29 PM
#98

Jag stöder Woodland  fullständigt. 

#97 Du har poppat in här nyligen Indra.. eller hur? Vet du villka slags "problem" vi har handskats med här på sistone?  👋Och hur kan DU då döma? Det finns ett forum för varje tycke och smak. Man är absolut inte tvungen att vistas här… det finns "lättare" forum för det.  Om man "krockar" finns nog en giltig orsak för det!

Vem har då rätt… Forumvärden som bestämmer budskapet, ämnet, reglerna eller är det DU indra, för att du inte riktigt tycker om inriktningen i detta forum??

Då kan jag rekommendera dig att gå igenom hela listan över forum.ifokus.se.  Det finns ett forum för varje smak och inriktning här 😃😎

Woodland
5/16/15, 3:10 PM
#99

Indra, Det är helt offentligt här på iFokus för alla som vill att kolla in medlemmarnas profiler och inlägg. Om detta gör någon till att likna "Jehovahs vittne" eller gör deras sidor till en sekt här på iFokus har vi alla ett problem. Jag tror inte att till exempel medlemmarna i Skeptiker hade varit särskilt roade av din jämförelse. Jag har inget emot att du eller någon annan är medlem på annan sajt. Det är inte medlemskapet i sig som är poängen utan att en människa som påstår sig vara aktiv som diakonissa inom SK inte kan avlägga ett enkelt och klart och tydligt svar om vad hen tror på i de olika diskussionerna. Särskilt när hen verkar vara mer road av att befrämja nyandliga synpunkter än klassisk kristen tro. Och nej, det går inte att tolka bibeln såsom det sker på andra sajter här på iFokus och kalla sig kristen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
5/17/15, 5:31 PM
#103

För att förhindra att diskussionen blir Off Topic så har jag flyttat inlägg #100-102 till en ny tråd för vidare diskussion.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

donna128
5/18/15, 7:48 AM
#104

96 woodland du ställer en fråga utifrån en fråga jag ställde i 61, man kan inte få svar innan man själv svarat.är du medveten om att Jorrden skapades för att levas i den fria viljan ? och det gäller alla, under mina 18 år som Diakon anser jag att Ateister är närmare Gud än både du och jag.

Annons:
Woodland
5/18/15, 8:15 AM
#105

# 104

Ännu ett förbryllande svar från din sida. Jag har besvarat din fråga med råge i flera inlägg* i denna tråd. Faktum är att frågan var besvarad innan du ställde den. (*# 8, 16,20,38,84 och 89)

Det är sant att Guds närvaro uppfyller hela skapelsen men att påstå att någon som förnekar Guds existens är närmare Herren än sina barn…..tja. Fattar du själv hur otroligt detta är? Och när detta kommer från en som påstår sig ha varit diakon i 18 år är det helt oförståeligt. Du bör  kanske samtala med din präst för att få klarhet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
indra-bus
5/18/15, 1:07 PM
#107

Juel  Jag har skrivit o läst här i 2 år. Så ännu en förutfattad mening. Sen skrev jag inte till dig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
5/18/15, 1:22 PM
#108

Sen så ser jag inte new age som kristet. Men ja leker inte gud o läxar upp dem eller dömer dem de överlåter ja till gud.  Jag har sett vad de gjort  med en människa men hon är kristen nu. Men att tänka positivt är väl inte fel?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Juel70]
5/18/15, 2:08 PM
#109

#107 Men hallå,  titta vad du skriver i ditt inlägg i #97…  Det var inte särskilt roliga saker du skrev.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
5/18/15, 11:40 PM
#112

Vi öppnar en ny tråd för att diskuterar "JAG ÄR"

 Inlägg #110 och 111 finns där.  # 1 respektive # 2 i den nya tråden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
5/19/15, 8:13 AM
#113

105 nej woodland. du har inte förklarat på vilket sätt Joel är OGudaktig, det är ett kollektivt tänkande du redogör,,, dessutom vill du jag ska beskriva evangeliet för dig i 63 ,,,varför?vad i 89 kopplar du till min fråga ?  Vem förnekar Gud menar du ?  att du woodland  har synpunkter angående mig och mitt arbete tyder på en stor okunskap enbart.Vad anser du jag ska få klarhet i,,  att samtala med församlingsPrästen ?  hen anser dessutom att vi har skenheliga medlemmar som rent av är arroganta, därför börjar vi i höst med en kurs som heter Tro och Liv  utan Bibeln.

donna128
5/19/15, 8:14 AM
#114

103  copse du kapar tråden och de kommentarerna tillhör ju Joel,,,hur kunde det bli så för denna tråden handlar ju om Joel ?

indra-bus
5/19/15, 1:36 PM
#115

#109 Jag tycker de punkt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

_lars_
5/19/15, 4:18 PM
#116

#113, vilken församling pratar du om?

[Juel70]
5/19/15, 4:50 PM
#117

En kurs i Svenska Kyrkan om hur man ska leva utan bibeln, Guds livgivande ord? 🤦‍♂️

copse
5/19/15, 4:54 PM
#118

#114

Om du följer länken till den nya tråden kan du se att kommentarerna som blev flyttade handlar om Bibeln och de kristnas syn på icke-kristna/de som står utanför den religiösa sfären. En sådan diskussionen hör inte hemma här, utan i en ny tråd. Därav flytten.

Definitionen av trådkapning är, roligt nog, det motsatta till vad jag gjorde: att tillsammans med andra ta över konversationen i en tråd och avsiktligt föra den Off Topic istället för att skapa ny tråd för det nya ämnet.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
donna128
5/20/15, 8:12 AM
#119

116 var bor du lars ?

donna128
5/20/15, 8:13 AM
#120

117  Tro och Liv utifrån individens upplevelse,,Guds ord är ju alltid med. Men Bibelkvällar finns med, detta riktar sig till de som har livet som referens och hur man klarar motgångar.

donna128
5/20/15, 8:16 AM
#121

118 du verkar inte följt denna tråden då.. för vissa anser ju just att Joel står utanför den religiösa sfären. copse du kanske skulle kapat vid inlägg 4,,,då Paula Whites kom in. men woodland varnar ju alla så snällt. annars består ju inlägg 8,16,17,20,38,40,43,45,49,58,65,73,84,90,92,94, alla dessa har ju med vad Joel gör och inte gör enligt Bibeln och att han inte är Kristen,,,så visst klipper du  trådar, men det är ju du som bestämmer.

donna128
5/20/15, 8:18 AM
#122

så Gud enligt er har en vilja att kunna Bibeln istället för att älska sin nästa ?

Woodland
5/20/15, 8:33 AM
#123

# 122

🤔  ?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/20/15, 9:08 AM
#124

#122 Blir väldigt fundersam över frågeställningen jag med.

_lars_
5/20/15, 1:00 PM
#125

#119, på vilket sätt har det betydelse för min fråga till dig?

Jag frågade vilken församling det är som har börjat med undervisningen. Jag är bara nyfiken på vilken församling det är. Är inte intresserad av undervisningen ifråga, då jag själv baserar min tro fullt ut på Bibeln.

Annons:
donna128
5/21/15, 8:35 AM
#126

123  124  vad är det som är oklart för er.?

125 men vad hade din fråga till mig då för betydelse om du inte var intresserad ? undervisning ? Jág har inte talat om någon undervisning, läser inte du heller mina kommemtarer lars ? i 120 kan du läsa om du är nyfiken.bra att du har din Bibel lars.

_lars_
5/21/15, 8:47 AM
#127

#126,  I #113 skriver du att ni ska hålla en kurs i "Tro utan Bibeln". Jag uppfattade det som att det gäller din församling, därför ställde jag en fråga om vilken församling det är. Men det kanske är du själv som ska hålla kursen? Eller du ihop med församlingsprästen? Bringa gärna lite klarhet i detta. Jag hänger inte riktigt med.

[Juel70]
5/21/15, 8:56 AM
#128

"så Gud enligt er har en vilja att kunna Bibeln istället för att älska sin nästa ?"

Det är en underligt ställd fråga Donna128 eftersom bibeln är till för människors ledning och inte Gud;  och det är vi människor ska har rådet att älska vår nästa, inte Gud.   

Bibeln är till för oss med all historia, profetior, evangelium osv. Gud är däremot engagerad i att hans ord ska nå fram till oss och att Gud älskar oss alla, det vet vi av att Han sände oss sin egen son att dö i vårt ställe, så att vi har möjligheten att bli räddade på den yttersta dagen. 

Så jag förstår inte din fråga..

donna128
5/21/15, 9:23 AM
#129

127   lars det är Församlingsprästen som håller i denna kurs/kvällar.

donna128
5/21/15, 9:27 AM
#130

128 så du älskar dina ovänner juel ? sedan förstår jag inte vad det är du ska bli räddad från juel ?

[Juel70]
5/21/15, 9:37 AM
#131

#130 Ja jag försöker det bästa jag kan att inte ha några ovänner eller någon att tycka illa om 🙂

Det förvånar mig att du som diakonissa inte vet vad bibeln säger om att vi ska bli räddade från.

Denna världen är dömd att gå under av Guds vrede på yttersta dagen. Men för dom som tar emot Jesus Kristus i sina hjärtan, blir skonade från Guds vrede på grund av det Jesus gjorde för oss. Vi står under Jesu beskydd när Guds vrede släpps lös över denna världens furste, som är satan.

donna128
5/21/15, 11:07 AM
#132

131 juel vore tacksam om du slutar förvånas över mig och min titel, jag har dessutom många sådana,tror till och med du skulle kunna vara min dotter eller rent av barnbarn.Möjligen är det din värld som kommer gå under.den dan du kan tänka dig att förlåta så som Jesus gjorde,och inte ha ett förgiftat sinne,först då får du frid och fred på Jorden, det förvånar mig med en sajt som heter Jesus att detta budskap inte framgår ?

Annons:
[Juel70]
5/21/15, 11:13 AM
#133

#132 Isåfall skulle du behöva vara väldigt gammal om jag skulle kunna vara ditt barn eller barnbarn 😃 Det är klart man förvånas för det ingår väl biblisk basic-lära i diakon-utbildningen? Men det är möjligt att du tolkar bibeln på ett annorlunda sätt, men även det är också  förvånande just för att du jobbar inom kyrkan.

Varför tror du min värld ska gå under och vad får dig att tro att jag inte är förlåtande utan har ett förgiftat sinne? 😮

_lars_
5/21/15, 1:21 PM
#134

#129, tack då hade jag förstått allt rätt. 🙂

Då är min fråga vilken församling det gäller?

donna128
5/22/15, 7:48 AM
#135

133 ja du kanske är i min ålder !! jodå basic lära har jag, vad är det som förvånar dig ? är det Tro och Liv kvällarna  som förvånar dig `.” Möjligen ” skrev jag juel, så länge vi har ett förgiftat sinne och inte lever som Jesus gjorde kan vi inte få frid. du är säkert förlåtande juel. utan hämnd.

donna128
5/22/15, 7:51 AM
#136

134 om du är medlem/aktiv i SK så kommer du få info om detta,, det startar i höst lars, annars står det säkert på SK ans  sida under aktiviteter. blev du intresserad ändå lars `?

_lars_
5/22/15, 8:54 AM
#137

#136, nej jag har inte fått info om detta från svenska kyrkan. Kan du hjälpa mig hitta det på deras hemsida?

donna128
5/23/15, 9:16 AM
#138

137 som jag skrev så kommer det lars.annars pm jag dig i sommar.

indra-bus
5/27/15, 7:42 PM
#139

De förvånar mig att "kristna" hånskrattar åt andra.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Juel70]
5/27/15, 7:57 PM
#140

#139 Denna tråd handlar om Joel Osteen.

indra-bus
5/27/15, 11:29 PM
#141

Ja den gjorde de ja. De vet jag.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lilla Stjärna
7/3/15, 10:06 PM
#142

# 139 Indra-bus

Vem / vilka menar du som hånskrattar?

Upp till toppen
Annons: