Annons:
Etikettbibeln
Läst 3016 ggr
[Juel70]
3/17/15, 11:54 AM

Att ge tionde

Ger du en tiondel av din inkomst till Herrens förråd?

Mal 3:10
För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger HERREN Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått

Jag har inte lyckats att regelbundet ge mitt tionde varje månad,( Är fattig)  men om jag inte kan ge i pengaform, så ger jag genom andra sätt: kläder, mat, tid osv. Men när jag ger mitt tionde så är det ofta inte till en församling eftersom jag inte tillhör en församling, utan till missionarbete och till behövande människor. 

Och jag har märkt att Gud välsignat mig, när mina pengar är slut i form av mat, pengar och kläder.  Jag har alltid fått tillräckligt så att jag klarar mig/ att jag har det jag behöver. 

Tiondet är en tiondel av en persons inkomst. Ordet ”tionde” betyder ordagrant ”tiondel”. Tiondet tillhör Gud. Det är hans. Jag har inte rätt att behålla det. När jag ger tionde ger jag inte någon gåva; jag ger helt enkelt tillbaka till Gud något som redan är hans. Om jag inte lämnar tillbaka en tiondel av min inkomst till Gud, betalar jag inte tionde .

Hur gör du när du ger tionde och välsignar Gud dig?

Annons:
Woodland
3/17/15, 12:13 PM
#1

Allt vi har tillhör Herren. Jag håller mig till de som anser att tiondel gällde Israel och det är en bra riktmärke, men som kristen har jag andra förordningar. 2 Korinthierbrevet 9:6-9 (särskilt vers 7) 6 Det säger jag: Den som sår sparsamt skall skörda sparsamt, och den som sår rikligt skall skörda rikligt. 7 Var och en må ge vad han har beslutat sig för i sitt hjärta, inte med olust eller av tvång. Ty Gud älskar en glad givare. 8 Och Gud har makt att låta all nåd överflöda till er, så att ni alltid och under alla förhållanden har nog av allting och kan ge i överflöd till varje gott verk.9 Skriften säger: Han strör ut, han ger åt de fattiga, hans rättfärdighet varar i evighet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/17/15, 12:15 PM
#2

Tack för infot. Det visste jag inte. Ja, håller med dig. Det bör inte ske med olust eller tvång, för Gud älskar ju en glad givare och allt ska ges i kärlek.  Tack för bibelordet.

OlgaMaria
3/17/15, 2:36 PM
#3

Vi är inte så strikta med att det ska vara just 10% längre, men vi var det under ganska många år. Och jag tror nog inte alls att vi hade varit så givmilda om vi inte hade övat oss i att ge en betydande del av vår inkomst varje månad. Det finns många olika aspekter på det här, men att ge tionde fostrar en i alla fall i givande och disciplin. Man tvingas också förvalta sin ekonomi på ett bra sätt om man ger bort 10%. Ja, jag tror det är bra på många sätt. Även om jag idag inte ser det som någon princip man inte får rucka på. 

Skulle jag behålla allt för mig själv och inte ge något skulle jag känna dåligt samvete. Vi är kallade att ge, att ha det som livsstil. Det är det viktiga, inte exakt hur mycket vi ger. Samtidigt måste vi vara förnuftiga. Det är ju meningen att vi ska kunna leva i överflöd så att vi ska kunna ge till varje gott verk. Vi har till exempel tänkt att vi måste ge mindre ibland så inte andra ska behöva ge till oss. Men under många år gav vi 10% whatsoever. Gud tog hand om oss. :) Men var och en ska ge det han har beslutat sig för i sitt hjärta. Jag tror det är så viktigt att göra det till en grej mellan mig och Gud, och regelbundet komma med frågan inför honom - hur vill du att jag ska ge?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

thessanh
3/17/15, 3:52 PM
#4

Nej hur ska man kunna ge bort 10% av lönen när man jobbar deltid i vården. Det går helt enkelt inte ihop då. Och min rygg pallar inte att jobba mer för att kunna ge mer.

Kan man inte ge kärlek och omtanke istället för pengar och prylar?

OlgaMaria
3/18/15, 8:33 AM
#5

#4 Visst kan man det! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/22/15, 12:41 PM
#6

1 Korinthierbrevet 16: 1Så vill jag ge er några anvisningar när det gäller de pengar som ni samlar in för att skicka till de kristna i Jerusalem. Jag har gett samma instruktioner till församlingarna i Galatien.

2 Varje söndag bör var och en av er lägga undan något av vad ni har tjänat under veckan och använda det för detta offer. Lägg undan vad ni har råd med. Vänta inte tills jag har kommit för att då försöka samla in allt på en gång.

3 När jag kommer ska jag skicka er gåva med ett brev till Jerusalem. Det ska föras dit av budbärare som man kan lita på. Ni kan själva välja ut vilka.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
white lady
3/22/15, 4:23 PM
#7

6   Men det står inte..Bygg massa kyrkor.lägg förmögenheten i låsta kapital så som skog och mark, och andra värdesaker.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
3/22/15, 8:20 PM
#8

# 7 Nej, det står ingenting om det du skrev om i detta stycke. Allt detta du skrev om är någonting som har utvecklats under nästan tvåtusen år. Kyrkor och bönehus är bra och måste underhållas. Det är i dessa som folk möts för att tillbe Gud. Om jag var medlem av till exempel Svenska Kyrkan hade jag kanske svarat dig så här: En statskyrka har haft sina fördelar och nackdelar. När det gäller skog och mark har kyrkan fått mycket av det genom tiderna från rika landägare. Den har också köpt mark och blivit tilldelad av "kungen". Idag har kyrkan anställda som skall avlönas, pensioner som skall betalas ut, missionsverk i andra länder och små församlingar som knappast klarar sig och behöver stödjas. Den har också ett ansvar för det kulturarv som kyrkorna innebär.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
3/22/15, 9:06 PM
#9

Tur man kan be med Gud oavsett var man befinner sig. 

Trots att jag är medlem i Svenska Kyrkan. Oavsett kan jag inte tänka mig att det är Guds vilja ej heller Jesus. Vi har många kulturarv som inte är kyrkor, hur klarar dom sig.?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: