Annons:
Etikettbibeln
Läst 2968 ggr
GiraffTunga
2/26/15, 11:08 PM

Domedagen

Står det nått i Bibeln eller något Jesus säger om Domedagen?

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Barnatro
2/27/15, 11:51 AM
#2

Lite från bibelstudier.se på temat ifråga.

Lilla Stjärna
2/28/15, 10:27 AM
#3

# 1 &  # 2

Bra länkar där, tycker jag!

Woodland
2/28/15, 1:36 PM
#4

Vi vet enligt Ordet att Gud sätter upp och drar ner riken och kungar.  Sedan finns de naturkatastrofer, ekonomisk uppgång och fall inkluderande. depressioner,  krig och fred osv.    Gud dömer världen kontinuerligt genom dessa saker.  Detta kommer fram väldig tydligt i GT profeters verk. 

Barnatro, vet du vem eller vilka som ligger bakom webbsidan? Jag hittar inga information.

Jag reagerade över: 

Det som nu framträder med plågsam tydlighet är att Domedagen alltid är lika nära, men att den aldrig kommer att inträffa. Detta är den enda rimliga slutsatsen av det vi läser i Bibeln.

🤔

26 Men dom skall hållas, och hans välde skall tas ifrån honom och han skall fördärvas och förgöras i grund. 27 Men riket, makten och väldet över alla riken under himlen skall ges åt det folk som är den Högstes heliga. Hans rike är ett evigt rike, och alla välden skall tjäna och lyda det."  Daniel 7 

22 Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen, Johannesevangeliet 5

10 Men du, varför dömer du din broder? Eller du, varför föraktar du din broder? Vi skall ju alla stå inför Guds domstol. 11 Det står skrivet:Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall varje knä böja sig, och varje tunga skall prisa Gud.[a] 12 Var och en av oss skall alltså avlägga räkenskap inför Gud. Rom. 14

10 Ty vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont.  2 Korinthierbrevet 5

3 Spänn därför bältet om livet och var vakna och sätt ert hopp helt och fullt till den nåd som skall komma er till del, när Jesus Kristus uppenbaras*…..17 Om ni ropar "Fader" till honom, som opartiskt dömer var och en efter hans gärning, så vandra här i gudsfruktan under er tid som främlingar.  1 Petrusbrevet 1     *andra tillkommelse

Enligt bibeln är det "yttersta tiderna" allt sedan Jesus kom.! Kolla Heb. 1:1-2 i de olika översättningarna.

Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, 2 har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen.

Jag läste på en intressant blogsida om två sätt som det grekiska ordet tachus översatts till "snart". På vissa ställen betyder  det 'snabbt' (närstående som i tiden) men i andra stycken när det står som en tachei och substantivettachos användsär det bättre översatt som "plötsligt, överraskande." som i dessa verser - 

 Fridens Gud skall snart krossa Satan under era fötter. Romarbrevet 16:20

och

 Detta är Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart måste ske.  Uppenbarelseboken 1:1

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2/28/15, 2:26 PM
#5

Tack för era svar! :)

You can not judge me unless you know me.

Lilla Stjärna
2/28/15, 10:58 PM
#6

# 4

Jag kom ihåg att jag reagerade just på:

"att den aldrig kommer att inträffa. "

jag också, hade lite för bråttom där och knappt skummade igenom! Jag har ibland problem med långa texter.

Tur att du håller ordning på allt och har koll, Woodland 🙂!

Annons:
Barnatro
3/1/15, 11:16 AM
#7

#4 Så du menar att det är Gud som skapar naturkatastrofer, sjukdomar och liknande? Hur kan det då komma sig att de inte sker mer här i Sverige där vi i väldigt liten utsträckning tror rätt? Det får jag inte att gå ihop. 🤔

Nej jag vet inte vem som ligger bakom sidan, men anser att han/hon har en poäng eftersom det ju faktiskt är som så att detta man påtalar kring domedagen och den sista tiden är något som man nu har väntat på i 2000 år. Och detta med naturkatastrofer, sjukdomar och liknande har alltid gått i vågor  -så det är inget nytt med att det i perioder blir mer av det. Så det finns mig veterligen egentligen inget som pekar på att det skulle vara närmare nu än för 100 eller 500 år sedan. 🤔

[Juel70]
3/1/15, 12:16 PM
#8

Det finns naturkatastrofer här också av olika slag.  Nu senast den  Stora skogsbranden i sala, döende fiskar och fåglar pga oljeutsläpp, utfiskning, föroreningar osv. Stormar och höga vattenflöden, översvämingar.. 

[Juel70]
3/1/15, 12:21 PM
#9

För övrigt så är det ganska många som tror att detta år är början på 7 årsperioden med alla prövningar. Det har lite att göra med tetraden som fullbordas i september detta år och har stor betydelse inom de judiska högtiderna. Dvs att det blir blodmånar, solförmörkelse osv på dom judiska högtidsdagarna.  Själv har jag inte någon direkt åsikt om det, man får helt enkelt vänta och se!

Woodland
3/1/15, 4:01 PM
#10

# 7 Varför Gud skonar vissa länder, folk, familjer eller individer från de katastrofer du nämnde kan vi inte säkert veta. Om vi tror att Gud är allsmäktig och allvetande den enda slutsatsen vi kan dra är att han använder alla dessa saker för att fullborda sin plan. Vi är närmare domen idag än igår. Noak predikade över 400 år men till slut kom floden. Och fastän folket hade hört varningen blev de ändå överraskade. Jesus säger i Lukas 18:8 Jag säger er: Han (domaren/Gud) kommer snart (plötsligt) att skaffa dem rätt. Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden? 2 Petrusbrevet 3:3 Framför allt skall ni veta, att i de sista dagarna kommer det människor som drivs av sina begär och som förtalar och hånar er 4 och frågar: "Hur går det med löftet om hans återkomst? Ända sedan våra fäder dog förblir ju allting precis som det har varit från världens begynnelse." 5 De som påstår detta bortser från att det för länge sedan fanns himlar och en jord som uppstod ur vatten och genom vatten, i kraft av Guds ord. 6 I vatten och i kraft av Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under. 7 Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
3/1/15, 10:11 PM
#11

#8 Visst har vi extremväder här med mellan varven, men ser vi till många andra länder har det så är det vi utsätts för "ingenting" i jämförelse. Tittar man på hur många som dör här i naturkatastrofer och farsoter så kan det inte vara många. Och krig var det ett tag sedan vi var med om. 

#8 & 9 Så hur man än ser på det så är vi förskonade. Därav min fråga  - varför är  vi det (om det nu är som så att detta är Guds straff) när så få i Sverige är kristna? Att tro att vi på något sätt skulle vara skonade av Gud låter ju väldigt ologiskt med tanke på att ni (eller i alla fall Woodland 🤔) är väldigt tydlig med vikten av att tro, och leva, rätt.

Hela den tanken faller ju ganska platt om det nu är så att Sverige och svenskarna på något sätt är skonade få detta utan att tro. För vad säger att vi inte skulle vara, eller bli, skonade från annat då med?

Det känns ganska ologiskt tycker jag.

[greenseng]1
3/2/15, 5:33 AM
#12

  Jag tror att om man vill ha ett gudomligt beskydd så skall man i första hand vara rädda om de små barnen. Det är vi här i Sverige även om vi kanske kan bli ännu bättre på det.

Jag tror att sådana saker har en enorm betydelse.

Woodland
3/2/15, 3:07 PM
#13

# 11

Hela den tanken faller ju ganska platt om det nu är så att Sverige och svenskarna på något sätt är skonade få detta utan att tro.För vad säger att vi inte skulle vara, eller bli, skonade från annat då med? Det känns ganska ologiskt tycker jag. 

Att vara så förståndig att man förstår att Gud har skonat oss är Guds nåd över våra liv.  Jag kan helt förstå att du eftersöker logik i det hela. Nej, jag tror inte Sveriges folk är godare än andra nationers folk. Och avfall från tro som vi ser på flera håll i landet idag är rätt så nytt. Dess början kan härledas till mitten av 1900-talet. 

Domen kan dröja.  Har du läst Psaltaren 73?  Lidandets gåta är någonting som vi alltid har brottats med och vad vi vet är att Gud håller tillbaka människans ondska. Hade han inte gjort det hade människan utplånat sig själv för länge sedan.  

Den yttersta konsekvensen av synden i individens fysiska liv är döden. Alla bli dömda genom döden. På så sätt kan man säga att ingen undkommer dom. 

Jag tror inte vi i Sverige undkommer ett tredje världskrig. Oroligheterna i Ukraina är farliga för hela Europa. Vad de kan utvecklas till är skrämmande minst sagt. Albert Einstein sade, "Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag berättar vad de kommer att använda i det fjärde --stenar!"

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Barnatro
3/2/15, 7:04 PM
#14

#13 Logik eller inte, herrens vägar äro outgrundliga - jag vet. Men jag har väldigt svårt att tro att vår herre skulle anse att människor i västvärlden, samma människor som utnyttjar och exploaterar andra länder på något sätt skulle vara mer värda att räddas. Eller så är det helt enkelt som så att dåligt väder och krig inte är Guds avdelning, det är inte han som skickar det på den ena eller andra utan krig sker för att människor ger sig på andra människor, och naturkatastrofer ser för att det behöver ske av en eller annan anledning som jag inte kan förklara. Så kanske det kan vara…

Upp till toppen
Annons: