Annons:
Etikettbibeln
Läst 1268 ggr
Hoseok
2015-02-24 16:23

Söker bibelverser!

Hej! Någon som vill skapa kryptiska meddelanden med mig? 😃

Jag är själv inte kristen och inte särskilt insatt i allt som har med kristendomen att göra, men jag älskar religion och gillar även att leta upp info om det.

Jag skriver just nu en bok, och jag har kommit till en scen där jag tänkte försöka inkludera ett kryptiskt meddelande skrivet i bibelverser (Kliché, eller hur?). 

Visst skulle jag bara kunna googla fram, men jag tycker, personligen, att det är mysigare att fråga er som faktiskt är insatta. Ni kanske kan ge mig bättre tips. Och om ni inte kan, så letar jag själv.

Kommentera inte "logiken" i mitt scenario, för jag lovar, det är logiskt om man läser hela boken, haha.

Scenario:
Min huvudkaraktär är uppväxt i en kristen familj. En bekant till honom har försvunnit spårlöst, de flesta tror att han flytt på grund utav något kriminellt. Personen som flytt beslutar sig för att lämna ett meddelande till min huvudkaraktär för att berätta att han faktiskt mår bra. Detta gör han genom att lämna sin katt (som huvudkaraktären visste att han hade sedan tidigare) hos huvudpersonen, tillsammans med en lapp med bibelverser.

Bibelverserna ska tillsammans bilda något i stil med
"Jag är okej, du behöver inte oroa dig. Ta hand om min katt som att hon vore din egna."

Förstår ni hur jag tänker? Finns det några bibelverser, långa som korta, som tillsammans skulle kunna lämna ett sådant meddelande? Det får vara väldigt kryptiskt om det behövs, bara det Går att lista ut vad det innebär.

Tänkte om det finns någon vers någonstans angående en familj som tar emot ett barn eller något, angående den sista meningen i meddelandet. Det skulle helt klart kunna funka, min karaktär skulle listat ut det.

Så vad säger ni? Haha. Om det är väldigt krångligt så får jag skriva om, det är ingen "stor grej" i berättelsen att det ska vara just relaterat till bibeln, jag kan lätt ändra till något annat.

Tack på förhand!

Annons:
Andorr
2015-02-27 13:04
#1

Jag gjorde som så, att jag slog upp en psalmboken jag har, på måfå.

Texten passar kanske inte perfekt, men lite. Kanske.

"Fröjda dig storligen, dotter Sion, höj jubelrop, du dotter Jerusalem. Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han.

Välsignad vare han som komme,  i Herrens namn."

.

 I min egna lilla värld ges lappen till en hon. Ensamstående med dotter tycker jag kan passa in.

Fröjda dig Storligen. = Det är lugnt. Im okay.

Se din konung kommer till dig.= Är inte katter konungar?

Inte världsbäst, men en idé. :)

Maria
2015-02-27 15:46
#2

Jag fick en gång ett kort/brev från en vän som alltid var kryptisk och där stod endast: Johannes andra brev v. 12-13.

Jag var ju tvungen att kolla och versen lyder:😉

Jag hade väl mycket annat att skriva till eder, men jag vill icke göra det med papper och bläck. Jag hoppas att istället få komma till eder och muntligen tala med eder för att vår glädje ska bliva fullkomlig.

(Det finns nog lite olika översättningar)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: