Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3042 ggr
plinglan
2/23/15, 4:01 PM

Finns änglar?

Finns det änglar och om de finns kan man be till dem? Hör de bön eller är det bara Jesus och Gud som gör det?

Annons:
Malun
2/23/15, 5:51 PM
#1

Självklart finns änglar och dom hör alla våra böner🙂

OlgaMaria
2/23/15, 6:21 PM
#2

Men enligt biblen ska vi inte tillbe änglarna. Men ja änglar finns och de är Guds tjänare och hjälper människor. Men be till Gud. Änglarna lyssnar bara på honom :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2/23/15, 8:34 PM
#3

Det finns en artikel om änglar här på sajten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/24/15, 6:56 PM
#4

Ja änglar finns, säger som #2 att dom lyssnar bara på Gud, så be till Gud :)

GiraffTunga
2/24/15, 8:06 PM
#5

Man ska INTE be till Änglar! Dom vill inte ha dina böner!! Den enda du ska be till är Gud! Och ja dom finns 🙂

You can not judge me unless you know me.

GemTwist
2/24/15, 8:33 PM
#6

#5 Sist jag skrev så blev mitt inlägg bort taget av insiders :/

Änglar finns, men som resten sagt så vill de inte ha dina böner, gud är den man ska be till om man ska. :)

Annons:
Lilla Stjärna
2/24/15, 8:39 PM
#7

Ja, det finns änglar och det finns "änglar"!

De äkta Guds änglar skulle aldrig någonsin låta sig tillbes. En Guds ängel skulle avvisa en tillbedjan omedelbart. De som säjer sig vara goda änglar och visar sig som änglar däremot, vill mer än gärna ha våra böner. Jag har träffat på båda sorterna.

Precis som de ovanför här skriver så har Gud skapat dem till budbärare och tjänare. Gud skickar dem till oss istället för att visa sig själv.

Whippet
2/24/15, 9:43 PM
#8

Beror väl på vad du själv tror.

I'm out Vilar huvudet i handen

Pia B
3/1/15, 6:36 PM
#9

Visst var änglar nere på jorden och parade sig med kvinnorna här och fick avkommor som var jättar? Finns det några kvinnliga änglar?

[Juel70]
3/1/15, 6:43 PM
#10

#9 Ja fallna änglar var det.

OlgaMaria
3/1/15, 7:23 PM
#11

#9 Enligt bibeln framställs änglar som endast maskulina, men å andra sidan är änglar inte människor eller djur och vi vet inte direkt om de har en könstillhörighet, det har de antagligen inte. Men vi hamnar ju också fel om vi tänker att de är ett mellanting mellan män och kvinnor. Då tänker vi fortfarande utifrån vårt mänskliga perspektiv. De beskrivs som maskulina så det är väl så man tänker att de är.

Bibeln säger också att änglarna inte gifter sig - de lever inte tillsammans på det sättet och fortplantar sig inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
3/1/15, 7:35 PM
#12

Har för mig att det står i bibeln nånstans att man är könlös i himlen. Inte direkt ordet könlös kanske, men liknande. Och som du säger #11 med att änglar inte gifter sig.

OlgaMaria
3/1/15, 7:43 PM
#13

#12 Jag tror inte man är könlös i himlen… fast det beror ju lite på vad man menar. Men jag tror man har kvar sitt utseende och sin "person". Men det står ju att man inte gifter sig eller blir bortgift i himlen. Matt 22:30 Man kanske inte direkt har kvar "könet" och fortplantningsdriften… :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Juel70]
3/1/15, 8:01 PM
#14

#13 ja så menar jag också. Man har kvar sitt jag, men utan kön. Minns när jag var i stor nöd som barn och bad till Gud, då skickade han två änglar till mig och jag minns att dom kändes som två kvinnor/kvinnliga änglar.

OlgaMaria
3/1/15, 8:12 PM
#15

Såg de ut som änglar eller människor? :-) Ifall du kunde se dem…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
3/1/15, 8:45 PM
#16

,#15 Jag minns att jag såg överkroppen på dom, men inte benen. Jag såg inga vingar. Dom var nästan lite genomskinliga, fast ändå inte.. svårt att förklara.

 Det jag tänkte mest på var hur vi " pratade" och det var inte med munnen utan dom kunde höra vad jag tänkte och svarade i tankarna. Jag frågade dom om vilka dom var och då sade dom att dom bara är sända för att göra Faderns vilja. 

Dom tog mig ut ur min kropp och höll mig under varsin arm.  Jag såg mitt silverband ringla neråt och frågade dom vad det var och dom svarade att när den går av såg kan du inte återvända. Men vi stannade nånstans i tomma intet, men det var väldigt fridfullt där.

Dom tröstade mig däruppe ett tag och hade ett budskap. Jag minns att dom grät tillsammans med mig.  jag fick frid och sen var jag tillbaka igen. Vet inte hur länge jag var där.

Pia B
3/5/15, 5:22 PM
#17

11 Jo men om dom var nere på jorden och parade sig med människokvinnor (se 9), då lär dom vara manliga väl, och kunna fortplanta sig?

OlgaMaria
3/5/15, 7:18 PM
#18

#17 Det var fallna änglar. Sen hur själva fortplantningen gick till kan vi ju bara gissa. Poängen är att Guds trogna änglar inte fortplantar sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/5/15, 7:20 PM
#19

# 9 och 17 Tro det eller ej men igår läste jag igenom en lång diskussion mellan två bibellärare som behandlar detta du skrev om! Precis som Theresia skrev har Jesus sagt att änglarna gifter sig inte i himlen. De vi känner till bär maskulina namn. Det finns en tolkning att"Guds söner "i 1 Moseboken 6: 1-4 var änglar som parade sig med kvinnor och av det blev en ras av mäktiga män (Nephilim på engelskan.). Judarna anser det är deras andar som är demonerna. Judasbrevet 6 "Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom. 7 Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld." Uttrycket "på samma sätt" i vers 7 citeras som stöd för att dessa änglar straffas på grund av sexuella synder. Det stor mera utförlig om detta i Enoksbok med början i 6:e kapitlet. Enoksbok citeras i Judabok men ingår inte i vår bibel. Den koptiska kyrkan anser den vara en del av bibeln. Det finns två sidor i denna tolkningsfråga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/5/15, 7:39 PM
#20

#19 Det finns ju även dom som tror att Nephilim är utomjordingar. Tänkte på det som står i bibeln om att  satans änglar/demoner härskar i luftrymmen och i rymderna. Demoner och fallna änglar, är det samma sak? Det har jag undrat över.

Jag såg en dokumentär om Noaks tid då Gud bestämde sig för att utrota människan förutom Noak med familj och särskilda djur två och två. Minns inte om dokumentären var kristen eller ej, men att på Noaks tid var synden väldigt stor och enligt dokumentären så hade fallna änglar gjort kvinnor gravida och man hade coitus med både djur och med vad som helst, som ledde till att både djurens och människors DNA blev korrupt/manipulerad.. det är ju en utveckling vi är på väg emot nu också. (Tänker på genmanipuleringar av olika slag som förssigår idag)  Jag försöker att inte tänka för mycket på dåtid utan se framåt. Nångång får vi reda på allt tror jag.

Annons:
[Juel70]
3/5/15, 7:41 PM
#21

#15 Angående änglar jag träffade, så glömde jag berätta att även min syster träffat samma änglar och hjälpt oss när vi var i nöd. Vi pratade om det häromdagen och vi har båda minnen av änglarna och vad dom gjorde för oss genom Gud. Hon är också kristen.

OlgaMaria
3/5/15, 8:04 PM
#22

Ja fallna änglar är demoner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/5/15, 9:46 PM
#23

# 20 Jag tror inte på detta att utomjordingar är Nephilim. Jag vill inte påstå att denna tolkning är den rätta tolkningen utan bara anknöt till inlägget. Jag är lite osäker om man kan säga på bibliska grunder att fallna änglar är demoner för att jag uppfattar beskrivning av demonerna som andar utan kroppar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
3/6/15, 10:11 AM
#24

#23 Intressant. Läser om allt detta här http://www.tbm.org/origindemons.htm, men det var en lång artikel… :)

Men det känns också logiskt. Känns som att demoner och fallna änglar är i lite olika ligor, där demoner är något mycket mindre och kraftlösare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/6/15, 10:19 PM
#25

# 9

 Finns det några kvinnliga änglar?

Nej inte enligt bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/7/15, 1:36 AM
#26

#25 Det kan jag inte hålla med om. Det står ju också att när man "dör" så kommer man till himlen och "blir som änglar". Alla kan ju inte vara män.

white lady
3/7/15, 9:00 AM
#27

26  Inte jag heller. 

Allt måste ju ha en balans mellan manligt och kvinnligt.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[Juel70]
3/7/15, 11:27 AM
#28

Jag menar  det står ju att när vi dör så blir vi som änglar;  och inte bara män dör 🙂 Men kanske det finns någon form av fördelning av manliga och kvinnliga änglar i himlen? Guds största änglar är ju manliga enligt bibeln iallafall.

OlgaMaria
3/7/15, 1:06 PM
#29

Jag tror inte man kan tolka den bibeltexten som att det finns både manliga och kvinnliga änglar. Det är inte det versen säger. Den säger bara att vi inte kommer gifta oss i himlen. Däremot tycker jag inte vi kan veta utifrån Bibeln om det finns kvinnliga änglar eller inte. Bibeln är inget djupstudie av änglar. Vi vet bara att de enda som omnämns är maskulina.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/7/15, 2:32 PM
#30

Det är sant att bibeln är inget djupstudie av änglar. 🙂 Jag utgår av vad som står skrivet. 

När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem,  såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha. 1 Moseboken 6 som jag skrev om i # 19.

En dag hände det att Guds söner kom och trädde fram inför Herren, och Åklagaren kom också med bland dem. Job 1:6

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/7/15, 2:40 PM
#31

Flyttade hit från denna tråd

#11 av: white lady

10   Vad är det för Änglar icke  kristna ser då Woodland ?

# 11

Det beror på. Det kan vara fantasier och önsketänkande som gör att folk "ser" eller drömmer om dessa varelser. De är ofta kläda som i vackra bilder och har vingar.  Änglar har inte vingar.

Onda andar kan ta sig en skepnad som är vacker och besöker människor. Det är flera religioner och sekter som har uppkommit på grund av dessa besök.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
3/7/15, 2:53 PM
#32

#31 I vissa bibeltexter har änglarna vingar.

Sen står det också att vissa har tagit emot änglar i sitt hem utan att veta om att det är änglar. Heb 13:2

Det verkar som att änglar kan framträda i mänsklig gestalt, och varför inte som kvinnor?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
3/7/15, 3:43 PM
#33

31 Hur vet du det ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Pia B
3/7/15, 5:21 PM
#34

22 Oj Så det var demoner som parade sig med människokvinnor och fick avkommor som var jättar

Annons:
Pia B
3/8/15, 10:31 AM
#35

31 > Det är flera religioner och sekter som har uppkommit på grund av dessa besök.

Men detta är då alltså pga kristendomens/Jahves änglar/demoner som alla andra religioner kommit till?

[Juel70]
3/8/15, 10:51 AM
#36

Djävulen låter inte ett tillfälle gå förlorat, där han inte får lura och bedra. Han är lögnens fader. Man får alltid jämföra upplevelser med Guds ord.

Woodland
3/8/15, 3:18 PM
#37

# 32 Ja, du har rätt att det finns änglavarelser med vingar i bibeln. Jag syftade på dessa som folk tillber och man ofta ser i bild. Jag ser inget i bibeln att änglarna uppfattas som kvinnliga i något sammanhang. I och med att Eva skapades efter Adam fanns det ingenting " kvinnligt" innan dess. Men det är ingen stor sak. Seraferna och keruberna har vingar. Dessa har inte människan direkt kontakt med annat än i undantagsfall som i en syn (Hesekiel, Jesaja). Lucifer är en kerub. Som en kerub har han fyra ansikten: ett människoansikte, ett lejonansikte, ett oxansikte och ett örnansikte. Han har fyra vingar, människoliknande händer och fötter som en kalv. De bilder vi har av änglavarelser med vingar har vi konstnärer att tacka för. De kunde inte förstå hur dessa varelser förflyttade sig och gav dem vingar i sina verk. Konstnärerna hade endast fåglar och insektsvingar som förebilder och på grund av deras konstnärliga frihet blev det så småningom ett antaget fakta. Mer om detta i artiklarna "Satan" och "Änglar" här på sajten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/8/15, 3:22 PM
#38

# 34 Det är EN tolkning men den är inte vedertagen av alla.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: