Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2828 ggr
klampan
2015-02-04 10:23

Återförenas med de som dött?

Hej

Jag undrar om ni vet om man kommer att återförenas med sina kära och nära som dött sen när man själv dör? Eller är det bara gud man kommer träffa efter döden.

Jag stod min mormor så nära när hon levde. Och det känns så hemskt om det är så att jag aldrig kommer få återse henne när jag dör. Hur tror ni det funkar?

Tacksam för svar

Annons:
[Juel70]
2015-02-04 11:38
#1

Det står att vi ska få återse våra nära och kära, men inte att vi ska förenas med dom.

klampan
2015-02-04 11:44
#2

#1 Ok men en sak bekymrar mig så. Hon blev aldrig kristen eller frälst. Hon läste aldrig bibeln. Hon pratade aldrig om gud eller jesus. Men hon var ändå en sån omtänksam människa. Ställde upp för alla runt omkring som mådde dåligt. Alltid omtänksam och allt sånt fast hon var ju inte kristen så jag är så rädd att hon har det hemskt nu då? Att hon plågas i helvetet eller hur det nu fungerar med de som inte trott på gud medans de levde?

thessanh
2015-02-04 12:32
#3

#2 ja var hon inte kristen så är hon ju i helvetet nu. Det är lixom för sent att ta emot jesus efter att man dött om jag fattat det rätt. Beklagar:(

Woodland
2015-02-04 12:39
#4

Klampan,

Det är Gud som ställer villkoren för de som kommer till himlen, det gör inte vi. Vi människor kan tycka att Gud bör göra si eller så men det påverkar inte Gud. Vår uppgift som människa är att vända om till Jesus.

Endast de som förklarats rättfärdig av Gud genom Hans sons död kommer till liv i sin ande. Det är skärningspunkten. Endast de som är inneslutna i Jesus Kristus nåd kommer till himlen.

 Det innebär att man tror på vad Jesus sade om sig själv: han och Fadern är ett, att han själv är enda vägen till Gud och att man tror på honom som frälsare och Herre.

Ingen människa oavsett hur snäll hon är kan arbeta sig in i Guds gunst. Hade man kunnat gjort det hade inte Jesus behöva lida och dö.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

klampan
2015-02-04 12:43
#5

#4 jo jag förstår att hon inte kunnat komma till himlen fast att hon varit snäll osv. Det är därför jag är orolig vad som hänt med henne. Plågas hon tror du eller är det bara som att hon "sover" och inte lider av det? Jag ber till gud massor att han ska förlåta henne att hon inte hann bli kristen.

[Juel70]
2015-02-04 13:12
#6

Jag tror endast Gud vet. Vissa kan få chansen på sjukbädden eller när man precis dött. Men det är svårt att spekulera i.  Gud känner allas hjärtan.

Annons:
klampan
2015-02-04 13:15
#7

#6 Jag vill liksom få frid och slippa gå och tänka att min underbara mormor brinner i helvetet… 😭

Woodland
2015-02-04 13:23
#8

Gud är suverän i sitt frälsningsverk. Enligt bibeln förlåter Gud ingen efter döden men när Gud anser att döden inträffar är inte lätt att räkna ut.  Han kan på mindre än ett ögonblick uppenbara och förvandla människan innan han anser det är för sent. Därför kan inte vi på det viset "räkna ut" någon för att Gud når de han vill nå (som ligger på sitt yttersta och i koma med mera). Vi kan inte veta om han gjort så i de fall vi ömmar för, men vi bör inte förlora hoppet. Samtidig bör vi ta lärdom av det. De saker som är fördolda har vi inte lov att försöka forska i, utan vi måste lämna det åt Herren.  Vi har inget bevis i bibeln att våra böner på denna jord påverkar de dödas tillstånd.  De protestantiska kristna tror inte på en skärseld av den orsaken och ber inte för de döda.

Jesus beskrev de förlorades tillstånd med ord som  mörker och ångest (beskrivning att skära tänderna). Lukas 13:28; Matt. 8:12, 13:41-43;  Ps. 112:10. Uppenbarelseboken 14:9-11 talar också om eld och svavel. Det finns olika tolkningar om de dödas tillstånd men i stort tolkas dessa ord i den kristna kyrkan som att beskriva de förlorades tillstånd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Tigerbeer55]
2015-02-04 21:49
#9

K lampan, jag har skickat ett PM till dej.

[Juel70]
2015-02-04 21:52
#10

#7 Det står i bibeln att närmaste familj är välsignad genom den som tror och på nåt annat ställe står det att Gud ska frälsa även dina söner och döttrar…. nånting sånt. Men minns tyvärr inte var i bibeln det står. 

Du kan få frid i ditt inre genom Jesus.

Lilla Stjärna
2015-02-04 22:03
#11

#4  &   #8    Så lysande skrivet!

#6   Likaså!

#7

Jag känner stort medlidande med dig! Men tänk på att ingen vet  -hon kanske faktiskt var kristen innan hon dog -alla går inte ut med det! Kom ihåg vad de gjorde med Jesus Kristus själv. Det är riskabelt även i nutid, det räcker att kolla nyheterna. Kristna är otroligt hatade…Det kan vara så att detta lät hon stanna mellan sig och Jesus!

Jag har bett Jesus komma till en person som var döende. Jag var säker på att denna var allt annat än kristen. Mer kan jag -och ska inte göra, det ansvaret ligger inte på mig eller någon annan, som sagt var. Jag kunde bara överlåta allt till Jesus.

 Se Juels och Woodlands kommentarer.

"Gud känner allas hjärtan."  

" Det är Gud som ställer villkoren för de som kommer till himlen, det gör inte vi."

" Han kan på mindre än ett ögonblick uppenbara och förvandla människan innan han anser det är för sent."………..

Jag är i alla fall helt säker på att Jesus har lyssnat på dina böner och förtvivlan. Det gör han alltid!

Lilla Stjärna
2015-02-04 22:08
#12

#10!

🌈 Hoppas vi kan hitta var det står!!!

"Du kan få frid i ditt inre genom Jesus."        👍 Exakt!

Det glömde jag skriva….

Woodland
2015-02-05 08:26
#13

# 10

12 Till de andra säger jag, inte Herren: om en broder har en hustru som inte är troende och hon är villig att leva med honom, får han inte överge henne. 13 Och om en hustru har en man som inte är troende och han är villig att leva med henne, får hon inte överge honom. 14 Ty mannen som inte tror är helgad genom sin hustru, och hustrun som inte tror är helgad genom sin troende man. Annars vore era barn orena, men nu är de heliga. 1 Kor. 7

31 De svarade: "Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj." Apg. 16

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2015-02-05 08:43
#14

Tack Woodland för att du hittade 🌺

Lilla Stjärna
2015-02-06 22:28
#15

Ja, tack så mycket Woodland! Mycket värdefullt för mig 🌺!

Det stämmer helt och fullt i min egen familj  -fantastiskt 🙂 👋 !

NiklasTyreso
2015-02-08 12:03
#16

Gamla testamentet är unikt genom att det inte berättar om något himmelsrike eller en plats där man lever vidare tillsammans med sina kära som dött före. De hedniska folken runt Israel trodde att man kom till sina gudars riken och mötte förfäderna, men gamla testamentet säger inte det. Gt fokuserar på hur man ska leva detta liv, inte hur man lever efter döden.

Gamla testamentet berättar snarast om att de döda ligger och vilar passivt i mullen på en plats vissa kallar sheol, kanske i väntan på uppståndelse.

Finns det något hopp? Dödsriket blir mitt hem, jag bäddar åt mig i mörkret, jag kallar graven ”min far” och maskarna ”mor” och ”syster”. Vad har jag då för hopp, vem kan skönja någon lycka för mig? Går hopp och lycka med mig till dödsriket, skall de följa mig ner i mullen? Job 17:13-16

ty ingen åkallar dig bland de döda. Vem lovsjunger dig i dödsriket? Ps 6:6

De döda prisar inte Herren, de som farit ner i tystnaden.  Ps 115:17

Dödsriket prisar dig inte, de döda sjunger inte ditt lov, de som har lagts i graven hoppas inte på din trofasthet. Jes 38:18

Vid den tid då Jesus levde hade Judendomen upptagit trosföreställningar om ett paradis man kom till efter dödsögonblicket. Jesus sa till rövaren "du ska idag vara med mig i paradiset".

Kristna tror att genom att tro på Jesus död och återuppståndelse kan man få evigt liv, det är hoppfullt.

De kristna som säger att de som inte tror på Jesus kommer att pinas och plågas i helvetet har väldigt lite grund för sitt påstående. 

Helvetet är en plats som från början är hämtad från hednisk mytologi. Det är en trist och tråkig plats där gudinnan Hel råder. När europa kristnades infogades helvetet i den kristna tron, men helvetet omnämns inte i bibeln.

 Gud dömmer ingen på ett kärlekslöst och orättvist sätt till hemska straff. Bibeln berättar att Gud är god, är kärlek och att Gud är rättvis domare.  

Vi vet inte vad som händer efter döden, men bör fokusera på att leva ett bra och gott liv medan vi är i livet.

Woodland
2015-02-08 17:46
#17

# 16

Intressanta punkter. Och du har rätt att GTs tonvikt var på Israels identiet som Guds utvalda folk och att de skulle leva i nuet som ett vittnesbörd till folken runt omkring sig. Det var därför Jesus fann det nödvändigt att påpeka att hans rike inte var av denna värld när folk (däribland hans egna lärjungar) ville göra honom till Kung.

När Job talar om sin förgängelse och fysiska förruttnelseprocess i Job 17:13-16 bör man balansera det med Jobs uttalande om hans egna uppståndelseövertygelse två kapitel senare - Men jag vet att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet. När sedan denna min sargade hud är borta, skall jag i mitt kött skåda Gud. Jag själv skall få skåda honom, med egna ögon skall jag se honom,inte med någon annans. Därefter trånar jag i mitt innersta.  Job 19:25-27

Kung David skrev  Psalm 6 i stor sorg. Det är värt att notera vad David sade när hans och Bat-Sebas son dog.  David slutade att fasta, gråta över och be för honom.  Då steg David upp från marken, tvättade sig, smorde sig, bytte om kläder och gick in i Herrens hus och tillbad. När han kom hem igen bad han att man skulle sätta fram mat åt honom, och han åt.  Då sade hans tjänare till honom: "Varför gör du så här? Medan barnet levde, fastade du och grät, men så snart barnet har dött, stiger du upp och äter."  Han svarade: "Så länge barnet levde, fastade och grät jag, för jag tänkte: Vem vet, kanske förbarmar sig Herren över mig och låter barnet leva. Men nu, när det har dött, varför skulle jag då fasta? Kan jag föra honom tillbaka igen? Jag kommer att gå till honom, men han kommer inte tillbaka till mig." 2 Samuelboken 12: 20-23

Vi kan läsa i dessa verser att David trodde han skulle återse sin son efter döden. 

Det som står i fokus i de två citerade verserna från Psaltaren och Jesaja bekräfta endast att den begravda kroppen inte prisar Gud - men den avlidnes själ gör det. Som kristna anser vi att Jesus ger oss hela Guds uppenbarelse för mänskligheten och jag har endast citerat honom i inlägg #8

I tre av de fyra evangelierna finner man berättelsen om Jesus när han bli utfrågad av sadducéerna om de dödas uppståndelse och realtionerna därefter. Sadducéerna förnekade de dödas uppståndelse och Jesus tillrättavisade dem.  Matteus 22: 23-37; Markus 12:-25-27 och Lukas 20:27-37

Gud dömmer ingen på ett kärlekslöst och orättvist sätt till hemska straff. Bibeln berättar att Gud är god, är kärlek och att Gud är rättvis domare. 

Jag håller fullständigt med dig att Gud inte dömer någon på ett kärlekslöst och orättvist sätt. Men endast Gud själv är god (enligt Jesus) och där har vi problemet. Vi bör aldrig efterfråga Guds rättvisa. Vi skulle inte ha ett hopp. Vi bör be om Guds barmhärtighet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-02-10 10:28
#18

#16

I boken "Proof of Heaven" av Eben Alexander, en hjärnkirurg som hamnade i koma i 7 dagar och sedan skrev om vad han upplevde under den tiden, så hamnar han först i något som passar väldigt väl in på de här bibelorden du lägger in från GT. Roligt att se det för jag har inte studerat det direkt innan.

Finns det något hopp? Dödsriket blir mitt hem, jag bäddar åt mig i mörkret, jag kallar graven ”min far” och maskarna ”mor” och ”syster”. Vad har jag då för hopp, vem kan skönja någon lycka för mig? Går hopp och lycka med mig till dödsriket, skall de följa mig ner i mullen? Job 17:13-16

Han hamnar i något som han först efter hand kan uppfatta och på något sätt beskriva. Det är som att han alltid varit där, han känner inte till något annat, och han kan knappt uppfatta någonting. Men i det som han upplever som en evighet blir han med tiden mer och mer uppmärksam på sin omgivning. Han beskriver det som att han är en mask i jorden. Efter hand får han en känsla av att han vill därifrån, att han vill bli räddad, men hur ska det gå till. Sen börjar han uppfatta på avstånd hemsk trummande musik, som besvärjelser och vämjelser. Längtan efter räddning blir starkare. Så börjar han se ett ljus, och en ytterligare evighet passerar uppfattar man det som, men han blir mer och mer medveten om sin längtan efter ljuset. Till slut blir han räddad av Jesus, men det är som en evighetslång process från denna underjords- maskliknande tillvaro upp till räddningen, i alla fall uppfattar han det så. Men det som framträder är också det otroligt begränsade medvetandet, hur han från början bara upplever allt som en tystnad och ett intet…

ty ingen åkallar dig bland de döda. Vem lovsjunger dig i dödsriket? Ps 6:6

De döda prisar inte Herren, de som farit ner i tystnaden.  Ps 115:17

Dödsriket prisar dig inte, de döda sjunger inte ditt lov, de som har lagts i graven hoppas inte på din trofasthet. Jes 38:18

Jag kan inte tro något annat än att hoppet om frälsning också finns bortom döden. Allt annat vore så Gudsförminskande. Hans ord kan inte gå i uppfyllelse om han inte har makt att rädda de förlorade.

Tit 2:11

_Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor.

1 Tim 2:3-4
3 Detta är gott och rätt inför Gud, vår Frälsare, 4 som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen.
 

Rom 5:18
Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet lett till ett frikännande, till liv för alla människor.

Jes 45:21-24
Och det finns ingen Gud
utom mig, jag, en rättfärdig Gud som frälsar, ingen utom mig.  22 
Vänd er till mig och bli frälsta, ni jordens alla ändar, ty jag är Gud
och det finns ingen annan.  23 
Jag har svurit vid mig själv, ett sanningsord
har utgått från min mun, ett ord som inte skall tas tillbaka: För mig skall alla knän böja sig. Alla tungor skall ge mig sin ed  24 
och säga om mig: Endast i Herren 
är rättfärdighet och styrka. Till honom skall man komma, och alla som varit förbittrade
på honom skall blygas. 

Fil 2:9-11
9 Därför har Gud också
 upphöjt honom över allting
 och gett honom namnet
 över alla namn, 
 10 för att i Jesu namn
 alla knän ska böjas,
 i himlen och på jorden
 och under jorden,
 11 och alla tungor bekänna
 att Jesus Kristus är Herren,
 Gud Fadern till ära.
_

Martin Luther skrev i ett brev att han inte kunde tvivla på att Gud kan frälsa människor efter döden.

Det finns en del bibelord som vittnar om Guds nåd över de redan döda:

_1 Petr 3:18-20
18 Så led också Kristus en gång för era synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe för att föra er till Gud. Han blev dödad till kroppen men levandegjord genom Anden . 19 I Anden gick han sedan och förkunnade sin seger för andarna i fängelset, 20 för dem som förr hade vägrat lyssna när Gud väntade tåligt under Noas dagar medan arken byggdes.

Luk 10:12
12 Jag säger er: Sodom ska på den dagen få det lindrigare än den staden.
 _

Sodom var ju redan utplånat för sin synd för länge länge sen så vi får tolka det som att Jesus här talar om de sedan länge redan döda.

Jag bortser inte alls från de bibelord som talar om dom och lidande för vår synd, men jag tror att Gud vill föra oss alla till frälsning och jag tror att Gud manar oss att omvända oss för att vi ska få det lindrigare. Ingen kan bli frälst utan omvändelse och bekännelse. Bättre att nå den punkten förr än senare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-10 11:53
#19

Dr. Eben Alexanders upplevelser bör inte användas av en bekännande kristen för att bekräfta en syn på livet efter detta. Hans "Om" har ingenting att göra med den personligen Guden från GT och NT. Hans gud har inget ansikte och kan inte kallas far av varken Jesus eller troende. Hans "Om" gör Jesus till en lögnare för Jesus sade att endast han hade sett faderns ansikte och att barnens änglar skådar Gud. Denna gudsbild också motsäger alla de profeter som har fått visioner av Herren som en personlig Gud. Namnet Alexander gav sin gud är passande för att det påminner om mantra "mmmm" i buddistiska munkars tillbedjan. Hans gud är som alla hedniska panetiestiska bilder av gud (att gud är allting och i allting). Han har inte syndabegreppet och detta är väldig vanligt med dessa upplevelser. Ingen synd- ingen Frälsare. Om det fanns hopp om frälsning bortom döden hade bibeln sagt det rakt ut. Broder Martin var helt emot läran om skärseld så ett direkt citat hade varit intressant att läsa i sitt sammanhang.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-02-10 11:59
#20

Matteus 23: 23 Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. 24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. 25 Jag har nu sagt er detta i förväg. Markus 13 22 Falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra tecken och under för att om möjligt leda de utvalda vilse. 23 Men var på er vakt! Jag har sagt er allt i förväg.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2015-02-10 12:05
#21

"Jag kan inte tro något annat än att hoppet om frälsning också finns bortom döden. Allt annat vore så Gudsförminskande. Hans ord kan inte gå i uppfyllelse om han inte har makt att rädda de förlorade."

Gud har makt att rädda alla men väljer själv de som skall räddas (utkorelsen). Detta är klart och tydligt i bibeln men ett ämne för ett annat inlägg. Du är välkommen att börja en ny tråd om det om du vill.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-02-10 12:46
#22

#19 jo men visst har Gud ett ansikte. Det står att vi ska söka Hans ansikte när vi ber. 

Herren välsigne dig och bevare dig.
Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.
Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid.
I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.
Amen.

OlgaMaria
2015-02-10 12:58
#23

#19 Har du läst boken? 

Jag håller med om att vissa saker känns tveksamma, men boken är knappast någon fullständig redogörelse för tron, Gud eller himlen. Då han inte direkt hade en personlig relation med Jesus före koman så tror jag att det begränsar vad han kunde se och möta. Vad gäller OM så känns det ju knepigt pga kopplingen till hinduism men å andra sidan vet man inte vad det står för, eller för den delen vart ordet OM kommer ifrån i hinduismen. Fragment från bibliska berättelser är spridda över hela jorden, som t ex syndafloden. Sen har mycket av det blivit förvrängt. Pga min tro på allt det som jag skrev om i inlägget och alla bibelord så tror jag att Ebens upplevelse var något verkligt och äkta, därför att jag tror att vi inte bara dör utan att verkligheten är större på andra sidan och att Gud söker oss alla, i livet och i döden. Dock kan ingens upplevelse på något sätt bli överordnat bibelordet.

"Om det fanns hopp om frälsning bortom döden hade bibeln sagt det rakt ut."

Jag tycker att den gör det till viss del. Samtidigt anar man en nöd över risken att gå förlorad, att lida i helvetet, poängen med att omvända sig. Jag tror inte Gud vill säga till oss : lev som ni vill, jag kommer ändå fixa allt till slut och rädda alla. Domen för vår synd är verklig och det viktigaste är omvändelse och tillhörigheten i Jesus. 

Martin Luther motsatte sig inte skärselden. Han motsatte sig avlatsbreven, att människor kunde köpa lindring för de döda för pengar. Han motsatte sig att de levande över huvud taget skulle kunna förändra något för de döda genom särskilda riter, förböner, offer m.m.

Här är två citat från Luther:

“Who would doubt God’s ability to [save people after death]?”

(Förstod det som att han fick frågan ungefär: kan Gud frälsa människor efter döden och svarade "Who would doubt God's ablity to do so")

"God forbid that I should limit the time of acquiring faith to the present life. In the depth of the Divine mercy there may be opportunity to win it in the future."

http://benirwin.me/2011/03/30/rob-bell-and-martin-luther/

Och här angående skärselden:

The existence of a purgatory I have never denied. I still hold that it exists, as I have written and admitted [Unterricht auf etlich Artikel. WA 2, 70] many times

_https://vivacatholic.wordpress.com/2009/02/27/luther-on-purgatory/
_

Luther var MYCKET upprörd över hur kyrkan använde läran om skärselden för att tillsko sig pengar från oroliga människor och han kritiserade detta mycket livligt, även hur man använde vissa bibelord felaktigt för att undervisa om skärselden. Luther sa också att man inte måste tro på skärselden för att räknas som rättrogen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-02-10 13:15
#24

#21 Om Gud själv väljer är det ju å andra sidan inte det minsta svårt för honom att rädda någon efter döden. Och vad säger att han inte har utvalt alla?

Jes 45:23-24

Jag har svurit vid mig själv, ett sanningsord har utgått från min mun, ett ord som inte skall tas tillbaka: För mig skall alla knän böja sig. Alla tungor skall ge mig sin ed   och säga om mig: Endast i Herren   är rättfärdighet och styrka. Till honom skall man komma, och alla som varit förbittrade på honom skall blygas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-10 15:10
#25

Theresia, Jag ser att du länkar till en katolsk sida för stöd för Luthers position. Martin Luther var ett barn av sin tid dessutom hade han inte sin teologi klar på flera punkter förrän senare i livet. Det är därför man kan hitta citat om olika saker där det ser ut som att han trodde på en sak men senare ändrade han sin position och detta gäller skärselden. Han var inte i samma klass som,till exempel, Jean Calvin som skrev sitt verk "Institutes of the. Christian Religion" vid 26 års ålder. Inget ont om broder Martin. Vill du läsa en mer träffsäker och fullständig redogörelse finns den här- http://lutherantheologystudygroup.blogspot.se/2011/06/luthers-view-on-purgatory.html Bibeln ger inget belägg för räddning efter den tidpunkten för döden som Gud har bestämt om man inte behandlar texten illa. Martin Luther skrev mycket som jag håller med om men reformationen var bara i sin linda och förståelsen av texterna har utvecklats. Ett av hans största och bestående verk är den om viljan. Dessutom skrev han febrilt och ändrade ståndpunkt allt eftersom som han lärde sig. Vi alla lär oss hela tiden. Det är bibeln själv som bekräftar att Gud utesluter och innesluter efter sitt behag. Han valde Israel och resten av mänskligheten lämnades. Han har makt att göra allt men frågan är om han gör det. Går han emot sitt eget ord? Ja, alla knän skall böjas och tungor bekännas men det innebär inte räddning för annars hade inte Jesus varnat för att gå förlorad. Min mans morbror hade ingen relation till Jesus när han låg döende i cancer. Min svärmor rådde honom att be "Gud som haver" och ropa på Jesus för nåd. Efter en dag eller så tittade han upp mot taket och sade, " O vilken kärlek!" Därpå frågade hans fru: "Anders, ser du Frälsaren?" Han svarade "Jaaaa!" Och sedan dog han. Jag har inte läst boken. Kommer aldrig att göra det heller men jag lyssnade till ett You Tube klipp där Alexander berättar om hur gud såg ut. Det var ett solklart fall som liknar de flesta andra upplevelser från 'andra sidan'. Skillnaden är att han är en hjärnkirurg och det anses att han är mer vederhäftig än ett barn eller en vanlig Svensson med samma upplevelse. Alexander har haft tid att tänka över sin upplevelse men har ändå inte kommit till klarhet utifrån ett kristet perspektiv. Man bör vara försiktig, för varje falsk andlig upplevelse kan likna en sann och avgörandet är vad den gör med Frälsaren. Fråga alltid efter- vad gör de med Frälsaren Jesus: förminskar eller upphöjer?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

klampan
2015-02-10 15:34
#26

Jag fattar inte riktigt alla citat ni skriver från gt jag tycker det är svårt. Men det om min mormor och om hon är med gud nu eller inte så tolkar jag det som ingen riktigt vet. Mer än gud själv då. Det är väl bara att hoppas på det bästa att han räddat henne efter döden ändå.

Barnatro
2015-02-24 21:03
#27

Står det inte i  bibeln att alla ska väckas på yttersta dagen, om än i två omgångar med tusen år emellan. Först de troende och sedan resten. De som av en eller annan anledning inte hade bekänt Jesus som sin frälsare innan de dog kommer att få en chans att göra det då. Gud vill att alla ska se ljuset och komma till frälsning. 🤔

Annons:
Woodland
2015-02-24 22:19
#28

# 27 Det står tusen år men det kan tolkas symboliskt. (En andra chans till frälsning efter jordelivet är inte "accepterad" av de allra flesta protestantiska kristna.) Det är vanligt att citera en vers från 1 Timoteusbrevet 2: 1-4 som stöd för en sådan tanke "Gud vill att alla skall bli frälsta och komma till insikt om frälsning." När man läser versen i sitt sammanhang och knyter den till de förgående stycken ser man att det betyder inte "alla människor som någonsin har levt" utan de som är utkorade i Guds hemliga vilja innan världens grund var lagd. Kunskapen om vilka de är är gömd hos Herren. Han känner sina får. Herren vänder dem till sig genom ett under, ger dem tro, leder dem till syndaånger och bevarar dem till evigt liv. Vi har flera inlägg om detta om du vill söka.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-02-25 11:12
#29

#28 Vilket sammanhang specifikt?

1 Tim 2:3-6

Gud, vår Frälsare,  som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen.
 Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-02-25 11:23
#30

#25 Jag har läst artikeln du länkade angående Luthers syn på skärselden och jag kan inte se något i den som befäster att han slutade tro på skärselden. Du kan ju också läsa kommentaren till artikeln som också påpekar detta.

Luther sa ju som sagt att han inte fann stöd för skärselden i bibeln, men sa i samma text att han fortfarande trodde på den.

Jag tolkar det istället som att Luther starkt vände sig emot kyrkans syn på skärselden och dess maktmissbruk kring detta. Men Luther verkar ha stått fast vid synen på något som renar oss, om det så är i detta liv eller nästa.

Nu är inte meningen att vi ska studera Luther eller att han är något slags facit för vår tro, utan det enda jag lyfte fram var Luthers öppning för frälsning efter döden, och det finns inget som tyder på att han skulle ha ändrat sig angående det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-25 12:06
#31

# 29 & 30

Vi har diskuterat detta i flera trådar som här.  Det skall läsas också i det större bibliska sammanhanget med till exempel Johannes 6, Romarbrevet 3 och 9, Efesiabrevet 1 och 1 Petrusbrevet  1.

Luther skrev om Purgatory (skärselden) i Smalcald (Schmalkald) artiklarna.  Han är rätt konsekvent med att det är djävulens påfund och sammanfattade dessa artiklarna 1537.

Therefore purgatory, and every solemnity, rite, and commerce connected with it, is to be regarded as nothing but a specter of the devil. For it conflicts with the chief article [which teaches] that only Christ, and not the works of men, are to help [set free] souls. Not to mention the fact that nothing has been [divinely] commanded or enjoined upon us concerning the dead. Therefore all this may be safely omitted, even if it were no error and idolatry.  

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-02-26 09:31
#32

#31 Oavsett så ändrar det ju inte på att Luther kan ha menat att man kan bli räddad efter döden. Man kan förkasta hela idéen om skärselden och ändå tro på frälsning efter döden.

God forbid that I should limit the time of acquiring faith to the present life. In the depth of the Divine mercy there may be opportunity to win it in the future.

Jes 45:23-24

Jag har svurit vid mig själv, ett sanningsord har utgått från min mun, ett ord som inte skall tas tillbaka: För mig skall alla knän böja sig. Alla tungor skall ge mig sin ed och säga om mig: Endast i Herren är rättfärdighet och styrka. Till honom skall man komma, och alla som varit förbittrade på honom skall blygas.

Jag ser inte hur detta kan vara möjligt att gå igenom, utan att bli frälst.

Sen tänker jag också att vi får inte luras att tro att den här världen kan ge oss facit på hur det ska gå för människor. Här är vi utlämnade till våra mänskliga vägar och många av oss dör utan att se något av Gud i våra liv. Men Gud är början och slutet. Han har skapat oss, och det är han som får det sista ordet. Det som spelar störst roll är det som sker utanför det kapitlet som är våra liv på jorden. Jag tar inte för givet att alla kommer bli frälsta, men jag tar inte för givet att det inte kommer bli så heller till slut, jag tror nämligen att Gud kan få det som han vill och har beslutat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-26 12:56
#33

Oavsett så ändrar det ju inte på att Luther kan ha menat att man kan bli räddad efter döden.

Ja, han kan ha menat detta men jag tror att du får svårt att hitta en Luteran som håller med den slutsatsen, men jag kan ha fel.  Med det menar jag att jag har aldrig hört eller läst någonting sådant från de som följde och följer Luthers/Melanchthons teologi.

Jag ser inte hur detta kan vara möjligt att gå igenom, utan att bli frälst.

Jag har inget problem alls med tanken (och den rådande tolkningen) att Jesaja 45:23-24 kan uttalas av de förlorade. Tänk på vad demonerna sade till Jesus när han mötte dem - 

"Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige." Lukas 4

"Vad har jag med dig att göra, Jesus, den högste Gudens Son? Jag ber dig: plåga mig inte!"Markus 5,  Lukas 8 

Här ser vi att de kände igen Gud, bekände hans position och person och  bad om särskilda förmåner. All bekännelse och/eller bön leder inte nödvändigtvis till frälsning.

Vi ser också i Uppenbarelseboken att Johannes den älskade lärjungen föll ner iför den uppstånden Jesus såsom han var död. Denna lärjunge hade ett sant hjärta inför Gud. Tänk bara hur det blir när andarna utanför nåden är inför honom.  

Men jag kan helt förstå motiven bakom ditt resonemang. Jag delar motiven men inte slutsatsen. Vi vill egentligen att alla skall räddas och det skall bli "de levde lyckliga i alla sina dagar" även på ett bibliskt plan, men Herrens ord lämnar oss inte med en sådan bild.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-02-26 16:25
#34

#28 Och hur funkar det då med alla dem som aldrig har hört talas om Kristus, eller dog innan de blev döpta men de trodde? Det låter väldigt hårt.

Som Theresa säger i #29 - Gud har ju sagt att han vill att ALLA ska komma till tro och hur ska det då gå till i fall alla inte får chansen att möta Gud? 

Om man nu utgår ifrån att himmelen är en plats… Utgår man ifrån att himmelen är ett tillstånd, som betäckningen på en gemenskap med Gud, som många kristna anser så är det absolut logiskt att man inte kommer till himmelen som det är beskrivet i bibeln om man inte bekänner sin tro.

Annons:
[Juel70]
2015-02-26 16:40
#35

Trevligt att så många nyregistrerade hittar hit direkt 🙂😉

Woodland
2015-02-26 19:38
#36

# 34 Med kunskapen om evangeliet växer ansvar. De som aldrig har hört evangeliet kommer inte in i himlen men kommer att dömas mildare än de som har hört och "vänt ryggen" till Guds ord. Vi är många som tror att barnen är under Jesus frälsningsbeskydd. Vi baserar detta på olika bibelställen. Dopet frälsar inte människor. Det är olika hur vissa kyrkor ser på (barn)dop. I den Katolska kyrkan anses barnet bli "född på nytt" vilket Jesus nämner i Johannesevangeliet 3 och föds in i Guds rike. Vissa Protestantiska kyrkor tror att dopet ersätter gamla testamentets omskärelse och att det är en särskilt välsignelse där barnet tas upp i gemenskapen. Det är en tradition som härleds till runt år 200 efter Kristus. Men bibliskt sett är dopet någonting som visar syndaånger och innebär att en person bör vara av en sådan ålder att den kan förstå vad den gör. Det är därför många kyrkor och samfund endast döper vuxna. Det är inte så att människan kan välja eller vraka Gud helt utifrån hennes eget tycke och smak. Frälsning är Guds verk helt och fullt. Han tar initiativet och ger syndaren nåd, syndaånger och tro. Vi förklaras rättfärdiga av Fadern helt oberoende av oss själva. Guds ande tar sin boning i oss och ger oss kraften att leva för honom. Efter att Gud har gjort detta fantastiska verk i syndaren bär det frukt och all ära tillhör Gud. När det gäller ordet "alla"- Man måste läsa ett bibelvers i sitt sammanhang. Vad står före och efter versen? Hur skall versen tolkas med övriga stycken i bibeln som behandlar samma ämne? När det gäller ordet ALLA innebär det inte varenda människa som någonsin levt. Ett exempel: Om vi säger att alla medlemmar på Jesus iFokus är inloggade just nu på sajten betyder det inte att alla iFokus medlemmar är inloggade. Det betyder inte heller att hela världen (alla) är inloggade. "Alla" är ett ord som begränsas av sammanhanget. Det är sant att enligt bibeln kommer inte alla till himlen och majoriteten av de kristna håller detta som sant. Det är endast de som Gud har förklarat rättfärdiga på grund av Jesus Kristus försoning som Gud kan acceptera därför att han accepterar endast de som täcks av försoningen. Det är därför kyrkan har ett uppdrag att så ut den goda nyheten som frö så alla får höra. Vi har haft dessa saker uppe rätt ofta för diskussion men du får gärna fråga om detta väcker fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-02-26 23:03
#37

#34 Nu syftade jag ju självklart på det andliga dopet, att öppet komma till tro och bekänna Jesus Kristus som sin frälsare.

" Frälsning är Guds verk helt och fullt. Han tar initiativet och ger syndaren nåd, syndaånger och tro." Men det står väl även att alla som söker Gud är välkomna?

"Vi har haft dessa saker uppe rätt ofta för diskussion" Är detta inte ett diskussionsforum? Ni har säkert diskuterat det mesta inom kristen tro. 😉Jag som blev så glad när jag hittade ett ställe att diskutera kristen tro på.

OlgaMaria
2015-02-27 08:28
#38

#37 "Men det står väl även att alla som söker Gud är välkomna?"

Antingen tror man att frälsningen står öppen för alla, eller att alla som söker redan är sökta av Gud. Jag tror att Gud söker alla. Varför skulle han annars säga att han vill att alla ska bli frälsta? :-)

_För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.
 Luk 11:10
_

Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det ska säga: "Kom!" Och den som törstar ska komma, och den som vill ska fritt få ta emot livets vatten.
 Upp 22:17

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-27 09:59
#39

# 37

 Nu syftade jag ju självklart på det andliga dopet, att öppet komma till tro och bekänna Jesus Kristus som sin frälsare. Jag som blev så glad när jag hittade ett ställe att diskutera kristen tro på. 

OK. Härligt!  🤗

Han tar initiativet 

Ty Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat. Lukas 19 Guds sökande är frälsande. Han kan inte misslyckas.

Om inte Gud vidrör en människa vill hon inte ha med Gud att göra. "också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta " Ef. 2:5  Just det att vi längtar, beder och vill är ett resultat av en Gudsberöring. Han har själv väckt detta inom oss. 

Vad som gäller är vad Guds ord säger om vad Gud vill och varför.  Ef:5 "I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut." Gud har en vilja och ett beslut det har han berättat  men vem Gud väljer att förbarma sig över ligger dolt hos Honom. Det är bara så.  Guds plan i korthet är att "vid tidens slut i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden". Ef. 1:10

Relationen med Gud är genom uppenbarelse - Jesus sade till lärjungarna: "Och ni, vem säger ni att jag är?"  Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son."  Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. Matt 16: 15-17

Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. Matt 11:27

I samma stund jublade Jesus i den helige Ande och sade: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja.  Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen vet vem Sonen är utom Fadern, och ingen vet vem Fadern är utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för." Lukas 10: 21-22

Paulus citerade Mose ord till Farao i Romarbrevet 9:15 " 15 Han säger till Mose: Jag vill vara barmhärtig mot den som jag är barmhärtig mot, och jag vill förbarma mig över den som jag förbarmar mig över." 

Vem Gud väljer behöver inte vi sysslar med - Som det står i 5 Mos. 29:29- Det fördolda hör Herren, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid, för att vi skall följa alla ord i denna lag.

Många tror att Gud kalla alla men är de bibel troende kristna får de stora problem med att få ihop specifika uttalanden av Jesus och resten av NT ; till exempel Romarbrevet 9 blir mycket svårt att ta till sig i sin helhet. Går man dessutom djupare i teologiska tankar påverkar detta också resonemanget rörande Jesus försoningsverk: men det är ett annat ämne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-02-27 11:01
#40

Läs Romarbrevet 9, men fortsätt också att läsa kapitel 10 och 11, då de hör ihop. I hela denna text resonerar Paulus över Israel och dess framtid. Till slut säger han:

Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.
 Rom 11:32

Det talas i kapitlena om utvalda och om att Gud förbarmar sig över vem han vill och förhärdar vem han vill. Framför allt resonerar Paulus över hur det tycks som om Guds utvalda folk, Israel håller på att gå förlorat. Han inleder:

Jag skulle önska att jag själv var fördömd och skild från Kristus i stället för mina bröder, mina landsmän efter köttet (dvs Israel). Rom 9:3

….

förhärdelse har drabbat en del av Israel , och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob . 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder . 
 Rom 11:25-27

Det som talas om i Rom 9, att Gud förhärdar vem han vill, är alltså något som kan ha ett slut. Ja, Gud räddar vem han vill och förhärdar vem han vill, men detta är kanske inte slutet. Det kanske fyller ett syfte, på väg till slutet….

Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.
 Rom 11:32

När vi läser texter om att vissa är utvalda, så bör vi fråga oss till vad, och hur länge? 

O vilket djup av rikedom
 och vishet och kunskap hos Gud!
 Hur outgrundliga är inte 
hans domar,
 hur ofattbara hans vägar!
 Vem har förstått Herrens sinne?
 Eller vem har varit
 hans rådgivare? 
Eller vem har gett honom något först
 så att han måste betala igen?
 Av honom, genom honom
 och till honom är allting.
 Hans är äran i evighet. Amen.
 Rom 11:33-36

Gud har sina syften. Paulus beskriver hur Gud väljer att förhärda Israel, hur Gud utväljer hedningar och några utvalda israeler till att ärva Israels välsignelser, men hur allt detta samverkar till hela Israels räddning.

I kap 9:25 refererar Paulus också till Hosea. Hosea döper sina barn till "Inte mitt folk" och "Får inte barmhärtighet" för att visa hur Gud ser på Israel, men senare döps barnen om till "Mitt folk" och "Får barmhärtighet". Alltså, den förkastade och fördömda kan bli fri och förlåten. 

Paulus berättar om sin ångest inför att hans landsmän är skilda från Kristus. Vi känner ju också denna ångest över dem som ännu inte känner Kristus. Är det inte förmätet att VI skulle känna mer förbarmande än Gud själv?

Gud har på så många sätt visat i sitt ord att hans egen nåd och förbarmande går långt utöver vad vi människor är kapabla att känna. Och som i Hosea befaller Gud Hosea att gifta sig med en prostituerad för att visa hur Gud söker oss trots att vi ger oss till vem som helst. Och när Hosea gift sig och fått barn och hans fru sedan är otrogen mot honom, så ber Gud honom än en gång att gå och ta sin fru till sig. Gud vill verkligen överbevisa oss om hur långt han sträcker sig för att ta sig an oss trots att vi gång på gång vänder oss bort ifrån honom och söker andra gudar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Barnatro
2015-02-27 11:45
#41

#38 Då anser du att alla har en chans att bli frälsta och då med även komma in i himmelen om jag uppfattar dig rätt. Det är även så jag har tolkat texten. 👍

Som jag ser det så står det på många ställen i bibeln att Gud finns för alla, att vi inte ska döma andra utan att det är Guds (och Jesus) uppgift - varför då inte lyfta det glädjande i att Gud finns för oss alla bara vi tar emot honom istället för att inte ställningen "nej Gud väljer bort vissa". Han ser dem som vill bli sedda och släpper in de som tror, tror du inte får du chansen att börja tro. Det är som jag ser det aldrig för sent! Vi kan alltid vända om och möta Gud, oavsett var du befinner dig i livet. 

Det gäller även på domens dag då vi alla skall uppstå från våra gravar och dömas av honom på yttersta dagen. Vi kommer att ställas inför Gud, oavsett om vi trodde när vi dog eller ej, öga mot öga med Gud får vi alla en möjlighet att bekänna vår tro. De som i det läget vidhåller att "Gud inte finns" - ja det är en annan sak. Men de lär inte vara många…😉

Annons:
OlgaMaria
2015-02-27 12:05
#42

#41 Då anser du att alla har en chans att bli frälsta och då med även komma in i himmelen om jag uppfattar dig rätt.

Ja, med bävan. Jag tror det och det är vad jag tycker att skriften förmedlar, men vi är inte där än, och jag tar alla varningar på största allvar. Det är mycket som ska ske innan det lyckliga slutet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-27 15:20
#43

Jag kan håller med om er önskan att alla skall bli räddade. Theresia,jag lägger märke till att att du själv noterade att Gud väljer. Om vi skall peka på någonting som ett bevis för Guds kärlek är det Jesus död på korset. Som jag skrev förut, vem Gud väljer ligger hos honom och är fördolt för oss. Teorin att Gud frälsar efter döden tillhör universalismens grundtanke. Vi kan naturligtvis spekulera och lägga in vårt önsketänkande. Men jag ser ingenting i ordet som stöder en chans till frälsning efter döden om jag tar del av texterna i sin helhet. Jag kan inte allt på långa vägar så jag är mån om att hålla mig till de allmänna lärorna i kristendomen. Romarbrevet är underbart och djupt. Men om man går tillbaka till det fjärde kapitlet ser man att de som är Abrahams söner är de som är i tron och tillhör det sanna Israel. Vi är inlemmade i det sanna Israel genom tro. Alla Israeliter var inte av Abraham (Romarbrevet 9:6-7) . Så när det står att hela Israel skall bli frälsta gäller det både judarna och hedningarna- genom tro. En fråga som jag ställer mig när jag grubblar över detta är om människor kan bli frälsta efter döden, hur blir de det? För att det blir inte genom trosredskapen därför att de osynliga blir synliga för dem* och då behövs varken tro eller hopp. *Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd. 1 Korinthierbrevet 13

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-02-27 15:53
#44

#42 Vi får förlita oss på att Gud vet vad han gör. 😉

OlgaMaria
2015-03-01 14:56
#45

#43 Visst talar Paulus i Romarbrevet både om Israel som nation och Israel som bara de frälsta heliga, både judar och hedningar. Men i 11:26 så syftar han på nationen Israel, vilket framkommer av sammanhanget och många kommentarer beskriver det också så.

Mer om Guds plan…

Rom 11:11 Jag frågar nu: De (Israel) har väl inte snubblat för att de skulle falla? Verkligen inte! Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att väcka deras avund. 12 Och om deras fall innebar rikedom för världen och deras fåtalighet rikedom för hedningarna, hur mycket mer ska då inte deras fulla antal bli det?
 13 Och till er hedningar säger jag: som hedningarnas apostel sätter jag mitt ämbete högt, 14 i hopp om att väcka mina landsmäns avund och frälsa några av dem. 15 **För om deras förkastelse innebar världens försoning, vad ska då deras upptagande innebära om inte liv från de döda?
**

Jag ser ju givetvis det du talar om Woodland, de utvalda israelerna och hedningarna som är det sanna Israel. Men jag menar att detta bara är ett steg på vägen i Guds plan. Gud förhärdar nationen Israel och ger av sin rikedom till hedningarna - FÖR ATT - väcka Israels avund och till slut vända dem till sig.

_Rom 11:30 Förr var ni olydiga mot Gud, men nu har ni fått barmhärtighet genom deras olydnad. 31 Så har nu också de varit olydiga, för att sedan få barmhärtighet genom den barmhärtighet som ni har fått . 32 Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.
_

Ang. tro efter döden. Vi kommer att se ansikte mot ansikte, vi kommer att känna fullkomligt. Men detta är en beskrivning av frälsningen och vår slutgiltiga destination. Det måste ju kunna finnas utrymme för mycket däremellan även på andra sidan döden. Vet att du inte ville läsa Proof of heaven, men i den tycker jag det beskrivs just en sådan möjlighet. Eben är som i ett intet, men efter hand väcks hans längtan och slutligen hans tro. Han vill inte vara där han är, han vill till ljuset. Och i det som beskrivs i boken når han inte hela vägen fram. Han kommer tillbaka till livet innan han kommer in i himlen som jag ser det. Men det är ett exempel på hur Gud kanske kan vända människor till sig genom tro även på andra sidan. 

Sen har vi ju Tomas Tvivlaren. Om man blir diskvalificerad utan tro då man inte ser så måste han ha blivit diskvalificerad. När han får se Jesus och se hålen i hans händer så tror han, men Jesus säger - du tror för att du ser, saliga de som tror fast de inte ser. Vi förstår att det är större att tro utan bevis, men innebär det att tro först när bevisen är överväldigande är diskvalificerad? Paulus blev ju också överbevisad. Jag tror det finns utrymme för många olika varianter och att Gud har många sätt att vända oss till tro. Och som sagt så tror jag inte att allt automatiskt blir fullkomligt känt för oss i och med att vi dör - det blir det i och med att vi blir frälsta och möter Gud på riktigt, när vi kommer till vår slutdestination.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-03-02 15:11
#46

# 45

Jag ser ju givetvis det du talar om Woodland, de utvalda israelerna och hedningarna som är det sanna Israel. Men jag menar att detta bara är ett steg på vägen i Guds plan. 

Ja, det stämmer att jag anser dessa två som det sanna Israel. Fastän jag inte är viktig i detta fallet har jag helt ärligt  inte bestämt mig ännu om hur jag ställer mig till nationen Israel i framtiden,  eller ens om det blir en nation (land) Israel när Herren kommer.  Det finns flera tolkningar.  Arnold G. Fruchtenbaum ser två återvändningar till Israel. Den första när icke troende judar återvänder och bygger upp landet. De kommer enligt honom att fördrivas under vedermödan. (Från vad jag har läst är majoriteten av judarna i Israel ateister.)  Den andra blir när de samlas igen i tro för det Messaniska riket. 

Tomas Tvivlaren låg på knä inför Frälsaren i detta livet och han blev lik Petrus förlåten och återställd som apostel. Jag håller med om att Gud har stora variationer för att få de sina till var han vill ha dem.

Jag skall återkomma efter att jag har lyssnat till Eben Alexander's NDE. Jag läste en annan berättelse igår om en ateistisk konstprofessors upplevelse. Han är en Church of Christ predikant idag. Det finns de som forskar i detta och det finns en hel del stoff om det även på nätet. Men NDE förtjänar en egen tråd. Har du lust att lägga upp en ny med hur Eben Alexanders ger sin bild av Gud?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: