Annons:
Etikettinspiration
Läst 1639 ggr
Andorr
2015-02-01 23:50

Är alla påstådda religiösa, religiösa?

Jag har själv erfarenhet av människor som påstår sig vara religiösa, men deras gärningar påstår något annat.

Grupptryck?

(Mitt syfte är att väcka funderingar, inte att splitta.)

http://youtu.be/WA7g9SngRag

Annons:
Woodland
2015-02-02 09:56
#1

Svar på din fråga är "nej". Detta gäller alla religioner. Spänvidden är allt mellan fientlig till likgiltig till ärlig utövare till fanatisk. När det gäller ateister som är kvar i garderoben som i Hannity intervjun är trycket säkert störst bland de som är i de muslimska och hinduiska sfärerna. Man kan konstatera att i regel anser religiösa föräldrar att de har ett ansvar för barnens uppfostran inom familjens tro. Fast som vi har konstaterat i andra trådar, när det gäller kristendomen (som den om kristna är skrämda till tro) är det omöjligt för någon att frälsa någon annan varken genom övertalning eller skrämsel. När det gäller eventuella "kristna" hycklare- Genom hela bibeln (och historien för den del) läser och ser vi de som bekänner men inte har tro. Jesus varnade för falska landsmän som skulle förfölja och döda de som trodde på honom. Paulus varnade likaså för falska "bröder" så det är inget nytt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Andorr
2015-02-06 22:24
#2

Hur vet du att trycket är störst bland dem som är i de hinduiska och muslimska sfärerna?

Bägge dessa är konkurrerande religioner till kristendomen.

[Juel70]
2015-02-06 23:25
#3

#3 Jag tror det är ganska uppenbart just idag med  t ex IS.  I muslimska länder föds man in till att tvingas tro på Allah och Muhammed. Du har inget annat val. 

Och frågar du en muslim öppet offentligt ifall denna medger att IS har fel, så vågar dom inte annat än att säga att Allah har rätt. IS dödar ju både kristna och "Feltroende" muslimer.  Om du gör fel inom islam, så är det vanligaste straffet----- DÖDEN.

Andorr
2015-02-06 23:41
#4

Sicken tur att det inte finns någon fel väg att gå när det gäller kristendomen.

Att mörda sina barn, står det om i Bibeln.

Man ska ju lita på vad som ens huvud hör.

Feltroende som inte är kapabla till att lyda Guds order, att mörda sina barn, är en falsk… Kristen?

[Juel70]
2015-02-06 23:53
#5

#4 Tror du inte har kunskapen nog att kunna förstå hur en kristen människas väg ser ut i det vardagliga livet.

För mig handlar det om att vakna upp varje morgon och VÄLJA vad jag vill tro på. 

Det är sant att människor offrade/mördade sina barn, men då har du inte läst tillräckligt. Gud sade också till sina utvalda, som valde att synda på den tiden; "Nu är det nog. Min välsignelse är inte med dig längre, så mycket oskyldigt blod som du spillt." 

Något som många tydligen missat är att Gud är enormt tålmodig,men när han blir vred så är det helt plötstligt Gud som är OND?

För tusende gången; mitt råd… läs BIBELN, gå inte bara på hörsägen….

Andorr
2015-02-07 00:09
#6

Det vart ju en snubbe som Gud befallde att döda sitt barn.

Eller vart det hörsägen?

Jag behöver inte välja, vad jag skall tro på, varje morgon. Jag vet!

Känner igen mig med det du skriver om Gud.

Något som många tydligen missat är att Andorr är enormt tålmodig,men när han blir vred så är det helt plötstligt Andorr som är OND? 🤔

Annons:
Andorr
2015-02-07 00:24
#7

Take your time.

Andorr
2015-02-07 00:28
#8

Det här med att hålla på varandra. Att trycka bra inlägg på det som passar in i den egna tron… Är det spontant? (Har noterat överdrivna bra inlägg här. Inte jämförbara med det antal som skriver här.

Behöver man tänka efter vad Gud vill att man skall göra, behöver man tänka över mer än vad man trodde sig behöva?

D e la bare å göre!

Woodland
2015-02-07 08:34
#9

# 6

Det vart ju en snubbe som Gud befallde att döda sitt barn. Eller vart det hörsägen? 

Nej det är inte hörsägen. Berättelsen står i 1 Moseboken 22

Det står vidare en nya testamentet:  I tron bar Abraham fram Isak som offer, när han blev satt på prov. Ja, sin ende son bar han fram som offer, fastän han hade fått löftena. Och till honom hade Gud sagt: Genom Isak skall du få dina efterkommande.Abraham räknade med att Gud hade makt till och med att uppväcka från de döda. Därifrån fick han honom också tillbaka, bildligt talat. Hebreerbrevet 11

Barnoffer var totalt förbjudet för Israels folk.  Den ende som offrade sitt barn (läs son) var Gud själv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-02-07 08:50
#10

#9 Jag håller med dig. Vad jag vet så offrade Egyptierna barnoffer till sina gudar ofta. Det var inte länge sedan jag såg en dokumentär om just det. Kristna människor har vad jag vet inte offrat några barn, hemskt vore väl det!

Men tänk att Gud offrade sin son för oss medan vi ännu var syndare… ❤️ Det är stort!

Woodland
2015-02-07 08:51
#11

Andorr - ställ gärna frågor! Det är bra. 🙂

# 2

Det är både en religiös och kulturell orsak och innebär ofta att individen och familjen bli utstötta av den egna gruppen, m.m. - ett socialt tryck.

# 4 

Sicken tur att det inte finns någon fel väg att gå när det gäller kristendomen.

Har du läst tredje stycket i inlägg # 1?

# 8

Att trycka bra inlägg på det som passar in i den egna tron… Är det spontant? (Har noterat överdrivna bra inlägg här. Inte jämförbara med det antal som skriver här.

Det är många medlemmar på JiF och andra på iFokus som tittar in här på sajten men inte skriver men vill visa att de håller med inlägget eller visa sitt stöd. Detta gäller båda sidor i diskussionen.  Dessutom är detta  ett helt öppet forum utan dolda grupper,  förutom PM naturligtvis. 

Behöver man tänka efter vad Gud vill att man skall göra, behöver man tänka över mer än vad man trodde sig behöva?

Ja, definitivt!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Andorr
2015-02-07 12:57
#12

Jahopp! 🙂

Andorr
2015-02-07 23:36
#13

Lite nattliga tankar.

Människor som bara följer och trycker bra inlägg… Är följare!

Jag sätter mer värde på människor som uttrycker sina åsikter! Som har åsikter.

Att bara tro, är naturligtvis vishna, ;)

Är en kristen bättre på att leda Sverige än en god ateist?

Annons:
Woodland
2015-02-08 15:28
#14

Man måste få lov att tycka utan att uttrycka det, tycker jag. Vi behöver de som skriver (så länge de håller sig till skrivreglerna) och de som läser på JiF. När det gäller din fråga anser jag personligen att det kan endast besvaras om man vet hur man definerar "kristen" och vad man anser är "god".

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Andorr
2015-02-08 15:34
#15

Med andra ord, en av de eviga frågorna.

Det kanske är bra att det finns frågor som inte har något "rätt" svar? Det skulle ju vara trist, om man visste allt, tänker jag. Då skulle ju inte människans fantasi behövas.

Enligt min uppfattning är religioner ett resultat av (bland annat) människans fantasi.

Barnatro
2015-02-28 11:44
#16

Tror ni inte att detta mer har med människor och mänsklighetens beskaffenhet att göra? Att väldigt många människor, oavsett tro, har lite skev självbild? Eller så är man bara så mån om att vara till lags att man fogar sig efter andra och därför tycks man inte ha någon egen ståndpunkt. Och att det är därför man finnes människor som TS nämner inom alla religioner och samfund - likväl som bland de otroende. 🤔

white lady
2015-02-28 17:31
#17

Jag tror att människan (vissa) slutat tänka och känna själv. Då är risken stor att man  viker sig för grupptryck. 

Är det bara jag som reagera på programledarens ohyfsade sätt att inte låta sin gäst prata till punkt ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: