Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1007 ggr
Zakaraa
12/14/14, 2:05 AM

Församlingsfråga

Jag är lite osäker på om min fråga passar in på Jesus iFokus då det handlar mer om Svenska Kyrkan men jag kan inte hitta någon sajt som skulle passa bättre, har jag missat någon så länka gärna 🙂

För att inte tråka ut er med information som troligtvis inte intresserar er, går jag direkt på sak. Jag brukar söka på mitt släktnamn på en sida som innehåller mycket privatupplysningar (offentliga handlingar så klart) och berättade för min vän om sidan. Hon sökte på sitt eget namn och skriver sedan till mig "(jag) visste inte ens att jag tillhörde nån församling" vilket fick mig att fungera lite kring hur det ligger till med det där. Så till min fråga;

Jag är med i Svenska kyrkan sedan födseln men låt oss säga att jag väljer att gå ur Sv. K:an, tillhör jag fortfarande min Församling då? Eller lämnar jag även församlingen när jag lämnar kyrkan?

Väl mött!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
[Juel70]
12/14/14, 9:47 AM
#1

Vad jag vet är att ifall man lämnar svenska kyrkan, så tillhör man inte den mer. Församlingen är ju kyrkan, men man är ju ändå välkommen att besöka den.

Men om man vill begravas, gifta sig, dop osv så måste man då betala en avgift för det om man har gått ur svenska kyrkan.  Borde stå nåt om det på svenska kyrkans sida.

_lars_
12/14/14, 7:52 PM
#2

#0 Nu vet jag inte vilken websida du menar, men församling används även som folkbokföringsbegrepp, alltså något som alla kommuner delas upp i. Det har numera ingenting med Svenska Kyrkan att göra även om indelningen bygger på kyrkans "upptagningsområde". Men alla bor i en församling så att säga, även om man inte tillhör Svenska Kyrkan.

Upp till toppen
Annons: