Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2693 ggr
Woodland
2014-12-13 08:00

Är de kristna skrämda till tro?

Är de kristna skrämda till tro?

Den tidiga kyrkan var maktlös, både politiskt eller militärt sett. De kristna förföljdes för sin tro, blev korsfästa, dödade av lejon, björnar, och hundar. De jagades, såldes som slavar, deras hus blev nerbrända, de fördrevs, med mera. Det är rena historisk förvanskning att påstå att kyrkan ”i alla tider” har skrämt människor till tro!

Att påstå att män och kvinnor med doktorsexamen i olika grenarna av teologi, filosofi, bibelkunskap, kyrkohistoria, vetenskap, matematik, med mera skulle vara skrämda eller ha fångats till tro och inte ha egen vilja är befängt. Alla som är Herrens är det på grund av hans ingripande i deras liv, oavsett om de är högutbildade eller analfabeter. Alla är likvärdiga inför honom.

Det finns ingen fula teknik som innebär ”hjärntvätt” bland de kristna. ”Hjärntvätt” finns i kulter. De kristna har spridit den goda nyheten, precis som vi gör här på Jesus i Fokus. Vi kan inte omvända någon. De flesta kristna under de första århundraden var omvända hedningar. De kristna var en frukt av mission. Men ingen kan förmå folk att tro eller att i och av sig själv förvandlas till ett Guds barn. Vi deklarerar sanningen om Guds ord och förklarar bäst det går men det är Gud själv som vänder folk till sig. Denna handling ligger utanför våra händer.

Läs resten här! 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2014-12-20 12:26
#1

Det var bra skrivet.

Lilla Stjärna
2014-12-20 17:06
#2

Tack för att du klargör detta, Woodland 🙂!

På flera av de övriga andliga sajterna kan man läsa sida upp och sida ner med anklagelser och hån mot kristna och kristendomen

 För övrigt gäller budet att man ska vara öppen för alla trossystem 🤪🤦‍♂️🤦‍♂️ .  Bara man inte  är öppen mot kristna!!! Jag kan bara inte få ihop den tankegången i alla fall 🤔….sett ur en annan synvinkel!

Men, jag vet ju orsaken till att det blir så…….🤔

🤔 Jag har aldrig träffat på en enda människa som har skrämt en annan till att bli kristen.

Woodland
2014-12-20 17:54
#3

Det har hänt att folk (och barn) har skrämts in i ett religöst system men inte in i en sann tro för att det går helt enkelt inte. Om man håller skrämseltaktiken för att vara sann har man inte läst bibeln. Jesus gjorde klart detta i denna liknelse (lägg märke till vers 25 och mästarens svar): Matt 25:24 Också den som hade fått en talent kom fram. Han sade: Herre, jag vet att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. 25 Av fruktan för dig gick jag och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt. 26 Hans herre svarade honom: Du onde och late tjänare. Du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. 27 Då borde du ha satt in mina pengar i en bank, så att jag hade fått igen det som är mitt med ränta när jag kom. 28 Ta därför ifrån honom talenten och ge den åt honom som har tio talenter. 29 Ty var och en som har skall få, och det i överflöd, men den som inget har, från honom skall tas också det han har. 30 Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret här utanför. Där skall man gråta och skära tänder. Vad man inte förstår är att en religiös utövning som är grundad i rädsla helt enkelt inte är godkänd av Gud. Rädsla kännetecknar inte en kristen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Andorr
2014-12-21 00:07
#4

Nej, aldrig någonsin har religiös uppfostran varit sträng. (?)

[Juel70]
2014-12-21 11:51
#5

#4 Menar du att du tycker att kristen uppfostran är sträng?  Jag tycker däremot att många föräldrar idag är väldigt slappa i sin uppfostran.

Woodland
2014-12-21 12:50
#6

# 4

 Vem har påstått det?  🤔

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Andorr
2014-12-21 19:45
#7

Det kanske var något tanklöst av mig att generalisera, men jag har exempel hos släkt och vänner. I vissa fall har den kristna uppfostran resulterat i att barnen blev ateister. Men det kanske mer har att göra med föräldrarnas personlighet än kristendomen?

Lilla Stjärna
2014-12-21 20:10
#8

# 7 Andorr

"Men det kanske mer har att göra med föräldrarnas personlighet än kristendomen?"

Så tror jag att det är i så fall 🤔!  Skrämma sina barn till tro är ju bara inte tillåtet 😕-det är grov psykisk misshandel!  Då har säkert föräldrarna själva blivit skrämda till lydnad som barn, vilket var vanligt förr.

[lenniiis]
2014-12-22 00:08
#9

Den uppfattningen jag har fått är att starkt kristna föräldrar (med starkt menar jag som följer bibeln, och inte bara säger "ja, jag är kristen", men som inte lägger så mycket tanke bakom det) inte låter deras ungdomar ha till exempel pojkvänner. Min pojkväns tjejkompis, som hade kristna föräldrar, fick absolut inte ha pojkvän. Det kom liksom inte ens på frågan. Så hon fick ljuga för sina föräldrar under hela deras förhållande (det höll i ungefär 2 år tror jag). De blev tillsammans när hon var 16, alltså inte en för ung ålder att ha sex, om det nu var det dem var rädda för.

Personligen tycker jag att det är lite otäckt med det där att man inte FÅR göra ditten och datten. Man FÅR inte ha sex innan äktenskap. Man FÅR inte vara homosexuell. Då blir du straffad/kommer kanske till och med till helvetet. 

Jag tycker att det är jättebra att ni troende människor har jesus/gud/allah/vad det nu finns som trygghet i era liv. Men just det här med att man föds som syndare, och att nästan allt vi gör är synd, det tycker jag bara är så läskigt på något sätt.

[Juel70]
2014-12-22 09:34
#10

Jag tror att mycket beror på hur man är som förälder (personlighet) om man är bra på att vara kärleksfull, ta sig tid att förklara varför man t ex inte bör ha sex före äktenskap om man vill leva med Jesus, vikten av att hålla sig andligt ren osv.  Mycket beror också på ifall barnet hittat Gud eller inte tror jag. 

#9 Det finns säkerligen såna föräldrar du talar om, som utan förklaring förväntar sig att ens barn ska leva "felfritt", där barnen följder med till kyrkan utan att ha haft ett personligt möte med Jesus. För så värst roligt är det nog inte för ett tonåring att vara i kyrkan. Men jag har också sett många tonåringar som är mer brinnande för Gud än andra.  Det kan vara roligt också när man vet varför man går till kyrkan och hittar andra kompisar med samma tro.

Jag tror inte att livet är smärtfritt heller, eller att alla har en likadan frälsningsplan. Gud har en personlig individuell frälsningplan. 

Det kan ju hända att din kompis uppskattar och förstår senare i livet vad hennes föräldrar försökte lära henne. 

När min morfar läste ur bibeln för mig varje morgon så tyckte jag det var sååå tråkigt att lyssna, men jag fick användning för det han läste lite senare (som jag trodde gick in genom ett öra och ut genom det andra) 🙂

pirri17
2014-12-31 00:29
#11

9# Det verkar som Jehovas vittne! Min pappa blev det mycket senare i livet när jag var vuxen och mamma och jag fortsatte med våra vanligaste liv som vi alltid gjort sen jag föddes! Min mamma är vanlig kristen och jag som är medial har känt när någon tittar ner på mig uppifrån nån gång! Jag kan t.e.x förlåta någon jag känner. Att förlåta är viktigt och känns bra för våra själar för att gå vidare i livet och efter livet!

Brunett

Candela
2015-01-06 14:34
#12

I dagens sekulariserade samhälle krävs det mer än föräldrar som "skrämmer" sina barn till tro. De som bli hjärntvättade genom skrämselteknik har förmodligen ett större nätverk av kristna omkring sig än bara föräldrarna; kyrkan, pastorer, ungdomsledare, vänner, kristen litteratur m.m.

Däremot är det ju ofta föräldrar som leder barnen in i ovan nämnda umgängen/aktiviteter.

Woodland
2015-01-06 19:16
#13

# 12 Sekten Jehovahs vittne är inte kristen. Var finns dessa "större kristna nätverk" som skrämmer barn genom hjärntvätt och skrämselteknik? Känner du till några?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Candela
2015-01-06 19:36
#14

Trosrörelsen är ett exempel.

Woodland
2015-01-06 20:09
#15

# 14 Vill du vidareutveckla ditt svar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-01-07 20:38
#16

Här jobbar Pingstkyrkan egentligen? Kör de mycket med skrämselpropaganda? Jag har ett ex som deltog i deras barnverksamhet och jag fick intrycket att de använda en del tvivelaktiga metoder, så som att hota med svavelbad och evig fördömelse om man inte var rättroende.

Woodland
2015-01-07 21:19
#17

# 16 Pingstförsamlingarna som jag känner till arbetar med en positiv människosyn på en biblisk grund. Det innebär att de berättar om Jesus och lär ut bibelns berättelserna med tonvikt på Jesus kärlek. Som de flesta kristna kyrkor använder de sig av musik, lek, drama med mera i sin undervisning. Det är självklart att berättelsen om en Frälsare innebär en förklaring av vad han räddar de sina från (helvetet) och vad han vinner dem till (evigt liv i himlen). Detta är självklart inom den kristna sfären. De flesta söndagskollärare är lärare till sitt yrke.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-01-07 22:35
#18

Se, Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar inte, ty HERREN HERREN är min starkhet och min lovsång. Han har blivit min frälsning.” (Jesaja 12: 1ff)

RobinEH
2015-01-08 16:57
#19

Vem blir uppskriven i livets bok? "Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön." -Upp 20:15 Vad händer om man inte tror på den kristna guden? Och är inte den konsekvensen att skrämmas till tro?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Juel70]
2015-01-08 17:20
#20

#19 Jorden och dess invånare ÄR redan dömda att gå under, men Jesus friköpte människan på korset.  Det enda man behöver göra är att ta emot Jesus i sitt hjärta. Gud vill inte att någon ska dö, men människan gjorde sitt val att vända sig bort från Gud (Adam o Eva), 

Men Gud har alltså öppnat upp en väg för oss genom Jesus, så att vi kan bli räddade från undergång. 

Om man inte tackat JA till Jesus, då tillhör man denna världen.. och den här världen ska gå under.

Sen vet jag att man kan bli skrämd om man har fel gudsbild och när man inte står rätt med Gud och när man inte förstår budskapet.  Allt detta försvinner när man hittat rätt med Gud.

Annons:
Candela
2015-01-08 17:46
#21

#15 Det går att förmedla den kristna tron med fokus på det goda (att inte bara ta hand om sina nära och kära, utan även att se till sina fienders bästa, att vara förlåtande, att försöka utstråla lugn, glädje och tålamod m.m.).

Det går också att fokusera på det onda/farliga, vilket snarare brukar leda till budskapet "om ni INTE gör detta [det som är gott, som jag nämnde ovan] så kommer ni inte bli insläppta i himlen". Fokus hamnar då alltså på att inte göra det onda, istället för på att göra det goda. 

Och anledningen till att inte göra det onda är för att man ska komma till himlen, inte det faktum att man kan såra andra människor (vilket borde vara ett bättre budskap att lära ut).

Även om man inte direkt uttalar orden "Du kommer hamna i helvetet!" så vet alla att det bara finns ett alternativ till himmelriket.

Jag har tyvärr mer erfarenhet från min uppväxt av den negativa vinklingen av bibelns budskap, än den positiva.

Woodland
2015-01-08 18:17
#22

# 21 Bibelns budskap är, som du uttryckte det, både positivt och negativt. En förälder som inte varnar sina barn för faror är en dålig uppfostrare och sätter barnets liv på spel. Typ- "man lekar inte i trafiken." Jag tror man kan konstatera att tonvikten på de flesta predikningarna idag inte ligger på helvetet. Det är faktiskt väldigt få där ämnet ens nämns - och jag tar del av många predikningar. Men ingen kommer till himlen eller bli räddad på grund av sin egna goda gärningar, oavsett hur ädla de är. Vår "nästa" är viktig men också en människa som behöver förlåtas av den helige Guden som gav sitt liv för oss. Vi kan och bör behandla andra väl men även om vi gör så kan inte det fullborda kraven på fullkomlighet som Gud ställer. Endast Jesus klarade det. Det är därför man flyr till Jesus för förlåtelse, för man inte klarar av det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Candela
2015-01-08 20:09
#23

#22 Jag vet redan exakt allt det du berättar, eftersom jag har 20 år av aktivitet inom kyrkan bakom mig😉Men faktum kvarstår fortfarande, att det finns en enorm rädsla för helvetet, och därmed för att lämna kyrkan/tron. Förutom mig själv har jag pratat med många andra som känt likadant; att de enbart varit kristna av rädsla för vad som kommer hända annars. Och en sådan tro leder ju inte heller till himlen (enligt läran), eller hur?

Sen finns det varningar för den sortens synd som definieras som "att leva i synd". Det vill säga, att man gör ett "aktivt" val att leva i synd. Såna synder blir man inte förlåten för, eftersom man fortsätter mönstret medvetet (kan t.ex. vara att leva i ett sambo-förhållande, att onanera, röka, dricka sig berusad eller annat). Där skapas en enorm ångest hos den berörde personen, om hen inte klarar av att sluta med beteendet.

Ett annat exempel är bibelordet som säger att vi inte kommer bli förlåtna av Fadern om vi inte själva förlåter de som har gjort oss illa (och om man inte blir förlåten av Gud kommer man inte in i himlen). Vad händer om man inte KAN förlåta? För min del ledde det till bortträngda känslor som har påverkat mig senare i livet - för andra kan det säkert ge andra konsekvenser.

Det är dessa typ av sanningar som förekommer inom flera frikyrkor, om än inte i alla kristna församlingar. Det enda jag vill berätta är att man kan bli skrämd till att vara kristen, att det inte enbart är extrema sekter som spelar på de strängarna.

[Juel70]
2015-01-08 20:32
#24

#22 Om man känner och tänker så, så har man ju inte haft en levande relation med Jesus i den helige Ande?

Livet är ju en kamp mot denna världens frestelser. Det finns ingen hejd på hur synd ökar och breder ut sig i den här världen och blir värre och värre. Gud kallar oss ut ur denna världen, att inte tillhöra den här världen och dess synd som leder till död.   

Men ingen är perfekt.. man blir inte frälst av gärningar utan av hjärtats tro.   Allt är tillåtet, men allt är inte bra. Själv röker jag och vill gärna sluta och ber om hjälp med att sluta röka.  Det finns kristna som tar sig lite vin ibland, men troligen är det så att den helige ande övertygar om att det inte är bra för man öppnar ju upp portar för andra krafter om man dricker sig berusad och det i sin tur leder till större synd och i slutändan hindras man i sin relation med Jesus.

Men det är inte Gud som ger ångest.. det är snarare åklagaren som talar om för dig att du är så dålig för att du inte klarar av att hålla dig ifrån synd bla bla osv.

Sen får man inte förglömma att åklagaren tar inte ledigt! Det är viktigt också att hitta sin identitet som Guds barn och vad Fadern säger att vi är. Åklagaren har ingen gott att komma med. 

Om man inte kan förlåta, så kan man be om hjälp. Genom Andens kraft ska det ske. Det är inte mycket vi kan göra i vår egen kraft. Det kan ta åratal att förlåta någon ibland, det har jag också erfarenhet av. 

Om Jesus har förlåtit dig, ska du då inte förlåta din nästa?  Du kan inte ha förlåtelse och neka någon förlåtelse. Du kan be om hjälp att förlåta.

Candela
2015-01-08 21:51
#25

Jag behöver inte en predikan 🙂 Jag trodde att ämnet handlade om ifall man kan bli skrämd till att leva enligt den kristna läran, och det måste vi väl vara överens om att man KAN? Oavsett om det beror på läran i sig eller på den som (felaktigt?) predikar den.

[Juel70]
2015-01-12 17:24
#26

Nu predikade jag inte utan försökte förklara det du tar upp i ditt inlägg i #23.

Ja visst kan man bli skrämd till att tro, men det är inte rätt sätt och det finns nog många kristna (speciellt i USA vad jag vet) som har den metoden.  Men trots allt så står detta i bibeln.  Men man ska väl inte låta sig styras av fruktan för helvetet, utan av kärleken till sanningen, Jesus. 

Jag har svårt att tro att om Jesus mötte en trasig sökande människa att han skulle säga:

-Kom med mig nu, annars hamnar du i helvetet.

Han skulle nog snarare säga att: Följ mig, jag är vägen, sanningen och livet. Hos mig finns nåd,befrielse, förlåtelse och helande för kropp och själ. Min väg leder till liv.

Woodland
2015-01-12 18:02
#27

# 26 Som regel drar sig inte predikanter i USA för att förkunna om himlen och helvetet. Motivet är absolut inte att skrämma folk till tro utan att förkunna hela Guds rådslut. Jag tror de allra flesta av dem är medvetna om att det inte går att skrämma folk till en riktig tro. Sådana omvända faller snart ifrån. Men det är lätt att få uppfattningen att de flesta är "svavel och eld" typer, Juel, på grund av generaliserande nidbilder. Det finns, naturligtvis, några enstaka i en sådan stor befolkningsmängd men de är inte så vanliga. De flesta skulle hålla med din slutsats och erbjuda Herren som vägen till evigt liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
2015-01-13 10:59
#28

Tycker inte alla kristna som tror på helvetet att hela tanken om att hamna där är skrämmande? Jag har svårt att tänka mig att några kristna som tror på helvetet är helt neutrala till konceptet.

Att bli skrämd till att tro lär inte nödvändigtvis behöva innebära att någon annan skrämmer en till detta, det klarar man nog av ganska bra på egen hand.

Man kan ju bestraffas med helvetet för rena tankebrott, så risken att hamna där torde vara överhängande, även för de mest tillgivet troende.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2015-01-13 12:19
#29

#28 Nä jag vill inte hamna i skärseld. Vill du?  Men jag vill ha en relation med Jesus för att jag älskar allt han är och står för, han har makten över ALLT, även liv och död.

Jag säger JA till ett evigt liv med Jesus.

Davbjo
2015-01-13 13:19
#30

#29: Nej, det vill nog ingen, men jag tror heller inte att den existerar, så bilden av den påverkar mig inte.

Men tror man att den existerar och att fel tankar räcker för att man ska hamna där torde det vara ganska skrämmande tankar. Tankar som torde skrämma ca 100% av alla troende. Likväl torde denna rädsla göra att man får svårare att lämna tron om det är detta man önskar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2015-01-13 13:54
#31

Fel tankar? Hur menar du då? 

 Man kan ha fel gudsbild av olika orsaker. En är okunskap, dvs att man inte studerar hur Gud är genom bibeln och ofta i kombination med att man inte har en särskilt bra kontakt med Honom.

Sedan finns anklagaren som dag ut och dag in talar om hur dåliga vi är.. vi kommer aldrig till himmelen,  Gud finns inte.. Han hör inte dig… osv osv.  Alla kommer att få tvivel, för det är liksom anklagarens uppgift att få dig så långt bort från Gud som möjligt.  (Men Gud har gett oss andliga vapen mot det)

Guds ord säger (utan att citera för mycket) : Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp. 29:11

Men Gud har gett oss helige ande som sigill på att vi tillhör Honom. Tröstaren kallas han också, som hjälper oss varje dag i vardagen.

Man tror utan att se. Tro, hopp och kärlek.

Davbjo
2015-01-13 14:00
#32

#31:

Fel tankar? Hur menar du då? 

Den populära, kristna gudabilden brukar vara att denne gud är allsmäktig och vet precis vad alla tänker hela tiden. Så om du tänker, utan att säga, att du tvivlar eller helt enkelt inte tror (på fel saker) så är du dömd till en evighet i tortyr.

Problemet med denna tankemodell är att vi helt enkelt inte väljer vad vi tänker eller tror på, så om man nu tror på denna tankemodell så bör man leva i konstant skräck för att inte riktigt veta vart man hamnar i slutändan. För det kan ju faktiskt ingen påstå sig veta helt säkert, eftersom denne gud kan ha helt andra planer.

Åter igen, detta oroar inte mig det minsta, men som troende kan jag inte se hur det inte skulle kunna göra det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2015-01-13 14:32
#33

#31 Man hamnar inte i helvetet pga tankar eller känslor eller tvivel.  Ja Gud vet exakt vad vi tänker, till och med djupare än så. Han känner oss bättre än vi själva. 

Om man tagit emot Jesus, låtit sig döpas i vatten och ande, så är man friköpt från syndens lag. Men det betyder inte att vi kommer att vara syndfria medans vi lever här på jorden. 

Vi kommer fortfarande att drabbas av tvivel, dåliga känslor och tankar ibland och även synda.  Men Jesus har friköpt oss från Guds vredes dom som kommer infalla en dag som bara Gud vet om.

Sök Gud och Hans rike, så ska allt annat också tillfalla dig, står det i bibeln.

Davbjo
2015-01-13 14:43
#34

#31:

Man hamnar inte i helvetet pga tankar eller känslor eller tvivel. 

Det var intressant faktiskt, jag har aldrig stött på detta påstående tidigare. Är det något du kommit fram till själv, eller finns det stöd för detta påstående i Bibeln?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
2015-01-13 14:48
#35

Det finns stöd för det i bibeln.  Kan leta upp några åt dig senare, men just idag har jag inte tiden.

Jesus hade en lärjunge vid namn Tomas. Han kallades Tomas Tvivlaren, för att han ifrågasatte och tvivlade jämt.  Bland annat när Jesus uppenbarade sig efter uppståndelsen, så bad Tomas om att få stoppa fingret genom Jesu sår i händerna för att kunna tro.  (Bara ett exempel)

Tror du han kom till helvetet för att han ifrågasatt och tvivlade?

Davbjo
2015-01-13 15:07
#36

#35:

Tror du han kom till helvetet för att han ifrågasatt och tvivlade?

Nej, jag tror inte på helvetet, eller på några av dessa personer du just räknat upp.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2015-01-13 16:30
#37

Men du kan diskutera helvetet? och hur man eventuellt kommer dit?

Det är iallafall skillnad på att tvivla och förneka.

[lenniiis]
2015-01-13 17:35
#38

Måste bara säga att jag håller med om allt Thursday säger!! Ibland känns det som att jag är den enda otroende som finns. Näst intill alla i min umgängeskrets är kristna och jag tycker faktiskt att det är jobbigt.

[Juel70]
2015-01-13 17:39
#39

#38 varför tycker du att det är jobbigt?  Pratar dom för mycket om Jesus?

[lenniiis]
2015-01-13 18:30
#40

Överdrev lite när jag sa "alla", men när jag gick på gymnasiet var två stycken kristna och eftersom vi bara var 8 tjejer blev det ganska mycket procentuellt eftersom vi var så pass få. De var jättehärliga tjejer! Men kristna, i alla fall de jag har träffat, har en obehaglig aura runt sig. Det är så himla uppenbart att de är kristna. Jag har inget emot att man tror på någonting, men när man säger att Jesus är ens allt, och att man lever för Gud, vill jag bara gå därifrån. Räcker det inte med att bara tro på honom? Varför måste man DYRKA honom? Att tro på Jesus och Gud är för mig = att tro på troll, alver och jättar. Det är bara påhitt. 

Dessutom konverterade min bästa kompis till kristendomen för några år sedan. Hon är superkristen nu. Hon gick ifrån en helt normal (normal = normen) tonårstjej, som hade pojkvän, till att inte ens vilja hångla med pojkvän (ja, jag finner detta konstigt eftersom hon 1. är/var en sexuell person som faktiskt vill(e) ha sex (hon var inte oskuld om man säger så) 2. var över 18 år och 3. inte var sådan förut). Hon tycker inte att kvinnor ens ska visa sin mage för något så litet som en navel kan attrahera mannen och då lockar man mannen in i synd - vilket är en synd. Bikini kommer inte ens på tal. Notera att hon var precis som "oss alla andra" förut, gick i urringade linnen (inte grovt då, men ett normalt linne, liksom), hade bikini, träffade killar m.m. Och jag tycker ju såklart att hon har ändrats till det sämre och jag tycker det är riktigt läskigt att höra på hur förälskad hon är i Jesus m.m. Hela grejen är bara så obehaglig. 

Här är ett utdrag ur hennes många statusuppdateringar om Jesus/gud…:

Jag är så tacksam över att jag lever. Att jag står här idag. Att döden inte vann över mig. Att Jesus rörde vid mitt hjärta och förändrade hela min värld - innan jag ens riktigt visste vem han var. Att jag vågade öppna upp mitt hjärta och säga välkommen in. Att han stormade rakt in i mitt hjärta och öppnade mina ögon. Att jag fått och får uppleva hans otroliga nåd och kärlek varenda dag. Att han ständigt överraskar mig med sin ofantliga awesomeness. Att han har gett mig en mening med mitt liv - att bara få vara med honom.

Jag är så tacksam över att hur många gånger jag än faller av, gör fel och beter mig illa - så kan jag alltid komma frimodigt inför Gud och be om förlåtelse och förväntas bli förlåten, varenda gång. Att han älskar mig som ingen annan kan och att han ständigt visar det. Att han ständigt ger mig bönesvar. Att han är trofast och aldrig någonsin lämnar min sida. Att han välsignar mig med så mycket och aldrig någonsin tröttnar på mig eller mina problem. Att jag får vara hans lilla ögonsten.

Tänk på att jag tycker att hon lika gärna hade kunnat skriva om apelsiner. Så lite tror jag på gud… Jag har så svårt att förstå.

[Juel70]
2015-01-13 19:03
#41

#40 

Det svar jag kan ge dig på det du undrade: " Räcker det inte med att bara tro på honom? Varför måste man DYRKA honom? "

Det låter iallafall underbart att hon hittat Jesus, det märks verkligen i hennes ord och att Gud gjort något stort i hennes liv. Glad

Orsaken till att man avstår från saker och ting som man kanske gjorde tidigare är för att Guds ande inom oss manar oss, visar oss skillnaden mellan rätt och fel osv.  

"Men kristna, i alla fall de jag har träffat, har en obehaglig aura runt sig. Det är så himla uppenbart att de är kristna. "

På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen. Matt 5:16

--------------------------------------------

En gång var ni mörker, men i Herren har ni nu blivit ljus. 9Lev som ljusets barn – ljuset bär frukt överallt där det finns godhet, rättfärdighet och sanning – 10och tänk på vad Herren vill ha. 11Ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar. Ef 5:8

Annons:
[lenniiis]
2015-01-13 20:27
#42

Men alltså varför var man MÖRKER innan man "fann" Jesus?!

[Juel70]
2015-01-13 21:00
#43

Mörkret kom in i världen i och med Eva och Adams handling (Evas) när hon lät sig övertalas att ta emot av kunskapens träd. 

Men kortfattat så är mörkret ett mörker utan Gud. Kontakten bröts. Mörker och synd leder till död. Gud som är ljus föder liv.   Gud sände sin son/ Gud blev kött och vandrade på jorden. Jesus återupprättade vägen mellan Gud och människorna. Det är genom att tro på Jesus som vi åter igen kan bli Guds barn.

Åter talade Jesus till dem och sade: »Jag är världens ljus; den som följer mig, han skall förvisso icke vandra i mörkret, utan skall hava livets ljus.» joh 8:12

Jesus är ljuset. Din kompis har hittat ljuset och det märks i både hur hon förändrats och hur hon skriver och berättar. Jag tror man måste uppleva det personligen för att verkligen förstå fullt ut.  Men jag skickar med några bibelord som kan förklara lite också. 

-----------------------------------------------------

1I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2Detta var i begynnelsen hos Gud.3Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. 4I det var liv, och livet var människornas ljus. 5Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed. Joh 1

------------------------------------------

Johannes 3
18Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn. 19Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda,20Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade.…

---------------------------------------

Ordspråksboken 2:13
från dem som hava övergivit det rättas stigar. för att färdas på mörkrets vägar,

Johannes 12:46
Såsom ett ljus har jag kommit i världen, för att ingen av dem som tro på mig skall förbliva i mörkret.

Matteus 5:14
Ni är världens ljus. Icke kan en stad döljas, som ligger uppe på ett berg?

35Jesus svarade: ”Ännu en kort tid är ljuset bland er. Vandra medan ni har ljuset, så att mörkret inte övervinner er. Den som vandrar i mörkret vet inte vart han går. 36Tro på ljuset medan ni har ljuset, så att ni blir ljusets söner.” 

joh 12:35

Det finns mycket mer man kan studera angående LJUSET, Guds ljus, livets vatten, livets bröd för att förstå helheten av vad Ljuset är. Man lär helt enkelt känna Gud o Jesus, då lär man känna ljuset.

Davbjo
2015-01-14 09:23
#44

#37:

Men du kan diskutera helvetet? och hur man eventuellt kommer dit?

Jag kan absolut diskutera bilden som troende ger av helvetet och deras tro rörande hur man hamnar där, det är inga större problem. Jag kan diskutera enhörningars aerodynamik med någon som tror på detta också.

Det är iallafall skillnad på att tvivla och förneka.

Det är det absolut, för att man ska kunna förneka något så krävs det solid evidens för att företeelsen existerar. Man kan tvivla på eller helt avfärda grundlösa eller bristfälliga påståenden, och det är vad jag gör.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Davbjo
2015-01-14 09:28
#45

#42:

Men alltså varför var man MÖRKER innan man "fann" Jesus?! 

Allt är designat så för att man ska behöva religionen. Enligt religionen behöver alla den, precis hela tiden, annars är de dömda. Dömda enligt totalt godtyckliga normer som religionen i sig har slagit fast.

Det finns ingen synd osv, allt detta är bara påhitt som verkar mot samma mål. De påstår att Jesus offrade sig för dig, att du därför står i skuld, utan att du begärt detta och endast baserat på regler som religionen själv skapat. Rimligtvis behövde inte Gud offra sig själv för att du skulle bli fri från synd, det hade nog räckt utmärkt med att inte hitta på konceptet "synd" från första början.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2015-01-14 10:26
#46

# 42

Som Juel skrev används ordet "mörker" för att beskriva människans tillstånd inför allt livs ursprung - Gud. Endast Gud kan ge den sanna inre insikten över det förlorade tillståndet. När han gör detta förvandlar han människan. Det är ett under - det största av undren. Man går från att vara en Guds fiende till ett älskat barn. Man får ett nytt sinne där vad man en gång älskade (synd) man nu hatar, och vad man en gång hatade (Gud) älskar man. 

Bibeln säger att Guds väg för världens "visdom" är en dårskap för de världsliga. Gud konfunderar världens visa genom en (tillsynes för dem) idioti. Man kan bortförklara allt detta inför sig själv och sitt eget ställningstagande och anse att det är helt "irrationellt" för att man är så upplyst. Det har människor alltid gjort. Det går inte att mäta eller göra en ekvation på. Kräver man, utifrån det begränsade intellekt vi alla delar, ett helt 'vetenskapligt' bevis kommer man att gå tomhänt från diskussionen. Tro är en uppenbarelse.  Vad vi ger dig nu är förklaringar och det kan hända att dessa förklaringar blir till nytta eller endast mer information som kan missförstås.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Candela
2015-01-14 12:23
#47

Är det inte lite märkligt det här, att Gud gav oss fri vilja. Vi fick fri vilja och valde att synda, och Gud blev sen tvungen att offra sin son för oss. Men Gud är ju allsmäktigt och borde kunna ha förutsett detta scenario - så varför ge oss fri vilja överhuvudtaget? 

Eller alternativt, om han nu inte vill att vi ska vara som robotar, varför fanns ens ge valet att "synda"? Kunde man inte ha fri vilja - få välja att leva hur man själv vill - UTAN att det finns några felaktiga (=syndiga) valmöjligheter?

[Juel70]
2015-01-14 14:25
#48

#47 Gud var inte tvungen att offra sin son, men han gjorde det av kärlek, för att han inte vill att vi ska gå förlorade. Jesu gåva, förlåtelse och evigt liv, är också en GÅVA. En gåva som man kan välja ta emot eller inte.

Det var genom att äta av kunskapens träd som synden kom in i världen.  Eva blev lurad, men samtidigt lät hon sig luras.   Man får inte förglömma att det är människan som är Guds skapelse. Människan har ingen rätt att ställa krav på sin skapare.

Vad menar du förresten med att "leva hur man vill"?  För Gud gav oss livet i gåva också för att vi ska kunna njuta av allt han skapade, känna glädje och lycka osv.

Annons:
Davbjo
2015-01-14 15:10
#49

#47: Ja, visst är det hela lite märkligt, om man tänker efter. Som grädde på moset vet vi tack vare modern vetenskap att fri vilja endast existerar som en illusion hos individen, vilket gör det hela ännu mer vanskligt. Vi har alltså aldrig haft något val, de som enligt troende är dömda har varit det sedan innan de föddes.

Enligt den kristna tron skapar alltså Gud människor vars enda syfte är att brinna i evighet. Och samma människor pratar om kärlek. Visst är det hela lite märkligt?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Candela
2015-01-14 18:55
#50

#48 Vad jag menar med att "leva som man vill" är att ingen annan bestämmer vad som är bra och dåligt för MIG. Jag må göra saker som jag i efterhand insåg inte var så bra, men då lär man sig av det inför framtiden (men då är det ändå inte alltid saker som någon annan skulle ha mått dåligt av att göra, utan något som påverkar MIG).

Men om jag vill leva som singel och bara ha lösa sex-relationer, varför skulle jag inte få göra det? Eller leva ihop med två män, i en triad. Eller bo sambo i ett monogamt förhållande.Eller göra en abort. Eller gifta mig och skilja mig. Eller dricka mig onykter, eller testa droger. Eller prioritera karriären framför att skaffa en familj. Att leva för sin egen njutning, utöva det som får en själv att må bra.

Jag förespråkar dock inte handlingar som medvetet får andra att må dåligt, men såna handlingar utför alla människor titt som tätt oavsett om de tror att det är syndigt eller ej. Och de allra flesta FÖRSÖKER vara en schysst medmänniska.

[Juel70]
2015-01-14 19:27
#51

#50 Ja visst får du göra hur du vill, för det är väl ingen i ditt liv just nu som bestämmer över dig? Har det nånsin funnits det, förutom dina föräldrar då? 

För vad jag förstått så har du 20 år i kyrkan bakom dig och att du vill bli av med den "hjärntvätt" du utsatts för?

Det låter iallafall som att du har en hel del bitterhet i bagaget, men jag tror inte att det blir bättre av att försöka få andra troende att tänka som du. Som du säger, man kan inte bestämma över någon annan. Gud tvingar heller inte någon att följa honom. Du har lämnat honom, men han har inte lämnat dig.

Candela
2015-01-14 19:34
#52

#51 Klart jag har lite bitterhet i bagaget (som visserligen börjar släppa mer och mer), men jag är mest fundersam över vitsen med alla dessa regler? Som jag fått lära mig är reglerna till för vårt eget och våra medmänniskors välbefinnande, men ur det perspektivet finns det väldigt många regler som är otroligt irrelevanta.

[Juel70]
2015-01-14 19:47
#53

#52 Av nån anledning så har inte Gud uppenbarat detta för dig, men du vet att du alltid kan be. Det går inte att förstå allt det gudomliga med bara logiken. Personligen tror jag uppenbarelsen är väldigt viktig för att man ska få stark tro. Gud kommer alltid att vänta på dig.

[lenniiis]
2015-01-14 22:13
#54

Kan bara säga att jag håller med Candela och Thursday. Jag är för dåligt insatt i bibeln för att börja diskutera, men jag står fast vid att det är påhitt och att Gud inte finns. Precis lika mycket som du tycker att vi inte borde få dig till att tänka som oss, tycker jag att ni kristna inte borde pracka på oss er tro (nu vet jag ju inte om du gör det, Juel, men alla kristna jag har träffat har försökt/försöker i alla fall och vad jag har förstått är det lite det kristendomen går ut på?).

RoachFord
2015-01-14 22:32
#55

#54 om du nu inte vill diskutera kristendom, varför är du då och skriver i Jesus i Fokus?

Ett tips om du ändå är lite intresserad, så ta dig tid att läsa Bibeln, om inte annat så hör det till vanlig allmänbildning.

Annons:
[lenniiis]
2015-01-14 23:11
#56

Vart skrev jag att jag inte VILLE diskutera? Jag skrev att jag inte  KAN, för jag kan inga bibelcitat m.m. Kan liksom inte stå för det jag säger i och med att jag inte har en källa. Det enda jag har att komma med är vad jag tror att jag har hört/snappat upp från vad vänner sagt. Och jag vill ändå påstå att jag kan mer om kristendomen än de flesta okristna då jag som sagt har haft en bästa vän som är djupt troende. 

Bibeln är alldeles för tråkig. Har försökt men det tar stopp. Kan som sagt ganska mycket (tillräckligt i alla fall 😉) och jag fick VG i religion… Hähä.

Davbjo
2015-01-15 07:31
#57

#55: Vilka andra "heliga" skrifter hör det enligt dig till allmänbildningen att läsa? Motivera gärna ditt svar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2015-01-16 09:10
#58

#34 Jag ska försöka förklara det här med tankar, känslor och tvivel så gott jag kan. 

Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? Mark 7:18b

Nu handlar de här verserna i första hand om mat, men handlar även om mycket mer än så. Tvivel är en sådd av satan och kommer inte från Gud. Så länge vi är här på jorden så kommer vi att attackeras av satans lögner om Gud, för han vill ju inte att vi ska vända oss till Gud.

Om man sedan läser vidare i Mark 7.. Nu handlar det inte om mat längre..

 21Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, 22äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. 23Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”

Så, det som kommer inifrån och UT är det som gör människan oren. För det är först när man handlar på tanken som det blir en synd (när det är en ond tanke). 

Jesus talar mycket om sanningens åhörare och görare:

 (Men varen ordets görare, och icke allenast dess hörare, eljest bedragen I eder själva.  >Matt. 7:21, 24 f. Luk. 11:28. Rom. 2:13. 1 Joh. 3:7. )… För att göra det lite kort, så är det viktigt att handla i tro när det gäller Guds vilja, men om du handlar på den ondes tankar och känslor, så gör det dig oren inför Gud, det är en synd. 

Att handla i tro: När man tagit emot ordet och handlar på det, antingen genom handling eller ord. Jesus gav exempel på hur man kan handla i tro, t ex när han helade en man som varit blind från födseln. (Joh 9)

6 Sedan spottade han på marken och gjorde en deg av lera och strök den på den blinde mannens ögon (en handling gjord i tro)

7 och sa till honom: Gå och tvätta dig i Siloas damm (Också en handling i tro) Mannen lydde Jesus och gick till dammen och tvättade sig, och när han kom tillbaka kunde han se.

Det var först efter han lydde Jesus och handlade i tro, som han kunde se igen. Detta gjorde Jesus bland annat som ett exempel för oss att följa. OK, så detta är att handla i tro.

Men om du handlar på satans tankar så blir det en synd, du blir oren inför Gud. 

Alla människor drabbas av tvivel och attacker i tankar och känsloliv av satan, både icke kristna och i större utsträckning ibland de kristna, men vi har beskydd och vi har fått andliga vapen. Ett av dom vapnen är Guds ord.  

Om du läser om när Jesus frestades i öknen så kan du se hur Jesus använde sig av Guds ord för att avväpna satan.

Man hamnar inte i helvetet på grund av tvivel, tankar och känslor,  det är väl mer om du ger efter för dom, tror på det och agerar på det.   Som kristen har vi även bön, som är ett starkt andligt vapen. Vi har beskydd, förlåtelse, nåd. 

Men det gäller att släcka satans pilar redan i tankarna och i känslorna och hjälp att göra det får vi genom bön och genom våra andliga vapen. Jesus drog sig undan ofta för att be ensam och länge.

Hoppas du fick lite svar på din undran och säg till om det är nåt mer du undrar över.

Woodland
2015-01-16 11:56
#59

# 55 Jag håller med dig bibeln tillhör allmänbildningen för att den ligger till grund för så mycket av vårt synsätt inom litteratur, filosofi med mera. Bibeln som är västvärldens största litterära verk hör absolut till allmänbildningen. Med Sveriges utveckling på grund av immigration kan man också snart lägga till koranen också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Andorr
2015-01-16 14:18
#60

Jag har en Bibel. Har i flera år tänkt skaffa mig Koranen.

Detta grundar sig i en strävan mot allmänbildning, och inget annat.

(Visst bör man använda stor bokstav i bägge böckernas namn?)

Candela
2015-01-16 20:21
#61

#58  "Tvivel är en sådd av satan och kommer inte från Gud. Så länge vi är här på jorden så kommer vi att attackeras av satans lögner om Gud, för han vill ju inte att vi ska vända oss till Gud."

Just det här är en skrämseltaktik som gör det svårt att att lämna tron. När man börjar tänka att man mår dåligt av livet som kristen, så kommer plötsligt den där rösten upp; "Det är satan som talar! Lyssna inte på honom. Kämpa emot! Håll ut!".
Det är på grund av exakt detta resonemang som det tog mig flera år innan jag vågade lämna mitt liv inom kyrkan bakom mig. Under flera år vågade jag inte erkänna mitt tvivel, vilket istället ledde till lång tid av ångest.

Nu anser ju du visserligen inte att det är önskvärt att lämna sin tro, men när det enbart är sådan här rädsla som håller en tillbaka kan det väl inte vara annat än destruktivt att stanna kvar? 

Det är ju bättre att vara kall än att vara en ljummen kristen, sägs det. Det vill säga bättre att lämna helt, än stanna kvar och vara lite halv-engagerad.

[lenniiis]
2015-01-16 20:47
#62

#61  Håller med dig helt och hållet👍 Det där med djävulen och helvetet var ett sätt för människor att ha pli på mänskligheten. Man var tvungen att skrämmas lite. Det är i alla fall min filosofi. 

Respekterar så klart er som är kristna och som sagt, tycker det är jättekul för er som har en sådan trygghet och som tror på den. Men undrar någonstans innerst inne om det verkligen är helt nyttigt att lägga sin lycka över på något annat så där 🤔 När man börjar välja Jesus/Gud över sina medmänniskor tycker jag faktiskt att det börjar gå för långt. (Min f.d bästa vän gjorde så.)

Annons:
Woodland
2015-01-16 22:31
#63

# 60 Det har du rätt i, stor bokstav bör det vara!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-01-16 23:08
#64

# 61 Man kan vara med i en kyrka, känna hela dess lära och vara aktiv utan att känna Herren; utan att har mött Frälsaren. Om det förhåller det så finns ingen kraft att stå emot frestaren för han resonerar utifrån en överlägsen intelligens. Endast Jesus har besegrat honom och Jesus är den troendes styrka och liv. Om det är så du upplevde livet inom kyrkan (som du beskriver i dina inlägg vill säga) kan jag förstå att du lämnade. Det var ärligast så mot dig själv. Herren hade reda på hur det förhöll sig hela tiden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[lenniiis]
2015-01-16 23:54
#65

Jag är lite nyfiken Woodland. Vad tror du händer med oss icke troende när vi dör? Kommer vi till helvetet? Nu menar jag inte människor som inte kan något om bibeln, utan jag menar oss som aktivt har valt att inte tro på honom. Vi har kunskapen men tror inte, liksom.

[Juel70]
2015-01-17 09:03
#66

#65 Står lite om det i 2 petrus 2

[Juel70]
2015-01-17 09:05
#67

 20Om de som tack vare kunskap om vår herre och frälsare Jesus Kristus har kommit undan världens orenhet låter sig fångas av den igen och underkuvas, då ligger de sämre till nu än förra gången. 21Det hade varit bättre för dem att aldrig ha fått kunskap om rättfärdighetens väg än att ha kunskapen om den och sedan dra sig undan de heliga bud som de har mottagit. 22Det har gått dem som det så sant sägs i ordspråken: hunden vänder om till sin spya, och tvättat svin vältrar sig i smutsen.

Woodland
2015-01-17 11:35
#68

# 65 Din fråga är Off Topic här men har dryftats i andra diskussioner på JiF. Om du söker på ordet "helvete" får du upp flera platser där frågor och protester har noterats och bemötts.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[lenniiis]
2015-01-17 14:05
#69

#68 tack! ska kika på det :) 

#67 hmm. tack! kanske kan pma dig för mer diskussion?

Annons:
Upp till toppen
Annons: