Annons:
Etikettövrigt
Läst 1287 ggr
GemTwist
11/22/14, 9:01 AM

dopets löfte

Hej, jag har fått två frågor jag ska svara på ikväll på konfan. Jag har sökt på Google men hittar inget svar. Vad ger jesus i dopgåva? När blir löftet ditt? Jag kan bara en liten bit av svaren men är inte säker. Skulle bli jätteglad om ni svarar :)

Annons:
Woodland
11/22/14, 1:06 PM
#1

Har du den lilla katekesen? Svaren står på sidan 39 och 40. Hoppas länken fungerar - annars för du söka. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Iselinka
11/23/14, 3:27 AM
#2

Dopet tvättar bort arvsynden, och all synd du hade begått fram tills du blev döpt.  

All synd man begår efter dopet måste man bekänna till Gud och be om förlåtelse för. 

Är du i ett stand av nåd när du dör (du har inga dödssynder, extra allvarliga synder, som du inte har ångrat och bett om förlåtelse för på ditt samvete) då får du ta del av det eviga livet. Vissa direkt, andra efter en reningsprocess i skärselden

Woodland
11/23/14, 2:16 PM
#3

# 2

Jag vill bara förtydliga att Iselinkas inlägg beskriver det katolska synsättet på dopet. Den Romerska kyrkan anser att man "bli född på nytt" genom barndopet. 

Som Protestanter skiljer vi inte på grad av synd inför Gud och anser inte att det finns ett biblisk grund för Skärselden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: