Annons:
Etikettövrigt
Läst 1725 ggr
uz00x
11/16/14, 10:15 PM

Fråga om religionen från utestående

Nu är jag varken religös eller kunnig inom området, men jag har läst en del i bibeln av intresse (mer i de gamla testamentet) och märker att gud i bibeln framstår som en man ska dyrka och känna rädsla för då han har all makt, medans idag är det någon som man ska älska och följa. Jag förstår det som att det handlar om att kulturen och att kristendomen inte överlevt med den synen om att "hota" folk med att tro på en och därav helt enkelt "bytt" det till något där man ska älska/bli älskad. Hur ser ni på detta? Varför förändrades religionen så märktbart? 

Lad den i övrigt å jag inte viste vart anars denna fråga skulle gå xd

Annons:
Woodland
11/17/14, 12:12 AM
#1

Gud ändras inte. Vi skall ha respekt och vördnad för Gud (fruktan).  Här finns en artikel om Jesus i gamla testamentet

Varför förändrades religionen så märkbart? 

Judendomen (gamla testamentet) och kristendomen (nya testament) är inte samma religion.   Vi tror på Fadern, Sonen och den helige Ande.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

uz00x
11/17/14, 12:29 AM
#2

Jo det vet jag, men mycket av det som utspelar sig i gamla testamentet, som jag förståt det skall även höra till kristendomen, tex Noa's flod, där gud valde att utplåna mänskligheten med undantaget av en man, noa, detta gjorde han ju då han ångrade att han skapat mänskligheten, men hade fått tilllit till noa, han lovade även sigsjälv att aldrig göra om detta. 

Även förstörelsen av Sodom och Gomorra inträffade då gud inte såg att alla där trodde att han fanns. 

Jag kan mista mig, men detta är sådant som jag som liten fick lära mig tillhörde kristendomen. om jag har fel om det ber jag om ursäkt, men om det var så som jag lärt mig i yngre skolår, hur kommer det sig att saker som de överskrivna hänt om man i alla tider tyt att gud älskar oss alla och har en god plan för oss alla,om dessa händelsen visar (enligt mig) mer en djävul än en gud.

[Juel70]
11/17/14, 9:58 AM
#3

" och märker att gud i bibeln framstår som en man ska dyrka och känna rädsla för då han har all makt, "

Som Woodland säger så handlar det om vördnad, respekt och ödmjukhet inför Skaparen. Han har makt över liv och död, himmel och jord. 

**Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Mig är given all makt i himmelen och på jorden.
**Ps. 8:7. Matt. 11:27. Joh. 3:35, 13:3, 17:2. Ef. 1:20 f. Hebr. 1:2 f. 2:8.

Var inte rädda för dem som kan döda kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan förgöra både själ och kropp i helvetet.  Matt 10:28

och därför kan vi tryggt säga: Herren är min hjälpare, jag skall aldrig frukta. Vad kan en människa göra mig? Hebr 13:6

På vissa ställen skulle jag  nästan vilja ändra fruktan till bävan inför Herren= Att inse Hans storhet, allsmäktighet, makt, men det handlar inte om någon fruktan/bävan som för något ont med sig, tvärtom, för Gud är ju god.

Men ibland verkar det vara två olika slags fruktan man talar om i bibeln. Det finns fruktan för Gud (som är nyttigt) och så finns det fruktan för annat som bottnar i rädsla.

OlgaMaria
11/17/14, 11:15 AM
#4

Berättelsen om syndafloden och sodom och gomorra visar i allra högsta grad på vem Gud är, även för oss kristna idag. Gud rensar bort det onda, han räddar oss från det onda, och han bereder något nytt och bättre för oss. 

Vi har nog svårt att se nödvändigheten av dessa händelser eftersom vi inte alls upplevt misär och våld på den nivån. Men jag önskar ändå att någon skulle invadera Nordkorea och rädda de människor som är fångade i arbetsläger där. För mig skulle det vara godhet, men kanske skulle någon om 2000 år läsa om det och tolka det som en fruktansvärd händelse att en annan makt kom in med vapen i Nordkorea.

Det är svårt för oss att bedöma dessa gamla händelser, dessutom var språket och kulturen annorlunda för dem som skrev ner dessa händelser. Det blir en kulturkrock helt enkelt. Vad som beskrivs är en god Gud, men det är inte så lätt för en svensk 2014 att se det. 

Men det viktiga är att dessa händelser säger något om vem Gud är och vilken hans plan för mänskligheten är. Gud ser att vi skapar en massa ondska på jorden, att vi hatar och torterar varann. Gud har visat att han griper in, att han rensar jorden från det onda och att han skapar nya förutsättningar för oss. Än så länge har vi sett detta på den jordiska nivån. Men det kommer en tid då Gud kommer rensa bort det onda för gott och vi kommer få leva i en ny himmel och en ny jord tillsammans med honom. Då kommer det inte längre finnas någon klagan, ingen sjukdom, inget lidande alls. Och som med den räddande arken, har Gud förberett en väg för oss hem till Gud, genom Jesus. Det är båten som för oss hem om vi så dör.

Dessutom är vårt jordiska perspektiv bara en del av allt. Vi ser bara till en viss gräns, medan Gud ser och verkar bortom döden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
11/17/14, 11:22 AM
#5

Gud visste slutet från början och visste att Adam skulle falla. Ondskan kom inte som en överraskning. 

När du läst om dessa händelser har du frågat dig varför han ångrade att han skapade mänskligheten? 

 han lovade även sigsjälv att aldrig göra om detta. 

Det visar hans stora barmhärtighet. Gud lovade att inte döma igen genom vatten men nästa (och sista) gången blir det med eld.

Utifrån ett biblisk perspektiv är vi  alla syndare inför Gud och endast han är god i den rätta bemärkelse. För det mesta håller Gud tillbaka ondskan. Hade han inte gjort det hade troligen allt levande utplånats för länge sedan. Hans kärlek visas i att Han dog för sin kyrka som består av troende från både Gamla och Nya Testamentet. Gud, i Jesus Kristus, gav sitt liv för att de skulle leva. Han kunde har utplånat jorden för länge sedan men gjorde inte det. Orsaken till det var att han ville visa vem han är genom Jesus Kristus offer och för att kyrkan skulle prisa den nåd han har skänkt oss.

Gud är också helig. Det betyder att han är separat från sin skapelse och totalt överlägsen den. Och just därför att han är kärleksfull och helig måste han döma. Annars skulle han förneka sig själv. 

Bibeln är totalt klar över att Gud dömer. Gud dömer konstant i detta livet. Döden är det yttersta beviset. Men det är också så att alla, båda stora och små, kommer att få stå inför honom på domedagen. Frågan blir då - vad har vi gjort med Jesus Kristus och hans vittnesbörd. 

om dessa händelsen visar (enligt mig) mer en djävul än en gud. 

Jag förstår att det är dit du vill komma. 😉 Det blir slutsatsen om man inte erkänner Guds existens eller överhöghet. Gör man det så faller bitarna på plats, så att säga. Det gör inte ämnet mindre allvarligt men det bli lättare att förstå den stora bilden när allt presenteras i bibeln. Naturligtvis så tillhör hela bibeln kristendomen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

uz00x
11/17/14, 4:28 PM
#6

Okej, tack för svaren, tycker religion är sjukt intressant, och detta har hjälpt mig mycket, Tack! :D

Annons:
Iselinka
11/18/14, 5:23 AM
#7

Gamla Testamentet och Nya Testamentet predikar samma religion. Det är bara så att Gud inte har låtit uppenbara alla hemligheter fullt ut på en gång, utan kommit med mer detaljerad information över tid. 

         Men att Gud vill ha blodoffer för synd, det vet vi redan från början, som när Han  accepterar Abels blodoffer, och inte Kains frukt/växtoffer. Eva fick också en profetia i början av 1. Moseboken om att kvinnans säd (Jesus, som kom från en kvinna- och inte från en man, då Maria fick sitt barn med Den Helige Ande) skulle krossa ormens (satans) säd (synden). Sen blev hela offertjänsten mer detaljerad eftersom Lagen kom, Tabernaklet och till slut Templet i Jerusalem. Och allt detta pekade fram mot det fullkomliga Offer som är Jesus Kristus, när Han gav sitt liv på Korset som ett offer för synd. Det är detta offret som dagligen förnyas på Katolska altare runt om på hela jorden. (Inte att Kristus dör igen, utan att Han som är större än tid och rom kan komma ned på altaret, det samma offer som hängde på Korset för 2000 år sen), och offras upp till Gud för våra synder av prästerna.  Att vara präst är att utföra offer. Precis som prästerna i Gammaltestamentlig tid offrade, så fortsätter prästerna i den Nya Pakten offertjänsten, men nu är Kristus offerlammet.  Det är därför brödet som förvandlas till Jesus kallas "oblat" vilket betyder "offer". Så offertjänsten upphörde aldrig, utan fortsatte i Kyrkan. Gud understreckade  att det var så, genom att låta Templet förstöras kort tid efter Kristi uppståndelse. Tempelkulten försvann och den så kallade judendom du ser i dag har ingenting med traditionell judendom att göra. De fick ju hitta på något nytt när en religion centrerad runt den gamla offertjänsten och lagen inte längre var genomförbar..  (Kristus hade ju också uppfyllt lagen, inte avskaffat den.)

Jesus predikade heller inte pacifism. Se till exempel Luk 19: 26-27. Gud skal vi fortfarande frukta för. Korsfararne hade inte någon hippie-religion, utan gick ut i Krig för sin Tro. Du borde läsa historikern Hilaire Belloc. Minst en av hans böcker kan man läsa online javascript:nicTemp();

Denna sida har också många andra ressurser:javascript:nicTemp();

och finns på www.adoremus.info

Allt gott!

Upp till toppen
Annons: