Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1714 ggr
GemTwist
11/9/14, 10:13 AM

De vill inte att jag går till kyrkan.

Hej, hela mitt liv har jag bott hos min mamma. Vi gick til kyrkan ofta och jag gick i söndags skola. Även om min mamma inte var troende. Jag flyttade till en ny kisten familj som gick till pingstkysrkan varje söndag och då jag följde med. Men sedan flyttade jag till en ny familj som inte tror på något. Jag har börjat min konfirmation och har förstått vad kristendomen är och sådant och blivit troende. Men nu ska jag till gudstjänst vid 11. Och mamman i familjen säger; Du har ju varit i kyrkan så många extra gånger nu, så du borde nog vänta tills du måste gå. (anledning till jag varit där är pga begravning och sådant) Jag svara; Men jag vill gå nu. Och hon blir tyst men hon verkar smått sur. Det känns jätte jobbigt att jag inte får gå till kyrkan om jag vill, att hon inte accepterar min kristna tro. Att de måste koma med något litet bara för att. Jag har sagt hela veckan att jag ska gå och så kommer hon nu. Jag måste ta hand om en häst och det måste jag även om jag inte vill,och det har jag sagt. Hon vill hela tiden bestämma över mina val. Hur ska jag göra för att få dem acceptera min tro?

Annons:
VildaVittra
11/9/14, 10:24 AM
#1

Varför inte bjuda med dem så de ser vad det är som lockar dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
11/9/14, 2:21 PM
#2

# 0 Det är inte säkert att man kan få någon annan att acceptera ens tro. Allt detta runt religion kan vara nytt för henne om hon inte har en bakgrund i en kyrka eller religiös rörelse. Det kan också vara att hon känner ett ansvar för dig gentemot de som har gett henne ansvaret för dig. Eller så kan det vara en sorts rädsla för det okända? Det är svårt att avgöra för någon utomstående. Det finns bestämmelser som står i FNs Barnkonventionen (sök UNICEF Sverige) och lagar i de olika kommunerna gällande barns rättigheter och hur saker skall skötas på det praktiska planet. Just det att du har varit aktiv i en kyrka sedan barnsben bör vägas tungt och vara något som respekteras. Men mamman i familjen kanske inte fattar att kyrkan kan vara mer än en stund på konfirmationsundervisning. Du kan säkert få hjälp av prästen eller predikanten i kyrkan där du går för konfirmationsundervisning. Om någon pratar med familjen du bor hos kan de hjälpa dem förstå. Förhoppningvis kan detta lösa sig på ett smidigt sätt. En annan aspekt är hur mycket dessa människor får bestämma över ditt liv under de omständigheter som du befinner dig i. Det finns religionsfrihet i landet och jag är osäkert på om de/hon har rätt att begränsa dig. Men som sagt prata med prästen/predikanten. Och hör gärna av dig! Jag och säkert flera som läser här kommer att be för dig och att det löser sig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
11/10/14, 10:03 AM
#3

Vad härligt att du hittat tron på Jesus :) Ber för dig att allt ska lösa sig på bästa sätt.  Som Woodland sade, så kanske inte alla accepterar ens tro, men man kan be för dom. Ber att du ska växa dig starkare i Jesus också. 🌺

NiklasTyreso
11/11/14, 12:56 PM
#4

Jag får intrycket att du är familjehemsplacerad. 

Steg ett bör vara att prata med familjehemsföräldrarna om att du vill gå i kyrkan regelbundet. Det är en bra och skötsam hobby, så de borde inte vara negativa.

Har du ansvar för en häst också kanske ni måste prata och göra upp om när du ska sköta den, men det måste gå att gära även fast du går i kyrkan.

Hade du pelat fotboll i ett lag hade det inte varit ok om familjehemsföräldrarna godtyckligt hittade på saker så du inte fick gå på träningar och matcher. Hela familjen vet i förväg när träningar och matcher är och planerar då inte in massa annat för sin tonåring just de tiderna. Så bör det även vara med dina tider i kyrkan. Kyrkans program är lika viktigt för dig som program med fotbolsträningar är för andra.

Förstår dina familjehemsföräldrar inte detta tycker jag att du ska prata med socialsekreteraren som ansvarar för din placering. Hon borde kunna tala med familjehemsföräldrarna om att det är viktigt för dig att gå i kyrkan.

Lilla Stjärna
11/11/14, 3:23 PM
#5

GemTwist, vad bra att du skrev här och berättade om ditt problem! Jag tycker att de fyra som skrivet ovanför mig har gett dig så lysande bra tips och information.

Jag tänker mycket på dig och jag ska be för dig!     🤗   Lycka till!

GiraffTunga
11/11/14, 7:04 PM
#6

Jag har ingen troende familj heller utan bara jag är kristen här. Låt ingen stoppa din tro.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Upp till toppen
Annons: