Annons:
Etikettövrigt
Läst 2164 ggr
klampan
2014-11-07 15:00

Healingfråga

Hej jag undrar en sak om healing.

Jag känner två stycken som brukar ge healing till andra människor som har olika problem som dom söker hjälp för. Är det genom Gud som människor kan ge healing till andra? Jag trodde att det var genom Gud men när jag frågar dom som ger healingen så tror dom inte på Gud och Bibeln. Varifrån kommer deras healing-kraft då? Vet ni det.

Dom människor som fått healing av dom  här 2 säger att det verkligen  funkar också. Dom blir hjälpta av healingen. Vet ni hur det funkar som med healing?

Annons:
[Juel70]
2014-11-07 19:21
#1

Det finns ingen healing inom kristendomen, men det finns helande genom Jesus. Om du frågar dom  själva så vet dom nog inte  källan till deras "healingkraft".  Det är som att leka med elden och släppa in demoniska krafter.  Jag har själv hållt på med New Age i olika former, och det är inte Guds kraft man använder sig utav. 

Den onde kan också utföra mirakel och under, men man får betala ett högt pris.

klampan
2014-11-07 19:53
#2

Oj! jag hade ingen aning om att healing var ont på något sätt. Jag trodde det var för att hjälpa andra och att det var kristet. Jag kanske blandade ihop med helande då.

Men om jag går till nån som ger mig healing får jag ondska i mig då och kommer må sämre efter? Eller är det farligt bara för den som ger healingen. (jag måste veta för jag fick healing en gång även om jag inte märkte nåt varken bra eller dåligt efter.

Woodland
2014-11-07 20:04
#3

Jag antar att du vill veta om healing utifrån ett bibliskt perspektiv. Healing är ett New Age-fenomen som inte har någonting att göra med de under som Jesus och apostlarna utförde och som finns uppräknade i Bibeln. Gud helar än idag och har ingripit i många människors liv men han gör det inte på beställning. Gud ger inte människor en bestående "kraft" som helar andra. Det är Gud själv som i Bibeln helar genom de redskap han väljer ut. Det är ingen kraft de besitter av sig själva. Det går inte att gå på en kurs och lära sig gudomligt helande. Det finne lite olika orsaker till varför "helande" inom New Age verkar "funka". Det kan vara suggestion. Sjuka människor vill bli friska och ibland tar de till varje halmstrå. De kan känna sig bättre ett tag men sedan kommer det onda tillbaka. Oftast bli det ingenting av det. Som kristna bevittnar vi detta i vissa rörelser och kyrkor också. Vi har vår beskärda del av människor som kommer med vad som kallas "kunskapens ord" och talar om för folk att de är friska, men allt som oftast är det inte så. Resultatet bli detsamma som i New Age-rörelser: en icke bestående förbättring. Med det sagt så kan man som troende inte bara gå på resultatet. Man måste också se efter om den som har bett för en verkligen är kristen och står på en biblisk grund.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-11-07 20:38
#4

# 0 Klampan! Nej, "healing" har inte ett smack med Gud att göra! Men, man kan både tro på att Gud och Jesus finns och samtidigt utöva "healing" - vilket jag själv har gjort tidigare.

Under min tid som healer så hände det faktiskt att jag funderade på varifrån denna kraft kom ifrån. När jag började var det andra som sa att det var den kosmiska healingenergin som man kanaliserade och att det var särskilda healing-guider som förmedlade det hela. Jag hade även "Jesus" med mig till hjälp. Resultaten var helt förbluffande. Jag kunde dra ner folk från britsen med bara tankens kraft och visst funkade det. Healingens källa kan, precis som Juel skriver, också göra under och mirakler. Men det är bara för att vilseleda oss bort från Gud!

Juel skrev;  "Om du frågar dom  själva så vet dom nog inte  källan till deras "healingkraft". "

-Nej, dom flesta har inte en susning om vem man har att göra med!!!

Juel;  "Den onde kan också utföra mirakel och under, men man får betala ett högt pris."

Kristallklart!

I efterhand har jag undrat hur man kan bli så lurad….och vad i hela världen behövde man då Gud till 😮??? Gud behöver inte ta hjälp av några fysiska redskap här i Världen för att hela, varken oss människor, döda människor, pendlar eller kristaller t ex. Vilken urbota dålig gudom i så fall  🤔! Det är ju Gud själv som har skapat allt detta  🤦‍♂️!

# 2;  "Men om jag går till nån som ger mig healing får jag ondska i mig då och kommer må sämre efter? Eller är det farligt bara för den som ger healingen."

-Det är en mycket kraftfull inkörsport för den onde och hans medhjälpare, ja. Absolut!!!

Lilla Stjärna
2014-11-07 20:44
#5

# 3;  "De kan känna sig bättre ett tag men sedan kommer det onda tillbaka."

" Resultatet bli detsamma som i New Age-rörelser: en icke bestående förbättring."

-Precis det fick jag själv erfara!

Klockrent 👍👍👍!

klampan
2014-11-07 21:16
#6

ok tack för att ni ville svara, bra att veta.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-11-08 00:26
#7

# 6,  🙂! Jag glömde skriva att det var en superbra och livsviktig fråga du ställde 🌺 ✨!

GiraffTunga
2014-11-11 19:42
#8

Jag har hållit på med New age och fick något ond vid mig som är borta nu. :/

You can not judge me unless you know me.

klampan
2014-11-11 19:47
#9

Och på tal om New Age så undrar jag också; Hur vet man vad som tillhör New Age då? Jag menar, jag hade ju ingen aning om att healing var något dåligt innan jag ställde frågan här? Då kanske det finns annat som tillhör New Age fast jag inte vet om att det är New Age?

Förstår ni frågan, svårt att förklara.

[Juel70]
2014-11-11 19:53
#10

#9 Här är ett bibelord som kanske kan hjälpa dig.

===

Pröva andarna

4 Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. 2 Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, 3 och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen. 4 Ni, kära barn, är från Gud och har besegrat dem, ty han som är i er är större än den som är i världen. 5 De är av världen och därför talar de vad som är av världen, och världen lyssnar till dem. 6 Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss,den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande.

1 joh 4

Genom att läsa bibeln lär man känna Gud och hans person och hans vilja. Därigenom kan man också avskilja ont från gott.

Lilla Stjärna
2014-11-12 19:32
#11

# 9,  " Då kanske det finns annat som tillhör New Age fast jag inte vet om att det är New Age?"

🙂Du är då en otroligt intelligent person 🏆🥳  !!! Risken att du skulle bli inlurad i bedrägeriet  är nog minimal -för du ifrågasätter!

New Age är så ofantligt omfattande att jag tyvärr inte kan skriva om allt annat. Det är nog inte en enda människa som klarar det. Den Ondes plan om att ta Guds plats har ju pågått så länge som det funnits människor. Han och hans Medarbetare har tillgång till allas våra tankar och känslor för de är änglar skapade av Gud.

Vad som är viktigt att vara ytterst observant på, är att den Onde har alltid ett alternativ till Guds Ord, men med en liten "twist" så att det verkar mycket mera lockande. Du ser, bara det här med helande - healing!

Den onde skriver även egna evangelium och sedan besätter människor för att de ska sprida ut att Bibeln, Guds Ord är en stor lögn eller att Guds budskap har blivit feltolkat, där har du hans allra starkaste krut  -själva kärnan i planen!!

Även inom symboliken har han egna varianter. Ex. så kan man se att  till och med de som i nutid titulerar sig "häxa", tror att en pentakel är det samma som ett pentagram. En pentakel är en grymt satanistisk symbol, vare sig den är uppåtvänd eller nedåtvänd!!! Skillnaden -med eller utan cirkeln kan se lika fin ut för den som inte vet innebörden i de båda symbolerna……

Den Ondes tentakler i världen är oräkneliga och han imiterar alltid Gud.

Jag önskar som sagt att jag skulle kunna ge dig alla trix jag vet men du är varmt välkommen med frågor till mig, svarar så gott jag kan!

Det viktigaste är alltid att stämma av med Bibeln, glöm aldrig det! Se Juel70:skommentar # 10! Woodland har väldigt bra artiklar här som man får stort stöd och information av!

Lilla Stjärna
2014-11-12 20:03
#12

…..Tänk även på alla fula trix innan begreppet "New Age"  fanns, uppstod på 60-talet har jag för mig?! Eoner tillbaka i tiden………

Lilla Stjärna
2014-11-12 21:01
#13

Vi kan även avslöja de rätta namnen på de varelser och falska profeterna  alldeles själva  om vi bara är vaksamma och uppmärksamma. Några exempel på hur de kan twista till sina riktiga namn:

En av de barnsligt tecknade figurerna som ofta förekommer på NA-sidor är Sanat Kumara.  OBS -varning för den suggestiva texten:

http://www.ascension-research.org/sanat.html

Ledtråd: släng om bokstäverna i namnet   SANAT  !

En annan, den store kosmiske kvinnotjusaren, vilken jag själv föll pladask för;

Ashtar, som även figurerar i Bibeln under namnet Ashtaroth . En demon som brukar kallas "Crowned Prince of Hell" :

http://comando-ashtar.blogspot.se/2012_02_01_archive.html

Lägg särskilt märke till DNA-spiralen och märket han har på sin "rymddräkt"  😉De två nedersta bilderna. Getabocks-huvudet, symbolen för Satan 🤢!

Här av bildad på ett mera klassiskt vis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Astaroth

Annons:
GiraffTunga
2014-11-12 22:16
#14

Tack Lilla Stjärnan! väldigt intressant 😊

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-11-12 22:19
#15

# 9

Och på tal om New Age så undrar jag också; Hur vet man vad som tillhör New Age då? 

Bara ett tillägg till vad de andra har skrivit. Du skrev i # 0 Jag trodde att det var genom Gud men när jag frågar dom som ger healingen så tror dom inte på Gud och Bibeln.

De som svarade dig var ärliga. Därmed kan man lätt dra slutsatsen att de inte handlar i Guds syfte.  Vi har här på forumet diskuterat Alice Bailey (som betraktas som NA moder)  så det är bara att söka på hennes namn om du vill veta lite om bakgrunden. 

Men det är mycket roligare att tala om Jesus. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-11-13 09:01
#16

Man kanske skulle kunna göra en detaljerad lista över vad som ingår i New Age-tro?

GiraffTunga
2014-11-14 20:18
#17

Hmm Juel inom det jag trodde som inte alls var längesen var att:

  • Onda goda existerade
  • Magi fanns både svart & vitt
  • kraftdjur fanns ( ingen aning om vad det innebär i kristendomen )
  • tydligen fanns " älvor, varulvar osv " som jag ej trodde på.
  • ( vet ej om detta är new age men lucifer var ej fallen )
  • meditation var väldigt bra tydligen som aldrig funkade på mig
  • det fanns massa gudar & gudinnor

Det var det tydligen jag trodde på utom punkt 4.

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-11-14 20:23
#18

# 16 Bra förslag. Vi kan sammanställa en lista. Vill du PMa mig med förslag?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Aldebaran
2014-11-16 11:23
#19

#0. "Är det genom Gud som människor kan ge healing till andra? Jag trodde att det var genom Gud men när jag frågar dom som ger healingen så tror dom inte på Gud och Bibeln. Varifrån kommer deras healing-kraft då? Vet ni det.

Dom människor som fått healing av dom  här 2 säger att det verkligen  funkar också. Dom blir hjälpta av healingen. Vet ni hur det funkar som med healing?"

Är ingen NA:re utan Teosof. Kraften som du nämner ovan är den enda kraft som utgår från våran gudomlighet och genomströmmar allt levande ner till minsta mineral. GUD existerar därmed i all materia runt omkring oss i universum, från Dig och Mig och ner till minsta sandkorn. Samma gudsbejakande livskraft som manifesterar sig tillsynes olika för oss beroende på hur långt vi kommit ivåran evolution… Men grunden är den samma- Det finns bara en kraft och den är varken ond eller god så som vi känner till dessa begrepp.

Kan jämföras med en liknelse vilket alla kristna gillar och förstår sig på. 😉

En glödlampa gjord för en 16lamps julgransslinga poppar sönder om den sätts i en 7armad adventsstake. Är elen ond i den 7armade ljusstaken för det?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Woodland
2014-11-16 11:46
#20

# 19 Det är inte brist på "förstå"elsen hos oss A . Som kristna tror vi på Guds förmåga att läka. Jag ställer mig väldigt tveksam till att dessa "två" (inlägg # 0) har erfarit helande som skulle bekräftats vara ett mirakel om det hade granskats av en läkare. Människor hjälps ofta genom andras "omsorg" med bland annat beröring och vetenskapen har bevisat att receptorer i huden påverkar allmäntillståndet. Det är inte så konstigt för vi är sociala varelser. Helande mirakel är ytterst sällsynta och går att bekräfta genom utslag i medicinska tester med mera. Det är det som gör dem till mirakel. Han som har skapat allting finns dock inte i sin skapelse på det sättet som till exempel du som teosof håller för sant. Fastän han håller ihop allting genom kraften av sitt ord (samma ord han skapade med) är denna kraft i en sten inte densamma som livet i en människa. Det finns en själ i en människa men inte en sten eller ett sandkorn. Likaså skiljer det sig mellan djur och människans själ.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Aldebaran
2014-11-16 11:58
#21

Visst är det skillnad på en människas själ å ett djurs.  Ett djur har en gruppsjäl och är inte som vi indvidualiseade men tråden handlade inte om detta och Jag pratade inte om själen utan om den genomströmmande kraft som finns i all materia (skapad av GUD). På så sätt finns hans medvetande i allt omkring oss. Besjälad eller inte.

Denna kraft kan då "utnyttjas" av en healer eller liknande handpåläggning som många kristna gör. (det är alltså samma sak egentligen)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Juel70]
2014-11-16 11:58
#22

"En glödlampa gjord för en 16lamps julgransslinga poppar sönder om den sätts i en 7armad adventsstake. Är elen ond i den 7armade ljusstaken för det?"

Det kan bero just på att lampan inte är gjord för den sjuarmade ljusstaken. (Lustigt att du valde just 7-armad ljusstake, för Guds ande beskrivs som just det)  

 Det som inte är av Gud och är orent, kan inte bestå inför Gud. (Det som inte tillhör himmelriket) Fadern drar till sig de sina som är utvalda och skapade av Honom.

Woodland
2014-11-16 17:02
#23

Jag pratade inte om själen utan om den genomströmmande kraft som finns i all materia (skapad av GUD). På så sätt finns hans medvetande i allt omkring oss. Besjälad eller inte.

Jo, jag förstår att du har en paneteistisk gudssyn. Medvetenhet är i olika grader naturligtvis en egenskap av levande varelser. Dit hör inte stenar, träd, moln med mera. 

Denna kraft kan då "utnyttjas" av en healer eller liknande handpåläggning som många kristna gör. (det är alltså samma sak egentligen)

Jagkänner en viss bedrövelse när jag läser detta. Det är inte ditt fel men det har tyvärr uppfattas av många att en kristen 'äger' en helande kraft. Det gör hen inte. Ett mirakel i biblisk mening är ett ingripande av Gud direkt. Det är inte en kraft/gåva som någon alltid innehar som jag skrev i inlägg #3. . Det är en väldig stor skillnad på det och New Age "healing".

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: