Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3130 ggr
sundsvallstjej
2014-10-10 11:31

Efter döden för icke kristna?

Det kanske är något som tagits upp tidigare här, jag vet inte, jag har inte varit inne så mycket här mer än på senare tid. Men har det diskuterats tidigare så kan ni bara svara kort på min fråga eller länka till annan tråd.

Jag är bara nyfiken på att veta: Ni som är kristna, vad tror ni händer efter döden för en icke kristen person?

Kommer vi leva våra liv här på jorden. dö, begravas, och sedan händer det inget mera alls.

Eller tror ni att precis som att det finns en himmel så finns det ett "helvete" dit alla icke kristna hamnar efter döden och plågas i evighet?

Själv så tror jag ju på det första alternativet. Vi lever våra jordeliv sen dör vi och inget mer händer. Och jag tror att det gäller alla, kristna såväl som icke kristna.

Men ur kristen synpunkt. Vad anser ni händer med "oss andra" efter döden?

Annons:
Inkanyezi
2014-10-10 11:38
#1

Va? Hamnar vi inte i Valhall?

Surpan
2014-10-10 11:40
#2

Väldigt intressant, det vanligaste bland ateister är ju att prata om ett helvete, där vi då kommer hamna enligt de kristnas tro. Men många kristna jag har pratat med tror inte alls på ett helvete, så jag undrar också vart folk tror jag kommer hamna.

/Surpan

[Juel70]
2014-10-10 12:38
#3

#2 När du säger "många" kristna som inte tror på helvetet, då undrar jag vilken trosinriktning dom har.

Bibelord om helvetet.

Alla kommer att leva för evigt, antingen i himlen eller i helvetet (Daniel 12:2,3, Matteus 25:46, Joh 5:28, Uppenbarelseboken 20:14,15).

Alla har bara ett liv på sig att bestämma deras öde (Hebreerbrevet 9:27)

Himmel eller helvetet var ursprungligen avsett för Satan och hans demoner (Matt 25:41, Uppenbarelseboken 20:10).

  Matteus 13:50 "brinnande ugnen … gråt och tandagnisslan"

Uppenbarelseboken 20:15 "Om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön."

Uppenbarelseboken 20:14 "Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden"

[Juel70]
2014-10-10 12:39
#4

En oren själ som inte tagit emot Jesus kan inte bestå inför Gud (Man förtärs helt enkelt).  Jesu blod som spilldes på korset beskyddar dem som har Jesus i sitt liv från Guds vrede) En ogudaktig kan inte se Herren. Det står ju i uppenbarelseboken att Herren Jesus ska själv göra slut på antikrist med sin blotta andedräkt.

Surpan
2014-10-10 12:49
#5

#3 Det som jag menade var "många av de kristna jag pratat med" vilket inte är överdriven många alls. Jag har ingen aning om trosinriktning eller liknande.

/Surpan

[Juel70]
2014-10-10 13:03
#6

Troligen så tror dom inte på hela bibeln, utan bara det som är gott.  Det är en form av otro att tro på "halva Gud" men inte hela.

Annons:
Surpan
2014-10-10 13:06
#7

Antagligen. Men vad menas med "göra slut på" och det där som står i bibeln, kommer vi att dö igen, för en sista gång? Eller döms vi till eviga plågor? Betyder det vi gjort i våra liv ingenting så länge vi inte trott?

/Surpan

dejtbar
2014-10-10 13:17
#8

Vilken intressant fråga. Jag undrade också var alla okristna hamnar efter jordelivet. Men om man blir kristen först efter att man hamnar i helvetet får man flytta därifrån och till himlen då? För jag har nog svårt att tro att helvetet finns förrän jag själv fått uppleva det så att säga.

Woodland
2014-10-10 14:08
#9

Jag håller med Juels inlägg. Det finns två inriktningar när det gäller "helvetet" en för kyrkan i väst och de i öst som har har en annan uppfattning. I väst är den eviga förtappelsen delegerad till en bestämd plats som det står i bibelns sista bok Uppenbarelseboken 20 : sjön av eld och svavel. I den österländska kyrkan tror de att alla själar skall vara i Gudsnärvaron för evighet därför att Gud är ande och allestädes närvarande. Han är en förtärande eld enligt bibeln så för de som älskar Gud kommer hans närvaro att vara en kärlekseld. För de som inte är försonade med Gud kommer hans närvaro att vara en plåga därför att de är i Guds närvaro utan att erfara hans barmhärtighet. Kyrkan i Öster anser att det finns ingenstans som Gud inte finns och som ande är hans närvaro bland alla själar. Men båda kyrkorna anser att evig förtappelse är en verklighet och skall motarbetas genom evangelisation.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-10 23:13
#10

Är det inte så att alla som tror uppstår först och att alla som inte tror uppstår 1000 år senare, för att alla ska ha en chans att ta till sig Gud? Står något åt det hållet i Uppenbarelseboken har jag för mig. 🤔

[Juel70]
2014-10-11 08:56
#11

#10 Det står att de döda ska uppstå först… ska kolla upp det där under dagen.

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-10-11 15:52
#13

Kathja,  du hade rätt; dom som dött i Kristus ska uppstå först.

Sen hittade jag lite fler bibelord.

Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. 1 Thess 4:16,17

Förvåna er inte över detta, ty den stund kommer, då alla som är i gravarna skall höra hans röst och gå ut ur dem. De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom.  Johannes 5:28,29

Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans. Romarbrevet 6:5

Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er. Romarbrevet 8:11

Annons:
[Juel70]
2014-10-11 15:56
#14

#12  Man kan inte bli frälst utan tro och enbart gärningar kan inte frälsa, men däremot kommer gärningar av tro. 

Inte svårt att garantera vart man kommer, bara att ta emot Jesus i sitt liv 🙂

Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.

Rom 10:9

Det är det enda du behöver göra. Resten tar Gud hand om.

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-10-11 18:39
#16

Det är viktigt att förstå att vägen till Gud går genom Jesus. Man kan inte komma till Gud  själv. Det finns jättemånga verser som tar upp det.  Jag kan ta fram om du vill.

Denna kommentar har tagits bort.
[Kathja]1
2014-10-11 20:46
#18

Ztevo -  Det beror ju på vad du tror på, eller hur? Här inne är man kristna vilket gör att svaret du får är att du måste tro på Jesus som vägen till Gud. Frågar du på "andra ställen" så får du andra svar. Svårare än så är det inte.😎

(Men nej, det är klart att det aldrig är meningslöst att vara en god människa!)

Woodland
2014-10-11 20:53
#19

# 17 Woody and Juel är på samma frekvens. Gud ÄR god (#15) och det är problemet för oss människor, för enligt Jesus är endast Gud är god. Så hur kan en människa bli god enligt Guds standard? Genom omvändelse och tro på Jesus som låter oss ta del av hans godhet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-11 21:06
#20

#16 Handlar inte det i mångt och mycket att ha som mål och intention att efterleva det Jesus predikar så långt man mäktar med? Alltså att det inte är tron som är avgörande utan hur du LEVER efter den?

Annons:
thessanh
2014-10-11 21:27
#21

#20 nej så verkar det inte vara. Inte så jag uppfattar det iallafall av vad jag förstått när jag pratar med kristna. Man kan begå hemska handlingar i sitt liv men tror man på gud så kommer man till himlen. Samtidigt kan en icke troende människa men som ändå är en god människa och gör gott för alla sina medmänniskor. Men det är inte värt ett skit hur vettig man än är för tror man inte på gud så räknas det inte. Bakvänt va?  Det är tron som räknas, inte handlingarna.

[Kathja]1
2014-10-11 22:10
#22

#21 Nu är jag ingen sån där som spottar bibelcitat omkring mig men jag har absolut för mig att det står en hel del om handlande i Bibeln och vikten av att "göra rätt".  🤔

För mig är det självklar att OM jag tror så lever jag enligt vad Bibeln och Jesus förespråkar, jag handlar inte orätt, jag är en god människa som älskar mig själv och min nästa såsom jag älskar Gud. Annars är jag inte troende, då säger jag bara att jag är det. Det kommer vissa "förpliktelser" med att tro helt enkelt.

Sedan kan du såklart begå hemska handlingar och be om syndernas förlåtelse men den möjligheten har vi alla, möjligheten att ändra riktning i livet.

[Juel70]
2014-10-12 08:32
#23

Läs från Romarbrevet 5 och framåt så står det just om tro och gärningar osv.

Woodland
2014-10-12 10:34
#24

# 21 Det stämmer endast delvis. Alla är syndare inför Gud därför att vi bär på den fallna naturen som är i fiendskap med Gud. Vi kan inte underordna oss Guds lagar för vi föds med ett upproriskt sinne. En människa kan förlåtas genom att ångra sina synder och vända om. Det innebär inte att hon inte behöver ta konsekvenserna av sina gärningar (till och med fängelse). Gud initierar och söker syndaren som frälses endast genom tron på frälsaren Herren Jesus Kristus. Bibeln säger också att tro utan gärningar är död. Instruktionerna är att vi måste arbeta på vår frälsning. "12 Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. 13 Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske." Filipperbrevet 2 Uppmaningar och befallningar genom hela bibeln är till ett liv som är i världen men inte av världen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Eliiza
2014-10-19 19:02
#25

Hej! Varje människa är bärare av en andlig livsgnista, vilken möjliggör det materiella livet. När så människan fysiskt dör; och då helt oberoende av alla hans/hennes leverne och gärningar, ras, hudfärg, livsåskådning eller trosuppfattning etc.; så lever då denna livsgnista sedan vidare i den himmelska sfären. Med vänlig hälsning, Eliiza

klampan
2014-10-19 19:07
#26

#25 är "livsgnista" samma som "ande"?

Eliiza
2014-10-19 19:15
#27

Ja, livsgnista är i detta fall samma sak som ande/andeform. Med vänlig hälsning, Eliiza

Annons:
Woodland
2014-10-19 19:49
#28

# 25 & 27 Vi som tror enligt bibeln ser inte människans själ som en " gnista". Vi anser att personen som har dött bibehåller sitt "jag". När Jesus berättade om Lasarus och den rike mannen behöll de alla personliga kännetecken. Inte bara Abraham, som själv hade dött innan, men också den rike mannen som samtalade med Abraham. Den rike mannen mindes sina bröder. Han hade en vilja kvar och ville att Abraham skulle skicka Lasarus tillbaka till sina bröder att varna dem. Så han kände fruktan och en omsorg som kännetecknar själens egenskaper. Alla själar kommer inte att vara i salighet inför Gud. Det är faktiskt så att det du kallar " livsgnista" är individen. Jag kommer att vara "jag" i all evighet. De troende kommer att känna igen de som har gått före. Vi kommer att dö och "så" en kropp som skall uppstå i härlighet och vara lik den kropp som Jesus har förutom hans sår. 1 Kor.15

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-19 20:06
#29

#28 Men i berättelsen om kvinnan som har varit gift flera gånger och så frågar Jesus hur det blir då hon dör, vilken man hon kommer att leva med framgår det väl att vi inte kommer att leva vidare som människor?

Woodland
2014-10-19 20:32
#30

# 29 Ja, du har rätt, vi kommer Inte leva vidare som kött och blod. Det blir inga äktenskap, sex, födslar med mera. Det var vad Jesus egentligen menade. Men själen eller anden är evig och kommer, för de som är i Kristus, att kläs i en himmelsk dräkt som kallas en härlighetskropp. 1 Kor. 15:40 Det finns också himmelska kroppar och jordiska kroppar. Men de himmelska kropparnas glans är av ett slag, de jordiska kropparnas glans av ett annat slag. 41 Solen har sin glans, månen en annan och stjärnorna ännu en annan. Den ena stjärnan skiljer sig från den andra i glans. 42 Så är det också med de dödas uppståndelse. Det som sås förgängligt uppstår oförgängligt. 43 Det som sås i vanära uppstår i härlighet. Det som sås i svaghet uppstår i kraft. 44 Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp. Om det finns en jordisk kropp, finns det också en andlig kropp. 45 Så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande varelse. Den siste Adam [Jesus] blev en livgivande ande. 46 Men det andliga är inte det första utan det jordiska. Därefter kommer det andliga. 47 Den första människan var av jord, jordisk. Den andra människan kom från himlen. 48 Som den jordiska människan var, så är också de jordiska. Och som den himmelska människan är, så är också de himmelska. 49 Och liksom vi har burit den jordiska människans bild, skall vi också bära den himmelska människans bild.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-19 20:52
#31

Ok, missuppfattade.

Eliiza
2014-10-19 21:43
#32

Ang #28: Jag talade om människans livsgnista, dvs. hennes ande/andeform, vilket absolut INTE är detsamma som människans själ. Ande/andeform och själ är alltså helt vitt skilda begrepp. Anden/andeformen är finmateriell, medan själen är till hälften finmateria och till hälften grovmateria. Till skillnad från det förgängliga grovmateriella (det konkreta som sas. vi kan ta på) så är det finmateriella oförgängligt. Då människan dör lever alltså det finmateriella vidare och är odödligt, men eftersom själen till hälften består av grovmateria, likt människan själv, så dör följaktligen själen då människan dör. Detta är den stora och viktiga skillnaden mellan ande/andeform och själ. (Men så svarade jag ursprungligen också på trådstartarens fråga…) Med vänlig hälsning, Eliiza

klampan
2014-10-19 21:49
#33

Jag förstår inte.

Jag vet inte vad "finmateria" och "grovmateria" är.

Men jag kommer nog inte kunna förstå det heller.

Eliiza
2014-10-19 22:09
#34

Hej! Materia är det som allt existerande består utav, ner till atomnivå och ännu finare, oavsett om vi alltså kan se det med blotta ögat eller inte. Man kan kortfattat och förenklat förklara det genom att grovmateria är det konkreta, och finmateria är det abstrakta. Med vänlig hälsning, Eliiza

Annons:
[Kathja]1
2014-10-20 13:17
#35

#32 Det där har jag aldrig hört talas om förut, vad spännande med något nytt. Var har du hämtat detta? Om det nu finns ett samlingsnamn för din tro.

Woodland
2014-10-20 16:04
#36

🤔 Spännande?  Du kan söka på Eliizas profil om du vill fördjupa dig i hennes tro Kathja. Den fördjupningen hör inte hemma här på JiF.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 17:08
#37

Tycker inte du att det är intressant med människor?  Och det var som en förklaring utifrån ämnet och inte direkt OT, men visst jag ska inte fråga fler gånger.

Woodland
2014-10-20 17:57
#38

Jo, människor är intressanta men vill du fördjupa dig i hennes teorier bör det inte ske här på vår sajt. Det är vad jag menar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 20:32
#39

Kan inte se att det är att fördjupa sig att få reda på vilken "församling" någon tillhör. Och som sagt, frågan var i linje med temat för tråden. Men jag ska inte fråga det mer.

Eliiza
2014-10-22 22:29
#40

Hej igen! Vi människor har nu kommit så långt och dithän att det brådskar för mänskligheten att lära sig det verkligt djupt sanna och framåtskridande livet. Att lära sig att endast hon (människan) allena är ansvarig för sitt eget liv och sina egna tankar och handlingar. Att hon (människan) nu har avancerat så långt att hon inte har rätt att fortsätta att lägga sitt liv i någon annans händer, oavsett dess fysiska existens eller ej, eller att skylla på någon annan, utan att hon faktiskt själv medvetet bär sitt eget fulla ansvar för alla sina tankar och gärningar och för sin egen utveckling på alla plan, såväl fysiska, psykiska som andliga. För det är först när detta inses och när människan tillåter sig att använda, och verkligen använder, sitt fria positiva och utvecklande egentänkande som fysisk, psykisk och andlig evolution manifesteras och tar fart. Jag är en av dem som studerar en vitt omfattande sk. handledning/studievägledning, som är till hjälp för människan att verkligen leva sitt liv, vilken kallas för Andeläran. Denna Andelära innehåller Läran om Sanningen, Läran om Anden och Läran om Livet. Denna lära är således absolut ingen tro utan, helt tvärtom, alltså en ingående, detaljerad, djupgående och beskrivande lära. En lära där man genom sitt liv skolar sitt medvetande, sin kropp och själ och sin ande genom att lära sig ett utvecklande och fritt tänkande och där man lär från erfarenheter, logik, kärlek, harmoni och sann vetskap, vilket sedan genom livets gång så gör människan alltmer kärleksfull, harmonisk, fridfull, vis och vetande. Denna lära är samma lära som himmelssonen Jmmanuel och profeterna före honom förkunnade. Att vi människor, och allt levande, precis som årstidernas växlingar, ingår i ett enda stort kretslopp, vilket även så gäller livet självt. Att vi lever åtskilliga materiella (jordiska) liv, där vi lär oss, samlar sanningar och växer andligen alltmer. Mellantiden mellan dessa materiella liv tillbringar vi andligen i den himmelska sfären där vi bearbetar våra erfarenheter och vilar från det jordiska. Med andra ord, Satan, helvetet och dess evigt brinnande eldar och dylikt existerar därför inte. De är påfund för att sätta skräck i människorna, hålla de godtrogna i schack och underlydnad, få dem att stagnera i andlig utveckling och hindra dem från att finna den verkliga Sanningen. Alla människor, utan undantag, kommer alltså till himlen. :-) Denna andliga missions syfte är så att väcka människorna till att snabbare lära sig leva ett sant medvetet liv i eget ansvar. Men inte enbart att växa upp medvetandemässigt och ta ansvar för sig själva utan även att inse vikten av att man som människa, medmänniska och som mänsklighet ansvar gentemot djur och natur och hela vår levande blågröna stjärna, planeten Jorden. Att vårda och vörda den, med alla dess livsformer, på ett kärleksfullt, harmoniskt och aktande vis. Detta är mitt svar på trådstartarens fråga och på Kathjas fråga. (Genom tråden söktes ju faktiskt svar från en icke kristen…) Med vänlig hälsning, Eliiza

[Juel70]
2014-10-23 00:34
#41

#40 "Vi människor har nu kommit så långt och dithän att det brådskar för mänskligheten att lära sig det verkligt djupt sanna och framåtskridande livet. "

Det djupt sanna? Varifrån har du källan till ditt "djupt sanna"?  Brådskar gör det, det kan jag hålla med om.

"Jag är en av dem som studerar en vitt omfattande sk. handledning/studievägledning, som är till hjälp för människan att verkligen leva sitt liv, vilken kallas för Andeläran

-Vad heter ANDEN du talar om här?

Denna Andelära innehåller Läran om Sanningen, Läran om Anden och Läran om Livet. "¨

-Om du är så andligt och vitt omfattande i dina studier, då borde du veta att Jesus är vägen, sanningen och livet….? Troligen vet du det, men blundar för det, för att du har en mycket "bättre" väg att gå? Det är INTE bra, att göra sig högmodig och  allvetande inför Gud.

Vitt omfattande? Vet du inte att porten till himmelriket är TRÅNG? Vet du inte att Jesus varnade oss för irrläror och att många ska bli vilseledda?  Det gäller även dom som lär ut dessa irrläror och dom som dom lurar. Vet du att du kommer stå till svars för dessa människors liv inför Gud?  Varje människa du för vilse ska du SJÄLV stå till svars för inför Gud… Skrämmer inte det dig?

Du har bra mycket mod att klampa in här och skriva det du gör.. Jag kan bara be att Gud ödmjukar dig, så att du inte hamnar under vreden, för jag tror inte egentligen  att du vet vad du gett dig in på faktiskt.   Gud vare dig nådig.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-10-23 10:33
#42

#41;   " Vet du inte att Jesus varnade oss för irrläror och att många ska bli vilseledda?  Det gäller även dom som lär ut dessa irrläror och dom som dom lurar. Vet du att du kommer stå till svars för dessa människors liv inför Gud?  Varje människa du för vilse ska du SJÄLV stå till svars för inför Gud… Skrämmer inte det dig?"

Ja, om och om igen varnade han. Han var -och är våldsamt vred på falska profeter och irrläror. Jag är inget vidare bibelkunnig men hittade detta: 

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup.

Matt 18:6 bl a

Ord och inga visor!

[Kathja]1
2014-10-23 10:40
#43

Tack Eliiza! ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
copse
2014-10-24 13:41
#45

En påminnelse om att TS bad om kristnas synpunkter angående livet efter döden.

Om ni vill diskutera alternativa livsåskådningar som inte har med kristendomen att göra får ni ta det över PM eller bege er till forum dedikerade till ämnet.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

[Kathja]1
2014-10-24 13:50
#46

Vilket är komplicerat då man själv ser sig som kristen men ens tro dissas fett av många härinne… 🤪

Woodland
2014-10-24 14:35
#47

# 46

Kathja, fastän du kallar dig kristen skulle du med din gudabild (synkrestisk) inte få medhåll från någon kyrka, samfund eller rörelse. Inte ens en muslim, buddhist eller hindu hade betraktat vad du tror på som kristendomen. Det är New Age, alternativt och för länge sedan förkastat av troende.

Du har fått skriva här inne och vi har försökt att bemöta dig med respekt, men det finns en gräns för oss också. Antigen accepterar du vår ståndpunkt eller så får du gå vidare till ett forum som tillåter dig posta utan hänsyn till deras egna plattform.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-24 14:40
#48

Jag har aldrig sagt att jag inte accepterar vare sig din eller någon annans åsikt, i detta eller något annat. Vill påstå att jag anpassat mig allt eftersom du har önskat det, vill du inte ha mig här är det bara att säga till.

Annons:
sundsvallstjej
2014-10-24 14:45
#49

Jag (som startat tråden) har då inget emot att Kathja eller andra skriver sin syn på frågan även om det inte blir exakt samma svar som "mer äkta kristna" eller hur jag nu ska uttrycka mig, hoppas ingen tog illa upp :)

copse
2014-10-24 15:56
#50

#48

Kathja, problemet ligger i det att JiF stadigt växer i antalet besökare och vi hela tiden får nya medlemmar och användare som inte är införstådda i din gudabild.

Du kallar dig kristen fastän, som Woodland har påpekat i #47, din tro inte återspeglar kristendomen. Vi har fått meddelanden från nya användare som inte förstått vad det är du vill förmedla och som funnit dina inlägg förvirrande eftersom du presenterar dig själv som kristen men sedan lägger fram en lära som går stick i stäv med traditionell kristendom.

JiF är inte bara ett forum för diskussion mellan kristna utan också en plats där sökande kan finna svar. Det hjälper inte någon när New Age och alternativ tro serveras för oinsatta under etiketten "kristendom".

Jag får upprepa vad Woodland har sagt: Du får gärna delta i diskussionerna här på JiF, men då måste du acceptera att vi inte kan låta dig fortsätta presentera saker som Law of Attraction och synkretism som kristen lära.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

[Kathja]1
2014-10-24 17:49
#51

Det är ju därför jag har lagt till en extra presentation varje gång jag börjar att skriva i en tråd inne hos er, eftersom jag blev informerad om att jag skulle göra det. Skulle någon bli förvirrad är det ju bara att gå in på min profil där framgår det var  jag står, även vilka sajter jag är medlem på. Min intention är inte att förvirra, utan enbart erhålla en annan tolkning av bibeln och Guds ord. Jag har aldrig snackat LoA här inne om någon annan inte har börjat att skriva om det. Jag skriver ALLTID utifrån min tolkning av Guds ord. Något som jag har påtalat en mängd gånger vid det här laget. Det är ju på inget sätt som så att alla kristna håller med om "er" tolkning av texten. Precis som att det på inget sätt är som så att jag är ensam om min syn.

Som kristen tror man på -  Jesus Kristus som vår frälsare, som Guds son men även (oftast) som Gud. Jag försöker att följa i hans spår, jag lever efter -  "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv" (Matt 22:37-39) 

Och -  "Allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna" (Matt 7:12) -  Något som anses vara essensen av den kristna läran. Därför ser jag mig som kristen. 

Men som sagt om min röst inte ska vara hörd här hos er är det bara att säga till.

Woodland
2014-10-24 18:37
#52

# 51

Min intention är inte att förvirra, utan enbart erhålla en annan tolkning av bibeln och Guds ord.

Det är det som är problemet. En annan tolkning utifrån en annan gudabild är inte önskvärd här. Det förvirrar och kräver mycket tid att bemöta.

Men som sagt om min röst inte ska vara hörd här hos er är det bara att säga till. 

Du har läst motiveringen till våra ståndpunkter i # 47 och 50. Kan du följa dem är du välkommen att fortsätta här inne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[Kathja]1
2014-10-24 19:05
#54

# 52 DET var inte vad jag sa,  som vanligt hör du inte vad jag säger utan tolkar hej vilt. Men jag fattar grejen. Ni gör allt annat än följer citaten i # 51.

Lilla Stjärna
2014-10-24 20:48
#55

Jag trodde tidigare i livet att jag var kristen eftersom jag trodde på Gud och Jesus -att de finns helt enkelt. Jag plockade ut vissa verser ur Bibeln som jag tyckte var fina och lätta att ta till sig och resten struntade jag i. Eller försökte att få till en egen tolkning eller lyssna på andras tolkningar. Men resten fattade jag inte ett smack av. Trodde att det räckte så för att vara en kristen. Men det gör det inte!

Skillnaden efter att jag blev kristnad är mer än himmelsvid. Man får som nya ögon och öron att läsa och lyssna med. Några olika varianter av tolkningar behövs inte längre. Guds ord  blir oftast lika enkla att ta till sig som om jag läste den enklaste barnbok. Den helige Anden leder mig i varje ögonblick (Sanningens Ande, som Jesus sa). Kvar finns bara ett sätt att tolka Guds ord. Det finns inga oklarheter. Jag behöver inte tjafsa med nån om tolkningar längre. Sånt hör New Age-eran till.

Och jag är INTE skrämd till detta. Eller rädd för att göra nåt fel   😐.

Tvärtom.

Tidigare var jag rädd för att jag skulle tolka fel!!!  Och då  bli straffad av Gud, det var en stark rädsla.

Annons:
[Kathja]1
2014-10-24 20:54
#56

Jag håller med dig om det mesta där.  👍

("Skillnaden efter att jag blev kristnad är mer än himmelsvid. Man får som nya ögon och öron att läsa och lyssna med. Några olika varianter av tolkningar behövs inte längre. Guds ord  blir oftast lika enkla att ta till sig som om jag läste den enklaste barnbok. Den helige Anden leder mig i varje ögonblick (Sanningens Ande, som Jesus sa). Kvar finns bara ett sätt att tolka Guds ord. Det finns inga oklarheter")

Lilla Stjärna
2014-10-24 21:10
#57

Och jag håller verkligen med Woodland om att det är förvirrande för de som läser här och ännu inte har hamnat i klorna på alla tusentals irrläror! Det tar tid att varna de som är osäkra.

Såna presentationer hör hemma på de flesta andra andliga sajterna här på iFokus. Att diskutera däremot är livsviktigt!

Woodland
2014-10-24 22:39
#58

Diskussionen har blivit off topic så vi stänger den här tråden nu.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: