Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3006 ggr
Woodland
10/8/14, 6:39 PM

Christmas (Jul)

Saxat ur en annan tråd på grund av Off Topic regeln.

Även julen är baserad på en hednisk högtid, du kanske borde sluta fira det med?

Det trodde jag också Skäms men det är faktiskt tvärtom!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
10/8/14, 6:42 PM
#1

Woodland, berätta gärna vad du vet om jesus födelse och julen för jag vet att du har studerat mycket och kan 🌺

Woodland
10/8/14, 6:48 PM
#2

Som stöd för mitt påståendet från denna länk

Joseph Kelly  en hög ansedd lärde skrev:

År 274 inrättade kejsar Aurelius en kult för den “Obesegrade Solen” Sol Invictus..Aurelius gjorde datumet den 25 December, vintersolståndet, Sol Invictus födelsedag och en av de större högtiderna i hela Romarriket. . .År 336 proklamerade den lokala kyrkan i Rom December 25 som 'dies natalis Christi', (Jesus födelsedag).  Denna proklamation varken försvarar eller förklarar. Dokumentet säger endast att detta är datumet som accepterades av kyrkan i Rom tidigare och därför att alla visste om datumet var en diskussion inte nödvändig. Men hur långt före 336 var Jesus födelsedagsdatum accepterat? Historiker har undrat om de kristna i sena andra århundradet hade fört en propaganda “krig” mot Aurelius för att främja deras Rättfärdighetens Sol (Jesus i kontexten av Malaki 4:2), den Sol Iustitae mot Aurelius  “Obesegrad Solen” Sol Invictus …Vi borde minnas att Sextus Julius Africanus (en kristen som skrev under den första hälften av 200 talet) hade redan föreslagit December 25 som datumet för Kristus födelse. Aurelius motståndare må sannolikt ha resonerat att om datumet redan existerade (i kristna kretsar), varför inte använda det mot den kejserliga Solkulten? … Det andra beviset för en propagandakamp är en mosaik i taket av familjen Juliis gravkammare preserverad i necropolis (Grekiska för ‘stad för de döda’) under Sankt Petrus basilika i Rom. Mosaiken porträtterar Kristus körande en chariot genom himlen, precis som den hedniska sol guden Helios gjorde, och Jesus, som en gud, hade ljus strålande ut från huvudet . . . Experterna daterar denna mosaik till det sena 200 talet, det att säga, tiden kejsar Aurelius befrämjade den “Obesegrade Solen” Sol Invictus kulten. Märkbart är att detta är det enda uråldriga porträtt av Kristus som solen. Historiker finner det omöjligt att tro att detta porträtt var en tillfällighet gjord i staden Rom precis vid den tiden när hedningarna främjade deras solkult. 

“The Origins of Christmas [Collegeville, Minnesota: Liturgical Press, 2004] sid 65-68)

Sammandrag av William Tighe:  Från en artikel av William Tighe om Christmas här 

“Snarare, den hedniska festivalen av “Födelsen av den Obesegrade Solen” instiftad av den Romerska kejsar Aurelius 25 December 274, var nästan  säkerligen ett försök att skapa ett hedniskt alternativ till ett datum som redan hade en viss betydelse för de romerska kristna. Därför är den ‘hedniska härkomsten av Christmas’ en myt utan historisk substans….Sålunda, 25 December som datumet för Kristus födsel framstår inte ha anknytning till hedniska influenser över kyrkans utövningar under eller efter Konstantins tid. Det är totalt osannolikt att 25 December har varit det verkliga datumet för Kristus födelse  Och den hedniska festen som kejsar Aurelius påbörjade på det datumet år 274 var inte endast ett försök att använda vintersolståndet för ett politiskt påstående, men också nästan med absolut visshet ett försök att ge en hednisk bemärkelse till ett datum som redan var av vikt för de romerska kristna. De kristna, i sin tur, kunde vid ett senare datum omdirigera referensen av den hedniska “Födelsen av den Obesegrade Solen” till Kristus födelse “Frälsningens Sol" eller “Rättfärdighetens Sol. "

En länk till med början vid 6:e stycket-   

Översättning Woodland

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
10/8/14, 7:50 PM
#3

#1   -det har jag också väntat på!

#2   -Utmärkt, tackar ✨!

[Juel70]
10/8/14, 9:20 PM
#4

Tack så mycket för infot 🙂

Woodland
10/8/14, 9:21 PM
#5

Var så god!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/14/15, 11:10 AM
#6

Jag har lite svårt att hänga med i vad som menas kring detta med den obesegrade solen. Jesus porträtterades i likhet med solguden Helios i Sankt Petrus basilika. 

Menade de kristna att Jesus, till skillnad från Helios, var som solen, eller ersatte de Helios med Jesus som den rättmätige "solguden", eller fick romarna inspiration från de kristna då de utformade sin Sol invictus-kult? Hänger inte alls med 🙂. På vilket sätt är denna målning i Sankt Petrus-basilikan ett bevis för någonting? Jesus borde här ha avbildats ungefär som Helios på den här bilden, som är från 400 f.Kr.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
4/14/15, 12:36 PM
#7

Ja, Solus Invictus kulten var enligt dessa forskare ett försök av kejsar  Aurelius att ta politiska poäng plus att överskugga de kristnas firande av Jesus födelse. Han förföljde de kristna intensivt. Joseph Kelley refererar till Malaki 4:2 där vi kristna anser att det är Jesus som är "Rättfärdighetens Sol". Det nämns en mosaik av Kristus med solstrålar. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus Datumet 25 December är intressant utifrån Marias bebådelsedag och jag har planer på att göra ett inlägg om den snart.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/14/15, 2:28 PM
#8

Hm. Jo jag kan förstå argumentet, att de kristna på något sätt betonade Jesus som Rättfärdighetens sol, och att Aurelius senare kom med sin egen variant på solreligion. Poängen i argumentet här ovan var väl just det att de kristna var före Aurelius med att betona solen, och då som Jesus, Rättfärdighetens Sol.

Men varför porträtterade de kristna Jesus på precis samma sätt som solguden Helios? Det behöver ju iofs inte varit fel, det är inte det jag säger. Men man funderar på hur de tänkte, och ifall de verkligen tog inspiration från andra religioner? På sätt och vis är det mäktigt, om man tänker att det fanns en solgud som avbildades på ett speciellt sätt, och att göra en annan avbild där det är Jesus som strålar. Det blir ju en manifestation över att Jesus är kung över alla andra kungar och herre över alla andra herrar. Andra tankar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/14/15, 5:13 PM
#9

# 8 En länk i inlägg # 2 fungerar inte längre men jag hittade en bra artikel av William Tighe i Touchstone Magazine där han förklarar hur den tidiga kyrkan försökte komma fram till datumen för Jesu födsel och död. Jag skall försöka få fram mer information om mosaiken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/14/15, 9:57 PM
#10

Ursäkta! Jag ser att jag glömde länken! (#9)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/14/15, 10:37 PM
#11

Mosaiken finns i gravkammare Mausoleum M som nu är under Petersbasilikan. Gravkammare var ursprungligen utanför staden och de var byggda som byggnader längs vägen. När den gamla basilikan byggdes, byggdes den ovanpå denna mark och nuvarande Peterskyrkan är byggt ovanpå resterna av den gamla. 

Mausoleum M tillhörde Juliisläkten. Enligt ett flertal som har skrivit om detta var den ursprungligen hednisk men blev "kristnad" som så många andra gamla byggnader och tempel. Majoriteten anser att de är kristna avbildningar från slutet av 200- till tidigt 300-tal. Jag har kollat runt lite och det finns en liten skara som anser att mosaikerna är helt hedniska men de daterar dem också till 100-talet. 

Denna gravkammare har/hade scener i mosaik på väggarna: en herde som bär ett lamm (den Goda Hedern) , en man som sväljs av en stor fisk (Profeten Jona, en förebild till Jesus uppstånden), en ängel som har en fisk på en krok ("Jag skall göra er till människofiskare"). Figuren i vagnen som dras av hästar finns i taket med en bakgrunden av vinrankor (symboliserar Jesus som det sanna vinträdet). De som hittade mausoleet gjorde hål i taket för att komma in i den och halva mosaiken blev därmed förstörd. Det anses att dess högra arm var höjd i välsignelse. 

Denna figur visar Kristus som större än alla andra gudar. Hedningarna tillbad solen men Jesus var "Rättfärdighetens Sol", och det finns många referenser till skriften i länken nedanför. Så vi har först att människor kände Gud, vände sig till avgudar (sol och måne först) och sedan tillbaka till Gud. Människorna tillbad först solen och senare månen. Utvecklingen gick raka spåret utför: pelare och sedan även statyer tillbads, Egyptierna tillbad nästan vad som helst, grekerna började med bön till de döda, människooffer var vanliga i flertalet av de hedniska religionerna. Tack och lov att Herren vände på detta.

Mausoleum M är ett ämne för forskning ännu idag och en av forskarna  heter Alison Poe. Hon skrev att det arkeologiska beviset stödjer det senare datumet och att mosaiken inte är senare än 320-talet. Dekorationen tillhör inte originalet till Mausoleum M som var byggt endast för kremerade men sedan anpassad för begravningar.  Alla mosaiker på de övre väggarna har ramlat ner ( i motsats till takvalven) men motiven kan rekonstrueras genom att tona gipsytorna på vilka de var fästa. 

"Konvertiter var mycket mer insatta i hednisk mytologi än med  Gamla Testamentet och hade utan tvivel till hjälp att de kunde  se igenom strukturella paralleller mellan välkända myter och evangeliets berättelser och kyrkans "mysterier".  Vidare hade dessa mytologiska scener en dubbel betydelse och skulle inte dragit till sig regeringens misstankar åt de som byggde dem under tider av förföljelse." Hela texten här

Vi har liknande överbryggande användning av symboler och byggnader här i norden med de kyrkor som byggts på gamla kultplatser, norska stavkyrkor, med mera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/2/16, 6:16 PM
#12

Länken i # 11 har utgått. Jag tror det var denna artikel och kommentarerna jag hänvisade till.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: