Annons:
Etikettövrigt
Läst 2928 ggr
GiraffTunga
10/6/14, 6:32 PM

Halloween.

Hej jag undrar hur är kristendomen när det gäller Halloween? Det är snart Halloween och jag har hört rykten hit och dit att det är dödens dag, djävulens dag, skräck dagen, häxornas tid osv. Vad säger Jesus/Gud om Halloween? Är det förbjudet att fira det eller är det helt okej? Har aldrigt varit ute vid Halloween för det kändes aldrig rätt, ingen aning varför.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Woodland
10/6/14, 8:27 PM
#1

Det finns inget uttryckligt förbud i bibeln mot Halloween för den fanns inte i Jesus eller de tidiga kristnas världsbild innan de kristna kom till Kelternas land (i dagens Storbritannien). Halloween var ett hedniskt firande med olika ockulta inslag precis som midsommar. Jag skulle tro att dess ursprung är orsaken till att du inte tyckte det "kändes rätt" även om du inte kände till bakgrunden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
10/6/14, 8:28 PM
#2

Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till minne av helgonförklarade personer. I Sverige är alla helgons dag en allmän helgdag som infaller lördagen mellan den 31 oktober och 6 november (oftast lördagen i vecka 44). Ursprungligen var dagen en fast helgdag den 1 november, en plats den behållit i andra länder. Inom den latinska riten i Katolska kyrkan är den 1 november, såsom alla helgons dag, en av de förpliktade helgdagarna. Vid en helgdagsreform 1772 förlorade 1 november sin status som helgdag. Istället firades alla helgons dag första söndagen i november.

Efter motioner i Sveriges riksdag om att öka antalet helgdagar under hösten flyttades alla helgons dag 1953 till lördag, och blev samtidigt allmän helgdag (lördag var dåförtiden en arbetsdag). Samtidigt ändrades namnet på 1 november till att vara allhelgonadagen.

Det står mera i wiki. http://sv.wikipedia.org/wiki/Alla_helgons_dag

Fast det är väl ingen som firar helgon av dagens moderna samhälle utan då är det mer att man ska klä ut sig till allt möjligt, gärna häxa och annat läskigt.

Många wicca och häxkulturer utför en del ritualer och annat just denna dag, andra försöker få kontakt med de döda osv osv

Jag firar inte Halloween eller alla helgons dag på något sätt. För mig är det avgudadyrkan.

GiraffTunga
10/6/14, 9:16 PM
#3

Tack Juel och Woodland. Innan brukade jag aldrig gå ut för det var mörkt och gillade bara att klä ut mig men som du tycker Juel jag tänker inte på det bästa sättet med Halloween. Det enda jag längtar till är Julen. Firar bara påsken och julen. Min familj är inte kristen men dom firar Jul bara för min skull dom sätter upp en mini julgran. Minns i kvällen när det är mörkt alla sover och det blåser man ser snön glittra och sen så lyser lilla julgranen. Älskar den känslan, speciellt snön. Sen i påsken tänker jag på våren och ägg haha. Men julen är viktigast för mig. Men sedan Halloween så tänker jag mer såhär som du sa Juel, ritualer och sånt.

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
10/6/14, 9:27 PM
#4

Har läst lite nu i google och det står att den dagen halloween är , 31 oktober är den viktigaste dagen i satanistiska kulturer för det är den dagen satan fyllde år? Det är mycket trolldom och sånt i den dagen så jag tror att jag förstår varför jag får en negativ känsla i oktober.

You can not judge me unless you know me.

Lilla Stjärna
10/6/14, 9:44 PM
#5

Får också oerhörda obehag inombords 🤤…..

Lilla Stjärna
10/6/14, 9:47 PM
#6

#3;   "Minns i kvällen när det är mörkt alla sover och det blåser man ser snön glittra och sen så lyser lilla julgranen. Älskar den känslan, speciellt snön."

✨👍🌈

Annons:
GiraffTunga
10/6/14, 9:51 PM
#7

Hur kändes det för dig? För mig känns det inte bra.

You can not judge me unless you know me.

[[Rosmarmelad]]
10/7/14, 11:45 AM
#8

#4 Var har du läst det? Google är bara en sökmotor.

Även julen är baserad på en hednisk högtid, du kanske borde sluta fira det med?

[Juel70]
10/7/14, 12:29 PM
#9

Som kristen firar man Jesu födelse till julen.

[[Rosmarmelad]]
10/7/14, 12:54 PM
#10

#9 Men då borde alla helgons dag vara perfekt, det är ju en kristen högtid.

[Juel70]
10/7/14, 2:56 PM
#11

#10 Det är många som går till anhöriga avlidnas gravar och minns dom och tänder ett ljus. Det tycker jag ser fint ut, med alla tända ljus på kvällen. Jag bor vid en kyrkogård och brukar se alla fina ljus i mörkret.  Kristen eller inte, så att tända ett ljus i mörkret är alltid hoppfullt och man vill ju minnas sina nära och kära ibland.

Woodland
10/7/14, 4:22 PM
#12

# 8

Även julen är baserad på en hednisk högtid, du kanske borde sluta fira det med?

Det trodde jag också 😞 men det är faktiskt tvärtom!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
10/7/14, 4:27 PM
#13

#8 Skulle aldrig sluta fira Julen.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
[[Rosmarmelad]]
10/8/14, 8:33 AM
#14

#12 Nej, det är det inte. Hur har du fått den idéen om att kristendomen skapade julen?

Det fanns högtider vid den tidpunkten även före kristendomen. Allt skapades för 2000 år sedan, det fanns liv före det med. Men är det vad ni tror? Att allt skapades för 2000 år sedan?

[[Rosmarmelad]]
10/8/14, 8:34 AM
#15

#8 Även om den baseras på hedniska högtider? Det är samma sak med halloween då, det är bara att fira. Klä upp dig som vampyr och parta loss.

[[Rosmarmelad]]
10/8/14, 8:38 AM
#16

#8 Även om den baseras på hedniska högtider? Det är samma sak med halloween då, det är bara att fira. Klä upp dig som vampyr och parta loss.

[Juel70]
10/8/14, 10:21 AM
#17

#14 Ja det finns många som firar något runt jul, men kristna firar jesu födelse.

Tror ingen här vill klä ut sig till vampyr 😉

[[Rosmarmelad]]
10/8/14, 10:23 AM
#18

#17 Precis, de bygger på hedniska högtider. Annars skulle de inte sätta jesu födelse under vintern. De behövde helt enkelt byta ut de hedniska högtiderna mot något kristet.

[Juel70]
10/8/14, 10:47 AM
#19

Ja, fast dom hedniska högtiderna har ju inget att göra med Jesu födelse.  Vid midvinterblot tillbad man asagudar och vid Saturnalia tillbad man  guden saturnus. Det är helt  skilda traditioner/högtider som inte hör ihop med Jesus.  Det andra är avgudadyrkan.

[[Rosmarmelad]]
10/8/14, 11:57 AM
#20

#19 Fast de bestämde sig för att säga att Jesus föddes under vintern just för att försöka göra sig av med dessa högtider. Det finns fortfarande mycket kvar av dessa högtider under julen. 

Hur firar du jul?

Annons:
[Juel70]
10/8/14, 1:41 PM
#21

#20 Har du käll-länk till det någonstans?

Jag firar Jesus och med julklappar som infördes av Santa Claus, Italien.

LeJ
10/8/14, 2:40 PM
#22

#21 Jag googlade det då jag i tonåren fick lära mig som Rosmarmelad säger, blev lite nyfiken på om man hittat något nytt sedan dess. Här kan du se.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=f%C3%B6ddes+jesus+den+25+december

[Juel70]
10/8/14, 3:45 PM
#23

#22 Din länk ledde till många länkar, men hittar inget om att det som rosmarmelad säger:  "säga att Jesus föddes under vintern just för att försöka göra sig av med dessa högtider."

[Juel70]
10/8/14, 3:52 PM
#24

Hittade en länk nu. Så jesus är troligen född på tidiga hösten.

Vi kan beräkna på ett ungefär när Jesus föddes genom att räkna baklänges från hans död vid påsken den 14 nisan, våren år 33. (Johannes 19:14–16) Jesus var runt 30 år när han började sin tre och ett halvt år långa tjänst, alltså föddes han tidigt på hösten år 2 f.Kr. (Lukas 3:23)

Så då kan jag fira Jesu födelse redan i Augusti om jag vill.  Eller varför inte på min egen  födelsdag.. för det vore ju speciellt, att vi firar både födelsedag och uppståndelse tillsammans 😍

GiraffTunga
10/8/14, 4:54 PM
#25

Haha fyller år i September men vilket exakta datum fyller han år? Är det inte 24/12

You can not judge me unless you know me.

LeJ
10/8/14, 5:12 PM
#26

#23 Jag gjorde så för att jag fått uppfattningen att en del sidor inte ses som trovärdiga, på detta sättet kan man kolla dom sidor man har förtroende för.

Woodland
10/8/14, 6:49 PM
#27

En diskussion om Jul (Christmas) är Off Topic här och flyttade hit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Boxman
10/11/14, 7:33 AM
#28

#2

Halloween och Alla helgons dag är två olika saker.

[Juel70]
10/11/14, 8:57 AM
#29

#28 Ja håller med, två olika saker. Klippte bara in texten från Wiki.

Upp till toppen
Annons: