Annons:
Etikettövrigt
Läst 5917 ggr
[_roachford_]
2014-10-03 16:26

Tatuering som kristen?

Hej

jag undrar om det är ok att som kristen tatuera sig?

Jag menar typ en snygg namntatuering, en ros eller liknande. Naturligtvis spelar motivet roll, men det gäller ju inte bara gaddningar.

Jag har hört de som påstår att det är fel. Varför?

Annons:
[cicoccabim]
2014-10-03 16:33
#1

En del känner så för att det står i gamla testamentet att man inte ska märka sin kropp på det sättet. Jag känner många präster/kristna som är tatuerade. Någon enstaka präst som är emot det. Själv är jag kristen och  tatuerad 3 gånger. Funderar dessutom på en fjärde…..😃

Jag tror att det är i judendomen detta ses ännu strängare, vilket kan förklaras med att gamla testamentet och speciellt moseböckerna har större påverkan än i kristendomen (där nya testamentet får mer fokus).

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-10-03 20:32
#3

Jag har också tre små tatueringar. Nöjd med bara en av dom.  Men skulle nog helst vilja ta bort alla tre.

Davbjo
2014-10-04 12:05
#4

Har svårt att se hur detta kan vara förenligt med att vara en "god kristen", då det rakt av förbjuds i Bibeln.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[cicoccabim]
2014-10-04 12:14
#5

Mina tatueringar har med min tro att göra. För mig är det ett sätt att bära bönesvaren på mig, en sorts påminnelse om vad Gud vill med mig.

[Juel70]
2014-10-04 12:19
#6

I mitt fall Thursday, tatuerade jag mig när jag inte gick med Gud.  Allt hänger ihop med att vår kropp är helige andes tempel och ska hållas så ren som möjligt och vördas.  Ingen är felfri i detta fall, endast Jesus.

Lustigt förresten att du som inte tror, kommer säger nåt sådant. 

Vad är en "god kristen" för dig? Blir man "from" när man blir kristen?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-10-05 08:55
#8

#7 Ja så är det att människor gör skillnad på synder, men vi kan inte döma en annan människa utan att döma oss själva. Endast Gud har rätten att döma våra synder.  Men rent moraliskt tycker man ju att en tatuering inte är särskilt farligt i jämförelse med t ex mord. 

Men du svarade inte på min fråga 🙂

”Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Förklara ingen skyldig, så skall ni inte dömas skyldiga. Frikänn, så skall ni bli frikända” (Luk 6:37).

”Men vem är du som dömer din nästa?” (Jak 4:12).

”varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?” (Luk 6:41).

Man kan utnyttja andras fel för att lugna sig och öka sitt eget värde. Skälen till att döma sin nästa är att stärka sin egenkärlek (se Luk 18:9-14). Men om jman ständigt är på jakt efter sin nästas minsta misstag är det väl ett sätt att undvika att ställas inför sina egna problem?

Boxman
2014-10-05 10:30
#9

#5

"Mina tatueringar har med min tro att göra. För mig är det ett sätt att bära bönesvaren på mig, en sorts påminnelse om vad Gud vill med mig".

Hur ser du på det faktum att det finns bibelpassager som konkret förbjuder just tatueringar?

[cicoccabim]
2014-10-05 11:01
#10

Efter att ha studerat både nya och gamla testamentet på originalspråken lärde jag mig hur mycket som måste tolkas av denna samling av skrifter. Jag säger därmed inte att jag har varken fel eller rätt, bara att detta är MIN tolkning och mitt val. 

Och med denna kommentar lämnar jag denna fråga. Hoppas att detta respekteras.

Boxman
2014-10-05 11:38
#11

#10

"Hoppas att detta respekteras".

Självklart. Det hade dock varit ytterst intressant om någon kristen faktiskt ville förklara hur de förhåller sig till buden i tredje mosebok. Det tycks ofta vara ett (minst sagt) ganska godtyckligt förhållande.

[Juel70]
2014-10-05 11:55
#12

#11   Läs noga:    Vi blir inte frälsta av laggärningar (följa buden) utan av TRO på Jesus.

Jesus kom inte för att avlägsna buden, men för att uppfylla dom (vilket han också gjorde)

Jesus gav oss däremot ett nytt bud. 

Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela ditt förstånd. Du skall älska din nästa som dig själv” (Matt 22:37-39), Det dubbla kärleksbudet.

[Juel70]
2014-10-05 11:58
#13

Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud,24och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus. Romarbrevet 3:23

Du kan förresten läsa om detta i mer detalj i romarbrevet från kapitel 3-4 och framåt. Där har du alla svar angående följa lagen eller inte.

http://www.bibeln.se/las/2k/rom#q=Rom+1%3A1-16%3A27

Annons:
Boxman
2014-10-05 12:24
#14

#12

"Jesus kom inte för att avlägsna buden, men för att uppfylla dom (vilket han också gjorde)

Jesus gav oss däremot ett nytt bud". 

Så då menar du alltså att vi helt och hållet kan bortse från alla bud i moseböckerna?

Joppo
2014-10-05 13:18
#15

#8 Jag tror att du misstagit mig för någon annan(Kanske Thursday?). Du kan inte ha ställt någon fråga till mig, eftersom detta var mitt första inlägg i denna tråd.

[Juel70]
2014-10-05 13:28
#16

# 14 I stort sett så fyller man alla bud genom det dubbla kärleksbudskapet och åter.. man blir inte frälst genom gärningar utan av tro. Däremot vill Gud att vi ska göra goda gärningar/göra gott.

#15 Ja förlåt, 😊Det var menat till Thursday.

Boxman
2014-10-05 13:41
#17

#16

Min fråga gällde konkret de specifika bud som israeliterna pådyvlas i moseböckerna. Skall de efterföljas eller inte?

Herrn på bilden i #7, till exempel, har ju uppenbarligen en väldigt godtycklig relation till dessa bud. 3 Mos 18:22, till exempel, tycker han är så viktigt att han väljer att tatuera in det på sin kropp, men 3 Mos 19:28 som förbjuder tatueringar (!), däremot, väljer han att strunta i.

Hur ser du på det här?

[Juel70]
2014-10-05 13:55
#18

#17 Har du inte läst mina inlägg? 🤔

Boxman
2014-10-05 14:09
#19

#18

Jo, men det är inte speciellt tydligt hur du faktiskt menar. I moseböckerna finns ett stort antal olika bud av följande slag:

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.  Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt." (3 Mos 18:22-23)

"Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning.  Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er." (3 Mos 19:26-28)

"Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten." (3 Mos 19:33-34).

Skall ni som är kristna följa dess bud eller inte? Just bibelorden som fördömer homosex och invandrarförtryck hör man ju ofta citeras på ett sätt som gör gällande att kristna faktiskt har att förhålla sig till dessa konkreta bud.

Woodland
2014-10-05 14:12
#20

Min fråga gällde konkret de specifika bud som israeliterna pådyvlas i moseböckerna. Skall de efterföljas eller inte?

Boxman du har ställt denna fråga förut. Tror du att saker och ting ändrar sig från vår sida? Från en gammalt tråd: 

De tio Guds bud finns i Gamla Testamentet och är universella. De gäller idag. De specifika reglerna angående vardagslivet och rättsystemet i GT lärde folket att de skulle hålla sig avskilda från andra folk på grund av att Messias skulle komma genom dem. 

De sociala föreskrifterna var till för deras samhälle och tid. Vi nedvärderar inte GT för det är Guds ord också, men mycket av vad som skrevs som lagar är inte relevanta idag på grund av denna samhällstruktur och tid.

De GT ceremoniella föreskrifterna med deras specifika ordningar var för Israel som nation och egendomsfolk. De pekade mot Jesus som skulle komma. Men troende behöver inte ägna sig åt ceremoniella föreskrifter i GT för att Jesus har fullbordat alla krav på rättfärdighet. Däremot förbuden mot annat som är i GT och som finns också i NT (lik utövad homosexualitet) är ett utav dessa som jag skrev i länk  # 61. Vad som gäller för de kristna bekräftas i Nya Testamentet liksom många andra synder. 

 * Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.

** 1 Mos. 19:1 -29; 3 Mos 18:22, 20:13; 1 Kon. 14:24; Markus ev. 6:9, 10:6-9; Rom.1: 26-28; 1 Kor. 6:9-11;1 Tim. 1:10; Judas v.7; Upp. 21:8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Boxman
2014-10-05 14:34
#21

#20

"Boxman du har ställt denna fråga förut. Tror du att saker och ting ändrar sig från vår sida."

Anledningen till att saker och ting dyker upp igen är förmodligen för att någon part fortfarande anser att det finns saker kvar att diskutera.

"Vi nedvärderar inte GT för det är Guds ord också, men mycket av vad som skrevs som lagar är inte relevanta idag på grund av denna samhällstruktur och tid."

Och hur avgör man då vad som är relevant idag eller inte? Ta bara de konkreta bud jag citerade här ovan:

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.  Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt." (3 Mos 18:22-23)

"Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning.  Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er." (3 Mos 19:26-28)

"Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten." (3 Mos 19:33-34).

Hur skall man som kristen, idag förhålla sig till dessa bud? Går det bra för en man att ligga med en annan man som man ligger med en kvinna, eller är det fortfarande någonting avskyvärt? Får man äta kött med blod i? Spara sitt skägg? Tatuera sig? Köpa och sälja slavar? Klippa håret vid tinningarna? Älska invandrare som man älskar sig själv?

Min uppfattningen är att många kristna har ett extremt godtyckligt förhållande till dessa bud. Man väljer och vrakar lite som det passar, och förkastar resten. Ta bara herren på bilden i #7, till exempel. Ser du någonting godtyckligt i hans agerande?

Woodland
2014-10-05 14:52
#22

# 21

Min uppfattningen är att du har inte läst # 20 .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-05 14:52
#23

Boxman, jag trodde att du hela tiden syftat till de tio budorden?

Boxman
2014-10-05 15:05
#24

#22

"Min uppfattningen är att du har inte läst # 20".

Min uppfattning är att det som står i #20 inte besvarar det som står i #21.  (Det hade verkligen varit ytterst intressant att få konkreta svar på de frågor jag ställde däri.)

#23

"Boxman, jag trodde att du hela tiden syftat till de tio budorden?"

Nej, jag tänkte rent generellt på ALLA bud i moseböckerna.

Woodland
2014-10-05 15:15
#25

# 24 Ok låt oss försöka igen. De GT ceremoniella föreskrifterna med deras specifika ordningar och förbuden mot annat som är i GT och som också finns i NT gäller för de kristna idag. Vad som gäller av det som står i GT för de kristna bekräftas i Nya Testamentet. Till exempel- "Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike." ** 1 Mos. 19:1 -29; 3 Mos 18:22, 20:13; 1 Kon. 14:24; Markus ev. 6:9, 10:6-9; Rom.1: 26-28; 1 Kor. 6:9-11;1 Tim. 1:10; Judas v.7; Upp. 21:8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Boxman
2014-10-05 15:50
#26

#25

"Vad som gäller av det som står i GT för de kristna bekräftas i Nya Testamentet."

Då tror jag att jag förstår hur du menar. Slaveriet, till exempel, som beskrivs på följande sätt i GT:

"Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig. Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet. De förblir er egendom,  och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid." (3 Mos 25:44-46).

legitimeras ju också i NT:

"Ni som är slavar, underordna er era herrar, lyd och respektera dem, inte bara de goda och hyggliga utan också de orättvisa.  Den som härdar ut i oförtjänta lidanden därför att han har Gud för ögonen, han gör något stort. Vad är det för berömvärt i att tåligt ta emot hugg och slag när ni har felat? Men om ni står ut med att misshandlas när ni har gjort rätt, då är det något stort i Guds ögon." (1 Pet 2:18-20).

Är jag på rätt spår då?

Woodland
2014-10-05 16:17
#27

# 26 Rätt spår? Nja mer som same old, same old. Dessa instruktioner i GT gavs Israel cirka 1300 f.Kr. ( ungefär 3300 år sedan). Finns det slavar i Israel idag? Judarna som följer Tora och Midrash håller de sig med slavar idag? Svar nej. Så utifrån ett judiskt perspektiv är slaveriet avskaffat. Paulus skrev till troende som levde under en hednisk statsledning där slaveri var en del av samhälls strukturen och slavarna en egen klass. Han skrev utifrån en redan existerande samhälls struktur som påtvingades människor. Vi har haft detta uppe så många gånger förut. Den som är intresserad kan söka på sajten och läsa själv vad som har skrivits förut om slaveri i Romarriket.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: