Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2371 ggr
Woodland
9/28/14, 2:14 PM

Göra skillnad . . .

Inlägget är flyttat från denna tråd för fortsatt diskussion. 

2014-09-28 07:49#23 av: Juel70

Det står i bibeln att efter att judarna ratat Jesus, så är ALLA andra inbjudna till bröllopet. Det brukar stå  först och främst juden, sedan greken, men alla människor är välkomna i Jesu famn.  Om jag skulle göra skillnad på människor, så är det inte pga hudfärg eller etnicitet utan för att dom tillber andra gudar, så skiljer jag mig från dom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
9/28/14, 2:42 PM
#1

Jag håller med dig Juel, att utifrån vår sida skall frälsnings inbjudan gå ut till alla.  Ditt inlägg förtjänade en ny tråd för att ämnet är oerhört viktigt.

Jag har lite funderingar runt detta när det gäller hur och när vi som kristna gör skillnader mellan olika folk.  Vi är onekligen många som kan intyga att de som Gud kallar finns ute bland de som tillber andra gudar (eller inga gudar alls mer än sig själv för den delen)  för vi har själva kommit utifrån.

Jag vet inte om församlingsdisciplin praktiseras i något samfund idag. Känner du till några som tar itu med det som står i skriften?

1  Kor. 5 - 9-13  I mitt brev till er skrev jag att ni inte skulle ha något att göra med otuktiga människor.  Jag menade inte alla otuktiga här i världen, inte alla giriga och utsugare och avgudadyrkare. Då måste ni ju lämna världen.  Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan.  Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma?  Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!

Jag tror att faktum är att vi gör tvärtom i de flesta kyrkor idag. Det beror givetvis till stor del på att världens tänkande finns i kyrkan.  Jag vet inte  ens om det är möjligt att återställa församlingsdisciplin. 

Vad har du för tankar om detta?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
9/28/14, 5:43 PM
#2

Jag vet inte så mycket om församlingsdisciplin för jag är inte med i någon kyrka.  Har varit med i en internetkyrka ett tag nu.   Men jag hittade lite andra bibelord om det du talar om.

Du skall inte hata din broder i ditt hjärta, men du skall tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att bära på synd. 
(3 Mos 19:17)

Som en ring av guld och ett dyrbart smycke är en vis förmanare för ett lyssnande öra. 
(Ords 25:12)

Vi ber er, bröder, att rätt uppskatta dem som arbetar bland er och som är era ledare i Herren och förmanar er.
(1 Tess 5:12)

Gå inte hårt fram mot en äldre man. När du förmanar honom, så tala som till en far. Förmana yngre män som bröder, 2 äldre kvinnor som mödrar och yngre kvinnor som systrar, i all renhet. 
(1 Tim 5:1-2)

Lukas 17:3 3 Var på er vakt! Om din broder syndar, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom.

Apg 20: 28 Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. 29Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. 30 Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida. 31 Håll er därför vakna och kom ihåg att jag ständigt i tre års tid natt och dag har varnat var och en av er under tårar.

Rom. 16:ittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort från dem. 18 Ty sådana tjänar inte vår Herre Kristus utan sin egen buk, och med milda ord och vackert tal bedrar de godtrogna människor.

*1 Tim 5: 19 Ta inte upp en anklagelse mot någon av de ÄLDSTE, om det inte finns två eller tre vittnen. 20 Dem som syndar inför alla skall du tillrättavisa inför alla, så att även de andra tar varning.*


Ja, det fanns en massa fler. 

Jag har nog hållit mig ifrån kyrkan av många olika orsaker. Jag söker hellre kristna vänner och träffas för att läsa bibel och be och lovsjunga tillsammans.  Man får rätta sig efter bibelorden så gott det går fast man inte är med i nån församling.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
9/29/14, 9:54 AM
#4

Inlägget är flyttat hit!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
9/29/14, 9:55 AM
#5

varför? Du startade ju en ny tråd för min fråga 🙂

Woodland
9/29/14, 9:57 AM
#6

Du svarade mitt inlägg # 25 i den tråden. Här talar vi om om församlingsdisciplin. 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
9/29/14, 10:00 AM
#7

Ok, men frågan som jag ställde här handlar inte om församlingsdisciplin. Kanske du missuppfattat mig. Men du tog däremot upp församlingsdisciplin i ditt svar här ovan. Tråden heter ju också "göra skillnad".

Woodland
9/29/14, 2:41 PM
#8

Jag tror det blir lättare för de som följer diskussionen om vi håller oss inom samma tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: