Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2165 ggr
Woodland
9/25/14, 6:59 PM

Kristna och SD

Just nu pågår en diskussion om ett inlägg i Dagen där Stefan Svärd mer eller mindre uteslöt tanken att en kristen borde stödja Sverigedemokraterna. Svärd lär har skrivit sitt inlägg som ett svar på två SD vänliga Facebook inlägg skrivna av Ulf Christiansson.

Detta debatterades i korthet i "Människa och Tro" på P1.  Här är länken med bilder på de två parterna i diskussionen - Svärd och Förslund.

Fastän man inte känner till personerna i frågan är ämnet intressant utifrån flera aspekt. Vad anser ni?

Detta med politik kan röra upp känslorna men samtidigt vill jag poängtera att man bör diskutera i en civil ton.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
trollslända
9/25/14, 7:15 PM
#1

Jag tycker visst man kan vara kristen och rösta på SD. Jag dömer då ingen utifrån politisk ståndpunkt.

[Ztevo]
9/26/14, 12:44 AM
#2

Vissa kristna har (i historien och nutid) utfört mycket värre dåd, än att lägga en röst på SD..

Joppo
9/26/14, 1:19 AM
#3

Vad har du för åsikt i frågan Woodland?

[Juel70]
9/26/14, 9:47 AM
#4

Jag skulle nog aldrig kunna rösta på SD. Även om jag tycker att invandringen i längden blivit ett problem, så betyder inte att SD har rätt lösning. (För jag stödjer inte många utav deras punkte) 

 Framförallt tycker jag det är problem just nu med muslimer som åker och genomför Jihad och stödje IS, men det kan inget parti avhjälpa, utan då isåfall krävs andra insatser.  

Jag röstade inte på KD heller.

Woodland
9/26/14, 11:12 AM
#5

# 3

Jag håller med # 1.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

LeJ
9/26/14, 3:18 PM
#6

Jag tycker verkligen inte att kristendomen och SD går ihop. För mig känns det som att man helt har missuppfattat Jesus om man inte ser alla människors lika värde och tycker det är ok att skicka folk till döden för möjligheten att få några extra kronor,

Annons:
Woodland
9/26/14, 5:37 PM
#7

# 6 Detta men "människas likavärde" är ett uttryck som inte Jesus använde. Faktum var att Jesus betjänade judarna här på jorden och endast i undantagsfall bemötte " hedningarna" ( det vill säga andra folkgrupper). Jag förstår inte vad du menar med att " skicka folk till döden för att få några extra kronor"

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
9/26/14, 5:57 PM
#8

Vem ska vi då behandla lika? Vem är min nästa?  Jag tror att Jesus kanske inte nämnde det med ord, men han säger att vi ska älska vår nästa såsom oss själva. Det kan väl inte bara gälla några enstaka raser.

LeJ
9/26/14, 7:34 PM
#9

#7 Ok, vi behandlar bara judarna som jämlikar då och alla andra struntar vi i eftersom det bara är dokumenterat att Jesus när han vandrade på jorden inte bemötte hedningarna så ofta.👍 Alla gör ju som dom vill såklart.

Och visst, deras flyktingpolitik handlar inte enbart om att spara pengar, utan om främlingsfientlighet, men det är så en del väljare lockas att rösta på dom.

Woodland
9/26/14, 7:48 PM
#10

# 8 Kan vi behandla människor lika? Det kan verka som ett eftersträvansvärt mål men jag tror inte det är möjligt. Skulle någon av oss behandla ett främmande barn som vi behandlar våra egna? Javisst! kan man säga men hur långt skulle vi sträcka oss och hur många andra barn skulle vi vara beredda att hjälpa? Det finns bara en ras - den mänskliga rasen. Oavsett hur vi människor ser ut utvändigt, om man skär oss mitt itu ser vi likadana ut. Sedan finns det olika etniciteter och olika religioner med mera som skiljer oss åt. Det är det som jag tycker är så intressant med detta. Skall "människans lika värde" utgå från födseln? I så fall vad gör vi med de oföddas värde? Eller bör människans "lika värde" bedömas av individens samhällsnytta? Är en medlem av ISIS berättigad till samma behandling som sina offer? Det är bland annat detta Juel jag menar med "flera aspekter." i #0. Och det finns ännu flera aspekter med detta uttryck. Jag tror att min nästa är den som kommer i min väg, rent fysiskt eller genom att hjälp behövs på annat sätt. Om vi påstår att Jesus var på ett visst vis måste vi ha bevis för det i skriften. Man hör ibland att han inte gjorde skillnad på folk, men det gjorde han. Matt. 15:24; Joh 12: 20-21

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/26/14, 8:38 PM
#11

# 9 En folkgrupp som inte har behandlats som jämlika är judarna. De, om några, känner till fientlighet. Må det aldrig upprepas. Men tillbaka till diskussionen i #0 - Tror du att de kristna som röstade på SD ser ner på andra? I såfall har Svärd en poäng. Om de däremot röstade på SD för andra orsaker eller inte betraktar partiet som främlingsfientligt kommer eventuella motiv i en annan dager.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
9/26/14, 9:10 PM
#12

"Det finns bara en ras."??

Woodland
9/26/14, 9:32 PM
#13

# 12 Ja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Ztevo]
9/26/14, 9:36 PM
#14

Alla människor har lika värde. (Samma mening, men mer genomtänkt!)

Woodland
9/27/14, 12:01 PM
#15

# 14 Hur förvandlar man detta uttryck från floskel till verklighet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
9/27/14, 12:50 PM
#16

#15 Vad betyder floskel?

Woodland
9/27/14, 1:03 PM
#17

# 16

I detta sammanhang ett mode ord eller kliché. Enligt Wiktionary -välklingande ord utan djupare innebörd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
9/27/14, 1:10 PM
#18

#15 Helt enkelt genom att agera efter sina ord.

Det blir en kliché när man säger ett, och gör ett annat.

Jag kan inte påminna mig om att jag har blivit anklagad för att vara inkonsekvent. 😎

dejtbar
9/27/14, 2:48 PM
#19

Alla kristna jag känner röstar på KD "för att det är ett kristet parti" säger dom. Men jag skulle vilja veta på vilket sätt KD är mer kristet än t.ex moderaterna eller centern? Är det bara pga namnet kristdemokraterna som kristna dras dit? Det måste ju vara något annat. Men jag kan inte se något i deras partiprogram som är mer kristet än andra partiers?

(kanske är offtopic i denna tråd, kanske ska ta i en ny tråd?)

Woodland
9/27/14, 7:05 PM
#20

# 18 Jag anklagar dig inte för att vara inkonsekvent utan vill veta i ljuset av inlägg #10 s aspekter hur man kan få detta att fungera i alla sammanhang. Att säga en sak och göra en annan är inte en kliché utan en motsägelse. Detta uttryck "människans lika värde" har blivit använt så ofta på sistone och jag har funderat över vad det kan betyda i verkliga livet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Ztevo]
9/27/14, 7:15 PM
#21

#20. Jag bara konstaterade fakta. Jag känner mig trygg, i mig själv, så jag har inget behov av att använda klichéer. 

Vi har våra egna, valda ljus.

Fundera inte. Det är bara att agera efter sitt tycke och tro. Det blir naturligaste så.

Woodland
9/27/14, 9:04 PM
#22

# 19 Detta är bara mina tankar runt dina frågor. KD grundades inom pingströrelsen så det är ett unikt parti. Enligt KDs ideologi är den gyllene regeln viktig och deras politik har kristen grund. Det står så här under ideologi - "Människan har såväl kroppsliga och själsliga som andliga behov. Det kristdemokratiska samhällsarbetet tar därför sin utgångspunkt i människans helhet och betonar människans behov av gemenskap. Den viktigaste gemenskapen är familjen. " Det är inte detsamma att sitta i opposition som det är i regeringsställning. Det har gjort att vissa kärnväljare har inte känt igen partiet och har inte röstat på dem. Sedan finns det de som anser att KD står närmast deras ideal och värderingar av alla partier. Man kan inte utesluta att folk röstar på dem av lojalitet oavsett om de är insatta i deras politik eller ej.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
9/28/14, 2:16 PM
#24

Inlägg # 23 är flyttat till egen tråd här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/28/14, 8:13 PM
#25

#10 Att behandlad människor olika för att man inte gillar alla eller för att man värnar mer om sin familj än grannens är en sak. Att behandla människor illa för att de är från en annan kultur, ras eller annat land är en helt annan sak. Jag uppfattar det som att du blandar ihop äpplen och päron här. Men NEJ man borde inte rösta på SD om man säger dig vara kristen eftersom det innebär att man vandrar i Jesus spår. Och som juel säger ~ kärleksbudskapet borde därför råda och strävar du efter att leva enligt det så går det inte riktigt ihop med SD vad jag vet.

Woodland
9/28/14, 10:03 PM
#26

# 25 Bra att du kom in i diskussionen. När det gäller äpplen och päron: Min poäng i # 10 var "var skall man dra gränsen?" Menar du att det är OK om man inte gillar grannens barn men det är inte OK om man inte gillar grannens barn för att de är från en annan kultur? Är det inte samma sak? Summa blir att man inte gillar grannens barn. När det gäller att rösta kan man se på det lite filosofiskt också och demonstrera att saker och ting är inte så enkelt egentligen. Jag kan förstå att du inte accepterar SD men de har inte suttit i regeringen och är för det mesta maktlösa. Men låt oss bredda detta lite……Bör en kristen rösta på V med tanke på vad det partiet höll på med under hela 1900 talets kommunist styre? Bör en kristen rösta på Social Demokraterna med tanke på vad de gjorde och inte gjorde under alla år i regeringsställning under andra världskriget och framåt? I ljuset av det bör man som kristen vara med i en riksdagsgrupp SKSF? Det är ännu en aspekt av #0.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/28/14, 10:41 PM
#27

Varför var det bra??? Har du saknat mig? Jag anser att det är en stor skillnad mellan att inte tycka om en människa för att den är som den är än att tycka illa om alla från en viss kultur. Det sista är enbart fördömande. Jag som anser att vi bör använda vår demokratiska rätt att få rösta anser att man får rösta på vad man vill. Men det var inte frågan. Och som svar på om man bör rösta på V eller S pga deras eventuella historia så anser jag det helt irrelevant då vi röstar på partiets aktuella politik. Inte vad de stod för ens i förra valet, och ännu mindes vad de stod för ännu längre tillbaka i tiden. Annars kan man ju alltid resonera som JV som inte röstat alls så de anser att de inte ska vara en del av denna världen.

Annons:
pirri17
9/29/14, 5:55 AM
#28

SverigeDemokraterna är rasistiska. Tänk på att Jesus och Gud och den helige anden och änglar älskar alla människor från alla kulturer och sen blir Jimmy Åkesson en annan ras i sitt nästa liv.

Brunett

Woodland
9/29/14, 9:52 AM
#29

2014-09-29 09:00#3 av: Juel70

Du skrev: 

Kan vi behandla människor lika? Det kan verka som ett eftersträvansvärt mål men jag tror inte det är möjligt. 

-Det är möjligt. Det finns många orsaker till att man inte kan behandla sin nästa såsom sig själv; rasism, oförlåtelse, oförstånd, hat med mera.

Den samariska kvinnan sa: ˮHur kan DU, som är jude, be MIG som är en samarisk kvinna om något att dricka?ˮ - Judarna umgås inte med samarierna. (Joh 4)

Lägg märke till här att det är samariska kvinnan som känner sig fördömd av judar eftersom dom inte pratar med varandra. Jesus pratade med henne. Det var ovanligt att ens prata med en främmande kvinna. Han fördömde inte hennes etnicitet utan han såg synden i hennes liv som människa och erbjöd henne det levande vattnet.

------------------------------------------------------

Skulle någon av oss behandla ett främmande barn som vi behandlar våra egna? Javisst! kan man säga men hur långt skulle vi sträcka oss och hur många andra barn skulle vi vara beredda att hjälpa?

-Det finns många människor som idag tar sig an barn av olika etnicitet av kärlek och behandlar dom som sitt eget barn, både via adoption och barnhem i olika delar av världen. 

Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in” (Mark 10:13-16). Om ni inte omvänder er och blir som barnen, kommer ni aldrig in i himmelriket” (Matt 18:3). 

Om en förälder tappat bort sitt barn och jag hittar det ensamma barnet, skulle man då lämna det ensam? Nej, dom flesta tar hand om barnet tills mamman är tillbaka och  under den tiden, hade jag behandlat barnet som mitt eget barn, såsom jag behandlat mina barn när dom var små.

--------------------------------------------------

Det finns bara en ras - den mänskliga rasen. Oavsett hur vi människor ser ut utvändigt, om man skär oss mitt itu ser vi likadana ut. Sedan finns det olika etniciteter och olika religioner med mera som skiljer oss åt.

Nu tycker jag att du säger emot dig själv lite här, för om du läser din första rad om igen så står det: - Kan vi behandla människor lika? Det kan verka som ett eftersträvansvärt mål men jag tror inte det är möjligt. 

Du skriver också:  Skall "människans lika värde" utgå från födseln? I så fall vad gör vi med de oföddas värde? Eller bör människans "lika värde" bedömas av individens samhällsnytta? Är en medlem av ISIS berättigad till samma behandling som sina offer? 

Jag trodde vi utgick ifrån hur du sade att Jesus gör skillnad på människor och inte hur människor gör skillnad på människor. Jag tror vi blandat ihop två saker, för jag reagerade på hur du skrev att Jesus gör skillnad på människor. För du skrev: Detta men "människas likavärde" är ett uttryck som inte Jesus använde. Faktum var att Jesus betjänade judarna här på jorden och endast i undantagsfall bemötte " hedningarna"

och vidare skriver du:

Jag tror att min nästa är den som kommer i min väg, rent fysiskt eller genom att hjälp behövs på annat sätt. Om vi påstår att Jesus var på ett visst vis måste vi ha bevis för det i skriften. Man hör ibland att han inte gjorde skillnad på folk, men det gjorde han. Matt. 15:24; Joh 12: 20-21

  Efter att judarna ratat Jesus, så bjöd han in alla till det kommande bröllopet med Jesus.

Varför vill Jesus att frälsningsbudskapet ska spridas till jordens alla hörn? 

Om du inte är jude, varför är du kristen?  Och varför är jag kristen?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/29/14, 2:44 PM
#30

# 27

Det är klart att du skall vara med i diskussionerna här fastän vi inte har samma åsikter ibland! 😉

Jag anser att det är en stor skillnad mellan att inte tycka om en människa för att den är som den är än att tycka illa om alla från en viss kultur. Det sista är enbart fördömande.

Jag anser det är samma sak: illvilja i olika skrud som kan ta sitt uttryck i ord och handling.

Jag som anser att vi bör använda vår demokratiska rätt att få rösta anser att man får rösta på vad man vill. Men det var inte frågan.

Jo, det var frågan i #0 och du likt mig håller med # 1 också, ser jag. 🙂

 Och som svar på om man bör rösta på V eller S pga deras eventuella historia så anser jag det helt irrelevant då vi röstar på partiets aktuella politik. Inte vad de stod för ens i förra valet, och ännu mindes vad de stod för ännu längre tillbaka i tiden.

Ett parti som lovar och inte håller löften är inget att rösta på. Du har en poäng att aktuell politik är viktig så länge som det som lovas uppfylls, men historia är också viktig. Den upprepas och de som är historielösa är lättlurade. Jag anser att historiekunskaper är oerhört viktiga och förstår när historielärare protesterade för flera år sedan att historiestudierna skulle minskas i skolorna.   Rasbiologi till exempel är inte så avlägsen historiskt mässigt.

Maja Hagerman skrev i sin bok Det Rena Landet "År 1921 rådde en anda av nationell samling kring frågan. Riksdagsmän i alla politiska partier från vänster till höger ställde sig bakom beslutet att inrätta ett rasbiologiskt institut i Sverige, den första statliga inrättningen i sitt slag i världen. Syftet var att slå vakt om nationens främsta naturtillgång: folket. Ingen annanstans inom den vita rasen fanns en germansk folkstam som var så ren och oblandad som här, hette det då." 

De enda partierna som kan svära sig helt fria från detta är de som dök upp senare i politiken.  Så med tanke på vår diskussion undrade jag var man skall dra gränsen när det gäller vilka partier en kristen kan rösta på. (Du har redan svarat på det). 1900-talet är inte så avlägset.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/29/14, 2:48 PM
#31

# 29

Du vet hur jag menar med den mänskliga naturens tillstånd. Det har varit uppe på tapeten förut. Jag anser att det kristna livet är ett övernaturligt liv och kraven i bibeln (som bergspredikan) uppfylldes endast av Jesus.  Likväl kan vi har det som målsättning i kraften av  den helige Ande.

Visst, finns det många som har kallelsen att hjälpa andra och som gör det. Detta förnekar jag inte utan vad jag efterlyste är hur man praktiskt kan omvandla en fras/floskel till handling. Vi har hört "människans lika värde" hela valrörelsen. Vad gör man med det? 

Du har rätt att den samaritiska kvinnan kände sig fördömd av judarna och av sina egna också för hon gick inte till brunnen med de andra kvinnorna. Hon var troligen ute i kylan hos hela byn. 

Detta jag skrev angående "människans lika värde"  och Jesus var i respons till #6 påstående att Jesus behandlade alla lika. Bibeln visar att han gjorde inte det. Han hade en prioritet i sin uppgift på jorden och det var till judarna: "Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: "Gå inte in på hedningarnas område eller in i någon samaritisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus."   Matt. 10  Jag kan inte ändra berättelsen. Han sade så i Matt. 15:24 när han gjorde ett undantag för den kanaaneiska kvinnan.   

När det gäller begreppet "ras "  erkänner inte bibeln några raser.  Alla är avkomman av det första paret.  Enligt Alf Rönnby  är detta begrepp "utmönstrat" sedan andra världskriget . "..hela teoribildningen förkastats och inom biologin använder man inte längre begreppet ras eftersom det är ett luddigt begrepp. Det går inte att urskilja specifika raser. Numera talar man hellre om etnicitet, " urdrag från LT.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
9/29/14, 3:02 PM
#32

Varför vill Jesus att frälsningsbudskapet ska spridas till jordens alla hörn? 

Om du inte är jude, varför är du kristen?  Och varför är jag kristen?

LeJ
9/29/14, 4:13 PM
#33

#31 Var har jag påstått i inlägg #6 att Jesus behandlade alla lika?

Woodland
9/29/14, 4:25 PM
#34

Varför vill Jesus att frälsningsbudskapet ska spridas till jordens alla hörn? 

Bland annat för att Herren ville det för att Jesus skall prisas!

8 Jag, den ringaste av alla heliga, har fått denna nåd att bland hedningarna predika evangeliet om Kristi outgrundliga rikedom 9 och att upplysa alla om hur den hemlighet förvaltas, som från evighet har varit dold i Gud, alltings Skapare. 10 Så skulle Guds vishet i sin mångfald nu genom församlingen göras känd för härskarna och väldigheterna i den himmelska världen. 11 Detta var det eviga beslut som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre. Ef. 3

Om du inte är jude, varför är du kristen?  Och varför är jag kristen?

Judarna var först - För er först och främst har Gud låtit sin tjänare träda fram, och han har sänt honom för att välsigna er genom att vända var och en bort från sina onda gärningar. Apg 3

Sedan kommer resten av världen - I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut,  för att den härliga nåd som han har skänkt oss i den Älskade skall prisas. Ef. 1

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
9/29/14, 5:10 PM
#35

#30 Frågan i #0 var inte om man skulle rösta generellt sätt, utan om kristendom och SD ideologin gick ihop. Så nej det där är allt som jag ser det två olika saker.

Jag anser tex inte att jag kan tycka annat än att det är okej att rösta på SD, eller V, eller Kd, eller… Vem är jag att döma? Men utifrån ett kristet perspektiv ser jag inte att det går ihop att rösta på SD eftersom de inte välkomnar alla. Med det sa jag inte att "alla andra" partier mer lever efter den kristna ideologin, men återigen det var inte frågan.

Så återigen, NEJ jag håller inte med #1 om att det går ihop, just som jag skrev.

Och hur du kan få det till samma sak att man inte gillar en människa man har mött och att man inte gillar människor av en viss kultur som du aldrig har träffat det förstår jag verkligen inte.

Så nej, vi tycker inte samma. Inte heller då det kommer till att döma människor för vad de har gjort, skulle vi välja bort att rösta på partier som inte har hållit vad de lovar så skulle vi inte ha något att rösta på!

Och du svarade inte på frågan varför det var bra att jag dök upp i tråden… Men strunt samma.

Woodland
9/30/14, 5:47 PM
#36

# 35

 Du vet väl att jag tycker det är roligt att diskutera med dig. Vi är sällan överens men kör i vind. 

Jag anser att ordet "stödja" innebär röstning på ett parti, men det är inte så noga om vi är överens om det. 

Inte heller då det kommer till att döma människor för vad de har gjort, skulle vi välja bort att rösta på partier som inte har hållit vad de lovar så skulle vi inte ha något att rösta på!

Känner du till Socialdemokratins historiska förbindelser med Hitler Tyskland eller hur Vänsterpartiet har agerat i sitt umgänge med grymma diktaturer? Det gäller mycket mer än brutna vallöften om bidrag och sådant. 

Om historielöshet: Vår kollektiva glömska i samhället leder oftast till en inkonsekvent hållning. Skulle vi vara konsekventa hade inte Socialdemokraterna (som jag röstade på i valet) fått vara med i riksdagen för att de mest av alla partier medverkade till judarnas och andra gruppers transporter genom landet till förintelselägren i Tyskland. De tillät också transport av krigsmateriel till Norge, vårt ockuperade broderland. Och en av deras ledare tyckte att Pol Pots samhällsomdaning i Kambodja var "ett intressant experiment". Och Vänsterpartiet med sitt oavkortade stöd för förtryckarregimer upp till Berlinmurens fall är knappast rumsrena heller.

Som sagt - flera aspekter.

 Nej, jag ser fram emot Kristdemokrater i opposition. 😃

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/30/14, 6:04 PM
#37

# 33

Det var så jag tolkade  -har missuppfattat Jesus om man inte ser alla människors lika värde. 

Om det var inte så du menade ber jag oförbehållet om ursäkt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
9/30/14, 6:07 PM
#38

Det är ensak med SD är att dessa människor från Rumänien som är väldigt rika sitter ute i gatan och gömmer pengar i fickan och sen spelar fattig och folk går på det. Förstår att SD vill förminska invandringen men själv är det fel eftersom om dom åker ut så åker alla ut, tänk på barnen som behöver hjälp det är fult av SD att göra så, skulle aldrig rösta på SD. Bara V eller S

You can not judge me unless you know me.

[Kathja]1
9/30/14, 6:10 PM
#39

Som sagt, jag anser att vi inte ska döma någon, och speciellt inte för något som ligger bakåt i tiden. Men ska vi snacka historia så är det nog som så att socialdemokraterna såg till så att Sverige slapp att bli invaderat av Tyskarna med sin tyskvänliga politik, och vad annat kan man vänta sig med tronarvingar med tysk börd? OCH en mängd med människor på högt uppsatta positioner i samhället även de med Tyska anor.😎

Men det var inte vad trådens fråga handlade om, och återigen, alla får rösta på vad de vill enligt mig. Jag är mest nöjd över att så många röstar över huvud taget.  👍

(och jag röstade INTE på sossarna 😉)

Woodland
9/30/14, 7:27 PM
#40

# 39 Det är just snacket om historia som är stimulerande. Många har dragit precis samma slutsats som du gällande de historiska skeendena Så jag vet att du är inte ensam om detta. Ser du en dubbel standard mellan attityden om S under andra världskriget och dess acceptans som ett regeringsparti kontra behandlingen av SD idag som egentligen inte har någon makt alls?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/30/14, 9:29 PM
#41

För dig kanske, men inte för mig. Jag lever i nuet! Men nej det gör jag inte. Att välja att vara "tyskvänlig" för att man dels ska vara lojal med sin kung men framför allt för att skona sitt folk från att bli invaderade anser jag är längt ifrån att vilja "stoppa invandrare vid gränsen".

Men framför allt ser jag inte relevansen till ämnet i #0 som väl handlade om frågan huruvida man kan stödja SD samtidigt som man anser sig vara kristen? Inte om det finns paralleller mellan 40-talets socialdemokrater och SD… Eller så är jag ovanligt trög idag.

Annons:
Woodland
10/1/14, 7:15 AM
#42

Vad jag ser är en "dubbel standard" i politiken idag och det tycker jag att det delvis kommer fram i #0. Naturligtvis skall vi leva i nuet men vi alla, oavsett om vi gillar det eller ej, är påverkade av det förflutna .  

Att "stoppa invandrare vid gränsen" var precis det som skedde under andra världskriget. En svensk regeringsföreträdare föreslog faktiskt för tyskarna att "J" (för jude) skulle stämplas i passen på de som försökte ta sig in i landet. Det skulle bli lättare att identifiera dem och skicka dem  tillbaka.  Det finns en skam också när man tänker tillbaka på Baltutlämningen.  Det talas inte så högt idag om de klara nazistiska sympatierna i dåvarande kungahuset eller regeringen.

Det skulle inte skada om vi har detta i tankarna när vi hör alla dessa fraser som används och användes till leda under valkampanjen. En sådan förenkling av en komplicerad samhällsutveckling tror jag inte leder  någonstans . Inte heller V vill vara sammankopplade till sina synder i det inte så avlägsna förgångna. Jag tänker på detta när jag hör och ser dem. Det är för mig en verklighetsflykt.

Nej, du är inte trög. Och om du inte vill behöver vi inte resonera mer om detta. Jag vill bara delge mina egna funderingar runt ämnet därför att om man ser historiskt på det är det en hel del hyckleri vi bör ta itu med.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
10/1/14, 10:00 AM
#43

Ni är alltid så noga med att inte bli OT här inne så varför inte skapa en tråd kring politik så lovar jag att tycka i ämnet. ;-)

Woodland
10/1/14, 1:11 PM
#44

Detta är inte OT därför att det står i # 0 "Fastän man inte känner till personerna i frågan är ämnet intressant utifrån flera aspekt. Vad anser ni?" Vi diskuterar de olika aspekterna. Tack för din medverkan . Det kan kan hända att vi hamnar i politiska tankegångar igen här på JiF.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
10/2/14, 10:37 AM
#45

Ok, du är chef. 😉Fast jag har nog redan sagt vad jag har att säga i frågan… Ser inte relevansen att diskutera vad Socialdemokraterna eller någon annan gjorde för 70 år sedan. Skulle vara utifrån det att ingen är sämre än att de kan ändra på sig i så fall. Men att "hacka" på något som någon, och i detta fallet ett parti så inte ens en "någon" gjorde långt bak i historien förstår jag inte. Som jag sa så anser jag att det viktiga är vad vi gör idag. 😎

Så vad är ditt syfte med att ta upp det? 🤔

Woodland
10/2/14, 12:14 PM
#46

Mitt syfte är, bland annat, att bredda det hela med att påpeka en dubbelstandard. " Skulle vara utifrån det att ingen är sämre än att de kan ändra på sig i så fall. " är en bra slutsats. Jag håller helt med dig om att vad vi gör idag är viktigt samtidigt som vi är påverkade av det förgångna under tiden vi planerar för framtiden. Som George Santayana sade, "De som inte kommer ihåg historien, är dömda att återupprepa den."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
10/2/14, 1:26 PM
#47

Hur blir det en "dubbelstandard"? Jag fattar faktiskt inte poängen.

Upp till toppen
Annons: