Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2132 ggr
copse
2014-09-06 12:25

Apostlar idag?

Inlägg flyttade från denna tråd på grund av Off Topic.

-----

#46 av: Woodland

# 42
Nej juel du har inte förlåtit i onödan. Det skall man göra. När det gäller citat i Joh.20 anses det först och främst vara riktat till Apostlarna i deras kall

-----

#49 av: Juel70

#46  Jag kan nog inte hålla med där. Var står det att det  är riktat till enbart apostlarna?  Måste man ha nån speciell smörjelse för att bli apostel idag?

Vi har alla pånyttfödda kristna fått Jesu makt att hela/bota i Jesu namn,  binda och lösa.  Större under Jesus ska vi göra i Jesu namn, sade ju Jesus själv. Även driva ut demoner i Jesu namn.

Luk 9:1 Jesus kallade till sig de tolv och gav dem makt över alla onda andar och kraft att bota sjukdomar. 2 Och han sände ut dem att predika Guds rike och bota sjuka. 6 De gick ut och vandrade från by till by och predikade överallt evangeliet och botade sjuka.

Matt 10:8 Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva, ge det som gåva.

Mark 16:17 Tecken skall följa dem som tror detta (evangelium). I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. 18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska."

Detta säger Jesus till alla människor som i alla tider kommer att tro på honom. Alltså inte enbart till sina 12 lärjungar, utan till alla som kommer till tro på honom.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Woodland
2014-09-06 14:45
#1

 # 49

Det är bra du tar upp detta, J, för det är ett ständigt viktigt ämne. Men ser du vad som står i texten du citerade? Han "kallade till sig de tolv".

Nej, det finns inga fler apostlar idag. De dog ut med Johannes. 

Detta att vi "alla är apostlar" började på 1980 talet. Det är inte äldre än så. Det har uppkommit genom en irrlärare som heter Peter Wagner - enligt honom själv är han "superaposteln". Han påstår att profeter på samma nivå som de i NT också är i funktion idag och är "nödvändiga" för kyrkan i det sista tiderna. Enligt Wagner började den andra apostoliska eran 2001. Du kanske aldrig har hört talats om honom men läran smittar lätt av sig i karismatiska kretsar på grund av brist på kunskap bland dess ledarskap. Wagner håller också på med utlovande av rikedomar med mera. Detta har förorenat så många människors tankesätt att det är mycket vanlig i USA bland karismatiker och börjar också smyga in sig hos andra rörelser. Fastän detta är relativt nytt är det ingenting som kommer helt plötsligt. Det finns ett historiskt sammanhang och grunden för dess acceptans byggdes på andra som kom förre, såsom Oral Roberts, Benny Hinn, Kenneth Copeland med flera och genom satellitkanalen TBN. Folk dras in i dessa förvrängningar av bibelord undan för undan för att de har inte mottagit "kärleken till sanningen". 

Health and Wealth Gospel heter den. Jesus valde tolv apostlar och Wagner har 25 i sin innersta krets. Wagner kräver dem på en avgift för att vara med. 

Apostlarna byggde på grunden av den kristna tro, Jesus Kristus, och grunden har inte lagts om.(1 Kor..3:10-11)  Orden i Markus 16 är också riktade till de elva och fullbordades i Apostlagärningarna. Den tidiga kyrkan fick se dessa under och förstådde att miraklen som utlovades tog slut med dem.

Se inlägg 38

När vi läser breven i NT kan man läsa att det är läran som är det viktiga. Auktoriteten för Apostlarnas undervisning baserades på att de var direkt kallade av Herren själv och hade sett Honom efter uppståndelsen. Undren och tecknen som följde dem var bevis för det faktum att de var direkt utvalda av Herren.  Dessa mäns grundläggande roll har inte betvivlats inom de rättrognas led.  Genom kyrkans historia har Jesus och Apostlarnas tid ansetts vara unik angående övernaturliga tecken.  Visserligen har Gud ingripit genom kyrkans historia men inte med ett sådant mått.  Och brist på bevis för många påstådda mirakel idag underminerar inte det synsättet. Det är inte bara apostlarna som är borta från kyrkan utan också undergörare och profeterna! Kvar är evangelister, pastoreroch lärare. Ef. 2:20, 4:11-13

Synsättet (att kraftgärningar skall fortgå idag i samma utsträckning som på apostlarnas tid) har kommit till på grund av William Branhams tolkning och irrlärorna inom Latter Rain. (tidigt 1900-tal).   

Som pånyttfödda kristna har vi fått tro och barnaskap hos Gud. Att utföra under hör inte dit. En svag tro kräver under. Gud helar ibland genom en människas förbön men det är den helige Anden som i sin suveränitet utför undren.

 Apostel betyder i grekiskan "någon som skickas". Så om man går ett ärende för sin arbetsgivare är man en "apostel" just då men detta är inte innebörden av ordet i kristendomen.

Ställ gärna frågor, Juel, om det jag skrev är oklart på något sätt eller om du inte håller med och varför.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-09-06 16:02
#2

I Bibeln.se har man en lite annan förklaring till vad ordet apostel betyder. Där menar man på att på att ursprungs tolkningen av "apostlar" är missionärer och kristna lesare. Källa ~ http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/a/apostel

Woodland
2014-09-06 18:51
#3

Jag läser - Det gre­kis­ka or­det apósto­los be­ty­der ”sände­bud”  i länken.

Jag skrev - Apostel betyder i grekiskan "någon som skickas"

Ursprungtsolkningen av de tolv finns i länkens sista mening  - Pa­u­lus försva­rar iv­rigt sin rätt att kal­las apos­tel gente­mot motstånda­re som tycks ha an­sett be­teck­ning­en förbehållen de tolv;

Paulus uppfyllde kriterium för titeln apostel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-09-07 08:05
#4

Hej, ursäkta jag var bortrest igår så kunde inte läsa eller svara.  Det där måste jag verkligen studera i bibeln. Jesus sände ju ut alla som tror på Honom.  Jag kan förstå att lärjungarna hade en alldeles speciell relation med Jesus, eftersom dom var utvalda och umgicks med honom varje dag när han levde, men jag tror inte att under och helanden avtog med deras död.

Visst kan vi i Jesu namn hela, i Guds vilja.  T ex inte alls länge sedan lade jag mina händer på min yngsta dotters rygg och smärtan försvann omedelbart.

Och jag har tidigare varit med om massor av helanden, både utav mig själv och andra.  En gång träffade jag en man som satt på parkering och höll hjärtat för handen. Jag gick fram och frågade om han mådde bra. Han sade att han hade ont i hjärtat.  Då frågade jag om jag fick lägga mina händer på honom och be för honom.

Jag gjorde det och han blev helad på en gång i Jesu namn.

Ja, som sagt, jag ska verkligen ta och studera det noggrannare och så får jag återkomma senare.

Det är klart helige ande utför undren. Fadern, sonen och helige ande är ju ETT och jag är en del i Kristus och medarvinge. Vi har tillgång till Guds rike inom oss genom Jesus redan idag.  Ingenting är omöjligt för Gud.  Det är lite fel att påstå att det inte sker mirakel och helanden idag. Hela jag är ett mirakel också 🙂

Woodland
2014-09-07 17:18
#5

# 4

Det är lite fel att påstå att det inte sker mirakel och helanden idag. 

Jag håller med dig. Jag skrev - Gud helar ibland genom en människas förbön men det är den helige Anden som i sin suveränitet utför undren.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

LeJ
2014-09-07 18:03
#6

#4 Det låter både farligt och oansvarigt att inte ringa efter ambulans när man träffar på någon som har ont i hjärtat.

Annons:
[Juel70]
2014-09-07 19:07
#7

#6 Meh….. Som om han vore handikappad och inte kunde ringa själv eller?

Dessutom blev han ju helad och behövde inte ambulans. Somliga hittar fel med allt.

Han mådde hur bra som helst sen.

[vallmos]
2014-09-07 19:38
#8

#7
Släpp det negativa mellan fingrarna. Ju mer motståndskraft, desto bättre healing. Har själv dock inte den gåvan.

copse
2014-09-07 20:24
#9

Healing är Off Topic för denna tråd. Skapa gärna en ny tråd om ni vill fortsätta diskutera ämnet.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Upp till toppen
Annons: