Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2316 ggr
Surpan
8/28/14, 4:00 PM

Avdöpa sig?

Hej!

Jag vänder mig till er för hjälp, tror att jag kommer få bäst svar här.

Jag är ateist, men har som många andra blivit döpt redan som spädbarn mot min vilja. Jag känner att detta är dels ett påhopp på min fria vilja och min (icke)tro, dels ett påhopp på er tro.

Skulle ni kunna förklara lite om vad som hände mig vid detta dop? Jag har förstått att jag blev välsignad i alla fall. Stämmer det att jag blev renad från synd också? Jag har inte vart på ett dop i vuxen ålder så jag vet inte riktigt.

Det jag också undrar över är om det finns en cermoni för att avdöpa sig? Jag är inte konfirmerad, betyder det att dopet inte är konfirmerat eller hur fungerar det?

Tacksam för svar.

/Surpan

Annons:
Calcifer
8/28/14, 4:07 PM
#1

Tror du inte på Gud så tycker jag inte det behöver vara något problem. Tror du inte så betyder det ju att för DIG har du inte blivit renad från någon synd eftersom du inte följer Gud i alla fall. Sedan vet jag inte om du kan bli avdöpt, det har jag aldrig hört talas om, däremot bör du kunna gå ur svenska kyrkan om du vill göra det.

Kan tillägga att jag är ateist och har aldrig trott och är både döpt och konfirmerad. Jag ser inga problem med det eftersom jag inte tror på Gud överhuvudtaget så jag ser det inte som att jag blivit välsignad av en högre makt. Döpt blev jag för att mamma ville det och konfirmerad blev jag för att "alla andra" i min lilla, lilla hemstad blev det. Sen ledde det till jobb inom kyrkan på sommarloven och det var ju inte dåligt det heller. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Surpan
8/28/14, 4:12 PM
#2

#1 Hm.. Jag tänker mest på att det känns som ett svek för de troende om du förstår vad jag menar? Att en präst har välsignat mig "falskt"? Om det fanns någonting man kunde göra för det?

För kyrkan något register över dop?

/Surpan

Calcifer
8/28/14, 4:15 PM
#3

Nja, fast alltså, det betyder ju bara att prästen tror. För honom var det absolut inte falskt att döpa dig. I många fall döper man sina barn mest "bara för att". För att man själv är döpt eller för att ens familj skulle vilja komma till dopet osv.

Göra och göra. Tror du inte på Gud så är det ju så det är och då behöver dopet för dig inte betyda något alls. Det bör finnas register någonstans på att du är döpt, rimligtvis.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Surpan
8/28/14, 4:20 PM
#4

Hm.. Du kommer med bra punkter. :) och i grunden tycker jag som du, jag är ju inte troende, så vad spelar det för roll?

Intresserad över hur en troende ser på saken dock.

/Surpan

[peter54]
8/28/14, 4:44 PM
#5

#0 Räcker det inte med att gå ur svenska kyrkan för att "avdöpa" sig då?

Woodland
8/28/14, 5:10 PM
#6

Surpan, det finns ingenting som heter "avdop" inom kristendomen. I stort håller jag med Bellatrix förklaringar. Dopet är inte magi. Prästerna vet att de har döpt många barn som aldrig når fram till sann tro. Det är bara så. Det är därför flera kyrkor har "troende dop" synen där man döpts efter bekännelse, men även då finns de som lämnar den yttre bekännelsen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Surpan
8/28/14, 10:07 PM
#7

Okej, men då är det ändå som jag misstänkte :) Tack!

/Surpan

Upp till toppen
Annons: