Annons:
Etikettjesus
Läst 1952 ggr
Woodland
2014-08-20 17:19

Helar Gud amputerade?

Flyttat från denna tråd på grund av Off Topic.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-08-20 17:20
#1

2014-08-20 15:21#8 av: Juel70

#7 Inte?

https://www.youtube.com/watch?v=239Rbh0dpgU

Jesus heals amputee

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-20 17:21
#2

2014-08-20 15:24#9 av: Thursday

#8: Är du allvarlig?

_______________________________________________
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-20 17:22
#3

2014-08-20 15:41#10 av: Juel70

#9  Jag tror att hur mkt du än får  se och höra av Guds mirakler så tror du inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-20 17:23
#4

2014-08-20 16:31

#11 av: Joppo

#8 Jag undrar detsamma som Thursday… Menar du verkligen allvar med den där videon? Om vi bortser från att YT-videos har extremt lågt argumentationsvärde överlag, så är ju denna video totalt värdelös eftersom mannen helt uppenbart inte blir helad. Det borde väl till och med du se Juel? Eller skapar din hjärna nån slags illusion där mannen kastar sina kryckor och börjar springa runt som en galning samtidigt som han sjunger lovsånger om en snickare som levde för 2000 år sen?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ru4real
2014-08-20 17:24
#5

Men just detta som TS frågar om borde väl verkligen kunna hittas exempel på? Dvs att ngn fått sin amputerade lem tillbaka på ngt "magiskt sätt". 
Eller vi kanske pratar om ödlor, där växer ju svansen tillbaka när den går av.

Woodland
2014-08-20 17:24
#6

2014-08-20 17:13

#12 av: Juel70

Allt förmår den som tror Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
thenameless
2014-08-20 17:28
#7

#6 Skärp dig. Ta ett rosa piller och fundera  lite till, Det mesta som står i böckerna ni refererar till är lögn och --- dikt. vissa med grund i myter som berättats i tusentals år

Redigerad av Sajtvärd - inga svårdomar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Juel70]
2014-08-20 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Du har egen vilja och får tro på det du vill, men du kan inte påverka min tro.

[Ztevo]
2014-08-20 17:40
#9

Om man ber till Gud att hela amputerade, och amputerade blir helade (eller ej)..

Kan man inte se detta som exempel på "Hur får man svar?" (Ursprungstråden.)

Off Topic?

VästkustFia
2014-08-20 17:46
#10

Jag tror fullt och fast på att mirakler sker. Har  mycket goda skäl till det.

Men den här videon var minst sagt… tveksam 🤔

Woodland
2014-08-20 17:47
#11

Gud skapade en gång ex nihlo, det vill säga "av ingenting" så att hela en amputerad borde inte vara ett problem.

Däremot ställer jag mig tveksam till detta därför att vi inte har någonting i bibeln som tyder på att Jesus eller Apostlarna gjorde det. 

Det står ingenting i Gamla Testamentet om att den kommande Messias skulle återskapa. Han helade till exempel de blinda, men de hade ögon. Naturligvis kan man anta att de lama som helades hade förtvinade lemmar på grund av missbildning från födelsen eller som resultat av sjukdom. Jesus helade en man med en förtvinad hand, men är det närmaste jag kan komma till detta.

Vi får vittnesbörd från utlandet att Gud helar på ett mirakulöst sätt. Vi har hört vittnesbörd om att folk har blivit uppväckta från de döda men de kristna har avfärdat dessa påståenden efter undersökning av omständigheter. Och ett “helande” av denna kaliber som i videon skulle lätt kunna verifieras av en läkare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-08-20 17:48
#12

Jag tror inte Gud (Även om han förmår det) skulle på en sekund trolla fram ett nytt med med fot av kött och blod. Däremot tror jag att Gud kan låta ett ben sakta växa ut, för sånt tar ju tid att bildas. Som på videon jag länkade till så hade hans benklump vuxit en bra bit och det finns ju videobevis för hur Gud låter ben växa ut där ett ben är kortare. Finns även svenska sådana videos på nätet.

Däremot tror jag att Gud isåfall är med redan FÖRE olyckan hos många människor. Jag har upplevt det många gånger både för min egen del och för familjemedlemmar; att dom varit med om olyckor som skulle kunna gått riktigt illa och man undrar hur i hela världen kunde det gå så bra?

Cindy S
2014-08-20 17:49
#13

Man ser ju inte vad som händer på videon, det kan ju vara ett trick. Om benet verkligen växte behöver man se före- och efterbilder. Finns det mer dokumenterat om detta eller är denna video allt du har?

Du får förstås tro vad du vill Woodland utan att någon hånar dig, men ingen av oss vet. Det enda vi vet är att det finns många idioter som vill lura folk, vilket förmodligen är bakgrunden till videon.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[Juel70]
2014-08-20 17:58
#14

Sannerligen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern. Och vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det. (Joh 14:10-14)

Woodland
2014-08-20 18:12
#15

# 12

Jag är glad att du tog upp detta, Juel. 🙂

En sak jag märker att man inte ser benet i videon. Jesus gjorde sina under så alla kunde se och så skickade han den som blev helad till översteprästerna (sin tids läkare) för bekräftelse. 

Att ben “växer ut” beror för det mesta på en skiftning i höfterna. Detta är väldigt populärt “helande” bland folk i de extrema karismatiska rörelserna och bemöts med skepsis och en axelryckning av många kristna (men inte därför att de inte tror att Gud helar).

Under åren (och de är många) har jag själv blivit bränd genom att gå på det ena och det andra, men inte längre. Jag lärde mig att det är väldigt allvarligt att tillskriva Gud saker han inte har gjort och tar ifrån honom äran för vad han har gjort. 

Jag vill inte ta ifrån dig din tro på Guds helande kraft för jag tror också på att Herren hjälper idag. Dock tror jag inte på vad som påstås i detta videoklipp.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ru4real
2014-08-20 18:25
#16

Jag vill ju inte ta ifrån dig din tro, den får du ju ha och stå för. Men, ingenstans i den medicinska historien har det skrivits och dokumenterats på ett vetenskapligt sätt ( t ex för och efter-bilder) att amputerade lemmar har vuxit ut igen.

Att du (vill) tro på att det har skett är en sak, men det har ju inte hänt hittils. Jag är öppen för att bli motbevisad. Men tro är just bara tro, inget vetande. Det är en ganska stor skillnad på de två begreppen.

Det finns en möjlighet att fingertoppar kan växa tillbaka (bl a här: http://www.popsci.com/science/article/2013-06/you-can-now-regrow-severed-fingertip-just-lizards-tail), men det är en låång väg från en fingertop till ett amputerat ben.

[Juel70]
2014-08-20 18:45
#17

Ja nog finns det luringar i varje hörn inom alla kategorier här i världen. 😐 

Men även om just den där videon skulle vara en luring, så påverkar det inte min tro, däremot påverkar det så klart min tillit till människor en aning..

Woodland
2014-08-20 18:49
#18

Det finns en vanlig missuppfattning gällande under och tecken bland många troende och icke-troende. 

Undren som utfördes av Jesus och Apostlarna var kopplade till Jesus anspråk på att vara Messias och för att fullborda vissa kännetecken i gamla testamentet som skulle utmärka Messias för de som väntade på honom.

Bibelversen i #14 var riktad till lärjungarna och vi fick ser dess fullbordan i Apostlagärningarna.

Många troende väntar ivrigt på att Gud skall göra under för de tror att människor kommer att tro på grund av det. Och många icke-troende pekar på bristen på under som bevis för att det inte finns någon substans i den kristna tron. Båda lägren har fel.

Idag har man bibeln som bevis.  Som Abraham sade i Jesus berättelse - 

Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda. Lukas 16

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-20 18:54
#19

# 17

Du har rätt om "tillit" Juel!

Se, jag sänder ut er som får mitt ibland vargar. Var därför listiga som ormar och oskyldiga som duvor.  Akta er för människorna. Matt 10:16-17

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Mellma]
2014-08-20 19:07
#20

Visst kan mirakel ske och folk tillfrisknar med andlig hjälp. Men i det här fallet så känns inte en youtube video särskilt trovärdig.. 😕

Annons:
Upp till toppen
Annons: