Annons:
Etikettbibeln
Läst 2002 ggr
[Juel70]
8/15/14, 12:36 PM

Jesaja 24

Jag har läst Jesaja lite och skulle vilja veta lite mer om bakgrunden till boken om någon skulle vilja ge mig lite bra jesaja-länkar.

Vad jag har förstått så finns det framtidsvisioner och profetior även i den. Ta till exempel Jesaja 24.  "Dom över Jorden". 

Mycket kan man ju redan se har hänt/händer.  Vädret är oberäknerligt och naturkatastrofer, slukhål världen över, jordbävningar med mera.  Det har också varit ovanligt många tromber över Sverige, hagel och himmel som blixtrar oavbrutet, vilket är rätt ovanligt i Sverige.

Dom över jorden

24 1Herren skall föröda jorden,

han skall ödelägga den,

härja hela dess yta,

skingra dess inbyggare.

2Då går det prästen som folket,

husbonden som slaven,

matmodern som pigan,

köparen som säljaren,

långivaren som låntagaren,

borgenären som gäldenären.

3Öde och förödd blir jorden,

skövlad och plundrad.

Detta är vad Herren har talat.

4Jorden sörjer och vissnar,

hela världen förtorkar och vissnar,

jordens höjder förtorkar.

5Jorden har vanhelgats av dem som bor där:

de har överträtt lagarna,

kränkt rätten,

brutit det eviga förbundet.

6Därför fräter förbannelse jorden

och de som bor där får bära sitt straff.

Därför blir jordens invånare färre,

bara en liten rest blir kvar.

7Vinet sörjer,

vinstocken vissnar,

de förr så glada suckar.

8Borta är tamburinernas muntra ljud,

det är slut med fest och glam,

borta är lyrans muntra toner.

9Ingen sjunger vid dryckeslag,

vinet har en bitter smak.

10Staden ligger skövlad och öde,

alla hus har bommats till.

11Där ute hörs klagoskrin, vinet är slut.

Glädjen har slocknat,

all fröjd har flytt ur landet.

12Bara förödelsen är kvar i staden,

porten är slagen i spillror.

13Ty det skall bli på jorden, bland folken,

som när oliverna skördats

och de sista druvorna plockats.

14De höjer glädjerop

och jublar över Herrens majestät,

de ropar högt i väster.

15Ära Herren också i öster,

ära i kustländerna

Herrens, Israels Guds, namn!

16Från jordens ände hör vi lovsång,

en hyllning till den rättfärdige.

Jag sade:

”Ve mig, jag förgås, ve mig!”

Förräderi! Förrädare förråder!

Förrädare förråder!

17Fara, fallgrop och fälla

väntar er som bor på jorden.

18Den som flyr för faran

skall falla i gropen,

och den som tar sig upp ur gropen

skall fastna i fällan.

Dammluckorna i höjden öppnas,

jordens grundvalar skälver.

19Jorden brister och skakar,

den skakar och skälver,

den skälver och rister.

20Jorden raglar som en drucken,

svajar som ett fallfärdigt ruckel.

Den dignar under sin skuld,

faller och reser sig aldrig mer.

21Den dagen skall Herren hålla räfst* i höjden med höjdens här och på jorden med jordens kungar. 22De skall samlas ihop och kastas i fängelsehålan, de skall hållas inspärrade bakom lås och bom, och när en lång tid har gått kommer räfsten. 23Då skall månen blygas och solen blekna, ty nu är Herren Sebaot konung på Sions berg och i Jerusalem, och de äldste får möta hans härlighet.

*Räfst och rättarting, ordagrann betydelse - sträng undersökning (räfst) med följande rättegång och eventuellt utdelande av dödsstraff.

Annons:
Woodland
8/15/14, 2:13 PM
#1

Detta kapitel är ett i en svit av profetior över Israel och länderna runt omkring. Profeten skall kalla folket tillbaka till Herren.

Gud dömer jorden kontinuerlig och detta har delvis uppfyllts när Gud straffade Israel och länderna runt omkring. Det finns de som ser det som fullbordat genom Assyriernas krigsföring i länderna runt Israel och andra som ansåg att Nebukadnessar fullbordade profetian. De använde sig av förödelse krigsföring.

Det är ofta lite vanskligt med profetiorna. Liksom vi har Jesus ord angående hans återkomst. Ibland målar bibeln upp en världsvid vedermöda innan han kommer igen. Men Jesus säger själv att “Ty,såsom det skedde på Noas tid, så skall det ske vid Människorsonens tillkommelse. . . Matt 24:37-39 och Lukas 17:26-30.

Det vill säga att allt går sin gilla gång och förödelsen blir snabb. Sedan tog flera av de kristna tillvara på dessa ord och de efterföljande verserna och räddade sig när Romarna under Titus förstörde Jerusalem i 70 AD

Jorden har olika betydelser i bibeln, såsom samhället, ytan, globen med mera och den kan ha ett universellt eller begränsat tillämpningsområde beroende på sammanhanget. Jag tror att vi kan räkna med att vissa verser och uttryck är poetiska beskrivningar runt domen.

Vi vet att jorden som planet skall bestå för evigt (Pred. 1:4, Ps. 104:5, Matt 5:5 med flera)  men att den skall renoveras genom eld (2 Pet 3:10). 

Men enligt detta kapitel verkar det som en större katastrof skall befalla hela jorden. Vetenskapsmän vakar över vulkanen i Yellowstone Nationalparken och enligt vad jag har läst skulle ett utbrott där kunna orsaka en världsvid katastrof (som flera atombomber) liknande det som beskrevs i verserna. (vers 6) En sådan katastrof skulle säkert betyda fullbordan av vers 6. Det finns mycket destruktivt som ligger latent.

Jag känner inte till någon kommentar om detta på Svenska. Men man kan alltid börja med Matthew Henry om man vill och sedan fortsätta med engelska kommentarer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
8/15/14, 2:33 PM
#2

Tack Woodland! och för länken. 

I följande verser tänker jag på alla dessa slukhål (gropen) som uppstår över hela världen. … fällan måste ju vara någon samtida fara. Kanske kommer det en dag av nöd då man måste undgå många faror. 

17Fara, fallgrop och fälla

väntar er som bor på jorden.

18Den som flyr för faran

skall falla i gropen,

och den som tar sig upp ur gropen

skall fastna i fällan.

--------------------------------------------

Sen undrar jag vad dammluckorna kan betyda. Kan det betyda Hällregn, skyfall?

Att jorden skälver och brister, kan jag förstå att det gör av ökande seismisk aktivitet vid jordskalv och vulkanutbrott och sen att jordens axel tydligen har rört på sig.  Och kanske man kan likna vid att jorden raglar och svajar?

Dammluckorna i höjden öppnas,

jordens grundvalar skälver.

19Jorden brister och skakar,

den skakar och skälver,

den skälver och rister.

20Jorden raglar som en drucken,

svajar som ett fallfärdigt ruckel.

Ja, man kan ju inte veta allt heller till hundra procent, men läser Jesaja just nu och har mina funderingar och teorier 🙂 Man får försöka förstå det man kan och lämna resten åt framtiden.

Woodland
8/15/14, 2:45 PM
#3

Det första du skrev om fallgrop kan vara båda symboliskt och realistiskt.

Ja, man funderar, det är säkert. Jag kom att tänka på att vetenskapen tror att det finns mer vatten djupare under jordskorpan än det finns i haven. Sedan tänkte jag på Noas flod. 1 Mos 7:11 står det "i andra månaden, på sjuttonde dagen i månaden, den dagen bröt alla det stora djupets källor fram . . .”  😎

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: