Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3048 ggr
Lilla Stjärna
2014-08-08 15:08

ÄR det vad VI ÄR, gudar?

Nu när jag kikade på Woodlands artikel "Är vi gudar?" http://jesus.ifokus.se/articles/53dbce6d8e0e7410ce00128d-ar-vi-gudar?discussions-1   igen, så kom jag att tänka på min bok "Mose Koden  -Det mäktigaste manifesteringsredskapet i världshistorien" skriven av James F. Twyman. Nu är det flera år sedan jag läste den men om jag memorerar lite grann, så går hela budskapet ut på att vi människor har all rätt att kalla oss "Gud", "JAG ÄR!" precis som Gud själv. Likaså har vi exakt samma skaparförmåga som vår Skapare, Den Helige Anden och Jesus. Gud finns i oss och därför ÄR alla vi människor också gudomar. Därför ska vi hela tiden visa på att vi är jämställda med Gud  genom att ständigt utropa "Det är allt som (vi) ÄR!"

Bara den långa, oerhört lockande och "hemlighetsfulla" titeln funkar ju som om man vore ett litet barn som råkat hitta en undangömd godispåse en måndagseftermiddag. Men allt går att sälja med mördande reklam! Vi kan inte låta bli en sådan makalös frestelse!

Det är just precis vad den Onde vet om oss, han vet exakt hur varje människo-sinne fungerar, för han är skapad som en av de allra mäktigaste änglar och har tillgång till varje enskild människas tankar i varje ögonblick. Han har oräkneliga tentakler ute i världen.

Boken är publicerad år 2008, men frestelserna är ju inget nytt under solen. Som Woodland skriver i artikeln så började det redan med de allra första människorna. Det jag funderar på nu i efterhand är sådant som jag aldrig ifrågasatte när jag levde efter sådana läror:

Om vi alla är gudomar;

  • Varför dör vi efter en viss ålder?
  • Vad har vi Gud, Jesus och den Helige Anden till?
  • Varför behöver vi ta hjälp och vägledning av icke-fysiska väsen?
  • Det samma med våra avlidna nära och kära människor i "andevärlden"?
  • Varför måste "utomjordingar" komma till undsättning för att höja våra frekvenser och rena vår planet? Skulle en äkta gud behöva ta hjälp av rymdflottor  med stora " moderskepp"?
  • Varför måste vi vifta med salvia för att "rena" en byggnad t ex?
  • Varför har man aldrig skådat en endaste människa som är i full färd med att skapa t ex en ny planet? Har aldrig hört talas om…
  • mm mm……..

Reder sig inte en riktig gud själv?????

Så här drog det igång i alla fall:

http://en.wikipedia.org/wiki/%22I_AM%22_Activity

Annons:
[Ztevo]
2014-08-08 21:00
#1

Du skulle ha numrerat dina intressanta punkter.

Oavsett om vi är gudomar, eller ej.

Vi kan inte skapa planeter. Däremot är det bevisat att vi kan skapa Gudar.

🙂

Woodland
2014-08-08 21:24
#2

Ja du, man häpnar. Hela "I Am" konceptet är hädelse för vi som tror på Gud som Person. Det är Satans samma gamla förslag som han har kört från första början att människan skulle vara som Gud i makt och myndighet. Skrämmande tanke egentligen när man vet hur korrumperad den mänskliga naturen är.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
2014-08-08 21:29
#3

I am-konceptet?

Lilla Stjärna
2014-08-09 00:36
#4

# 1 Ztevo, intressant idé! I vilken ordning tycker du att jag skulle numrera punkterna?

Ännu mer intressant, var eller hur kan man få bevis på att vi kan skapa gudar

Lilla Stjärna
2014-08-09 00:38
#5

# 2 Hädelse ja, och totalt livsfarligt att bli indragen i!

[Ztevo]
2014-08-09 00:41
#6

#4 Från 1 och vidare. 🙂

Tja. Hur många gudar påstås det att det finns, samt/eller påstås det har funnits. Jag har tappat räkningen!

Annons:
[Ztevo]
2014-08-09 00:51
#7
Joppo
2014-08-09 02:01
#8

Det är nog omöjligt att få fram en exakt siffra över hur många gudar som människan hittat på sedan vi utvecklade denna lustiga förmåga, men det är nog en ganska hög siffra. Jag har för mig att jag läst en uppskattning på 30.000 någonstans, men den siffran är antagligen någon slags mer eller mindre grov uppskattning. Oavsett hur många det nu är, så är det ändå väldigt fascinerande att tänka på hur det liksom startade. Vem eller vilka var det som först hittade på den kristna guden? När såddes fröet till den grekiska gudasagan? Vem författade asatron? Började religionerna som oskyldigt filosoferande vid lägerelden eller skapandes vissa av dem som politiska instrument för att kontrollera folket? Exempelvis de olika myterna om odödlighet och paradis kan ju vara skapade för att minska dödsfruktan hos ens undersåtar och för att enklare motivera dem till att utföra diverse farliga dumheter. Nu kanske det blev lit OT, men tycker ämnet är fascinerande.

[Kathja]1
2014-08-09 08:51
#9

#0 Nu låter det mer som att ni vill diskutera gudar, och deras uppkomst, men jag vill i alla fall påtala att boken du hänvisar till handlar INTE om människor som ser sig som gudar. Att se sig som gud är att se sig som frånskild från Gud och allt som är. Som något mer, något annat. Den där boken talar om ENHET, om att vi alla är ett i det som många benämner Gud. Men som vetenskapen benämner energi, och icke energi. Och ser man sig som en del av denna enhet är vi alla (en del av) Gud. Inte gudar. Det är en väldans skillnad!

Woodland
2014-08-09 09:53
#10

# 8 Ja, detta är Off Topic här men sök på sajten med orden "i början kände alla Gud". Du får upp flera trådar om detta. Sedan kan man diskutera vad man lägger i ordet "gud". Om man menar någon som står i centrum för ens liv kan det finnas lika många gudar på jorden som människor för i grunden är vi alla egoister.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-09 09:56
#11

# 9 Ingen skillnad egentligen för att om man betraktar Gud som energi eller "alltet" vilket man är en likvärdig del av är man i förlängningen av samma substans som Gud ergo gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-09 10:47
#12

Helt fel, det är en STOR skillnad. Det är som att påstå att Sverige ÄR världen, och inte se att Sverige är en DEL AV världen. Eller att säga att jag är min familj när jag per se är en del av min familj. Eller att säga att äpplet på trädet är äppelträdet. Och självklart blir diskussionen utifrån hur man tolkar. Så snacka på om detta men för att ni inte ska missa målet helt är det kanske att föredra att ni talar om rätt sak. Ett tips i all välmening. ♡

Woodland
2014-08-09 13:05
#13

# 12 Tack för tipset. Som jag skrev tidigare är lärorna och riktningarna inom NA egentligen inte nya utan är oftast omdaningar av olika hedniska religionsläror. Det mesta av dessa har redan genomgåtts och examinerats av generationer före oss. Du har väl hört talas om halvgudar (eng. Demigods)? Detta kan verka som hårklyveri men i grunden är det så att enligt mytologin delar en halvgud gudens liv fastän den har sin egen personlighet och egenskaper. Likaså delar frukten samma livskraft som trädet men har egenskaper som går att skilja dem åt. Du är en del av din familj men en egen person och så vidare. Sverige är inte världen men består av precis samma geologiska ämnen som resten av världen. Detta är väldigt olikt bibelns Gud som lever helt oberoende av och existerar utanför sin skapelse. Jag har inte läst boken Lilla Stjärnan berättade om så jag har ingen åsikt om den: den diskussionen få du ta med henne. Men oavsett om man vidhåller den ena eller den andra nyanseringen av denna gudabild är det ingenting en kristen kan befatta sig med.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-09 13:18
#14

Det är en annan sak, alltså att inte hålla med om "Gudsuppfattningen" men det är ju dumt att tala om fel sak. Bättre i så fall att ha en diskussion om vad boken handlar om. Inte vad man tror att den handlar om för att man misstolkar. Och självklart kan du inte ta den Woodland men min ursprungskommemtar var till #0. ;-)

Lilla Stjärna
2014-08-09 14:51
#15

# 6, Då missförstod jag dig där! Trodde du menade att jag skulle gradera punkterna som att #1 var den allra viktigaste o s v.

Hur många, ja det är nog oändligt antal? I vissa delar av världen så har varje hushåll egna husgudar. Lägg till att en hel del människor anser sig vara gudar eller halvgudar -eller att gud finns i dem!  Surfar man runt lite så hittar man fler och fler som lägger upp hemsidor där de basunerar ut att de är reinkarnationer av Jesus, och innan dess har de varit någon gudom t ex Afrodite eller ett syskon till Jesus!

Lilla Stjärna
2014-08-09 15:01
#16

# 8 Joppo! Du delar min tankegång, ser jag nu. Det är livsviktigt att vara vaksam och våga tänka självständigt här i livet  👍, det har jag själv fått erfara!

"…… ämnet är fascinerande." -Minst sagt!

[Ztevo]
2014-08-09 18:12
#17

#15 Ja. Det skulle vara lättare att hänvisa svar till varje fråga om man kunde adressera till en siffra.

Svar från mig skulle iofs utgå från själva frågorna, och utesluta att utgå från "Om vi alla vore gudomar".

Lilla Stjärna
2014-08-09 20:08
#18

# 9 Kathja. Jag menar självförgudande av alla de slag. Just denna bok lindar tjusigt och lockande in enhet i "Jag Är"- konceptet och syftet är alltid detsamma i alla nyandliga böcker och skrifter. Nu 🤦‍♂️jag för jag blir sjuk av hettan och har vårt att både läsa och skriva men läser lite på omslaget till boken:

"Kan det vara möjligt att Mose för nästan 3 500 år sedan fick veta hemligheten om hur man kan attrahera allt man någonsin drömt om?"

Redan i allra första meningen på omslaget (!) avslöjar sig den riktige författaren till boken! Se Woodlands artikel igen! Lockar med att avslöja dolda hemligheter och att vi kommer att få allt vi någonsin drömt om   -om vi följer honom i stället! Låter det bekant? Ja, för oss som har den urskiljningsförmågan som den Helige Anden ger kristna! Den har inte ett smack med tolkning att göra!

"….sedan gömdes den undan.…." Baksidan: ",,för första gången avslöjades för israeliterna…"   ".. ägde en kraft som var potentiellt farlig….nu är tiden inne…"

Samma snick snack i oändlighet.

Det står inte ett ord om enhet!     

Varför hemlighålla i 3 500 år för oss?

[Kathja]1
2014-08-09 20:14
#19

Det framgår när man läser boken. Och tilltalas man inte av upplägget är det väl bara att låta bli att läsa den.

Lilla Stjärna
2014-08-09 20:47
#20

Snälla Kathja! Tror du inte att jag förstår mitt eget väl och ve? Jag vet att jag är född in i denna värld med fullständigt fri vilja och är inte tvungen att vare sig läsa på dina sajter eller läsa i böcker, som inte stämmer med vad jag fått uppenbarat för mig!

Jag skaffade denna bok och flera ganska långt efter min räddning. Jag vill ibland läsa och jämföra bl a. Det är min plikt att avslöja bedrägerier och att varna andra. Jesus gav sitt liv för min skull och jag vill försvara honom med mitt liv  -precis som han gjorde, det kommer jag att göra så länge jag lever!

Men nu handlade det om självförgudande. Du skrev om energi i # 9. Energi hör till den fysiska världen och är skapat av Skaparen, men Skaparen består inte av den energi han själv har skapat. Den är bara till för våra fysiska kroppar med omgivning. Jag vet att det handlar så mycket om dåliga och goda energier inom nyandligheten men Gud består inte av något så "primitivt" som energi.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-09 20:59
#21

Vad består Gud av då? Allt i hela skapelsen är energi eller ickenergier, men Gud ska då vara av något annat, ännu ej upptäckt "substans"? Där gjorde du mig nyfiken! Tack för det, det är alltid spännande med ny kunskap. ♡

Lilla Stjärna
2014-08-09 21:50
#22

Tyvärr Kathja så måste jag göra dig besviken för jag har inte en susning om vad Gud består av, ser ut eller var Gud "befinner" sig! Bara att Skaparen inte är i sina skapelser utan någon annanstans men har fullständig överblick, ständigt och har full koll på varenda varelses tankar och känslor och förehavanden.

 Tror inte att en endaste människa har vetskap om det, det är nog inte meningen att vi ska veta under vår livstid? Det säjs ju att ingen någonsin har sett Gud, och skulle man det så skulle man dö ögonblickligen.

Ja, du sådant har jag funderat över så länge jag kan minnas. Gick gärna för mig själv som barn och undrade hur allt hänger ihop och var jag kommer ifrån egentligen. Tittade upp på stjärnhimlen och frågade och frågade, därav mitt nick ✨! Jag önskar verkligen att jag, via Jesus, får komma till Gud när jag dör. Då får jag väl svaret på den stora gåtan 🙂.

Woodland
2014-08-09 21:54
#23

# 18 Detta var en intressant vinkel om kraften som var med Moses gärning när han ledde Israel ut ur Egypten och som beskrevs på bokomslaget. Jag undrar om författaren läst vad Mose gick igenom när han ledde folket ut ur Egypten? Jag undrar hur han kom fram till en sådan tolkning av händelserna ? För att folk ska tro detta måste de vara total okunniga i bakgrundsberättelsen. Om man håller sig till berättelsen kan man förstå att Mose inte ägde denna kraft utan den delegerades till honom och med den kom ett oerhört ansvar. Moses var trofast mot Gud i sin uppgift men oj vilka besvärliga människor han fick dras med! 40 år i öknen och den gången han blev arg fick han en svår efterräkning och förbjöds att leda folket in i det förlovade landet. Han attraherade inte vad han hade drömt om i alla fall! Jag håller med omslagstexten att denna kraft potentiellt var farlig men Moses ägde inte den utan den tillhörde Gud. Mose kunde inte kontrollera den för att använda när han ville.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-09 22:02
#24

#22 Men hur kan du då veta vad Gud inte är? 🤔

Lilla Stjärna
2014-08-09 22:14
#25

O, tack och lov Woodland för att du grep in nu och klargjorde exakt det jag förökt att träla med att förklara 😞!

" Moses ägde inte den utan den tillhörde Gud. Mose kunde inte kontrollera den för att använda när han ville."

Ingen människa någonsin kan besitta samma krafter som Gud, hur vi än kämpar med olika tekniker! Det var just det jag försökte få fram.  😕 Som sagt var, det går att avslöja Satans lurendrejeri med Andens hjälp!

Lilla Stjärna
2014-08-09 22:20
#26

# 24 Oerhört svårt att förklara! Jag fick veta att sådant som att Gud finns i oss eller att vi är en del av  Gud är ren och skär lögn från Satan.  Då vet jag att han inte är där i alla fall. Svårt….

[Kathja]1
2014-08-09 22:31
#27

#26 Okej, det gjorde mig tyvärr inte klokare. Jag respekterar  din tro men jag hoppas att du förstår att det är svårt att ta till sig en annan tanke (än min) på grund av att "du tror det". Och jag hade velat veta hur man som kristen, om det nu är en allmänt vedertagen uppfattning bland kristna, vet vad Gud är, eller rättare sagt inte är. 🤦‍♂️

Annons:
Lilla Stjärna
2014-08-09 23:00
#28

Ja, det är verkligen svårt. Jag har själv haft tre olika trossystem.

Beror kanske på att man kan bli "kristnad" på så högt personligt vis? Jag känner inte till en enda som har varit med om detsamma som mig. Jag har heller inte berättat om det för särskilt många live, så att säja. Bara några stycken.

" Och jag hade velat veta hur man som kristen, om det nu är en allmänt vedertagen uppfattning bland kristna, vet vad Gud är, eller rättare sagt inte är. Yrar"

Nej, jag har knappast inget fått veta om Gud alls, bara det jag skrev i # 26! Det ingår i Satans plan för att ta Guds plats, vilken jag fick veta massor om men jag vet inte om det var allt för den skull. Jag fick veta på vilka sätt vi utnyttjas i planen, att vi vilseleds för att vända Gud ryggen.

[Kathja]1
2014-08-09 23:09
#29

Okej, tack för att du gör ett försök i alla fall. Jag tror allt att jag håller kvar vid min tro ett tag till, för detta fick mig inte att se att jag är helt fel ute med min tro att Gud är allt som är. 🤔

Lilla Stjärna
2014-08-09 23:18
#30

Varsågod! Ledsen att jag är dålig på att förklara. Försöker. Men det är nog stört omöjligt att förklara för någon annan som själv inte har blivit frälst! Jag förstod inte själv heller innan.

[Kathja]1
2014-08-09 23:46
#31

Ingen fara med det. Jag har mött både Gud och Jesus och är trygg i min tro. :-)

Woodland
2014-08-10 13:17
#32

# 27

Och jag hade velat veta hur man som kristen, om det nu är en allmänt vedertagen uppfattning bland kristna, vet vad Gud är, eller rättare sagt inte är. 

Informationen finns i artiklarna som börjar med - De kristnas Gud, Fadern, osv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-10 13:28
#33

Tack för tipsen, men jag menar utifrån diskussionen i denna tråd. Vad Gud är eftersom det så säkert sägs att Gud inte energi eller antienergi. Är det allmänt vedertaget att man inom kristendomen påstår sig veta vad Gud inte är, men inte vad hen är? Det svaret kunde jag inte finna i trådarna du tipsade om. Detta i kombination med frågeställningen om det är Ordet eller ordet vi ska lära känna är essentiellt då det avgör er och min syn på Gud.

Lilla Stjärna
2014-08-10 17:14
#34

Jag måste gå in och rätta i den sista meningen som jag saxade från bokomslagets baksida. Det var lite skumt i gårkväll och jag vill inte fara med osanning;

"……..koden ägde en kraft som var så enorm och potentiellt farlig att ingen annan än de själva fick använda den……"

# 17 Ztevo! Min lista med frågor så här i efterhand skulle nog kunna ökas på och bli ändalös. Här kommer nya för idag;

  1. Kan energier ge oss evigt liv?
  2. Kan goda energier rena våra själar och göra oss goda?
  3. Varför behöver vi ta hjälp av "uppstigna" mästare?
  4. Varför behöver vi initieras av varandra till allt möjligt? 

Nummer 3 och 4 där poppade upp när jag tänkte på " Violetta Flamman". På min tid när det begav sig så räckte det med att man blev medveten om den.

Jag var på en slags work shop där en kvinna som ansåg sig högt utvecklad andligen informerade om flamman. Man skulle visualisera hur den svepte genom Universum och hur man kallar den till sig. Det var väldigt viktigt också att känna till att det var den uppstigna mästaren St. Germain som tillhandahåller den.

Hemkommen på kvällen så låste jag in mig i sovrummet och testade det här med flamman. Blundade och visualiserade den och -pang! -så for den rakt in i min bröstkorg med en kraft som gjorde att jag närapå for in i väggen! Men häftigt var det! Jag fortsatte att använda den lite då och nu för den rensade ju ut dåliga energier!

På senare tid har jag förstått att nu man måste genomgå en " initiering"  från en annan människa…………🤢…….jag hade inga problem med att kalla den till mig…Det blir allt vanligare med dessa initieringar. T ex Reiki-healing.

Annons:
[Ztevo]
2014-08-10 17:31
#35

#34 Av olika skäl, försöker jag endast svara på fråga 2.

Ett av skälen är att jag inte känner till den Violetta Flamman.

2. Jag tror att om någon gör något snällt för någon annan (anstränger sig för någon annan), kan det ge goda impulser (energier) till mottagaren, vilket mycket väl kan ge en positiv dominoeffekt.

Lilla Stjärna
2014-08-10 18:39
#36

Okej! Du menar att det är energier som åstadkommer den positiva effekten i våra själar? Tack snälla du för din åsikt 🙂!

[Kathja]1
2014-08-10 19:10
#37

Självklart är det energier! Det där går att mäta. Eftersom allt är energi så är även våra känslor energi. ;-)

[Juel70]
2014-08-10 19:36
#38

Ang reiki healing och andra saker som TM, Kundalini energier så kan det vara bra att läsa om dom faktiska riskerna med detta. Dessutom ligger det demoner bakom dessa energier.

Den här sidan är inte ens kristen, men tar upp riskerna. Här är några länkar och patientfall som utfört kundaliniyoga.

http://kundalini.se/

http://kundalini.se/artiklar/specifik-meditationspsykos

https://www.youtube.com/watch?v=4gXUrPC8hPM

Lilla Stjärna
2014-08-10 21:54
#39

# 38, Vet! 😡

[Kathja]1
2014-08-10 22:11
#40

Frågan är dock om det är mer risker med det där än annat. Människan blir sjuk bara av att andas fel. En tanke dock som gör tråden ännu mer ot… ;-)

Woodland
2014-08-10 23:04
#41

Kathja du frågade - 

Vad Gud är eftersom det så säkert sägs att Gud inte energi eller antienergi. Är det allmänt vedertaget att man inom kristendomen påstår sig veta vad Gud inte är, men inte vad hen är? Det svaret kunde jag inte finna i trådarna du tipsade om.

Energi mäts av vetenskapen i människan och även runt omkring henne. Vi har alla upplevt gåshud eller statisk elektricitet, och hjärtan slår, hjärnans aktivitet mäts också. Solen är vår närmaste stjärna, källan till all energi och allt liv och rörelse på jorden. 

Gud som skapare är utanför sin skapelse. Det bevisas i bibelns första verser -   Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus.  Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag,

Lägg märke till att Gud skapade ljuset/energin genom sitt ord. Han såg att det var gott utifrån, han skilde ljuset från mörkret. Gud innefattas inte i ljuset eller energien han skapade.

Gud är upphov till energin i vår värld. Bibelns Gud är en personlig gud och inte en massa liksom en energiplasma eller dylik typ “Ghost Busters”. Här ser man både vad han är och inte är. 

Kathja du skrev

Detta i kombination med frågeställningen om det är Ordet eller ordet vi ska lära känna är essentiellt då det avgör er och min syn på Gud.

Gud uppenbarar sig genom bibelordet. Jesus är Ordet (Logos) och uppenbaras genom det skrivna ordet. Varsko om något är oklart.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-10 23:22
#42

Förklara gärna hur det visar att Gud står utanför sin skapelse. Jag kan ju tex sitta på min hand och den är en del av mig. Men ponera nu att det är otvistligt att Gud står utanför sin skapelse var möter vi då Gud om hen inte är där vi är? Och ska vi inte leta i våra hjärtan? Den ena frågan ger den andra och vi kan aldrig bevisa var eller hur Gud är, vi kan bara anta. Eller har du bevis som du inte har gett mig? Med detta vill jag på inget sätt ifrågasätta någons tro, utan enbart visa på att "din gissning är så god som min". Det är i alla fall var jag har kommit fram till i mina studier och samtal kring Gud och Bibelns budskap. ♡♡♡

Woodland
2014-08-11 08:38
#43

# 42

Här gäller inte gissningar. Den kristnas Gud har genomfört en frälsningsplan som fastställdes innan tiden fanns. Gud skulle vara inkonsekvent genom att lämna allt runtomkring sin person och verk till en gissning. Människans själ är för dyrbar för det. Dessa ämnen har ältats mer än en gång av folk med större mental kapacitet och lärdom än mig. Det är bara att hänsyfta till all kristen litteratur genom tiderna för att motbevisa ditt påstående att “din gissning är lika god som min". 

Du kan sitta på din hand eller stå på din fot och de är ändå en del av dig men Gud Fadern och Anden har ingen kropp. Allt prat om de olika egenskaper som är människolika är antropomorfiska termer som gör att vi skall förstå Gud bättre. 

Fastän att Gud är inte begränsad till sin skapelse betyder det inte att han inte kan möta den. Han har genom alla tider haft umgänge med människan och uppenbarat sig för denna. Gud i Jesus Kristus är vår mötesplats. Fadern, Sonen och Anden är alltid verksam på samma gång och för oss är Jesus är sfären för detta verk. All kommunikation är genom honom.

 Fadern gav oss honom, Jesus levde på jorden och offrade sig och den helige Ande förklarar och uppenbarar honom för människan i all framtid. Jesus sade -" Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen." Johannes 6 Här ser vi att Fadern drar och det är till Jesus. Ingen annan.

Herrens verk syns helt öppet i skapelsen och vi har Jesus vittnesbörd. För alla som tror är Gud väldigt verkligt. Detta har inte at göra med mänsklig strävan utan med uppenbarelse. 

Två gånger står det i bibeln att Jesus gladde sig och sa ""Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små.  Ja, Fader, detta var din goda vilja. Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.”  Matt 11:25-27 

Lukas 10 " I samma stund jublade Jesus i den helige Ande och sade: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja.  Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen vet vem Sonen är utom Fadern, och ingen vet vem Fadern är utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.”

Vad tror du Jesus menar i dessa verser?

Det är väldig bra att studera bibeln men den kritiska punkten är HUR man närmar sig texten. Tyvärr är det vanligt att folk ser boken som en källa där de plockar ut en vers eller två som stöd för deras förutfattade meningar. Det är inte så boken skall läsas för det är Herren som talar däri och det är bäst att läsa vad han har att säga inte vad vi vill att den skall säga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-11 09:30
#44

Självklart säger hab att Gud och Jesus är ett och att vi finner Gud genom Jesus. Men det var inte min fråga. Men jag släpper den då jag förstår att du inte kan svara på den (dem). Tack i alla fall för att du tog dig tid. ♡

Woodland
2014-08-11 11:09
#45

# 44 Jag har eftersträvat att bemöta alla dina punkter särskilt med exempel på hur bibeln bevisar att Gud står över sin skapelse i # 41. Fastän Gud är utanför skapelsen i den mening att han är större betyder det naturligtvis inte att han inte är intresserad av den. Jag skrev utförligt i #12 i tråden "Kristendom i kontrast till New Age" hur osäkert det är att använda sitt eget "hjärta" och blicka inåt som vägledande i (särskilt) andliga frågor. Men om du upplever att jag inte har besvarat frågan eller frågor som du har ställt återkom gärna med ett förtydligande. Berätta gärna för mig vad jag har missat här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-11 11:53
#46

Det tror jag säkert att du gör! Ingen skugga ska falla på dig i detta. Vi gör ett nytt försök. - Ska vi studera Ordet eller ordet i första hand? - Varför står det att vi ska söka i våra hjärtan när du säger att vi inte kan lita på det? Svara gärna på ett annat sätt än med bibelcitat för det ger mig inget då vi tolkar texten olika. Och så enkelt som möjligt. Tack!

Lilla Stjärna
2014-08-11 15:22
#47

# 37, Om vi vänder på steken;  du är helt säker på att Gud och våra själar består av energi och ingenting annat.  Hur har du fått reda på det? Hur vet du?

# 40, Det är alltså farligare att andas fel än att praktisera yoga?  Har själv praktiserat yoga och blivit gräsligt dålig av det. Kändes som om jag höll på att brinna upp inifrån, blev hur flummig som helst t ex. Har du kollat upp konsekvenserna?

Där kom eftermiddagens fråga uppoppandes:

5. Varför behöver vi betala oerhörda summor pengar för att gå på yoga?  Är vi en del av Gud borde vi ju redan vara fullkomligt perfekta?

[Kathja]1
2014-08-11 15:36
#48

#47 Nej självklart inte Lilla Stjärnan, men det känns logiskt utifrån vad jag har fått till mig. Och jag har inte sagt att Gud är enbart energi, Gud är ALLT. 😉 Det finns inga bevis för tro och därmed inte för Gud. Hade det funnits klara tydliga bevis hade nog alla varit troende. 😉Och det är vad jag vill komma fram till, vi kan inte veta till 100%, vi kan bara tro. Och det är gott nog! 

Andas du fel blir du också lullig och på sikt kommer du att bli sjuk. Jag har inga siffror på det men jag är helt övertygad om att fler människor är sjuka bara av att tänka fel, än det är som är det pga yoga eller annat ni räknar upp. Min poäng är att ALLT är farligt, om du gör det fel, eller för mycket, eller i fel fas i livet. Allt! 

Och du kan väl utöva yoga hur mycket du vill, utan att betala för det. Men du går i skolan och lär dig saker, eller hur? Det innebär inte att vare sig du eller Guds skapelse inte är fullkomligt perfekta. Vi behöver alla lära oss saker av andra under vissa perioder i livet. Så varför ska det vara "sämre" att betala för yoga än friskis och svettis? Eller det kanske också är fel?

Annons:
Lilla Stjärna
2014-08-11 15:45
#49

# 48, Undrade vem som sagt detta till dig.

"Andas du fel blir du också lullig och på sikt kommer du att bli sjuk."

-Jag är närmare 60 år än 50 år och har säkert andats fel många gånger i mitt liv. Yogans farliga effekter slog till omedelbart under mitt första pass någonsin!!!

[Kathja]1
2014-08-11 15:56
#50

Du kan ju läsa här, finns mängder av info så det är inget "påhitt". 

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fel-andning-gor-dig-sjuk

http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Halsa/Andas-ratt-bli-friskare/

http://medvetenandning.se/blog/fragor-och-svar-med-dr-lindh/

Men eftersom du har undanbett dig det du kallade för analys/diagnostiserande av dig så går jag inte in på vad som kan ha orsakat din reaktion. Men du kan läsa lite om fenomenet här.   

http://www.poweryoga.nu/index.asp?content=faq#q6

Lilla Stjärna
2014-08-11 16:14
#51

# 50 Jo det där med att andas rätt det vet jag hur viktigt det är för vår fysik. Det har även varit uppe på TV på senare tid. Brukar själv öva när jag känner mig lite pressad. Har jobbat mycket med nyfödda människor . Där kan man gå gratiskurs för att lära sig andas perfekt!

 Yoga-instruktörer vet inte ett endaste smack om hur en kundaliniresning -eller -rusning som jag hellre skulle säja, ska hanteras. Som bäst så har de gått kurser för någon indisk guru. Officiella informationen om yoga brukar se ut så som din nedersta länk.

Vad folk inte får reda på är att de masstillber alla hinduismens gudar under varje yoga-klass!  -Dessutom!

Woodland
2014-08-11 16:37
#52

Ska vi studera Ordet eller ordet i första hand? 

Jag tror det är bäst att du förklara för mig (oss) vad du ser som skillnaden mellan Ordet och ordet.

 Varför står det att vi ska söka i våra hjärtan när du säger att vi inte kan lita på det?

Vet du var detta står i bibeln?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-11 16:57
#53

#52 Vi diskuterade innan om Ordet som det står om i Bibeln är mer än ord i Bibeln - så med ordet menar jag enbart texten i Bibeln och med Ordet menar jag den större beskrivningen. Som tex joh 1:1 - att Ordet är Gud i Jesu gestalt. Hebr 8:10-12, predikaren 3:11, tror att det nämns i Jeremia med står det vad jag har förstått om vad Gud har lagt i våra hjärtan. Sedan vet jag att det på andra ställen står att vi ska akta oss för att söka i vårt inre. (Tex mark 7:21-23) Och är det nu så att vi enbart ska söka Gud i ordet, alltså texten i Bibeln så är jag med. Men om det nu är så att vi ska söka Ordet, alltså något som är mer än Bibeln då är jag inte med. Var söker vi då? Tack för att du tar dig tid Woodland! #51 Då förstår jag inte varför du ifrågasatt min kommentar om att man blir sjuk av att andas fel och undrade vart jag hade läst det. Om du redan visste att jag hade rätt. Jag är själv inte mycket för att skrämma folk utan tror att var människa bör prova själv oavsett vad det handlar om.

Woodland
2014-08-11 18:52
#54

# 53

När en människa läser bibelverserna (som består av ord) med ett uppriktigt hjärta får hon ljus av Gud över ordet - “ordet" i Bibeln blir levande för oss när den Helige Ande är verksam.  “Ordet” som Johannes skrev om i 1:1-18 är Kristus själv som blir “verklig" för den som läser ordet. Bibeln är färdigskriven och uppenbarelsen är given så vad de troende gör nu är att studera ordet (bibeln) för att se Guds vilja. Det som är etablerat som sanningen av den tidiga kyrkan är det som gäller för oss. Vi får inte omtolka Guds väsen i de tre personerna, Kristus försoningsverk och så vidare.

Heb. 8:10-12 gäller det nya förbundet som Gud sluter med troende genom att förändra deras sinne och göra dem villiga att vandra med Gud och lyda honom i kontrast till de som var under lagen. Sammanhanget stöder inte ett inre sökande efter visdom, röster och så vidare. 

Predikaren 3:11 säger att Gud har lagt evigheten i människornas hjärtan. Ingenstans kan vi finna att människan skall få en inre visdom eller insikt genom att beskåda sitt “hjärta”. Det står faktiskt tvärtom om man läser vidare “att de inte förmå att till fullo . . .fatta det verk som Gud har gjort.”

Det du skrev om att vi ska akta oss för att söka i vårt inre. (Tex mark 7:21-23) bekräftas i Romarbrevet 3:9-18.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-11 19:21
#55

Så vi ska enbart söka Gud i Bibeln?

Annons:
Woodland
2014-08-11 20:08
#56

# 55 Gud finns inte mellan pärmarna ( jag vet att du vet detta) men han förmedlar sig genom bibelordet. Så jag kan svara "ja" på din fråga. Människor omvänds i kraft av predikan står det i bibeln. Det är Guds ord (evangelium, den goda nyheten), som är Guds kraft för var och en som tror enligt Romarbrevet 1. Evangelium är verksamt om man läser själv, resonerar som vi gör här eller hör en predikan av bibelordet. Gud talar till sinnet genom att upplysa oss. Han resonerar med oss. Utan hans medverkan är vi alla blinda på det andliga planet. Det är endast i undantagsfall som Gud förmedlar sig direkt till människor som en förberedelse för deras frälsning. Detta har vi till exempel hört talas om i muslimska länder där den kristna tron är förbjuden. Vi hör rapporter om folk som har sett Jesus i syner och drömmar. Ett tag därefter kommer de i kontakt med evangelium och blir omvända, så jag vill inte begränsa Gud och säga att han endast förmedlar sig genom bibeln MEN frälsning kommer till genom bibelordet. I länder som vårt där det är fritt att tro på vad man vill kan vi räkna med att Herren använder sitt ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-11 20:29
#57

Det är klart att jag vet. ;-) Men svaret måste vara JA annars behöver, och bör, vi även söka Gud på andra ställen. Som i livet för övrigt. Om det nu är så att det räcker att söka Gud i Bibeln, det är tom den enda och rätta vägen, innebär det då att Gud har slutat att tala med oss? Hen gjorde det till dem som skrev Bibeln och nu behövs det inte mer för allt finns där, typ.

[Kathja]1
2014-08-11 20:45
#58

En tanke till (kan inte redigera via mobilen). -Talar inte Gud till oss via helig ande? - Gud talade ju med ett antal människor enligt Bibeln, har hen i så fall slutat med det? I Jobs bok beskrivs sömnen som ett tillstånd då Gud kan "öppna människors öron" för sin röst (Job 33:14-16). Ska vi då inte lyssna? I Matt 2:13 och Matt 2:19 beskrivs hur Gud varnar människor för kommande faror - har hen slutat med det? Som sagt lite fler tankar som kom ur svaret att vi enbart skulle söka Gud i Bibeln. Hoppas att jag inte trött ut dig Woodland…

Woodland
2014-08-12 11:51
#59

_Du frågade - Talar inte Gud till oss via helig ande?
_

Den helige Anden är Gud. Han talar till oss genom bibelordet. Det är därför det är så viktigt att läsa bibeln och förvara dess text i minnet. Det är också väldigt viktigt att vi läser verserna i sina sammanhang och lär oss från de otaliga bibellärare som Gud har givit sin kyrka.

Jag förstår att du är intresserad i hur han förmedlar sig till sitt folk på det personliga planet. Strax innan han skulle korsfästes sade Jesus till Apostlarna att Anden skulle påminna dem om vad han sade till dem. När ett Guds barn förvarar bibelordet i minnet talar den helige Anden genom att påminna dem om vad som står skrivet. Historiskt sett kunde inte alla läsa och även om de kunde var det sällan de hade tillgång till en bibel. Men de gick på gudstjänst och fick del i Guds ord genom predikan. De lade ordet på minne och hade inte långt till sina äldste i församlingarna. Idag har vi obehindrad tillgång till biblar.

Du frågade - Gud talade ju med ett antal människor enligt Bibeln, har han i så fall slutat med det?

Bibeln är färdigskriven. Han talar inte på samma sätt längre. "Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen.” Heb. 1

Om någon får till sig ett “ord” eller en “uppenbarelse" bör det var ett citat av skriften och stämma väl överens med den. Annars bör det förkastas. Det är mycket allvarligt att lägga till eller drar ifrån från Guds ord.

Vi har fått ett “säkert ord”. I 2 Petrusbrevet 1 står det - "Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan[c] går upp i era hjärtan.  Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning.  Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud." [c] morgonstjärnana Kristus Upp 22:16

Petrus skrev "i Skriften” och det är någonting som också gällde i gamla testamentliga tider. När folket i Israel avvek från Gud och tillbad avgudar och konsulterade häxor, stjärnbilder, orakler och medier tillrättavisades de av profeten Jesaja - "När de säger till er: "Fråga andebesvärjare och spåmän, dem som viskar och mumlar", så svara: "Skall inte ett folk fråga sin Gud? Skall man fråga de döda till råds för de levande?" "Till Guds undervisning, till vittnesbördet!" Om de inte talar enligt detta ord finns ingen morgonrodnad* för dem. i vissa engelska översättningar står det att “*det finnes inget ljus i dem"

Det jag skrev ovan gäller ledning, kommunikation och undervisning på det personliga planet. Dessutom har den Allsmäktige kontroll över alla händelser, stora som små. 

Man måste alltid kolla så att man förstår bibelversen och tolkar den i sitt riktiga sammanhang så man inte luras av sitt eget hjärta (sinnet med sina önskningar och motiv). 

Jesus sade också att Apostlarna skulle få veta vad som skulle komma. De hade ett profetiskt uppdrag gentemot alla oss som kom efter. Men den helige Anden kommer inte med någonting nytt eftersom att uppenbarelsen är komplett tills dess att Kristus kommer igen eller vi dör och ser honom såsom han är. Det står också att "Gud skall du tillbe. Ty Jesu vittnesbörd är profetians ande.” Upp 19:10

Vi har berättelser om att människor har fått särskilda påhälsningar i till exempel muslimska länder där den kristna tron är förbjuden. De upplever att de får besök av Jesus (Isa) i en syn eller dröm. Dessa upplevelser är i förberedelse för deras  frälsning. Det är inte långt därefter som de kommer i kontakt med andra kristna och får höra evangelium och kommer till tro.

Du frågade - I Jobs bok beskrivs sömnen som ett tillstånd då Gud kan “öppna människors öron” för sin röst (Job 33:14-16). Ska vi då inte lyssna? 

Det är många som upplever att saker har klarnat för dem i en dröm men samtidigt står det i Predikaren - "Ty av mycket arbete kommer drömmar och av många ord dåraktigt tal." Drömmar är i vanliga fall ingen säker vägledning. Men vad man kan uppleva är att man väcks till bön och att man får en bibelvers eller en klarhet över ett stycke eller ämne som man funderar på. Om det är en direkt förmedling eller att Gud använder hjärnans naturliga sorteringsförmåga kan jag inte svara på. Men jag kan kategoriskt säga att om man får till sig en obiblisk kunskap, lära, direktiv och så vidare är det ingenting vi bör fästa sig vid.

Gud varnar för faror - ja! Detta upplevde jag särskilt när jag bodde i Afrika. Det har jag upplevt många gånger men det är ingenting jag strävar efter att få uppleva.  Jag litar på att Han bevarar mig och beskyddar mig. Gud kan väcka och/eller varsko ett barn i en del av världen att be för ett i en annan del av världen, och Han svarar. Så när jag tänker på folk börjar jag be för dem. 

Du tröttar inte ut mig Kathja. Fråga på bara!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-12 12:38
#60

Det står i Bibeln att när man blir frälst så "får man helig ande" - vad innebär det? Det står ju tex "Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden" (Rom 5:5) Bibeln beskriver vidare Guds ande som "vishetens och uppenbarelsens ande" som ger "en rätt kunskap om honom [Gud]" (Ef 1:17), "sanningens Ande" (Joh 16:13) som "utforskar allt" (1 Kor 2:10), "kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande" (2 Tim 1:7). Har vi då helig ande i våra hjärtan men vi ska bara lyssna till det i Bibeln? Det där är annars lätt att tolka som att vi ska lyssna på helig ande via våra hjärtan… Du säger vidare att Gud talar med oss via Bibeln och det är bara där vi ska hitta våra svar, men samtidigt kan hen kommunicera via tex drömmar. Varför gör hen det om vi inte ska lyssna?

Woodland
2014-08-12 18:23
#61

Du skrev - Det står i Bibeln att när man blir frälst så "får man helig ande" - vad innebär det?

Först lite bakgrund - Guds Ande är lika mycket Gud som Fadern och Sonen är. Guds Ande är överallt (omnipresent) men inte i allt eller alla. I sin egenskap som Gud är han för avskild (helig) för att befatta sig med synd och han innebor inte materia.

Du citerade Rom 5:5 "Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden" ) men det står faktiskt "Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss". Guds Ande är en Person inte en allmän andlig förnimmelse: det är därför att det är stort A i versen.

Enligt Jesus är Guds Andes uppgift på jorden att förhärliga Jesus genom att bygga kyrkan av levande stenar (människor) för vilka han uppenbarar Jesus Kristus som Frälsaren. "Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er.” Läs gärna hela kapitlet här där Jesus förklarar vad Ande gör.  Den Helige Ande ger sig inte till känna förutom genom Jesus. Innan en person är frälst uppenbarar den Helige Ande sig inte för henne. 

Varje människa som föds in i denna värld finner sig i andligt mörker på grund av arvssynden. Man har ingen inbyggd lust att lyda och älska Gud och är född med en natur som är i fiendskap med Gud. Innan den Helige Ande arbetar med en människa är hon inte medveten om sitt andliga tillstånd. Hon har en förmåga till umgänge med Gud men är andligt död.

Anden "föder folk på nytt" så att personen “ser” Guds rike (John 3:3-6). Vad innebär det?

Anden ger en medvetenhet om det personliga tillståndet hos den person han arbetar med. Det resulterar i ånger och personen vänder sig till Jesus som är Frälsaren.

Allt detta ta mindre än ett ögonblick. Dragningsprocessen kan pågå under en längre tid, men resulterar alltid i frälsning. När detta sker blir personen upptagen i Guds församling, kyrka, familj, rike, gemenskap och så vidare. Man bli en medarvinge i Jesus Kristus andliga rikedom - från utblottad syndare till barn till himlens Kung. 

Den Helige Ande portioneras inte ut så att en troende får en bit och en annan Guds barn en annan bit. Anden kan inte delas på det viset utan man får evigt liv därför att den Helige Ande innebor den omvändes ande (inte kropp eller själ) när hon upptas i Guds gemenskap. Sinnet förändras, livet får ny mening och en dimension som göms för de som står utanför blir verklig. "Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap?  Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror."

Läs gärna här från vers 6. 

Du skrev - Bibeln beskriver vidare Guds ande som "vishetens och uppenbarelsens ande" som ger "en rätt kunskap om honom [Gud]" (Ef 1:17), "sanningens Ande" (Joh 16:13) som "utforskar allt" (1 Kor 2:10), "kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande" (2 Tim 1:7). Har vi då helig ande i våra hjärtan men vi ska bara lyssna till det i Bibeln? Det där är annars lätt att tolka som att vi ska lyssna på helig ande via våra hjärtan…

Men om du läser beskrivningarna om Guds ande med tanke på vad Jesus sade hans uppgift är blir det en helt annan mening.(Johannes ev. 16) 

1. Var har Anden talat? I Ordet, för där är berättelsen om Jesus Kristus och behovet av frälsningen utlagt i detalj. 

2. Hur skall vi veta att vad vi tror eller uppfattat är sant? I bibelordet stämmer vi av vad vi upplever och vad som står skrivet.

Du skrev - Du säger vidare att Gud talar med oss via Bibeln och det är bara där vi ska hitta våra svar, men samtidigt kan hen kommunicera via tex drömmar. Varför gör hen det om vi inte ska lyssna?

Anden kan ge en dröm men det är inte ofta det händer och skall absolut inte vara vägledande över läran i bibeln. Den kristne skall absolut inte söka uppenbarelser, drömmar, syner och så vidare. Gud talar istället genom att göra bibelordet verkligt och levande för den som läser. Det är där han vill att vi ska “lyssna” och det är enligt NT genom förkunnelsen av Ordet som folk blir frälsta, genom studie av ordet som folk får förstånd, och kraften i ordet får dem att växa i andlig mognad.

Detta är mycket att ta i och jag hoppas att det hjälper dig förstå skillnaderna i synsätten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-12 18:38
#62

Jag är med på vad helig Ande är, men varför i hela friden får man den ingjuten i sitt hjärta om man inte ska vare sig lyssna eller lita på det (hjärtat alltså) utan enbart känna Gud via Bibeln? När man har fått helig Ande så har man ju per se fått en del av Gud så som i "ta del av".

När du svarar på mina frågor så frångår du att vi ENDAST ska söka Gud i Bibeln. Jag  uppfattar det mer som att du skriver att vi kan lyssna, leta och känna efter Gud både "här och där" 😉 MEN det vi får till oss måste stämma med Bibeln annars kan vi kallt räkna med att det är djävulen som talar. Har jag uppfattat dig rätt då?

För då stämmer det inte att vi ska söka Gud enbart i Bibeln… 🤔 🥵

Annons:
Woodland
2014-08-12 23:09
#63

Du skrev - Jag är med på vad helig Ande är, men varför i hela friden får man den ingjuten i sitt hjärta om man inte ska vare sig lyssna eller lita på det (hjärtat alltså) utan enbart känna Gud via Bibeln? 

Man får inte Herren ingjuten i sitt hjärta. Versen du citerade i # 60 säger att "kärleken ingjutits i våra hjärtan”. Man får visserligen en ny natur (den kristne har två). Det är meningen att den nya naturen (i den nya skapelsen) skall regera över människan genom ett förnyat sinne, men det tar tid att komma dithän. Därför kan man inte lita på den gamla naturens hjärta för Gud har förkastat den. (se inlägg 54 Rom. 3:9-18) Att se “inåt” för vägledning är att gå till en oren källa. Bibeln är grunden för bedömning av allt vi upplever och tror.  Jag förstår att detta verkar motsägande. Kan det vara därför att du läser vad jag skriver utifrån synsättet du är van vid?  Utan Herren (Anden), kan man inte förstå bibeln och tolka den så att den blir till en enhetlig lära.

Du skrev - Jag uppfattar det mer som att du skriver att vi kan lyssna, leta och känna efter Gud både "här och där"  MEN det vi får till oss måste stämma med Bibeln annars kan vi kallt räkna med att det är djävulen som talar. Har jag uppfattat dig rätt då?

"Här och där" är inte riktigt vad jag vill förmedla.  Det är inte nödvändigtvis alltid djävulen som är i farten utan folk kan luras av sina egna hjärtan. Ambitioner, lustar, önskningar, kombinerade med en stark vilja kan orsaka mycket förvillelse.  I de fallen där läror angriper den kristna tro kan man inte räkna med deras källa är den Helige Anden, utan en annan ande är inblandad. Sanningen finns i bibeln, och i sinnet endast i den mån den troende förstår Guds väg och verk utifrån bibeln.  Allt måste förankras där. Bibeln är grunden, rättesnöret, innehåller uppenbarelsen med mera. Gud resonerar med sina barn.

Du skrev - För då stämmer det inte att vi ska söka Gud enbart i Bibeln 

På flertalet NA sajter här på iFokus har jag läst att människor får känslor, drömmar, förnimmelser, känningar och röster men inte fattar vad som ska förmedlas. De ser och upplever möten från “andra sidan” och de dom ser talar oftast inte utan bara går förbi eller tittar på dem. De behöver hjälp att "förstå" och får ibland lika många tolkningar av sina upplevelser som inlägg. Så är det inte i Guds rike - Gud förmedlar i klartext. Ett utmärkande drag är att när Gud är verksam är sinnet klart, resonemangsförmågan intakt och man förlorar inte sans.

Bibeln själv berättar om de som genom tiderna har fått påhälsningar av änglar, drömmar och syner men då var inte uppenbarelsen av Gud i Kristus eller den Helige Anden given - boken var inte färdigskriven. Naturligtvis så upplever den troende Guds verk i deras liv och medvetenhet.

OM jag har förstått rätt är tillvägagångssättet annorlunda mellan oss - 

Inom NA “hör" man något (som jag skrev ovan) eller upplever något och man söker bekräftelse för det. Man tittar inåt och försöker förstå vad det betyder. “Vad säger anden till mig?". Ibland går man till en skrift (ja, som bibeln) och letar efter en vers som kan verka stämma med upplevelsen. Man tar den versen som en bekräftelse och förklarar sin verklighet utifrån den. I och med att man inte tror på en absolut sanning utan att varje persons upplevelse/tolkning är grunden för sin sanning kan man forma en vers eller upplevelse till att betyda nästan vad som helst.

De kristne läser däremot Guds ord för att förstå hur hon skall leva. När hon möter en naturlig eller tillsynes övernaturligt förnimmelse / upplevelse går hon till bibeln och söker texten i sammanhanget. Hon kollar först och främst om det är på detta viset som Gud förmedlar sig. Bibeln är grunden för bedömningen av upplevelsen, läran och så vidare. Den kristne tror på en absolut sanning såsom det står i Ordet. Hon söker inte inåt för bekräftelse. Det är bland annat den relativa sanningen och det inre sökandet som skiljer de två paradigm åt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-12 23:19
#64

Nu var det inte NA jag frågade om eller hur du uppfattar det. Och "här och där" var bara ett uttryck det tror jag att du förstår. Jag menade ju det vi talar om. Men jag har förstått poängen och det var inget nytt under solen. Gud kommunicer då och då med oss utanför Bibeln men allt vi får till oss ska det finnas belägg för i där. Kanon! Det är ju inget större problem. :-D Tack för allt bollade!!!

[Juel70]
2014-08-13 09:33
#65

#63 Det var väl skrivet Woodland!

Woodland
2014-08-13 10:13
#66

# 65 Tack Juel. Jag hoppas att skillnaderna i tolkningarna av upplevelserna lyftes fram på ett förståeligt sätt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-13 10:18
#67

# 64 Men jag har förstått poängen och det var inget nytt under solen. Gud kommunicer då och då med oss utanför Bibeln men allt vi får till oss ska det finnas belägg för i där. Kanon! Det är ju inget större problem.

Ser du ingen skillnad i vårt förhållningssätt till skriften?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-13 11:33
#68

Du säger att allt man får till sig ska det finnas belägg för i Bibeln, Bibeln är vårt facit. Och jag säger att jag håller med. Så var är skillnaden? Förklara gärna för mig men glöm inte att vi inte diskuterar alla dina antagande och förutfattade meningar om mig och/eller det du kallar NA. ;-)

Woodland
2014-08-13 14:04
#69

Kathja, jag behöver inte anta någonting för allt är uppenbarat. Alla vet vad NA handlar om, och du är själv aktiv på sådana sajter. Tror du det är möjligt att diskutera och helt bortse från våra olika positioner? Det tror inte jag. Vi har inte ens samma gudsbild. Naturligtvis kan jag inte läsa dina tankar, men jag gör absolut inget övertramp genom att ta dig på ditt ord. Om det ska bli en diskussion så måste var och en utgå från sin egen position.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-13 14:33
#70

Självklart kan det vara svårt att frångå sin egen syn på saken, men självklart går det. Annars skulle vi alltid ha svårt att förstå de som inte är som oss själva. Har man det minsta intresse att förstå andra är det i allra högsta grad viktigt att gå utanför sitt eget ego. Och varför skulle du läsa mina tankar, det förstår jag inte. Det jag syftade på är att jag försöker ha en faktabaserad diskussion, inte en som bygger på antaganden. Det var allt. Och ur ett faktaperspektiv är jag nöjd med de svaren jag har fått på mina frågor. I alla fall tills du började att blanda in dina antaganden. Fast du skulle ha kunnat svara väldigt mycket enklare nu då vi har kommit fram till att vi kan möta Gud på olika ställen och sätt i våra liv (lite här och där) men vi ska alltid kolla så det vi får till oss stämmer med Bibeln för där är sanningen med stort S. :-D Så ännu en gång tack för att du har tagit dig tid.

[Kathja]1
2014-08-13 15:56
#72

Strålande text Ztevo! 👍 Den ska jag spara och använda i jobbet. 😎

[Ztevo]
2014-08-13 17:29
#73

🙂

Upp till toppen
Annons: